Ikke våg å synge

Ikke våg å synge
Du smiler feil.

Jeg skjønte ikke at det var meg han snakket til med en gang. Jeg satt der, så ned på hendene mine, pent foldet over knærne, på det mørkeblå kjolen jeg aldri ville valgt selv. For trang over skuldrene. For glitrende. For fremmed.

Ingrid. Jeg sa at du smiler feil. Altfor anstrengt. Folk legger merke til det.

Olav snakket lavt uten å snu hodet mot meg. Han så ut i salen, hvor gjestene allerede begynte å finne plassene sine til jubileet for firmaet hans. Tjue år. Stor feiring. Viktig kveld. Min rolle var avtalt på forhånd, nærmest som i en kontrakt: sitte ved siden av, se ordentlig ut, ikke snakke for mye, ikke drikke mer enn ett glass vin, ikke ta initiativ til samtaler med forretningsforbindelser uten at han godkjente det.

Unnskyld, sa jeg.

Ikke unnskyld deg, bare rett opp.

Restauranten var av de stedene hvor pengene nærmest kunne føles i luften. Ikke påtrengende, men påtagelig. I tyngden på dukene, det dempede lyset fra lysekronene, måten servitørene gled lydløst mellom bordene. Jeg hadde vært her før. Hver gang satt den samme følelsen i kroppen: Jeg var malplassert. Ikke som kone til en vellykket forretningsmann, men som menneske. Som kvinne med navn, historie, og noe som en gang fantes inni.

Jeg hadde fylt femtifem år. Halvparten av dem gift med Olav Berg. Vi møttes da jeg gikk siste året på musikkonservatoriet. Jeg var livlig, entusiastisk, forelsket i Grieg og Sibelius. Han var en ung gründer med tindrende øyne og tro på at hele verden kunne kjøpes eller formes. Han så på meg som om jeg var selve verden. Det viste seg senere at han bare ville forme meg.

Olav, kan jeg gå bort til Solveig? Hun sitter jo der alene.

Solveig klarer seg. Du har ikke noe der å gjøre akkurat nå.

Vi har kjent hverandre i tjue år.

Ingrid stemmen hans var ikke sint, bare sliten, som noen som forklarer det samme til et barn i dag er viktig. Bare sitt og smil.

Så jeg smilte. På riktig måte. Instruksjonsmessig.

Folk fylte opp salen. Forretningspartnere, kunder, noen fra kommunen, deres koner. Alle pyntet, akkurat passe småpratende og opptatt av det man skal snakke om slike kvelder. Jeg snappet biter av samtaler, men kom ikke på sist jeg selv pratet om noe som faktisk engasjerte meg. Musikk. Hvorfor melodiene i Griegs klaverkonsert denne dag i dag får det til å knyte seg inni meg, selv om det bare kommer over radioen.

Radioen hjemme hos oss sto sjelden på. Olav tålte ikke klassisk musikk. Sa det stresset ham.

Ved nabobordet skrattet en kvinne i rødt over en vits. Latteren rungende, ekte, litt rusten. Jeg tok meg selv i å se på henne med noe som minnet om misunnelse. Ikke på grunn av kjolen, ikke fordi hun var yngre eller penere. Fordi hun lo som hun ville, sånn, uten å be om lov.

Middagen gikk sin gang. Skåler, applaus, taler om suksess og nye tiår. Olav holdt sin tale, kort og velformulert, som alltid. Folk klappet. Han kunne å holde en sal i hans hule hånd, det er sant. Jeg klappet jeg også, og tenkte at det kunne jeg vel også en gang. Stå foran folk og synge så de glemte å puste.

Sist jeg sang offentlig var for tjuefire år siden. En konsert på konservatoriet, Olav kjørte meg dit, hentet tidlig igjen da jobb ringte.

Etter desserten lyste toastmasteren ut underholdning for gjestene: En slags åpen scene alle som ville, kunne synge, fortelle vitser, et lite nummer. Olav snøftet.

