I går sa jeg opp jobben min. Uten oppsigelse. Uten to ukers varsel. Jeg satte en tallerken med k…

I går sa jeg opp jobben min.
Uten å skrive søknad, uten de sedvanlige to ukers varsel.
Jeg bare satte en tallerken med kake på bordet, tok veska mi og gikk ut av hjemmet til datteren min.
Min «arbeidsgiver» hadde hele tiden vært min egen datter Ingrid.
Og lønna, trodde jeg alle disse årene, besto av kjærlighet.
Men i går skjønte jeg: i vårt lille familieøkonomi har min kjærlighet mindre verdi sammenlignet med en splitter ny nettbrett.
Jeg heter Ragnhild og er 64 år gammel.
Ifølge papirene er jeg pensjonist og tidligere sykepleier, med en beskjeden pensjon i utkanten av Oslo.
I realiteten er jeg sjåfør, kokk, renholder, leksehjelp, psykolog og standby «ambulanse» for to barnebarn: Marius (9) og Eirik (7).
Jeg er det som kalles «bygd».
Du husker kanskje: «Det kreves en landsby for å oppdra et barn»?
I vår tid er «landsbyen» som oftest bare én sliten bestemor, som overlever på kaffe, valeriana og paracet.
Ingrid jobber innen markedsføring.
Hennes mann, Tor, er i finans.
De er gode folk. Eller det har jeg alltid fortalt meg selv.
Evig slitne, alltid på farta. Barnehage dyrt. Skole krevende. Fritidsaktiviteter enda mer krevende. Da Marius ble født, så de på meg slik druknende ser på livbøyen.
Mamma, vi har ikke råd til barnevakt, sa Ingrid gråtkvalt den gangen. Og vi stoler ikke på fremmede. Bare deg.
Og jeg sa ja.
Fordi jeg ikke ville være til bry.
Derfor ble jeg deres støttestolpe.
Dagen min starter kvart på seks.
Jeg drar over til dem. Lager grøt ikke hvilken som helst, men «ordentlig», for Eirik nekter å spise kjapp-grøt. Kler på barna. Kjører til skolen. Kommer tilbake og vasker gulvet jeg ikke har skitnet til, og do jeg aldri bruker.
Så er det skolehenting igjen, fritidsklubb, engelsk, fotball, lekser.
Jeg er regime-bestemor.
Bestemor «nei».
Bestemor med regler.
Og så er det Liv.
Liv er Tor sin mor.
Hun bor i splitter ny leilighet ved sjøen. Ansiktsløft, ny bil, reiser.
Hun ser barnebarna to ganger i året.
Liv vet ikke at Marius har allergi.
Hun aner ikke hvordan man roer ned Eirik når han får mattepanikk.
Har aldri vasket oppkast fra baksetet.
Liv er bestemor «ja».
I går fylte Marius ni år.
Jeg hadde planlagt lenge. Pengene mine er få, men hjertet ønsket å gi noe ekte. Tre måneder hadde jeg brukt på å strikke et tungt teppe, fordi han sliter med å sove. Valgte hans favorittfarger. La alt jeg hadde i det.
Og bakte en ordentlig kake ikke fra pakke.
Klokken 16:15 ringte det på døren.
Liv kom inn som en storm parfyme, nyfrisert, bæreposer.
Hvor er guttene mine?!
Barna dyttet meg nesten vekk for å løpe mot henne.
Bestemor!
Hun satte seg og fant en pose med logo.
Jeg visste ikke hva dere liker, så jeg tok det nyeste, sa hun.
To gaming-nettbrett. De dyreste.
Ingen begrensninger, blunket hun. I dag er det mine regler!
Barna mister nesten hodet. Glemte kaken. Glemte gjestene.
Ingrid og Tor glitret.
Mamma, var det nødvendig sa Tor mens han skjenket henne vin. Du skjemmer dem bort.
Jeg sto der med teppet i hendene.
Marius… jeg har også gave til deg… og kaken er klar…
Han så ikke opp.
Ikke nå, bestemor. Jeg er på et nivå.
Jeg har strikket hele vinteren…
Han sukket:
Bestemor, ingen vil ha tepper. Liv ga oss nettbrett. Hvorfor må du alltid være så kjedelig? Du kommer bare med mat og klær.
Jeg så på datteren min.
Ventet på at hun skulle si noe.
Ingrid lo litt nervøst:
Mamma, ikke ta det ille opp. Han er barn. Klart nettbrett er mer spennende. Liv er «moro-bestemor». Og du er… du er den daglige.
Daglig bestemor.
Som daglig oppvask. Daglig kø. Man trenger det men ingen ser det.
Jeg vil at Liv skal bo her, sa Eirik. Hun maser aldri med lekser.
Og da knakk det inni meg.
Jeg brettet teppet. La det på bordet. Tok av meg forkleet.
Ingrid. Jeg er ferdig.
Hva mener du? Vil du ha kake?
Nei. Ferdig.
Jeg tok veska mi.
Jeg er ikke en dings man kan slå av. Jeg er din mor.
Mamma, hvor går du?! ropte hun. Jeg har presentasjon i morgen! Hvem henter barna?
Vet ikke, sa jeg. Kanskje dere selger nettbrettene. Eller så får «moro-bestemoren» bli igjen.
Mamma, vi trenger deg!
Jeg snudde meg.
Der er problemet. Dere trenger meg. Men dere ser meg ikke.
Jeg gikk ut.
I dag våknet jeg klokken ni.
Kokte kaffe. Satt på trappa.
Og for første gang på mange år hadde jeg ikke vondt i ryggen.
Jeg elsker barnebarna mine.
Men jeg skal ikke leve som gratis hushjelp forkledd som «familie» lenger.
Kjærlighet er ikke selvutslettelse.
Og bestemor er ingen ressurs.
Vil de ha regime-bestemor får de respektere regimet.
Men frem til da…
Kanskje jeg skal melde meg på dans. Sies at sånt gjør «moro-bestemødre».

Rate article
Intigue Life
I går sa jeg opp jobben min. Uten oppsigelse. Uten to ukers varsel. Jeg satte en tallerken med k…