Hvor lyden lever
Vera Kaspersen rekker å henge fra seg kåpen og finne frem notene fra veska før noen teiper opp et A4-ark på døra til salen. Først tenker hun at det sikkert handler om brannvern, men så leser hun: «Fra 1. i måneden er lokalet stengt. Oppussing. Husleien er oppjustert». Underskrift fra forvaltningsselskapet, med et telefonnummer.
Inne summer allerede stemmene. Noen varmer opp, noen leter etter brillene sine, noen spøker om at oppussing trengs for dem også, men vitsen lander ikke. Korlederen, Sverre Nikolaisen, står ved pianoet og holder lappen i hånda, som om han kan plukke frem en ny, mer levelig virkelighet.
Vi synger oss i gang først, sier han med rolig stemme, men Vera merker hvordan han må anstrenge seg for å holde seg samlet.
De øver alltid på samme måte, og i det ligger det en slags trøst. «M-m-m», «na-na-na», mykt trappende opp og så ned. Vera kjenner hvordan lyden samler seg i brystet, og blir til mer enn hennes egen, et felles pust. Etter at hun ble pensjonist har det blitt for stille hjemme, og koret har vært det som holder henne oppe ikke som en plikt, men som et sted hun ikke forsvinner.
Etter oppvarmingen hever Sverre hånden.
Saken er den, sier han. Vi blir… han tar en pause og søker etter et bedre ord vi blir satt på voldsomt fullført faktum. Lokalet stenger for oppussing. Og leien blir tredoblet. Det har vi ikke råd til.
Hva, “vi”? sier Nina Solberg, som alltid snakker først. Vi er jo under kulturhuset. Vi er jo ikke kommersielle.
Kulturhuset tilhører nå et annet selskap, svarer Sverre. Det fikk jeg høre i dag. «Effektivisering». Og… Han kaster et blikk på lappen, som om det er noe personlig skrevet der. De sa: «Burde ikke dere være hjemme? Unge folk trenger plassen».
Vera kjenner det samler seg i halsen, men det er ikke så mye fornærmelse som en tørr, sår irritasjon. Hun tenker på hvordan de har pyntet med skjerf over stolrygger her, hatt med småkaker når noen har bursdag, satt ut plastjuletrær i desember, og sunget så vekteren pleide å komme og lytte og latet som han sjekket radiatorene.
Forstyrrer vi virkelig? spør hun, overrasket over at stemmen holder.
Vi forstyrrer de som mener vi er unødvendige, svarer Sverre. Men la oss ikke krangle om det ingen kan svare. Vi må bestemme oss for hva vi gjør.
De bestemmer seg for å «banke på dørene». Ingen av dem er vant med å slåss for noe. Dagen etter går Vera sammen med Sverre og to andre fra koret til bydelsadministrasjonen. De har med et skriv, deltakerliste, kopi av takkebrev for opptreden på 17. maitoget. Vera har tatt på pen blyantskjørt og bluse, som til et jobbintervju.
Venteværelset lukter kaffeautomat og papir. Sekretæren har perfekte negler og ser ikke opp.
Hva gjelder det?
«Fjellklang» koret, svarer Sverre. Vi mister øvingslokalet.
Da må dere bruke elektronisk portal eller serviceskranken, svarer sekretæren.
Vi har skrevet, sier Nina og rekker frem arket. Her, med underskrift.
Vi tar ikke imot papir, svarer sekretæren endelig, og blikket er trett, ikke sint. Alt skal inn i systemet.
Og systemet… sier Vera, men blir usikker. Hun kan betale regninger på mobilen, men «systemet» høres ut som en dør uten håndtak. Men vi trenger å snakke med noen?
Bestill time, sier hun. Neste ledige, om to uker.
Om to uker får de høre at «det er opp til gårdeieren», og gårdeieren er et eiendomsselskap med «kommersiell drift». Sverre holder maska og spør så saklig han kan om midlertidige løsninger, men får bare rutinesvar. Vera kjenner det: Stemmen hennes forsvinner, slukes, ingen stemmesamling bare stille tak.
De prøver flere steder skolen, biblioteket, kultursenteret. På skolen sier inspektøren at «alle rommene er opptatt av fritidstilbud», og når Nina spør hvilke, ramses de så raskt opp at det lyder som et skjold. På biblioteket blir de først møtt med smil, men så minnes det på «stille soner» og klager fra lånere. I kultursenteret får de tilbud om et rom i kjelleren, med bordtennisbord og fuktig luft. Sverre sjekker taket og sier stille:
Vi ødelegger stemmene våre her.
