Ikke fortell meg hvordan jeg skal leve
14. april
Det er så typisk, egentlig, at jeg våkner av at noen skriker i gangen. Det var Ingrid, og hun gråt så fælt at jeg først lurte på om hun hadde mistet noen. Mascaraen rant nedover kinnene, og hendene hennes klamret seg til håndtaket på den store kofferten. Hun stod der, som en brud på flukt.
Ingrid, vent litt… mumlet jeg og gjespet, litt irritert over å bli dratt ut av søvnen. Hva har skjedd nå?
Jeg kan ikke bo med dem lenger, Marianne! Det der er ikke et hjem, det er mer som et fengsel, hun hikstet og pustet ujevnt.
Ingrid har alltid vært litt dramatisk, men i dag virket det som hun hadde fått nok. Jeg kjente igjen følelsen. Da jeg var 20, følte jeg også at alt var en kamp. Foreldre som snoker i lommene, bryter inn på rommet, skal vite hvor jeg er til enhver tid. Ingrid var nå midt i det der.
I går kom jeg hjem klokka ti, ikke ni, og pappa ledet et skikkelig avhør sniffet på meg som en hund! Mamma banker aldri på døren, hun braser inn når jeg bytter klær, når jeg snakker med venninner Jeg har ikke noe eget rom!
Hun ramset opp, langt inn i følelsen av å bli kontrollert. Og alt hun sa ga mening. Den lokale versjonen av «Tør ikke gå dit, spis ikke dette, vær ikke venn med henne». Hun var tjue, men ble behandlet som om hun var ti.
Jeg lyttet, og noen sekunder så jeg faktisk litt meg selv i henne. Foreldrene våre har alltid vært bekymrede og gammeldagse, overbeskyttende til det ekstreme.
Jeg husker mitt opprør. Da jeg var tjue, bestemte jeg meg: jeg skulle flytte ut. Jeg sa det rett ut:
Jeg går over på deltid, sa jeg til mamma og pappa for syv år siden. Og jeg flytter ut.
Hvor da? Hvordan skal du ha råd? mumlet mamma forskrekket.
Ei venninne jobber på en frisørsalong, de trenger en resepsjonist. Vi leier et rom sammen. Det skal gå. Om det ikke går, kommer jeg hjem igjen.
Det gikk. Med nød og neppe, men det gikk. De første månedene spiste jeg knekkebrød og sov på en sliten sofa. De tilbød seg å hjelpe meg med penger, kjøpe mat, men jeg takket alltid nei.
Det går bra, jeg ordner meg selv, sa jeg.
Så fikk jeg nøklene til mormors leilighet. Det var ikke egentlig en gave, mer som et bevis på at de mente jeg kunne klare meg på egen hånd.
Men Ingrid fikk det litt annerledes.
For to år siden døde farmor, og Ingrid arvet leiligheten. Hun var nettopp fylt atten.
Nå er det slutt! sa Ingrid da hun fikk arven. Jeg er en attraktiv ung kvinne med egen leilighet. Kan bo alene!
Foreldrene våre så på hverandre, skeptiske.
Javel, sa pappa. Leiligheten er din. Men strøm og varme om vinteren er minst seks tusen, hvis du er sparsom. Mat, tar du det enkelt, er det rundt ti tusen. Transport, klær, sminke, internett… Alt i alt, hvis du skal bo alene og fortsette på private studier, trenger du minst førti tusen i måneden. Hvor skal du få de pengene fra?
Ingrid blunket, og hadde ikke noe svar. Hun hadde trodd at det å studere på foreldrenes regning var mer enn nok.
Det ble egentlig aldri noe mer ut av det. Ingrid klaget ikke høylytt, men ble irritert over at foreldrene begynte å leie ut leiligheten hennes, og tok pengene “til seg”: til hennes skole, strøm, mat og klær. Hun fikk noen hundrelapper av og til, men det var aldri nok. Hun ville både bo i egen leilighet og slippe å jobbe for det.
Da jeg så på henne der i gangen, tenkte jeg: ny jakke, skinnstøvletter, veske Ingrid var ikke akkurat noen fange. Mer som en prinsesse som klager på at det er en ert under madrassen.
De tok nøklene til bilen, snufset Ingrid. De sa jeg må ta buss til jeg har fått orden på karakterene. Kan du tenke deg? Buss! Det tar minst en halvtime å vente på!
Vel, for et mareritt, sa jeg tørt, mest ironisk, men hun merket det ikke.
Jeg bor hos deg. Bare til de roer seg og ber om unnskyldning. Du har jo stor plass, jeg lover å ikke forstyrre, skal bare sitte på rommet og studere…
Jeg sukket. Noe skurret.
Ingrid, la oss være ærlige. Vil du leve slik jeg gjør? Ingen kontroll, ingen spørsmål, ingen portforbud?
Ja! Jeg vil bestemme selv når jeg kommer hjem og hva jeg har på meg.
Så hvorfor kom du til meg og ikke leier noe selv? Eller flytter på hybel?
Hun stirret dumt på meg. Spørsmålet var åpenbart overraskende.
Hæ? Jeg har jo ikke råd. Jeg er student!
Nettopp. Du studerer på fulltid med foreldrene som betaler alt. Du spiser deres mat, bruker klær de har kjøpt, kjører bilen som pappa fyller på, jeg begynte å telle på fingrene. Frihet, Ingrid, koster. Da jeg var på din alder, jobbet jeg samtidig. Du vil ha både kake og spise den
Så du… Du slipper meg ikke inn?
