Jeg satt i mitt lille helsesenter på den ene siden av fjorden i den gamle bygda Vestre Skog, og lyttet til det knirkende klokkespillet på veggen ett, to, ett, to som om tiden selv telte ned. Jeg tenkte på hvor mange liv som hadde gått gjennom disse veggene, hvor mange tårer den slitte behandlingsstolen hadde suget opp, innkledd i et tynt lag av plast.
Plutselig åpnet døren seg med et klagende knirking, som om kulden hadde trukket seg sammen. På dørkarmen stod Karin Nordahl. Rett som en stang, tørr som en kvist, ingen tåre hadde hun latt slippe fra fødselen av. Jeg hadde sett henne i førti år, og hennes ansikt fremstod som en kalkstein, med to isblå flekker i øynene.
Hun gikk inn uten et ord, tok av seg den våte sløyfen fra det grå håret, hengte den på knaggen som om det var en medalje, og satte seg på kanten av stolen med ryggen rett og hendene foldet i fanget knoklete fingre som en liten knute.
God dag, Åshild, stemte hun med den vanlige monotone tonen, jevn som et malt lerret.
God dag, Karin. Hva bringer deg hit? Er hjertet ditt i oppstand?
Hun så ut av vinduet på den grå regnstrømmen og svarte så lavt at jeg knapt hørte:
Einar ligger og dør.
Hjertet mitt falt i bakken. Einar Einar Berg. Den Einar som skulle ha blitt min mann for førti år siden. Hele bygda kjente den triste historien deres, som en gammel spøk. Husene deres sto på hver sin side av elva, som to bredden som aldri skulle møtes. I førti år hadde de levd som to øyer: ingen ord, ingen blikk. Når Karin gikk til butikken på høyre bredd, ventet Einar på venstre til hun forsvant fra syne. En kald krig, stille, men enda mer fryktinngytende.
Distriktslegekomiteen var her, fortsatte Karin med den samme steinete stemmen. De sa totre dager, ikke mer. Han vil kjempe.
Jeg så på henne og forsto ikke. Hvorfor kom hun til meg? Å melde? Å feire? Det var ingen glede i de iskalde øynene hennes, ingen sorg. Bare et tomrom, som en jord som brente til aske.
Jeg har besøkt ham, Åshild. Nå er fra ham.
Jeg mistet helt ordet. Karin? Einar? Ja, elva vår vil vel gå baklengs!
Hun så ut som om hun leste tankene mine, smilte med den ene munnviken bittert, skremmende.
Hans nabo, Guro, kom tidlig i morges. Hun sier han roper på meg. «Tilgivelse», sier han, «før jeg dør». Jeg kom. Tenkte jeg skulle se ham i øynene en siste gang. La ham vite at jeg ikke er knust. At jeg ikke har tilgitt.
Stille falt i helsesenteret, og hjertet mitt dunket høyt. Karin stirret på ett punkt, og hendene hennes klemte så hardt at knoklene ble hvite. Jeg skjønte at i akkurat dette øyeblikket brøt dammen hun hadde bygget opp i førti år.
Jeg kom men han ligger, tørr som en gammel kjeks, hud og ben. Øynene er lukket, pusten er svak. Han så meg, leppene skalv, men han klarer ikke å si noe. Bare ser på meg, og i blikket ingen frykt, Åshild, ingen. Bare en dødsskrekk. Det er som om han dør av ensomhet, ikke av sykdom. Han rakte ut den tørre hånden, som en høstlig grein
Karin ble stillere, og langs den steinete kinnet hennes trillet en eneste tåre, tung og salt, som et århundrers sorg.
Jeg jeg, Åshild klarte det ikke. Jeg klarte ikke å ta hans hånd. Jeg står over ham som en statue, og i ørene min klirrer farens ord. Husker du faren min, Peder? Han kalte Einar for sin sønn. «Jeg gir deg, Åshild, til Einar så er jeg rolig. En pålitelig kar», pleide han å si. Da Einar, som hadde vært i byen, kom tilbake med byens fineste kake faren falt ned. En uke senere var han borte. På sitt dødsøyeblikk sa han kun: «Datter, aldri tilgi svik. Aldri». Så jeg har aldri tilgitt. Jeg står over Einar, ser ham slokne, og vil rope: «Jeg tilgir deg ikke! Hører du? Ikke for meg, men for faren!» Ordene satt fast i halsen som en klump. En bitterhet over meg, en hatet følelse Hva er jeg for en person, Åshild? Hvorfor har jeg et hjerte av stein? Han dør, og jeg har ikke engang gitt ham en hånd. Jeg snudde meg og gikk.
Hun dekket ansiktet med hendene, skuldrene ristet i stille, tørre gråt. Ikke tårer, men et indre knus. All hennes stolthet, hele hennes styrke, sprakk som sand på den gamle stolen min.
Jeg gikk forsiktig bort, helte krystallklart vann i et glass, dryppet noen dråper valerian. Rakte det til henne. Hun tok det, fingrene dirret, glasset klang mot tennene. Hun drakk i en slurk.
Hele livet, Åshild, har denne misnøyen holdt meg varm som en vedovn. Den lot meg ikke henge meg opp i selvmedlidenhet. Jeg har holdt huset i et knyttet knytt, hagen min har ingen ugress, alt for å vise ham at jeg kan leve uten ham. Men nå han dør, og hva blir igjen? En tomhet.
Jeg så på henne, mens hennes sjel så også bort. Sånn er det, kjære lesere. Å bære på en nag som et barn, og så lar den spise deg fra innsiden. Du tror den er din styrke, men den er ditt kors, ditt fengsel.