Det verste var ikke avslagene, men ordene som festet seg ved dem: «Seniorgruppe», «lite hensiktsmessig», «ikke i tråd med profilen». Én sa, uten å løfte blikket fra skjermen:
Men dere synger jo bare for dere selv? Da kan dere jo øve hjemme.
Vera kommer ut på gata og oppdager at hun går altfor fort, som om hun flykter.
Fredag møtes de likevel utenfor kulturhuset av vane. Døra er låst, arket henger der fortsatt, nå med en ekstra lapp: «Ingen adgang for uvedkommende». Vera står der med notene og vet ikke hvor hun skal gjøre av hendene. Sverre ser på denne lille gruppen.
Vi gir oss ikke, sier han. Vi går til biblioteket. Jeg har fått lånt lesesalen for en time.
Og hvis vi blir kasta ut? spør Valborg, som sjelden sier imot.
Da blir vi det, svarer Sverre. Men vi prøver.
Det er ti minutter å gå. De går i rekke som barn på utflukt, bare uten lærer. Vera merker blikkene til folk på holdeplassen: noen nysgjerrige, andre irriterte, som om de tar for mye plass.
I biblioteket venter en tynn mann i strikkegenser.
Bare lavt, sier han, og blir flau, altså, syng gjerne. Men det er…
Vi lover, sier Vera.
De stiller seg mellom reolene. Bøkene ser på dem med ryggen, som alvorlige vitner. Sverre leter ikke engang etter pianoet, det er ikke et her, han gir toneleie selv, lavmælt, nesten hviskende. Vera er redd de vil falle fra hverandre uten instrument, men opplever det motsatte: De lytter mer til hverandre. Pusten blir viktigere enn tangentene.
Folk i lesesalen løfter på hodet, noen rynker pannen. En dame mumler: «Hva er dette?» og slår boken sammen. Men når de synger en enkel sang alle kjenner, blir det stille på en ny måte. Ikke bibliotekets stillhet, men lyttende stillhet.
Etterpå kommer bibliotekaren bort:
Det var sjelden så… levende her. Neste gang, stå gjerne borte ved vinduet. Da forstyrrer dere mindre.
Sverre nikker, som om hun tilbød dem en scene.
Men «neste gang» kommer aldri. Ved tredje besøk blir de stoppet: For mange klager, «dette er et bibliotek, ikke en klubb».
Vera ser på hendene sine. Hun vil si: «Vi er ikke en klubb, vi er et kor», men ordene finner ikke plass. Sverre takker og de går ut i gatene.
Så pinlig, sier Valborg lavt.
Ordet treffer hardere enn «burde vært hjemme». Fordi det kommer innenfra.
Vi gjør ikke skam, svarer Nina raskt. Vi synger.
Vi synger, ja, sier Valborg, men folk klager. Da forstyrrer vi.
Vera går ved siden av henne, kjenner noe skjør gynger inni henne. Hun savner den gamle salen stedet der alt hadde sin plass, ingen kunne si at de var unødvendige. Men salen er borte, og det kjennes som å mangle et rom i sitt eget liv.
Sverre stopper ved inngangen til undergangen.
La oss her, sier han plutselig.
Her? Nina ser rundt. Folk haster opp og ned, bærer handleposer. En gutt står i hjørnet med gitar og høyttaler og spiller for seg selv.
Fin akustikk her, sier Sverre. Og ingen kan kaste oss ut.
Vera kjenner hendene blir kalde. Hun gruer seg, som da hun sto på skoleavslutning uten å huske teksten. Men Sverre står allerede med hånden hevet mot veggen.
Bare én sang, sier han. For å se.
De begynner svakt, som å kjenne på vannet. Lyden fanges godt under taket, stemmen blir fyldigere. Folk går forbi, noen smiler, andre later som de ikke hører. En jente drar moren i armen.
Mamma, se, bestemødre synger!
Moren vil gå, men blir stående det skjer noe mildt i ansiktet hennes.
Men ikke alle liker det. En mann med handlepose stopper:
Hva er dette for slags konsert, da?! Folk skal jo forbi!
Vi står ikke i veien, svarer Sverre rolig.
Det får dere gjøre hjemme, svarer mannen.