Slike pinligheter, sa han lavt.

Jeg svarte ikke. Blikket mitt hang ved scenen, ved mikrofonen, ved den unge pianisten med langt lyst hår og fingre som lett danset over tangentene. Han hadde allerede spilt bakgrunnsmusikk under middagen. Jeg la merke til hvordan han nikket diskret, som om han hadde musikken liggende i kroppen.

Noen prøvde seg, fortalte en vits, spilte munnspill. Lett applaus. Toastmasteren inviterte igjen, og det ble et kort øyeblikk stillere i salen.

Noe beveget seg inni meg. Ikke som et slag, men som døra som sakte glir opp. Jeg la servietten ned. Reiste meg.

Hvor skal du? mumlet Olav.

På toalettet.

Jeg gikk ikke dit. Jeg gikk rett til toastmasteren, sa et par ord. Han så overrasket ut, nikket så. Jeg gikk videre til pianisten, bøyd over mot ham, vi utvekslet noen korte ord. Han smilte, nikket.

Da navnet mitt ble ropt opp, tok det nok noen sekunder før Olav skjønte hva som skulle skje. Jeg la merke til blikket hans i sidesynet, men unngikk det. Jeg så bare rett på mikrofonen.

Tre lave trinn opp, og så sto jeg foran hele forsamlingen. Dyre dresser, nypussede sko, fine kjoler. De fleste snakket lavt sammen. Et par blikket nysgjerrig på scenen: Hva kommer nå, da?

Jeg vinket til pianisten.

Han tok de første akkordene. Stillheten bredte seg, folk merket at det ikke var noen selskapsvise. Grieg. Våren. Det vakreste jeg visste, det jeg hadde sunget til eksamen den gangen, uten ord, bare stemmen, musikken.

Jeg sang. De første sekundene trodde jeg knapt på meg selv. At stemmen fortsatt var der. At alt ikke var visnet og borte etter alle disse årene i stillhet. Jo. Stemmen var der. Litt dypere, fyldigere, men levende.

Det ble stille i salen allerede under første strofe. Ikke gradvis, men brått. Praten døde ut. Blikkene vendt mot meg. Jeg la ikke så mye merke til det, egentlig. Jeg sang. Tenkte bare på pusten, på frasene, ikke på Olav, ikke på hans ansikt, ikke på hva som måtte komme siden.

Der og da fantes bare dette.

Sangen ebbet ut. Stillhet. Så reiste folk seg. Ikke alle på en gang, men en etter en. Applausen var ekte, ikke høflig. Hun i rødt ropte bravo. Pianisten så opp på meg som han nettopp hadde oppdaget noe sjeldent.

Jeg gikk ned. Beina litt skjelvende, hjertet slo fort men jevnt. På vei mot bordet så jeg Olavs ansikt.

Han klappet ikke.

Sett deg, sa han.

Jeg satte meg.

Vet du egentlig hva du nettopp gjorde?

Jeg sang.

Ikke vær morsom nå. Stemmen isende kald. Du stilte deg til skue. På min kveld. Uten lov. Skjønner du hvordan det ser ut?

Hvordan?

Som om kona mi kjeder seg, trenger oppmerksomhet. Han satte ned glasset. Vi drar hjem. Om ti minutter.

Tre personer rakk bort. Hun i rødt hun het Astrid tok hånden min og sa: «Utrolig, hvor har du holdt deg skjult?» En eldre mann, professor-typen, nikket bare: «Strålende. Hvem har undervist deg?» Og så kom Solveig, gode gamle Solveig, tok armene rundt meg og luktet parfymen og trygghet jeg måtte bite meg i leppen for ikke å gråte.

Ingrid, hvor har du vært? Herregud, du sang jo som

Vi må gå, sa Olav. Han tok meg mykt om albuen, men knuget så det sved gjennom stoffet. Beklager, Ingrid har hatt vondt i hodet i hele dag. Vi drar hjemover.

