Ikke rør tingene til moren min, sa ektemannen hardt.
Denne klærne tilhørte moren min. Hvorfor har du samlet dem sammen? spurte han, og stemmen hans var uvant kald.
Vi må kaste dem. Hvorfor skal vi ha alt dette gamle klesrotet, Einar? Halve skapet er fylt opp av tingene hennes, og jeg trenger plass. Jeg må legge inn vinterdyner og ekstra puter nå ligger jo alt strødd overalt, svartmalte Sigrid med bestemt mine mens hun tok forsiktig ned de enkle genserne, skjørtene og sommerkjolene etter svigermoren som nettopp var gått bort.
Valborg Hermansen hadde alltid ordnet klærne sine nøye etter hver vask, slik lærte hun også opp sønnen. Men Sigrid hadde alltid et kaos i skapene: Hver morgen gravde hun rundt blant klærne på jakt etter en eller annen bluse, klaget at hun aldri hadde noe å ha på seg, og endte med å dampe de mest skrukkete gensere så godt hun klarte. Klærne hennes så ut som de hadde vært gjennom en vaskemaskin uten sentrifuge.
Det var gått bare tre uker siden Einar hadde fulgt moren til graven. Valborg hadde hatt bruk for behandling egentlig uten håp og ro. Kreften på fjerde stadiet spiste henne fort opp. Einar hadde hentet henne hjem til seg. Hun svant bort på bare en måned. Nå, etter arbeidsdagen, kom han hjem og så klærne hennes henslengt midt på golvet i gangen, som om de var søppel og ble stående målløs. Var det slik det skulle ende? Er dette alt? Bare kast ut og glem med én gang?
Hvorfor ser du på meg som om du skulle vært kong Olav? svarte Sigrid syrlig.
Ikke rør disse klærne, nærmest freste Einar mellom tennene, mens blodet dunket i tinningene.
Vi trenger virkelig ikke dette gamle skrotet! svarte Sigrid skarpt. Skal du lage museum her hjemme, eller? Moren din er borte, det må du innse! Du brydde deg jo ikke så mye om henne mens hun levde heller. Hadde du besøkt henne oftere, hadde du kanskje visst hvor syk hun var!
Einar rykket til, som om noen slo ham. Han hadde ingen ord.
Gå, før jeg gjør noe jeg angrer på, sa han med rystende stemme.
Sigrid fnøs.
Jadda, gå du. Helt ute du, altså…
Alle som våget å ha andre meninger enn henne var helt ute ifølge Sigrid.
Uten å ta av seg skoene gikk Einar bort til skapet, åpnet dørene høyt under taket, fant fram en av de gamle stripete kjærringveskene de hadde brukt til flyttelasset. Han pakket alle klærne til Valborg nøye, ikke kastet dem bare inn, men brettet alt pent og la genser, sjal og kjole etter hverandre i rekkefølge. Øverst la han morens jakke og en pose med sko. Den yngste sønnen, lille Marius, tre år, hjalp villig til han slapp til og med oppi traktoren sin. Til slutt fant Einar et nøkkelknippe i gangen, la det i bukselommen og gikk mot døra.
Pappa, hvor skal du? spurte Marius og grep ham i jakka.
Einar smilte sårt og klemte litt på gutten.
Jeg kommer snart tilbake, gutten min. Gå inn til mamma nå.
Hvor skal du? utbrøt Sigrid fra stua. Skal du dra nå? Hva med middagen?
Tusentakk, jeg har fått nok av hvordan du behandler det som var min egen mor.
Men Einar, dette er jo bare tull! Slapp av da. Hvorfor tar du alt så personlig? Kle av deg nå, hvor har du egentlig tenkt deg i det hele tatt, så sent?
Einar svarte ikke, men gikk ut med bagen. Han startet bilen og kjørte mot E18, tankene kvernet mens asfalten forsvant under ham. Alt annet kontorjobb, ferieplaner, Facebook-humor gled vekk. Bare én tanke sto igjen, tung og klar: Dypest sett betyr ikke småtingene så mye når du har mistet det dyreste du har. Barn, kone… og mor.