Vera kjenner haka skjelver, stemmen blir tynnere. Hun ser ned på flisene, tenker: «Hvis jeg slutter nå, begynner jeg aldri igjen». Og holder fast i fellessang som i et rekkverk.
Noen klapper etterpå. Først én, så flere. Ikke som i en sal, men som en takk for at overgangens monotoni plutselig brøt opp.
Ser dere? utbryter Nina triumferende.
Ser, svarer Valborg, men smiler ikke.
En uke senere har de lært seg hvor de kan stå uten å blokkere folk, og til hvilke tider det er færrest. De prøver parken; der går morgenspreke pensjonister og småbarnsforeldre. De prøver venterommet på legekontoret, men der er det hardest folk er utålmodige, hoster, irritert av køen. Men en gang, etter en lav liten vise, sier en kvinne:
Takk. Nå glemte jeg prøvesvarene for en liten stund.
Det husker Vera som en liten seier.
Sverre kaller det «syng der du står». Det er ikke slagord, bare en forklaring. Etter en parkøvelse åpner han en vannflaske for Vera, som hun ikke får opp selv. Ømheten i handlingen griper henne, hun kjenner hvor sårbar hun egentlig er.
Men hvem synger vi for? spør Valborg.
For byen, så den husker at den har en stemme, svarer Sverre. Og for oss selv.
Ordene er enkle, men Vera kjenner de treffer. Hun tenker på hvordan stemmen hennes forsvant etter mannen døde, hvordan hun i lang tid ikke klarte å snakke i telefon. Nå trenger noen stemmen hennes, ikke bare hun selv.
Problemet kommer der de minst venter det på et lite kafé i kjøpesenteret der Sverre har avtalt med eieren. «Bare syng, folk liker det», har han sagt. De skyver sammen bord, setter stoler i halvsirkel. Vera legger forsiktig kåpen over stolryggen, notene på fanget.
To sanger går fint. Noen filmer, noen smiler. Vera føler seg igjen trygg som inne i en sal.
Plutselig står en vakt der.
Hvem har gitt tillatelse?
Eieren, sier Sverre.
Det er ikke tillatt. Dere må søke om slike arrangementer. Det er kommet klager. Folk sier det er for bråkete.
Vi er stille, sier Nina.
Det spiller ingen rolle, sukker vakten. Jeg må stoppe dere.
Valborg blir blek og begynner å pakke sammen.
Jeg sa det, sier hun, ikke til noen spesielt. Skam.
Vi har ikke gjort noe galt, sier Vera stille. Vi forstyrrer ikke.
Vi tar for mye plass, svarer Valborg. Jeg vil ikke gjøre folk ukomfortable.
Sverre står mellom vakten og koret.
La oss gjøre det sånn: Vi pakker oss ut rolig, uten styr.
Ja, sier vakten. Nå.
Eieren ser rådvill ut.
Det var jo hyggelig…, prøver han.
Jeg får bot hvis dere fortsetter, sier vakten.
Igjen kjenner Vera den tørre irritasjonen, men også trettheten: Hun er lei av å måtte kjempe for å få lov til å bruke stemmen.
De pakker sammen i stillhet. Vera tar kåpen, knepper den, fyller hendene. På vei ut hører hun noen si: «Synd, det var koselig». Det varmer overraskende mye.
Ute sier Valborg:
Jeg kommer ikke mer. Beklager.
Nina tenner på alle plugger:
Med én gang det butter, da. Typisk.
Nina, sier Sverre lavt. Nå venter vi.
Vera ser Valborg gå mot bussholdeplassen, liten og lut. Hun vil løpe etter, men klarer det ikke. Hver av dem har sin grense, og hun vet det.
Samme kveld sitter Vera lenge på kjøkkenet. Teen blir kald. «Hvor hører vi til,» tenker hun. De har forsøkt å få tilbake et trygt rom og kanskje må de slutte å lete etter rom, men finne måter å være sammen på selv om noen ikke liker det.
Dagen etter ringer Sverre:
Vera, kan du komme til barnebiblioteket på nabogata? Ny leder, jeg har snakket med henne, men hun vil møte en av dere.
Vera går. Barnebiblioteket har lyse vegger, tegninger, et gammelt men velstemt piano. Lederen, en kvinne med kort hår, lytter.
Om kvelden er det tomt her, sier hun. Barn og foreldre drar hjem, ingen aktivitet. Bare én ting: Dere synger lavt, og har en åpen sangtime i måneden for de som vil lytte. Ikke scene, bare fellesskap.