I bilen sa han ikke et ord. Stille hele veien, og det var verre enn alt. Jeg lot blikket gli ut mot kveldsbyen, gatelysene, butikkene, og kjente et merkelig ro i kroppen. Ikke glede, ikke frykt. Bare noe annet som om jeg endelig husket mitt eget navn.

Hjemme hang han jakken pent opp, snudde seg mot meg.

Så nå er det sånn jeg skjønner at du kjeder deg. Trenger ditt eget. Men du må forstå grensene. I kveld satte du meg i forlegenhet foran alt og alle som betyr noe for min jobb.

Jeg sang. Folk klappet.

Du gjorde deg til sirkus på et firmarrangement, skjønner du forskjellen?

Nei, sa jeg, overrasket over hvor jevnt stemmen min lød. Forklar.

Han så lenge på meg.

Du har alt. Hus, økonomi, status. Jeg skjønner ikke hva mer du vil ha. Ærlig talt, jeg orker ikke prøve å forstå heller.

Jeg kan si deg det. Jeg vil ha meg.

Hva betyr det?

Du vet det.

Jeg gikk inn på soverommet, lukket døra, la meg uten å kle av meg. Taket var hvitt og glatt, akkurat som fasaden i livet vårt. Jeg hørte Olav traske rundt, åpne og lukke skuffene. Til slutt ble det stille.

Jeg sov ikke. Tenkte, husket. Husket hvordan jeg for femten år siden gikk med på å si opp jobben som sanglærer i kulturskolen. Olav sa det var smålig, latterlig betalt, at jeg ikke trengte å jobbe. Jeg lot meg overtale. Trodde jeg skulle finne noe annet. Men hver gang jeg prøvde, hadde han en grunn til hvorfor det ikke passet: upraktisk, unødvendig, usexy…

Han slo meg aldri, hevet aldri stemmen. Bare forklarte meg rolig hva som var rett og galt. Etter tjueåtte år hadde jeg sluttet å høre min egen stemme. Helt bokstavelig. Til i går kveld.

Neste morgen, mens han dusjet, hentet jeg den gamle veska fra loftet. Papirer, pass, eksamensbevis fra konservatoriet jeg fant bakerst i kommoden, noen bilder, mobilen. Litt kontanter fra konvolutten jeg hadde spart på i det stille, uten å vite hvorfor. Nå visste jeg hvorfor.

Kledde meg enkelt. Jeans, genser, jakke. Da Olav kom ut fra badet, sto jeg i gangen med veska på skulderen.

Hvor skal du?

Jeg går.

Lang pause.

Ikke tull nå.

Jeg tuller ikke. Jeg drar.

Ingrid han tørker hendene i håndkleet, ser på meg som om jeg har mistet forstanden nå er du bare følelsesstyrt. Gå og legg deg. Vi tar dette i kveld.

Vi har allerede snakket.

Du har ikke penger. Du har ikke jobb. Hvor skal du i det hele tatt?

Jeg finner ut av det.

Ingrid, du er jo morsom. Femogfemti år, hvor skal du…

Jeg åpnet døra og gikk. Hørte stemmen hans lenger bak, men hørte ikke ordene. Heisen gikk sakte nedover. Jeg så mitt eget krøllete speilbilde i døra og smilte nesten til det.

Gikk på måfå. Pustet. Det var høst, kald og tørr, lukten av løv og kaffe fra et bakeri. Jeg gikk inn, kjøpte en kopp kaffe, fant et vindusbord, tok frem mobilen. Ringte den eneste jeg kunne ringe.

Solveig? Jeg trenger litt hjelp.

Kjære vene. Hva har skjedd?

Jeg har gått fra Olav.

Stillhet. Så:

Hvor er du?

Solveig bodde alene i en blokkleilighet i utkanten av byen. Barna var voksne, mannen hennes død for flere år siden. Hun åpnet døra, så meg med vesken min. Spurte ingenting. Bare slapp meg inn med et: Kom inn. Vannkokeren er allerede på.

