Duk hvit, livet grått
Suppegryta var bra. Ingrid visste det helt sikkert, for hun hadde smakt tre ganger mens hun lagde den, og var fornøyd hver gang. Rødbetene var ferske fra torget, oksekjøttet hadde kokt i to timer på bein, og hvitløken ble presset i til slutt, akkurat som det skulle gjøres. På bordet sto stearinlysene og en hvit duk, den samme lin-duken hun hadde spart til spesielle anledninger. Femten år. Det er vel en spesiell anledning.
Utenfor ble det mørkt. Oktober i Drammen var alltid slik: grått, bløtt, med lukt av råtnende løv og eksos. Ingrid rettet den høyre gaffelen ved siden av tallerkenen, trakk i duken i hjørnet selv om den allerede lå helt rett. Så ble hun stående midt på kjøkkenet, lyttet til klokkene over kjøleskapet som tikket.
Erik kom hjem halv ni. Hun hørte hvordan han fomlet med døra, slapp handleposen rett på gulvet, og skrudde på lyset i gangen.
Hva har du stelt i stand, da? gløttet han inn på kjøkkenet med jakka på og rød nese etter kulda.
Kom inn, vask hendene, og sett deg. Ingrid smilte. Rødssuppe, kylling, og jeg har laget salat.
Erik heiv av seg jakka rett ved kjøkkendøra og slang den på en stol. Kikket rundt.
Hva skal vi med stearinlys?
Hva da, hvorfor ikke, Erik? Det er bryllupsdag.
Han sa ingenting, gikk til vasken og skylte hendene kjapt, satte seg. Ingrid øste opp suppa og satte skåla foran ham. Rømmen var også hjemmelaget, fra torget. Hun la en skje på toppen, akkurat slik han likte.
Erik luktet på suppa, tok en skje, smakte. Tyggde.
Litt surt, egentlig.
Ingrid satte seg tvers overfor.
Jaha? Jeg synes det var akkurat passe.
Mamma lager annen suppe. Den er … jeg vet ikke … mer fyldig. Hun får smakene til å stemme.
Ingrid tok sin skje.
Spis før det blir kaldt.
Jeg spiser. Erik snurret rundt på skåla. Og hvorfor la du på den hvite duken? Du søler jo bare.
Jeg søler ikke.
Jaja. Han fnyste. Mamma bruker alltid rød duk til fint. Praktisk. Og så ser det bra ut.
Ingrid så på flammen. Den danset litt hver gang Erik flyttet seg på stolen.
Erik, sa hun rolig, i dag har vi vært gift i femten år.
Vet det.
Du sa ikke noe når du kom inn.
Han løftet blikket. Forundret, nesten fornærmet.
Hva skulle jeg sagt da? Gratulerer? Vi lever jo sammen, det er ikke akkurat bursdag.
Ikke vet jeg. Men femten år er liksom noe.
Det er femten år, avbrøt han. Hvor er kyllingen?
Ingrid reiste seg og hentet kyllingen fra ovnen. Gyllen og urteduftende; Erik likte den sånn.
Tørr, konkluderte han etter å ha skåret en bit.
Jeg tok den nettopp ut.
Da hadde du den for lenge inne. Mamma dekker med folie. Da blir den saftig.
Ingrid la litt kylling på sin egen tallerken. Tyggde. Utenfor kjørte en bil forbi, kastet lys oppunder taket.
Så du mora di i dag? spurte hun.
Var innom etter jobb. Hvorfor?
Bare lurte.
Han så igjen på duken.
Hvit duk, Ingrid, ærlig talt. Det er useriøst. Mamma skjønner seg på dette. Hun har alltid alt på stell servise, duk og brødskiver helt tynne. Ikke slik som du, han nikket mot brødet, der ser du jo, skivene er tykke som murstein.
Ingrid la ned gaffelen.
Ikke hardt, bare rolig, ved siden av tallerkenen.
Noe strammet seg i magen. Som en neve.
Erik, sa hun og stemmen var jevn så hun nesten ble overrasket selv, skjønner du egentlig hva du sier nå?
Han så irritert på henne, slik folk gjør når de blir forstyrret midt i maten.
Hva da? Jeg sier jo bare at mamma får ting bedre til. Det er jo ikke slemt ment.
