Enda ei jente? Er det en spøk?… I vår familie har fire generasjoner menn jobbet på jernbanen! Og hva har du kommet med nå?
Er jeg virkelig en så dårlig far?… Som pappa?
Hva tror du selv?
Ingrid svigermor dro litt på det. Jaja, i det minste et ordentlig navn. Men hva skal hun bli til? Hvem kommer til å trenge din Ingrid?
Jeg satt stille og fiklet med mobilen. Da kona spurte hva jeg mente, trakk jeg bare på skuldrene:
Det er som det er. Kanskje neste gang blir det en gutt.
Marie så på meg med såret blikk. Neste gang? Er ikke denne lille jenta mer enn nok?
Ingrid ble født i januar en liten, tynn krabat med store, mørke øyne og tykt, mørkt hår. Jeg dukket opp på sykehuset da de skulle hjem, hadde med nelliker og en pose med babyklær.
Hun er vakker, sa jeg, mens jeg forsiktig tittet ned i vognen. Likner på deg.
Men hun har din nese, smilte Marie. Og det sta haka.
Nei, nå må du gi deg, svarte jeg og lo. Alle barn ser da like ut i den alderen.
Grethe, svigermoren min, møtte oss hjemme med en alvorlig mine.
Nabokona Ragnhild spurte om det ble barnebarn eller barnebarninne. Det var nesten flaut å svare, mumlet hun. I min alder skal jeg leke med dukker
Marie lukket seg inne på barnerommet og jeg så tårene hennes da hun tviholdt på Ingrid.
Jeg jobbet mer og mer. Tok ekstravakter på stasjonen, gravde snø for naboene om vinteren, tok alt jeg kunne for å spe på inntekten. Dro hjem sent, var ofte sliten og taus.
Ingrid venter på deg, sa Marie når jeg gikk forbi barnerommet uten å stoppe. Hun blir alltid lys våken når hun hører trinnene dine i gangen.
Jeg er trøtt, Marie. Skal tidlig på skift i morgen.
Men, du har ikke engang sagt hei til henne
Hun er jo så liten, forstår vel ikke slikt enda.
Men Ingrid forsto. Jeg så hvordan hun snudde hodet mot døren når jeg nærmet meg, og hvordan hun ble seende tomt ut i lufta når jeg gikk bort igjen.
Da Ingrid var åtte måneder, ble hun syk. Først steg feberen til trettiåtte, så trettini. Marie ringte legevakta, men legen mente vi kunne være hjemme om hun fikk febernedsettende. Neste morgen hadde hun over førti i feber.
Stå opp, Eirik! Marie ristet i meg. Ingrid er helt slapp!
Hva er klokka? jeg åpnet øynene så vidt.
Syv. Jeg har ikke sovet i natt. Vi må på sykehuset!
Så tidlig? Kunne vi ikke se det an til kvelden? Jeg har et viktig skift i dag
Hun så på meg som om jeg var ukjent.
Dattera di er kokvarm, og du tenker på skiftet ditt?
Jaja, hun dør jo ikke! Små barn blir da ofte syke.
Marie ringte drosje selv.
På sykehuset ble Ingrid straks lagt inn på infeksjonsavdelingen. Legene fryktet alvorlig hjernehinnebetennelse og trengte ryggmargsprøve.
Hvor er faren? spurte overlegen. Vi må ha samtykke fra begge foreldrene.
Han er på jobb. Kommer snart.
Marie ringte meg hele dagen, men mobilen min var avslått. Først sju på kvelden svarte jeg.
Marie, jeg er på skiftet det går ikke å dra nå
Eirik, Ingrid har muligens hjernehinnebetennelse! Legene venter på at du skal samtykke til prøven!
Hva? Prøve? Jeg skjønner ikke
Kom hit! Nå med én gang!
Klarer ikke. Skiftet varer til elleve, og etterpå…
Marie la på.
Hun signerte samtykket alene som mor hadde hun rett. Ryggmargsprøven tok de under narkose. Ingrid lå der i den store sykehussengen, og så så liten ut.
Resultatet er klart i morgen, sa legen. Er det hjernehinnebetennelse, blir behandlingen lang. Kanskje seks uker på sykehuset.
Marie ble igjen over natta. Ingrid lå med drypp, bleik og nesten urørlig. Bare brystet hevet seg svakt opp og ned.
Jeg kom på besøk dagen etter, bustete og ubarbert.
Hvordan går det? mumlet jeg, og torde knapt gå inn.
Ikke bra, svarte Marie kort. Vi venter på svar.
Hva gjorde de? Den der ?
Ryggmargsprøve. Tok prøve av væsken i ryggen.
Jeg bleknet.
Gjorde det vondt?
Hun var i narkose. Merket ikke noe.
Jeg så på den lille hånden, teipet fast til dryppet.
Hun er så liten, sa jeg lavt. Jeg tenkte aldri over det…
Marie svarte ikke.
Svaret var heldigvis positivt ingen hjernehinnebetennelse. Bare et vanskelig virus med komplikasjoner. Legen sa det gikk å fortsette behandlingen hjemme, under tilsyn.
