I førti år hørte jeg den samme setningen igjen og igjen, og hver gang lød den som en diadem på hodet mitt.
Min kone jobber ikke. Hun er dronningen i huset.
Folk smilte. De så på meg med beundring. Noen var til og med litt misunnelige.
Og jeg jeg trodde på det.
Jeg trodde at jeg var viktig. At jeg hadde verdi. At det jeg gjorde var den største jobben i verden.
Og jobb, det var det virkelig. Men ingen kalte det for arbeid.
Jeg var kokk, rengjøringshjelp, barnepasser, lærer, sykepleier, psykolog, sjåfør, regnskapsfører og organisator av absolutt alt. Arbeidstid? 14 timer, ofte mer. Det fantes ikke noe som heter «fridag». Ikke noe som het «lønn». Og «takk» kom heller ikke alltid, selv når jeg trengte det som mest.
Det var bare én ting jeg fikk høre:
Du er hjemme. Du har det godt.
Barna mine gikk aldri på skolen med skitne klær. Mannen min kom aldri hjem til kald mat. Huset mitt var ordentlig. Livet mitt samlet og dedikert til at alle andre skulle ha det bra.
Noen ganger kikket jeg i speilet og så ikke en kvinne.
Jeg så bare funksjon.
Men jeg sa til meg selv: «Dette er familien. Dette er kjærligheten. Dette er mitt valg.»
Jeg trøstet meg med én tanke at alt dette var «vårt».
Vårt hus.
Våre penger.
Vårt liv.
Men sannheten viste seg å være noe helt annet.
Da mannen min tok en prat med Vår Herre… da falt ikke bare verden min sammen av sorg. Den raste også sammen av virkelighet.
Vi gråt. Folk kalte ham «en stor mann», «forsørgeren», «familienes søyle».
Så kom dagen testamentet skulle leses.
Der satt jeg, en enke med kalde hender og vondt i hjertet, og ventet på i det minste litt trygghet. Litt beskyttelse etter alle disse årene jeg hadde gitt ham.
Og så kom ordene som gjorde meg fremmed i mitt eget liv.
Huset stod på hans navn.
Bankkontoen var hans.
Alt var hans.
Og «vårt» ble til «hans» på et øyeblikk.
Barna minemine barnarvet det jeg hadde passet på, vasket og opprettholdt hele livet.
Og jeg?
Jeg satt igjen uten rett til å si det aller minste:
«Dette er også mitt.»
Fra den dagen begynte jeg å leve på den mest ydmykende måten ikke i fattigdom, men i avhengighet.
Jeg måtte spørre:
Kan jeg kjøpe medisiner?
Kan jeg kjøpe meg sko?
Kan jeg farge håret?
Som om jeg ikke er en kvinne på 70, men et lite barn som spør om lommepenger.
Stod der med handlelappen i hånden og undret
Hvordan er det mulig?
Hvordan kan jeg ha jobbet i førti år, og likevel er verdien min lik null?
Det som gjorde vondt, var ikke bare at jeg var blakk.
Det gjorde vondt at jeg hadde blitt lurt.
At jeg hadde gått med en krone laget av ord, ikke av trygghet.
At jeg var «dronning»men uten rettigheter.
Og så begynte jeg å stille spørsmål jeg aldri tidligere ville tillatt meg selv:
Hvor var jeg i denne «kjærligheten»?
Hvor var navnet mitt?
Hvor var fremtiden min?
Og viktigst av althvorfor tenkte jeg så lenge at det å ha egne penger var mangel på tillit?
Nå vet jeg svaret.
Å ha sin egen inntekt, sin egen konto, egen pensjon, egne verdierdet er ingen svik mot kjærligheten.
Det er respekt for seg selv.
Kjærlighet skal ikke gjøre deg ubeskyttet.
Kjærlighet skal ikke ta fra deg styrken og la deg stå igjen og be om smuler.
Moralen?
En kvinne kan gi livet sitt for hjemmet men hjemmet burde ha plass til henneikke bare på kjøkkenet, men også i rettigheter, trygghet og penger.
Husarbeid er verdifullt.
Men avhengighetdet er en felle.
Spørsmål til deg:
Kjenner du en kvinne som var «dronning i huset», men endte opp uten rettigheter og fremtid?