Vi ble sittende på kjøkkenet til langt ut på kvelden. Jeg fortalte. Solveig lyttet, fylte tekoppen. Da jeg var ferdig, sa hun bare:

Du gikk. Det er viktigst. Resten finner du ut av.

Han kommer til å stenge kontoene mine. Har sikkert allerede gjort det.

Gjorde han?

Ja. Han truet med det i fjor, da vi kranglet. Sa: “Hvis du prøver deg, får du se.”

Vi får se på ham, da. sa Solveig.

Han lot ikke vente på seg. Utover kvelden ringte han, sekretæren hans, og til slutt moren min. Olav hadde ringt henne, forklart at jeg hadde fått et nervøst sammenbrudd på firmafesten, forlatt hjemmet og trengte legehjelp.

Mamma, jeg har ikke fått sammenbrudd.

Ingrid, Olav sier han er så bekymret. At du var så merkelig i går, vil ikke du bare bli sett til av en lege…

Mamma, jeg sang. Jeg gikk opp på scenen og sang. Det var alt.

Han sa det var helt upassende, at du ydmyket ham…

Mamma. Jeg har det fint. Jeg er hos Solveig. Jeg ringer i morgen.

Kontoene var faktisk sperret. Jeg oppdaget det da jeg prøvde å ta ut penger i minibanken. De få pengene jeg hadde, forsvant fort, og Solveig nekta å ta betaling for å bo der men jeg kunne ikke belaste henne lenge.

Tre dager senere sendte Olav tingene mine. Ikke selv, men med to fremmede menn som kom til Solveig med et par plastposer. Det var tilfeldige sommerkjoler i oktober høyhælte sko, pyntegjenstander. Ikke noe varmt, ikke en eneste nyttig bok. Det var også en beskjed, kunne jeg lese.

Dagen etter ringte mamma, og fortalte at Olav hadde vært hjemme hos henne, drukket kaffe og forklart hvor skjør og ustabil jeg alltid hadde vært, hvor mye han hadde tålt, men nå trodde han at jeg trengte profesjonell hjelp. Hun lyttet, som hun alltid hadde gjort når noen snakket rolig og overbevisende.

Ingrid, kanskje du burde dra hjem, ta en prat…

Mamma, han sperrer kontoen min og sprer rykter om at jeg har mistet forstanden. Ser du hva det betyr?

Mor svarte ikke med én gang.

Han er mann, Ingrid. Menn slår sånn rundt seg når de er såret.

Jeg la på og så lenge ut av vinduet. Tok frem diplommet mitt fra veska. Mørkeblått omslag, gullbokstaver. Ingrid Torkildsen. Uteksaminert i klassisk sang. Jeg hadde ikke holdt på det på femten år.

Neste morgen ringte jeg konservatoriet. Spurte etter gamle sanglæreren min, Hans Tidemann. Jeg hadde trodd han kanskje var borte, men han var fortsatt der, over sytti nå. Jeg fikk nummeret hans.

Hans Tidemann? Det er Ingrid Torkildsen. Husker du meg?

Lang pause.

Torkildsen? Fra fjerdeåret?

Ja.

Klart jeg husker. Hvor har du blitt av, Ingrid?

Jeg… forsvant. Du har rett. Jeg trenger hjelp.

Vi avtalte å møtes to dager senere på konservatoriet, i et lite øvingsrom i tredje etasje. Der satt han, akkurat som før: liten, knoklete, med gjennomtrengende øyne, hendene foldet på knærne.

Du har blitt eldre, sa han.

Du også.

Det er som det skal være. Syng.

Nå med én gang?

Hva venter du på?

Jeg sang. Usikkert først, kjente lungene knapt ville, stemmen skalv i høyden. Tidemann sa lite. Da jeg var ferdig, nikket han:

Stemmen er der. Teknikken har forfalt. Men stemmen er der. Det betyr alt, Ingrid. Resten kan jobbes opp.