Du kom inn døra. Ikke et ord. Så begynner du å hakke på middagen, duken, brødet og kyllingen. Jeg har stått på i tre timer, Erik.
Javel, du har stått på. Hva så? Skal jeg klappe for deg? Det er jo jobben din.
Ingrid slapp et pust.
Jobben min, gjentok hun, smakte på ordet.
Ja. Du holder huset, jeg jobber. Sånn går det.
Femten år er bare … en selvfølge?
Åh, Ingrid, hva er det du vil egentlig? At jeg skal si dikt? Han lo kort. Mamma har alltid sagt: Mindre romantikk, mer orden, da varer det.
Lyset fra flammen blinket. Nesten som om den også fikk med seg ordene.
Ingrid reiste seg, ryddet tallerkenen, gikk til vinduet. Ute var det mørkt, gule vinduer hos naboene, treet i gården hadde nesten mistet alle bladene.
Hun snudde seg.
Erik, pakk sakene dine.
Han hevet hodet.
Hva?
Pakk sakene og gå. Vær så snill.
Han så på henne som om hun plutselig hadde begynt å snakke islandsk. Lo kort, liksom han hostet.
Er du alvorlig?
Ja.
På grunn av suppa?
Ikke på grunn av suppa.
Hva da? Det lå noe skarpt i stemmen nå. Fordi jeg nevnte mamma? Det blir barnslig, Ingrid.
Jeg ler ikke.
Er du fornærmet? Han reiste seg, armene i kors. Jaja, unnskyld da. Sett deg og spis.
Nei, Erik.
Han stirret. Hun sto rak i ryggen, rolig. Han ventet sikkert på tårer, kjefting, slamring med dører. Ikke på dette.
Du tuller ikke, sa han lavt.
Nei.
Stille. Klokka tikket. Lysene brant.
På grunn av én samtale, begynte han.
Ikke én, svarte Ingrid. Femten år med samme samtale. Gå nå. Ta det du trenger, resten får du hente siden.
Erik sto stille et minutt, snudde seg og forsvant på soverommet. Hun hørte ham åpne skapet, grave i en pose. Hun ble stående, så på lysene. De brant rett, uten flakk.
Da han kom ut med baggen, stoppet han i døra. Så på bordet den hvite duken, suppa, brødet som var skjært i tykke biter.
Du kommer til å angre, sa han.
Mulig, svarte Ingrid. Farvel, Erik.
Døra gikk igjen. Låsen smalt. Hun lyttet til fottrinnene i trappa som ble svakere.
Så blåste hun ut lysene nå trengtes de ikke og vasket opp. Suppa satte hun i kjøleskapet. Hadde ikke lyst på mat.
Leiligheten luktet stekt løk og litt fukt, som det alltid gjør i oktober når alle lufter i gangen, men radiatorene fortsatt er kalde.
Ingrid la seg halv elleve. Sovnet ikke med en gang, lå og stirret på taket, lyttet til TV-en hos naboen. En tanke gikk igjen og igjen: Hun gråt ikke. Rart, egentlig.
***
Turid åpnet døra før Erik rakk å ringe en gang til. Hun gjorde alltid det. Akkurat som hun stod bak døra og ventet.
Erik-gutten min! Hun slo hendene sammen og så på bagen. Hva har skjedd?
Fikk sparken hjemme, svarte han kort.
Av hvem? Hun der? Turid slapp ham inn. Hva var det jeg sa, Erik! Kom inn, jeg har lapskaus klar. Med kylling, som du liker.
Han dro av seg skoa, gikk inn på kjøkkenet og satte seg. Inne luktet det mat og den spesielle lukta det er i boligen til en eldre dame: litt møllkule, litt Vademecum, alt blandet med matos.
Mora styrte rundt ved ovnen, skravlet uten stans.
Jeg har alltid sagt at hun ikke var rett for deg. Hun er tørr, Ingrid, skjønner du? Kvinner som er kalde får ikke barn, det er ikke tilfeldig. Naturen vet. Ta brødskive, jeg har skjært de tynne.
Brødet var skjært imponerende tynt. Erik så på skivene, tenkte rart nok på at Ingrid alltid skjærte dem tjukke.
Mamma, ikke nå.