Han klandret seg selv for ikke å ha gjort mer. For sjelden besøkte han henne, alltid utsatte han det, hadde så mye å gjøre, glemte å ringe, lyttet for lite. Valborg ville ikke være til bry, vente sønnen sin. Han utsatte besøket gang på gang, og samtalene ble kortere.
Et stykke på vei stoppet han for litt kaffe og vaffel på en veikro, før han i tre timer kjørte videre uten pauser. Kun da kveldssolen sprakk gjennom skydekket over åsen, fikk han et øyeblikks ro: Sola var på vei bak horisonten, klamret seg fast mens rødgløden bredte seg utover fjord og jord, som om den nektet å slippe taket.
I mørket kom Einar fram til barndomshjemmet, svingte av på bygdeveien, parkerte utenfor det gamle hvite huset der oppveksten hans hadde utspilt seg.
Det var mørkt, så han lyste seg fram med mobilen. Fem tapte anrop fra Sigrid, men ikke i kveld, tenkte han, og la mobilen lydløs. Duften av blomstrende heg trakk inn nattens møll, kvistene lyste hvitt i mørket. I vinduene speilet nattehimmelen seg grå og stum.
Han fant nøklene og åpnet døra. Det luktet gammel furumøbel og svak kjeller. Huset måtte varmes hele året for å ikke trekke inn råte eller sopp. På kommoden lå hårbørsten og noen småting, på knaggen hang en plastpose med forpakt pasta, billigste pris. I stua var det nye sofaen og TV-en Einar hadde kjøpt til moren. Kjøleskapsdøra sto åpen, et tydelig tegn på at ingen bodde her mer. På soverommet sto mammas seng med en høy stabel puter med heklet trekk. Einar satte seg forsiktig på sengekanten.
Dette hadde vært hans rom før, og foreldrene sov på det større soverommet. Den gangen sto to senger tett inntil hverandre, senere byttet ut mot en kommode da moren flyttet inn på sønnens gamle rom, med en symaskin han visste hun likte å bruke. Nå sto skapet der med alle hennes ting.
Einar satt musestille og så på skapet, det var som en skygge av moren føltes i rommet. Han skar ansiktet i hendene, og gråt så kroppen ristet.
Han hulket fordi han aldri fikk sagt det han skulle, da hun strøk ham over hånda den siste dagen. Han ble sittende taus, og ordene han skulle sagt, kom aldri ut. Moren hvisket: Ikke vær lei deg, Einar, ikke se sånn på meg… Jeg har vært lykkelig sammen med dere. Han skulle ha sagt tusen takk, for kjærligheten, de trygge årene, for alt hun ga av omsorg, for tryggheten for hjemmet som alltid sto åpent, uansett feil. Men ordene stokket seg, føltes for store og gammeldagse, som om de ikke hørte hjemme lenger. I dag er det lettere å være ironisk enn ekte, og ord for slike følelser virker ikke å finnes lenger.
Einar dempet lyset og sovnet med klærne på, over det pent oppredde sengeteppet. Han dro et ullpledd over seg, sloknet tvert, overrasket over hvor rolig han sov. Nøyaktig klokka sju våknet han, som om inneklokka styrte alt, alltid i tide til jobb.
Han gikk ut i vårlyset for å hente bagen fra bilen. Løvet på bjørkene skinte lyst og grønt på andre siden av veien, som unge tjenestejenter på rekke og rad. Einar pustet inn fuglesang og frisk luft, og var takknemlig for oppveksten blant trær og blomster, ikke bare murstein. Han strakte seg og bar bagen inn for å plassere klærne i mammas skap.