Hvor lang tid?

Alt ettersom. Hvis du jobber alvorlig, skal vi se hva vi klarer på et par måneder. Hvorfor sluttet du egentlig?

Jeg giftet meg.

Mannen din forbød deg?

Ikke direkte. Det bare ble sånn. Litt etter litt.

Han så lenge på meg.

Litt etter litt, det er den veien man mister alt på. Men nå prøver vi. Klar?

Vi jobbet hver dag. Jeg kom til konservatoriet klokken ni, dro kanskje i to-tiden. Stemmen kom tilbake, sakte og ujevnt; én dag føltes alt riktig, neste dag måtte jeg begynne på nytt. Tidemann var streng. Sa: «Alder betyr ingenting for stemmen. Det fins bare teknikk og vilje. Alt annet er bortforklaringer.»

Solveig skaffet meg en liten jobb jeg fikk lede sanggruppe for eldre på et lokalt kulturhus. Betalingen var beskjeden. Men det var egne penger. Damene der sang kun for gleden skyld, og det å se dem forvandle rommet med sine stemmer, gjorde meg godt.

Olav fikk selvsagt høre om det. Han fortalte alle mulige at jeg hadde funnet meg en «ny, gammel lærer», at psyken min var ustabil, at han hadde holdt ut i årevis før han til slutt slapp taket. Folk trodde, nikket, overså. Mamma ringte sjelden, forsiktig, som hun valgte ord om glass.

Du tenker vel på hva du skal gjøre videre? Hvor du skal bo?

Jeg tenker, mamma.

Han sier han vil diskutere alt rolig hvis du kommer tilbake.

Jeg går ikke tilbake.

Ingrid, man kan dele, avtale… Han sier jo…

Mamma, han sperrer pengene mine og forteller alle at jeg ikke vet hva jeg gjør. Det fins ikke grunnlag for dialog da, bare for å gå hver til sitt.

Mamma sukket, la over på andre tema. Jeg klarte ikke være sint. Hun var fra en annen tid, med egne regler om hva ekteskap skulle bety. Umulig å kreve at hun skulle forstå.

En dag, fire uker senere, sa Tidemann:

Om to måneder skal det holdes en stor veldedighetskonsert i byen. Klassisk program. De mangler en sanger. Jeg kunne anbefalt deg.

Jeg stanset opp.

Hans, jeg har ikke stått på en scene på 24 år.

Det vet jeg.

Publikummet da?

Konserten går på NRK, innsamlingsaksjon til barneavdelingen. Publikum blir tungt.

Jeg var stille.

Tenk raskt. De venter ikke for lenge.

To dager etter sa jeg ja. Han nikket. Akkurat som han hadde sett det komme.

Seks uker med hardtrening. Vi gikk gjennom opera-arier, romanser, og på Tidemanns insistering Grieg igjen. Jeg var utslitt, sovnet av utmattelse på Solveigs sofa før jeg rakk å spise om kvelden. Men det var en ny type trøtthet. Ikke som den seige, kvelende slitenheten jeg kjente fra ekteskapet, men vital.

Solveig passet på meg, fylte tallerkenen, kjeftet på matvanene mine. Jeg lo, sa det var akkurat sånn det burde være. Vennskapet vårt ble tettere på få måneder enn på tjue år før alt er ekte når dekorasjonene er borte.

Tre uker før konserten begynte det å røres. Først en nervøs konsertansvarlig på telefon: «Vi har fått noen spørsmål om ditt deltakelse…» Jeg visste med én gang.

Har Olav ringt?

Pause.

Jeg… kan ikke kommentere…

Jeg forstår.

Jeg ringte Tidemann, som svarte: «Kom i morgen. Jeg snakker med dem.»