Ikke nå hva da? Jeg snakker sant! Femten år har hun pint deg, og hva har du igjen? Ingen unger, ikke et skikkelig hjem. Nå, spis lapskausen!
Lapskausen var fyldig og varm, akkurat som hun sa. Erik spiste og var stille.
Første dagene gikk som i tåke. Han gikk på jobb, kom hjem, spiste middag med mora, så på TV. Turid laget mat hver dag, trivelig og med energi. Hun fant fram karbonader, satte tallerkener frem, sa: «Du må spise bedre, ser ut som en gråspurv!»
Den tredje dagen ryddet hun bagen hans for ham.
Ikke bruk den skjorta mer, den er krøllete informerte hun ved middagsbordet. Jeg stryker den blå for deg, den kler deg!
Jeg liker best den grå, mumlet Erik.
Pytt, jeg sier blå! Det bestemmer jeg.
Han sa ikke mer. Spiste karbonadene, drakk te. Mora skravlet om naboen i fjerde, «du vet, hun greier seg alene», og i historien lå det selvfølgelig noe om Ingrid, men Erik hørte ikke etter.
En uke etter erklærte mora at skoene hans var «helt utslitt» og i helga måtte de handle.
Skoene er fine nok, mamma.
Erik, jeg ser jo at sålen slipper.
Nei, den gjør ikke.
Slipper. Lørdag, vi går.
Lørdag trasket de avgårde. Mora prøvde sko, vurderte, presset ham i det ene paret etter det andre. Han ville ha svarte med flat såle. Hun kjøpte brune, med dekor-spenne.
Se hvor fine! sa hun.
Jeg liker dem ikke.
Nå må du være voksen. De er best. Punktum.
Dama i kassa så til siden. Erik så på seg selv i speilet en voksen mann i brune sko med spenne, blikket tomt.
Han kjøpte de brune.
Om kvelden satte mora seg tvers over ham og fortalte om hvor snill han var som liten, hvor tøft hun hadde hatt det alene, og hvordan Ingrid ikke satte pris på noen ting. Erik nikket.
Av og til tenkte han på den hvite duken. På lysene. Han forstod egentlig aldri hvorfor Ingrid gadd å dekke sånn femten år, men hva så? Hva er vitsen?
Likevel tenkte han på det.
Og at hun ikke gråt, ikke skrek. Hun bare sto der, rolig, og ba ham pent gå. Det forvirret ham. Han ventet noe helt annet.
Mot slutten av måneden fikset mora en slags timeplan for ham. Hun kalte det ikke det, bare: «Tirsdag har jeg bestilt legetime, torsdag er vi hos tante Liv, fredag lager jeg pai, så ikke kom for sent.»
Fredag ble Erik sein på jobb. Han ringte henne. Hun snakket hele bussturen hans hjem, han holdt telefonen mot øret og så ut.
Paien var ferdig. Den smakte bra. Alt var velsmakende.
Da han satt ved bordet følte han et trykk på brystet. Ikke vondt. Bare et press, hele tida, som om det mangla luft.
***
De tre første ukene tråkket Ingrid rundt i tåka.
Hun gikk på jobb, lagde enkel middag til seg selv, la seg tidlig. Kveldene var verst, leiligheten var stille og stillheten kjentes først skummel, så bare … stillhet.
Venninna Ragnhild ringte annenhver dag. «Ingrid, hvordan går det, bli med ut?» Ingrid svarte alltid at det gikk greit. Men Ragnhild kom likevel første lørdag, med vin og julekake. De satt på kjøkkenet til to om natta, Ingrid fortalte om lysene, suppa, svigermor og hennes «riktige» duk, og Ragnhild hørte, og noen ganger sa hun bare: «For en dust», og da ble det litt lettere.
Du gjorde helt rett, sa Ragnhild på slutten. Skikkelig rett, Ingrid.
Det er skummelt, innrømte Ingrid.
Jeg vet. Men det går over.
Da Ragnhild dro, ble Ingrid stående i stua og se på tunge, mørkeblå gardiner. Det var Erik som hadde valgt dem for å blokkere lyset. De hang der ennå. Ingrid hadde aldri tenkt over dem. Gardiner og gardiner.
Neste dag tok hun dem ned.