Plagg for plagg tok han ut av veska, brettet forsiktig sammen og la dem på plass i hyller og på hengere mamma kalte det alltid hengere. Skoene stilte han pent nederst. Da alt var i orden tok han et skritt tilbake, lukket øynene og så for seg moren i disse klærne, med sitt varme smil. Einar rørte blusene, klemte kjolen, luktet inn den kjente duften… Han sto slik lenge, uten å vite hva han skulle gjøre videre. Så tok han fram mobilen.
Hei, Steinar. Jeg blir ikke på jobb i dag. Noe personlig, familiegreie. Klarer dere dere? Takk.
Til Sigrid sendte han en melding: Beklager at jeg ble sint, kommer hjem i kveld. Klem.
Langs hagestien blomstret påskeliljer og tulipaner, noen med åpne kronblader, andre fortsatt knopper. Einar plukket begge deler, og løytnantshjerte borte ved stikkelsbærene. Det ble et bukett eller tre mindre, så alle på kirkegården fikk sitt. Han gikk innom butikken for melk og rundstykke, samt en sjokolade.
Oi, Einar! Du her igjen? utbrøt den lokale kjøpmannen, tante Marta.
Ja… har vært hos mamma, svarte Einar lavt, så ikke på henne.
Skjønner. Vil du ha litt fersk brunost? Din mamma kjøpte alltid det her. Rett fra bonden.
Han smilte. Eller var dette erting? Nei, hun var bare rettfram.
Ja, jeg tar litt brunost. Hvordan går det med deg, tante Marta?
Hm… ikke spør. Min egen Vidar har ikke blitt bedre, samme drikkinga.
Einar spiste frokost på kirkegården, foran familiegravene: Påskeliljer, løytnantshjerter, tulipaner. Bror, far og mor. Broren gikk først falt ned fra taket under reparasjon. Ikke høyt, men nakken knakk. Bare tjue år. Fem år senere døde faren. Og nå moren. Einar delte sjokoladen mellom gravene, ga en bit brunost til mor. Han pratet lavt med bildene på gravsteinene.
Han mintes rampestreker med broren. Gjenkalte i detaljer fisketurer med faren i grålysningen. Faren kastet snøret med et sveip, nesten som en cowboy.
Og mor, ropte høyt over bygda: Einaaar, maaaten er klar! Den stemmen hørtes i halve kommunen. Det var flaut, men nå skulle han gjerne fått høre det igjen.
Einar strøk over det midlertidige korset på morens grav, jorden fortsatt løs og svart. Mamma, unnskyld meg… Jeg passet ikke nok på deg. Vi bodde jo for oss selv, men hvor tomt det ble uten deg! Så mye skulle jeg sagt nå og til deg også, pappa. For noen flotte foreldre dere var. Jeg er så takknemlig. Vi er så mye dårligere. Vi er egoister. Meg, meg, mitt. Takk for alt. Og du også, Trygve, lillebror takk.
Det var tid for å gå. Einar gikk den sleipe kjerreveien, nappet opp gressstrå som han tygde på. Første gate møtte han Vidar, sønn til tante Marta. Han var allerede full og sliten ut.
Å, Einar! Her igjen? sløv mumling fra Vidar.
Ja… skulle til grava. Drikker du ennå?
Javisst, det er jo verdens skilpadderdag!
Vidar dro en fillete kalenderlapp fram fra shortslomma, bladde og viste stolt.
Verdens skilpadderdag! Se her! sa han fornøyd.
Jasså, svarte Einar tørt. Du, Vidar… Ta vare på mora di. Hun er gull. Og du veit… hun er ikke udødelig. Husk det.
Han gikk videre. Vidar så forvirret ut, men ropte etter ham:
Greit… ha det bra, Einar.
Farvel, svarte Einar, uten å se seg tilbake.
Livet har mange rom vi aldri rydder ut av, men minner er ikke søppel. Kjærlighet handler også om å ta vare på historien vår, med varme og respekt selv om vi lever i en tid der følelser skjules bak ironi og travle dager. Vi må lære å takke før det er for sent, og ikke skyve det vonde bort, men tørre å leve med savn og kjærlighet side om side.