Han ordnet det. Ikke vet jeg hvordan, men jeg fikk synge. Men problemene sluttet ikke der. En uke før ringte Solveig under øvelse, opprørt:

Ingrid, det har stått to menn utenfor blokka og spurt etter deg. De sier de er sendt av Olav.

Hva sa du?

At jeg ikke kjente til deg. Men de står der ennå. Pass deg.

Kaldt i magen. Ikke egentlig frykt, bare vissheten: Han lar ikke ting så lett gå. Han var vant til at alt var hans. At han hadde kontroll. Mitt opprør var for ham et brudd på ordenen.

Jeg fortalte Tidemann. Han tok av seg brillene, tørket dem.

Han prøver seg sikkert på konsertdagen.

Mest sannsynlig.

Er du redd?

Tenkte meg om.

Nei. Jeg er ferdig med å være redd.

Bra. Han smilte svakt. På konserten kommer Viktor Gustavsen. Kjent produsent, du har hørt om ham. Jeg har invitert ham spesielt. Han hadde folk til stede på restaurantkvelden, de fortalte ham om deg. Han ville høre deg. Syng skikkelig, Ingrid.

Jeg så lenge på Tidemann.

Du har ordnet det slik?

Jeg har vært lærer i førti år. Jeg har hatt tre elever med ekte stemme. En dro utlandet og ble berømt. En døde ung. Den tredje giftet seg og forsvant. Jeg har ofte lurt på den tredje. Godt å se henne tilbake.

Dagen for konserten var grå. Jeg kom tidlig til konserthuset, gikk opp på scenen alene før salen fyltes. Store rom, seter for åtte hundre. Den stillheten. Jeg samlet meg i den.

En time før sa konsertansvarlig, lavt og litt beskjemmet:

Det står to menn ute, på oppdrag fra mannen din. De vil snakke med deg.

Det er ikke min mann. Han er eks.

De har, ifølge dem, papir på at du bør legges inn.

Jeg sto stille noen sekunder.

La dem komme inn hvis de vil høre. Jeg skal synge uansett.

Han stotret, så på meg.

Dette er mitt nummer. Ingen stopper meg. Forstår du?

Forstår. Men…

Få tak i Tidemann.

Han løste det også. Jeg vet ikke hvordan, men de to kom aldri inn. Rett før konsertstart så jeg i foajeen en lang mann i dyr frakk. Tidemann snakket tett til ham. Det måtte være Gustavsen.

Jeg var tredje på programmet. Full sal. Kamera på siden. Jeg hadde valgt enkel svart kjole min egen. Gikk ut på scenen, så ut over salen.

Og sang.

Første stykke gikk lett, ble nesten glad av det. Det neste krevde energi, holdt på å miste fokus, men hentet meg inn. I tredje nummer glemte jeg folk, kamera, alt utenfor. Jeg tenkte bare på musikken. At her hører jeg til. Dette er mitt sted. Endelig.

Så begynte Grieg. Det ble fullstendig stille. Den stillheten som oppstår når mennesker ikke bare lytter, men faktisk hører. Jeg sang og kjente en form for frihet jeg ikke har hatt på flere tiår. Som å puste ut etter lang tid i mørket.

Da siste frasen nærmet seg, så jeg Olav i sidedøra.

Jeg så ham med siden av blikket. Han gikk fort mot scenen, snakket lavt og heftig til en vakt, gestikulerte, rød i ansiktet. Noen fulgte etter ham.

Jeg fullførte sangen. Helt til siste tone.

Sal oppreist.

Olav ble stående midt i midtgangen. Ved siden av ham stod Gustavsen og snakket lavt og rolig. Jeg så hvordan ansiktet til Olav forandret seg. Noe knakk der. Ikke dramatiskt, ikke på filmvis, bare stille som når en innser at han ikke har noen makt her lenger.

Så snudde han og gikk.

Bak scenen kom Gustavsen til meg, tok meg i hånden.

Jeg har hørt om deg. Nå har jeg hørt deg. La oss snakke sammen.

