Sønnen min er ni år gammel. En meget glad og rolig gutt. Nylig hadde søsteren min bryllup, og i invitasjonen skrev hun at seremonien skulle være “uten barn”. Jeg var ikke enig, men jeg var standhaftig jeg ordnet det slik at en venn kunne passe sønnen min under bryllupsfeiringen.
Men natten før bryllupet ringte venninnen min og sa hun var blitt syk. Hun begynte å unnskylde seg, men det var jo ikke hennes feil? Jeg trøstet henne, satte meg på kjøkkenet og tenkte i det merkelige skjæret fra lampen som plutselig ble blå. Sønnen min sov allerede, og bryllupet skulle være om morgenen. Hva skulle jeg gjøre? Jeg bestemte meg for å ta ham med til mottakelsen. Ville virkelig søsteren min kaste ut sin egen nevø?
Svogeren min var en velstående mann, så bryllupet skulle være storslått, med sølvskjeer og dansende fisk under bordene. Søsteren min var nervøs før bryllupet derfor ga jeg ikke beskjed om at sønnen min ville bli med. Da søsteren min så barnet, forvandlet ansiktet hennes seg med én gang. Hun ble som en rasende bjørn og begynte å rope:
Hvorfor har du tatt med sønnen din? Vi har jo ikke invitert barn! Du har ødelagt alt!
Jeg ble fylt av skam, og sønnen min stod der med øyne som speil. Hvorfor så mye oppstyr? Men det viste seg å bare være begynnelsen.
“Lat henne være med barnet sitt. Det er hennes sak hvor han skal,” sa svogeren min over en lyd som minnet om en elg i snø.
Jeg ble overrasket. Søsteren min ville ikke engang høre hvorfor det ble slik. Jeg prøvde å forklare med ord som ble borte blant de snurrende kronene men det var forgjeves.
Jeg ble sint, tok med meg sønnen og gikk hjem gjennom gater som bølget som fjorder. Moren og faren min ble igjen på bryllupet, selv om de ikke ønsket å feire særlig. Det var ingen feststemning, bare tåkete lys og folk ble til fugler.
Søsteren min var fornærmet og forventet at jeg skulle si unnskyld. Jeg føler ikke at jeg har skyld. Slik oppførsel gjør ikke søsteren min mer storslått. Dessuten skal hun snart bli mor. Burde jeg be om tilgivelse? Hva ville du gjort om du var meg i en by der snøen blåser likt som tankene?