Jeg trakk pusten dypt. Det fristet å si ja, men dette måtte løses.
Først ringer jeg mamma, sa jeg. Vil høre hele historien fra henne.
Ingrid nølte, men hun klarte ikke stoppe meg.
Det var sent, men mamma var våken. Samtalen ble følelsesladet, og jeg skrudde på høyttaler. Det viste seg at nøklene til bilen var tatt, og Ingrid hadde mistet friheten fordi hun ikke bare hadde et par “haler” hun risikerte faktisk å bli kastet ut av studiene.
Lærerne er bare fordomsfulle! De liker ikke jenter! prøvde Ingrid å forsvare seg, og ble rød.
Joda, men alle andre klarer jo å bestå, svarte pappa. Tror du at du kan bare rømme til søsteren din og drive dank?
Pappa har rett, jeg så på Ingrid. Hos meg får du ingen gratis bleier. Jeg blir ikke barnepike.
Ingrid sendte meg et blikk som kunne brenne hull i veggen.
Så alle er imot meg? Greit! Da bor jeg i min egen leilighet! Fjern leieboerne. Jeg skal bo der alene, og ingen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre.
Stillhet. Ingrid så triumferende ut, som om hun hadde vunnet.
Helt fint, svarte mamma, plutselig rolig. Det er ikke noe problem.
Ingrid ble stum av overraskelse.
Virkelig? Allerede i morgen?
Ikke helt i morgen, etter avtalen har de to uker på å flytte. Du får bo hos oss til du har bestått eksamen. Men, Ingrid… du skjønner vel at du nå bor på egenhånd?
Ja… Ingrid ble mistenksom.
Da får du selv betale for studiene, strømmen, maten, klærne, alt. Ingen penger fra oss. Vil du være voksen, får du ta konsekvensene.
Ingrids ansikt ble langstrakt. Hun hadde nok trodd at de ville gi etter.
Men… Jeg studerer jo! Jeg kan ikke jobbe! Det er jo fulltid!
Marianne studerte også, sa mamma. Hun gikk over på deltid og jobbet. Valget er ditt. Vil du bo selv? Vær så god. Men alle kostnader er dine. Eller bor du hos oss, følger våre regler, og vi holder deg. Du har ikke noe tredje alternativ.
Ingrid så på meg, håpet på støtte, men jeg bare trakk på skuldrene.
Vel, lillesøster? smilte jeg. Velkommen til voksenlivet. Kaken har blitt med steiner, ikke sant?
…Det har gått et halvt år. Kontakt med Ingrid er begrenset til korte spørsmål om hvordan det går; hun svarer like formelt. Jeg vet bare at hun ikke bor hos foreldrene, men jeg holder meg unna. Jeg frykter hun skal prøve å vekke sympati og flytte inn hos meg.
En dag gikk jeg inn på en kafé ved Slottsparken, for å slippe unna regnet. Bak disken stod Ingrid.
Så du skal ha en medium cappuccino uten sukker? spurte hun sliten, men høflig.
Hun så helt annerledes ut nå. De falske vippene var borte, ingen strass på neglene. Neglene var korte; hygienekravene tillot ikke noe annet. Hun hadde heller ikke merkegenser, men grønn kafé-uniform med navneskilt. Hun så trøtt ut.
Hei, sa jeg, med en blanding av respekt og lett medfølelse. Ja. Og en croissant, hvis de er ferske.
Ingrid nikket, og jobbet videre uten å smile.
Ferske. Kom i morges.
Hun jobbet effektivt, og måtte tilpasse seg, ikke kreve at verden tilpasset seg henne.
Hvordan går det med eksamen? spurte jeg, idet hun skummet melken.
Har bestått, svarte hun kort. Gikk over til deltid. Det er lettere. Mamma ringte forleden, spurte om hun skulle hjelpe med matvarer. Jeg sa nei. Klarer meg selv.
Jeg hevet overrasket på øyenbrynene.
Når ble du så stolt?
Ikke stolt, bare smart. Hvis jeg tar mat, kommer de snart med krav om rengjøring og spør hvorfor det er støvete. Jeg vil heller spise havregrøt på vann enn å høre mas.
Jeg humret. Ingrid satte koppen på disken.
Tre hundre og femti kroner.
Jeg betalte med kortet. Det pep.
Er det tungt? spurte jeg stille, mer søsterlig enn ironisk.
Ingrid stivnet et øyeblikk. I blikket hennes så jeg det samme barnlige, som da hun stod på dørstokken for seks måneder siden. Så samlet hun seg.
Går fint. Ingen blander seg. Solgte bilen, forresten. T-banen er raskere og billigere.
Du er flink, Ingrid. Virkelig.
Hun smilte litt skjevt.
Ja, flink. Bare at jeg sovner av og til bak disken. Gå nå ellers får jeg kjeft for å prate med gjester.
Jeg satte meg ved vinduet. Så på hvordan Ingrid gnidde disken ren, energisk.
Hva har hun fått? Akkurat det hun ville: et liv uten foreldrekontroll. Og det er ikke så verst, egentlig. Bare at kaken, som så ofte i livet, har noen steiner man må tygge grundig før man tør svelge.
Jeg drakk opp kaffen, la en tusenlapp under servietten, og tok oppvasken til disken før jeg gikk.
Det var ikke en almisse til familie. Det var tips til en god barista, som endelig balanserer mellom egne ønsker og virkeligheten.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