Det klarer vi, sier Vera, og kjenner noe løsner inne i henne.
Og forresten, sier lederen, mammaen min klager også på at det ikke finnes noe å gjøre. Be henne med, da.
Da Vera kommer ut, merker hun at hun går saktere, men uten at kroppen føles tung.
Sverre samler koret i parken for å fortelle nyheten. Nesten alle kommer, unntatt Valborg. Nina lytter med sammenbitte lepper, redd for å håpe.
Det er ikke kulturhussalen, sier Sverre, men det er et sted, og vi har en ordning. Åpen time én gang i måneden, ellers er det øving.
Hva om vi må gå igjen? spør noen.
Da leter vi videre, svarer Sverre. Men nå vet vi at vi klarer oss.
Og Valborg? spør Vera.
Jeg ringer henne, men kanskje du også burde gjøre det.
Vera ringer om kvelden. Valborg er stille lenge, så sier hun:
Jeg vil ikke at folk skal se på meg som…
Som et levende vesen? sier Vera forsiktig. La dem se. Vi ber ikke om noe. Vi synger.
Det blir stille, bare pusten hennes i røret.
Jeg skal tenke på det, sier Valborg.
Første øvelse på barnebiblioteket starter forsiktig. Pianoet er litt surt, men Sverre mener det tvinger dem til å lytte enda bedre. Vera setter seg ved vinduet, med notene på fanget. Hun ser noen barn dra i foreldrene, en eldre kvinne står i døråpningen og nøler. Vera smiler mot henne, og kvinnen går inn og setter seg helt ytterst.
Åpen time settes opp en lørdag. Ikke store plakater, bare en lapp i døra og Facebook-innlegg i bydelsgruppen: «Fjellklang 55+ synger i biblioteket kom og lytt». Vera er redd for at ingen kommer, og at skammen skal bli stor. Men lørdag er det folksomt i gangen. Bekjente møter opp, bibliotekaren fra andre bibliotek også, og gitaristen fra undergangen står i døra og smiler.
De gjør ingen konsert. Sverre sier bare:
Vi synger det vi har i oss akkurat nå, og vil noen synge med bli med.
Vera ser Valborg, som står ved veggen med kåpen på. Vera går bort og tar henne i armen.
Heng fra deg, det er varmt her, sier hun.
Jeg lytter, sier Valborg.
Lytt fra innsiden, sier Vera, og rekker henne notene. Her er dine stemmer.
Valborg ser usikkert på notene, som om de er en bro hun ikke tør gå over. Men så tar hun forsiktig av seg kåpen og setter seg ned.
Når de begynner å synge, føler Vera hvordan dette lille rommet blir deres. Ikke fordi noen ga dem lov, men fordi de tok med seg sin egen rytme inn. Folk lytter uten den vanlige avstanden. Noen hvisker med, noen sitter bare med lukkede øyne. Én sang sklir ut, pianoet bommer, men Sverre smiler. Vera innser plutselig at hun ikke trenger det perfekte klangbildet for å kjenne seg hjemme.
Etter siste sang kommer ingen «bravo», bare et par som sier: «Takk». En tiårig gutt spør:
Kan jeg bli med dere?
Nina ler.
Litt tidlig, men du kan komme og høre, sier hun, vennligere enn vanlig.
Biblioteklederen går bort til Sverre:
Fra nå av har dere onsdager og fredager etter seks. Og til våren har vi bydelsdag. Kan dere synge ute på plassen ikke scene, bare ved døra?
Sverre nikker, og Vera ser han blunker hardt, som for å svelge en tåre. Han snur seg for å ordne notene.
Etterpå hjelper de hverandre med å rydde stoler. Vera sjekker notene, lukker veska. Valborg kommer bort.
Jeg… begynner hun.
Du kom, sier Vera.
Jeg kom, sier Valborg, og for første gang smiler hun, sjenert, som om hun prøver ansiktet på nytt. Og vet du jeg skammer meg ikke.
Vera nikker. Hun går ut, ser byen er den gamle: biler, folk, skilt, jag. Men inni henne klinger en annen lyd ikke høyt, ikke for alle, men som visshet: Har du en stemme, og er det noen der som puster med deg, da finnes det et sted. Selv om du må skape det på nytt hver gang av ren luft.