Om hva?

Kontrakt. Turné. Først Oslo og Bergen. Deretter ut i Europa. Jeg har scener som trenger stemmen din. Han smilte. Og fra nå får ingen ødelegge for deg. Det lover jeg.

Tidemann sto i bakgrunnen. Jeg møtte blikket hans, han bare nikket en gang. Som om alt var sagt.

Mamma og jeg fikk til slutt snakket skikkelig. Jeg reiste til henne, vi satt på kjøkkenet lenge. Så sa hun:

Jeg så deg på NRK. Veldedighetskonserten.

Så du?

Solveig ringte og sa jeg måtte skru på. Jeg gjorde det. Mamma plukket i duken. Jeg visste ikke du sang sånn.

Du hørte meg jo på konservatoriet.

Det er lenge siden. Da var jeg mest mamma og nervøs. Nå så jeg deg rett frem. Hun så opp. Ingrid, unnskyld.

For hva?

For at jeg stolte mer på ham enn på deg. Han var så overbevisende. Du bare tiet. Jeg tenkte at hvis du tiet, hadde du det bra. Jeg forsto ikke.

Jeg tok hånden hennes.

Det går bra, mamma. Du skjønte det selv om det tok litt tid. Det er mer enn nok.

Er du ikke sint?

Nei.

Hun gråt stille. Jeg satt der, holdt hånden hennes og innså: Tilgivelse handler ikke om å late som ingenting har skjedd, men om å velge hva man tar med seg videre alt annet legges igjen.

Det har gått et år.

Her står jeg nå, bak sceneteppet i en sal i Wien. Publikum går til plassene sine. Suset fra kappene deres, kremt, lave stemmer. Salen er gammel, med lysrosetter i taket og vakre buer. Snøen legger seg utenfor vinduet.

Livet mitt ser slik ut nå: en leid leilighet her i byen, ikke stor, men min. Kontrakt med Gustavsen, frihet til å synge og tjene egne penger. Kofferten er alltid nesten pakket. Tidemann ringer ukentlig. Mamma reiser hit jevnlig og blir alltid forundret over livet mitt.

Om Olav hører jeg bare rykter forretningen hans gikk dårlig, etter noen måneder var han gift på nytt, en stille og ukjent kvinne. Jeg hørte det, tenkte over det, og kjente kun en sliten forståelse. Folk endrer seg ikke, de finner bare lettere bytte.

Synes synd på henne. Men det er ikke min historie lenger.

Min egen er annerledes nå. Det er nye ting i den slitenhet etter reiser, frustrasjon med dirigenter, språklige misforståelser og ensomhet på fremmede hotellrom. Men også: Morgener i nye byer, lyden av fremmede gater. Applaus som bare er min. Muligheten til å velge sin egen kjole. Å ringe hvem man vil. Å lukke døra og vite at ingen venter bak for å forklare hvem du burde være.

Noen ganger tenker jeg på årene jeg mistet. Ikke bittert, bare ærlig. Tjueåtte år det er mye. Jeg kunne ha sunget hele veien, blitt noen helt annen, eller akkurat denne, bare før.

Men “kunne vært” er det mest meningsløse man kan tenke. Det har jeg forstått.

Jeg er her nå. Stemmen er her nå. Scenen venter nå.

En ung produksjonsassistent kommer inn bak scenen:

Ingrid, det er tre minutter til.

Jeg kommer.

Jeg retter på den enkle, mørke kjolen jeg selv har valgt. Trekker pusten dypt et par ganger. Lukker øynene et sekund.

Ser plutselig for meg Olav på den restauranten, for et år siden “Du smiler feil.” “Unnskyld.” Hvordan jeg satt der og ikke hørte min egen stemme.

Jeg smiler nå, ikke til noen. Bare fordi jeg vil.

Og jeg går ut på scenen.

Stillheten senker seg.

Og jeg synger.

Rate article
Intigue Life
Ikke våg å synge