«Ikke før etter bryllupet!» – sa hun til sin forlovede

Jeg kom ut fra treningssenteret og så at jeg hadde fått sju tapte anrop fra mamma, forteller Amalie. Da jeg sjekket mobilen, så jeg beskjeden: «Ring meg tilbake!» Selv om klokken nærmet seg elleve, bestemte jeg meg for å ringe henne. Hun er litt engstelig av seg og kan ligge våken hele natten hvis det har skjedd noe dumt. Mamma ba meg komme hjem og sa med tårer i øynene at det hadde skjedd noe, så bryllupet kunne bli kansellert.

Amalie har ei søster, Ingrid, som bare er 23 år gammel. Jenta er en ambisiøs og vellykket designer. Hun fullførte studiene omtrent ett år tilbake og fikk jobb så fort hun var ferdig, ikke akkurat vanskelig i Norges designbransje hvis du har talent og et snev av flaks. Hun jobbet deltid mens hun studerte, og ble ansatt på stedet etter praksisen. Personliglivet til Ingrid har vært et prakteksemplar for familien, eller i det minste frem til denne dagen.

I litt over ett år har Ingrid vært sammen med Trond. Han er tre år eldre. Bor alene, jobber hardt og sparer til egen bolig, typisk norsk. Rolig, høflig og «litt tilbakelent.»

Ingrid og Trond hadde meldt seg for bryllup hos folkeregisteret. Det var bare noen uker igjen til den store dagen.

«Noen skrev til Ingrid på sosiale medier!» skriver Amalie. «Du og jeg kjenner ikke hverandre, men jeg kjenner deg godt, og det er best at du får vite dette før bryllupet…» Ingrid sjekket profilen: ei dame i førtiårene. Hva slags viktig informasjon kan en sånn dame ha på lager, tenkte hun.

Men denne fremmede fant det for godt å drive med mas og sendte meldinger fra ulike kontoer. Til slutt møttes de på en kafé nær jobben til Ingrid. Ingrid satt ved det lille bordet og ventet spent, da plutselig ei gravid kvinne kom inn. Først trodde hun det ikke kunne være henne, men ble overrasket da dama gikk rett bort til henne.

«Du er Ingrid? Mitt navn er Elin, jeg har vært sammen med Trond i over ett år, og om fire måneder får jeg en gutt.»

Det er jo klart at søsteren ikke trodde på sagaen. Det måtte jo være tull?! Ingrid og Trond hadde vært kjærester i over et år og skulle gifte seg snart! Elin ville ikke krangle eller bevise noe, og dro. Da hun gikk, sa hun: Du har nummeret mitt ring om du lurer på noe. Hun hintet også om at Ingrid gjerne kunne snakke med forloveden.

Og hva sa Trond? Vel, her startet hele dramaet. Ingrid hadde bestemt at intimiteten mellom henne og Trond skulle vente til etter bryllupet. De gikk turer, kysset og klemte, men det var alt. Ingrid hadde ingen erfaring.

Trond, derimot, var en type som hadde vært litt rundt. Han viste tålmodighet eller det vil si mer frustrasjon og valgte å ha et «uformelt forhold» med en annen for å tilfredsstille behovene sine. Han møtte Elin under litt tilfeldige omstendigheter, men sa fra første dag at det ikke kom til å bli «oss to». Elin var greit med det hun hadde nylig skilt seg, hadde barn, mottok bra barnebidrag og jobbet. Hun syntes opplegget var greit, og så det store aldersforskjellen som en praktisk hindring.

Trond sa han skulle ta en farskapstest når barnet kom, og hvis det var hans skulle han hjelpe til, og sa til Ingrid at det var hennes feil, for han var jo en sunn ung mann, og hennes «middelalderske prinsipper» hadde ledet til dette.

Nå ber Trond Ingrid om å ikke forlate ham, han elsker henne jo, og Elin var bare for det fysiske om Ingrid hadde vært litt mer «kreativ», hadde det aldri blitt Elin.

Trond sier at hvis barnet faktisk er hans skal han bidra, men han vil ikke ha kontakt ellers. Elin valgte å beholde barnet og han tilbød henne penger til en «løsning», men hun ville ikke ha det. Plutselig er det hennes problem.

Hva mener du er Trond skyldig eller ikke i dette opplegget? Kanskje det var manneinstinktet som tok over det er vel fryktelig vanskelig for en ung mann uten sexliv! Eller kanskje Ingrid burde løpe langt bort fra en sånn forlovede, og at mangelen på intimitet slettes ikke er en unnskyldning for å være utro?

Rate article
Intigue Life
«Ikke før etter bryllupet!» – sa hun til sin forlovede