Ingen trodde at noe kunne gå galt.
Det var bare et nytt hesteshow.
En forestilling som så mange før.
Helt til en gutt tråkket over kanten.
Først tenkte alle at det var en feiltakelse.
Så ble de mer usikre.
Han gikk rett inn på banen.
Alene.
«Hei! Hva gjør den gutten der?!»
Uroen spredte seg.
Han snublet, reiste seg
og så seg ikke tilbake.
For oksen hadde allerede fått øye på ham.
Stille. Oppmerksom.
Luften ble tyngre.
Gutten tok et steg nærmere.
Altfor nær.
«Få ham ut derfra!»
Men ingen rakk å reagere.
For det føltes ikke farlig
det var noe annet i luften.
«Vær så snill se på meg,» sa gutten.
Oksen begynte å bevege seg.
Langsomt.
Tyngre for hvert steg.
Gutten viste ingen frykt.
Han stakk hånden i lommen.
Dro frem noe.
Et utvasket tørkle.
«Pappa sa du ville kjenne det igjen»
Stille, alle holdt pusten.
De voksne forsto med det samme.
«Han elsket deg høyere enn alt annet.»
Oksen stanset.
Rett foran ham.
En mann ropte
«Gutt, flytt deg.»
Men gutten sto stille.
«Om du husker ham»
Han svelget.
«ikke gå fra meg du også.»
Og da
tok oksen enda et steg nærmere.
Dette ble en dag jeg aldri glemmer. Jeg skjønte at modighet noen ganger handler om å stole på båndene vi harog vise hjertet, selv når det virker farlig.