Gå til ham, Åshild sa jeg lavt. Gå. Ikke for ham. Gå for deg selv. Ikke for tilgivelse, men for å være nær. Å dø alene er skremmende.
Hun så på meg med øyne fulle av smerte, og hele kroppen min strammet seg.
Jeg kan ikke, Åshild. Jeg er en stein, ikke et menneske.
Hun gikk, like stille som hun kom. Tok på seg den våte sløyfen og forsvant i den grå regnslør.
Jeg vandret hele kvelden, som en spøkelsesakt, tenkte på dem, på elva som delte skjebner, på stoltheten som ble sterkere enn kjærligheten, på farens forbannelse. Jeg fikk ikke sove; jeg vendte og dreide meg. Om morgenen bestemte jeg meg: jeg skulle gå til Einar. Gi ham et smertestillende injeksjon og bare sitte ved hans side. Ikke som lege, men som menneske.
Jeg kastet på meg en frakk, snørte støvlene og gikk over den lille broen til den andre siden. Morgenen var i ferd med å stå opp, tåken lå over elva som melk. Jeg nærmet meg Einars hus, og hjertet mitt slo som en panikkklokke: hadde jeg kommet for sent?
Døren til hallen stod på gløtt. Jeg snek meg inn. Duften av gammelt tre, urter og kyllingsuppe fylte rommet. Hvor kom suppen fra? Jeg kikket inn i rommet, og hva så jeg?
Karin stod ved komfyren i en gammel kappe, håret bundet under et lommetørkle. Ansiktet var slitent, men levende. Ikke stein. Hun så meg, ristet på hodet, og la fingeren mot leppene: «Stille, Åshild. Han sover».
Jeg snek meg på tå til sengen. Einar lå blek, men pustet rolig, ikke som en døende. På nattbordet sto et glass med ryperbærte og en liten tallerken med en knust kjeks.
Karin og jeg gikk ut på kjøkkenet. Hun lukket døren og sank tungt på en krakk.
Etter deg, Åshild, går jeg hjem, hvisket hun. Jeg har vandret fra hjørne til hjørne uten å finne meg selv. Som om en dyr gnager i meg. Så forsto jeg det er ikke sinne, men frykt. Jeg er redd for at han drar, og jeg blir igjen med denne steinen i sjelen. Som om faren på portrettet nikker til meg, men han ville ikke at jeg skulle brenne livet mitt i hat.
Hun sukket, og den susen føltes som en frigjøring.
Jeg tok med meg en liten gryte med kyllingsuppe jeg hadde gjort til morgen sa hun og gikk til ham. Natten var mørk. Jeg tenkte: om han dør, vil jeg i det minste gi ham en menneskelig avskjed. Jeg gikk inn, han lå, stønnet, ba om drikke. Jeg smurte leppene på ham, og ga ham en skje med suppe. Han drakk liten for liten så åpnet han øynene, så på meg og sa tydelig: «Karin, du lille fugl, tilgi meg». Og han gråt. Kan du tro det, Åshild? Denne steinen, denne kjekken, gråt.
Hva med deg? pustet jeg. Hva gjør du?
Karin så på sine slitne hender hvilende i fanget.
Jeg gjør ingenting. Jeg satte meg ved siden av ham, tok hans hånd, og satt der hele natten. Jeg kunne ikke si «jeg tilgir». Jeg ville ikke lyve. Jeg tilgav ham ikke for faren, for førti år med brent liv. Det er som om man skriver med kritt på en vegg. Men jeg holdt hans hånd, og følte sinnet rømme fra meg, dråpe for dråpe. Som om det var jeg som ble helbredet. Når morgenen kom, sov han fredelig. Feberen sank. Han vil nok leve videre min gamle fiende.
Åh, kjære venner det er nå et halvt år siden. Høsten ble til vinter, vinter ga plass til vår, og nå er sommeren på høyden. Solen steker, gresset bøyer seg, bier summer over kløvereng en ren fryd!
Einar kom seg på beina. Ikke umiddelbart, men Karin hjalp ham opp. Hun gikk over elva hver dag: tok melk, bakte kaker. Alt stille. Han spiste, sa: «Takk, Karin». Hun nikket og gikk. Hele bygda så på dem i stille ærefrykt, redd for å forstyrre den skjøre, nyvunne freden.
Jeg husker hvordan jeg gikk fra den fjerne enden av bygda, fra Zachariassenfamilien, og bestemte meg for å ta en snarvei forbi Einars hus. Jeg stoppet opp og så en scene som fikk tårene til å trille: under en gammel epletre satt to eldre, grå. Han pusset på et lite treverk en fløyte til nabobarna. Hun skrelte poteter i en bolle og fortalte ham stille om hvordan agurker hadde vokst rare i år. Solen sildret gjennom grenene, og lyset lekte på ansiktene deres. En så rolig stillhet, så fredelig at man nesten ikke turte å puste.
Han kalte henne aldri «fugl», men hun så ham ikke med ungdommens forelskede blikk. De var ikke mann og kone, bare to naboer på hver sin bredd av elva som i livets slutt forsto noe helt viktig. Noe som gikk utover både tilgivelse og nag. Noe om varmen i en hånd som tilbyr en skål med suppe. Om at nærhet noen ganger betyr mer enn ord.
De så på meg og smilte.
Åshild, kom og sett deg! ropte Einar, nå blitt kraftigere. Karin tar med seg kald surkål fra kjelleren!
Jeg satte meg, drakk den iskalde, sterke surkålen, så på dem, på elva som glitret i solen, og tenkte Fortell meg, kjære venner, var dette en uforløst nag? Eller den høyeste formen for tilgivelse, som ikke trenger ord? Hva mener dere?