Dere var heldige, sa legen. Et par dager til med venting, og det kunne blitt verre.
På vei hjem sa jeg ikke et ord. Da vi kom foran huset, spurte jeg lavt:
Er jeg virkelig så dårlig som far?
Marie ordnet til Ingrid og så på meg.
Hva tror du selv?
Jeg har trodd jeg hadde god tid. At hun var liten, ikke forsto. Men da jeg så henne der med alle slangene Skjønte jeg at jeg kunne miste henne. Og at jeg faktisk har noe å miste.
Eirik, hun trenger en pappa. Ikke bare en som tjener penger, men en som kjenner henne. Vet hva hun heter, hvilke leker hun liker.
Hvilke da? spurte jeg forsiktig.
Den lille gummi-pinnsvinet, og den rasleleken med bjeller. Når hun hører at du kommer, kryper hun mot døra. Hun venter.
Jeg senket hodet.
Det visste jeg ikke
Det vet du nå.
Da vi kom inn, våknet Ingrid og begynte å gråte svakt. Jeg rakk ut hendene, men stoppet.
Kan jeg? spurte jeg Marie.
Hun er din datter.
Jeg tok forsiktig Ingrid opp. Hun snufset og stilnet, med blikket festet på ansiktet mitt.
Hei, lille venn, hvisket jeg. Unnskyld at jeg ikke var der da du var redd.
Ingrid rakte ut hånden og la den på kinnet mitt. Jeg svelget.
Pappa, sa hun plutselig helt tydelig.
Det var hennes første ord.
Jeg så på Marie med store øyne.
Hun… Hun sa det…
Hun har sagt det i flere dager, smilte hun. Men bare når du ikke har vært hjemme. Hun ventet på riktig øyeblikk.
Om kvelden sovnet Ingrid i armene mine, og jeg bar henne forsiktig til sengen. Hun våknet ikke, bare grep fingeren min hardere.
Hun holder så fast! sa jeg forbauset.
Hun er redd du forsvinner igjen, svarte Marie.
Jeg ble sittende der en halvtime til, uten å bevege fingeren.
Jeg tar fri i morgen, sa jeg lavt til Marie. Og dagen etter. Jeg jeg vil bli kjent med datteren min.
Hva med jobben? Ekstra vaktene?
Vi klarer oss. Kanskje vi må leve litt enklere. Men jeg kan ikke gå glipp av at hun vokser.
Marie klemte meg.
Bedre sent enn aldri.
Jeg ville aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd, og jeg ikke engang visste hvilke leker hun liker, sa jeg og så på Ingrid. Eller at hun kan si pappa.
En uke senere, da hun var frisk, gikk vi tre sammen i Frognerparken. Ingrid satt på skuldrene mine og lo høylytt, strakte hendene etter det gule løvet.
Se hvor fint det er, Ingrid! pekte jeg. Og se der, et ekorn!
Marie gikk ved siden av meg, og jeg så at hun smilte. Noen ganger må man nesten miste det kjæreste man har, før man forstår hvor høyt det er verdt.
Grethe møtte oss hjemme, fortsatt sur i ansiktet.
Ragnhild sier barnebarnet hennes spiller fotball allerede. Men din leker bare med dukker.
Ingrid er den beste jenta på jord, svarte jeg rolig, satte henne ned og ga henne pinnsvinet. Å leke med dukker er flott det.
Men slekta da den dør jo ut
Den gjør ikke det. Den går videre. På en annen måte, men den fortsetter.
Grethe hadde sikkert tenkt å protestere, men Ingrid krabbet mot henne og løftet hendene.
Bestemor! sa hun smilende.
Svigermor tok henne på fanget, overrasket.
Hun… hun snakker! stotret Grethe.
Vår Ingrid er veldig smart, sa jeg stolt. Ikke sant, jenta mi?
Pappa! jublet Ingrid og klappet i hendene.
Marie så på oss, og jeg tror vi begge tenkte på det samme: Noen ganger kommer kjærligheten til barna våre først etter at vi har kjent frykt og smerte.
Om kvelden sang jeg en vuggesang for Ingrid. Jeg kan ikke synge, stemmen min sprakk, men hun hørte storøyd på.
Du har aldri sunget for henne før, bemerket Marie stille.
Det er mye jeg aldri har gjort før, sa jeg. Men nå har jeg endelig tid til å ta igjen det tapte.
Ingrid sovnet, hardt klynget til pekefingeren min. Jeg satt stille der i mørket, og lot dagene og framtida ta sin tid. Jeg tenkte på alt jeg kunne miste hvis jeg ikke stopper opp og ser etter hva som virkelig betyr noe.
Ingrid sov og smilte i søvne for nå visste hun at pappa aldri kom til å forsvinne igjen.
Jeg har skjønt at livet ikke alltid handler om hvem som fører slekta videre eller hvor mye man jobber. Noen ganger kreves det en krise for at vi skal våkne og virkelig være til stede for de vi elsker. Jeg har lært å sette mer pris på de små tingene, for de viser seg ofte å være de største.