Det tok nesten to timer, gardinstanga var tung og hun måtte balanse på stolen. Hun rullet dem sammen og la dem i et skap. Med det samme ble rommet forandret. Den grå, triste oktoberdagen fikk slippe inn, og det var tross alt bedre enn mørket.
Hun flyttet sofaen. Ikke alene, hun fikk hjelp av naboen, pensjonist og alltid hjelpsom. Sofaen sto nå ved vinduet, lyset falt annerledes.
Underlig, men fint.
Etter en uke sov hun plutselig bedre. Ikke helt bra, men ikke lenger de lange kveldstimene stirrende i taket.
På jobben var alt som før. Ingrid var en grundig regnskapsfører. Aldri for sen, papirene alltid i orden. Kollegaene respekterte henne. Spesielt Brita, sjefen, liten, streng dame med perleøredobber, sa aldri noe personlig, men Ingrid visste hun satte pris på henne.
I slutten av oktober sa Brita henne til kontoret.
Ingrid, jeg slutter neste år. Flytter til datteren min. Sjefen vil ha deg som regnskapssjef.
Ingrid var stille.
Meg?
Ja, deg. Jeg har sett hvordan du jobber. Takk ja.
Ingrid reiste hjem i bussen og tenkte på det. Regnskapssjef. Mye ansvar. Hun hadde alltid vært litt redd for slike roller. Erik sa en gang: «Du trenger vel ikke gjøre karriere, det er jo jeg som tjener.» Da godtok hun det.
Nå satt hun i bussen, så gatelysene fare forbi og tenkte: Hvorfor ikke?
November gikk med til oppussing ikke stort, men hun malte veggene på soverommet lysegult, byttet gardiner til lyse lin, kjøpte en ny, oransje lampeskjerm. Leiligheten ble liksom hennes.
Hun kjøpte noen potter med geranium, satte dem i vinduet. Duften hang i rommet grønn og ren.
Det praktiske med Erik gikk gjennom advokat. Ingen store problemer hun fikk bo. Han laget heller ikke bråk. Kanskje han var lei selv.
I desember takket Ingrid ja som regnskapssjef. Brita tok henne i hånden.
Flink, sa hun. Og for første gang smilte hun ekte.
Nyttår feiret Ingrid hos Ragnhild, med støy, unger, hunder, og et fjell av salater. Stemningen var god, litt vemodig slik det blir når man ser tilbake. Hun tok et glass sjampanje, så ut på fyrverkeriet og tenkte: Året er slutt, jeg lever, og ja da jeg har det faktisk ganske bra.
***
Eriks vinter gikk ikke på skinner.
Mora bestemte at han trengte lege. Hun bestilte time hos både fastlegen, hjertespesialist og magelege «du ser ikke bra ut, må sjekkes». Han dro. Legene sa det sto bra til. Moren ristet på hodet, nesten fornærmet.
På jobben ble Erik gretten. Kollegaene merket det. Håkon Pelle, sidemann på røykerommet, spurte:
Hva skjer, du er så sur?
Det er ingenting.
Kranglet hjemme?
Nei.
Pelle røyka ferdig og gikk. Erik sto igjen, så ut av vinduet på det triste anlegget. Snet lå skitten og tråkket i stykker. Han ville ikke på jobb, ikke hjem til mora, ikke i det hele tatt.
Men hvor ville han egentlig?
Han hadde ikke svar.
Mora tok imot med middag. Det var jo omsorg, han visste det. Men alltid med program for i morgen hva han skulle ha på seg, hvor tidlig han måtte være hjemme. Hvis han var sen, ringte hun. Hvis han ikke svarte, ringte hun igjen. Så kom SMS: «Er urolig, hvor er du, Erik?»
En kveld i februar stakk han innom Pelle etter jobb, så på hockey og drakk øl. Kom hjem klokka halv elleve.
Mora satt i mørket på kjøkkenet. Da han kom inn, slo hun på lyset og så på ham.
Hvor har du vært?
Jeg sa fra.
«Blir sen,» sa hun. Det er ikke å si fra. Jeg hadde ikke peiling hvor du var. Fikk høyt blodtrykk av bekymring.
Mamma…
Spis, jeg har lagd mat. Hun satte karbonader foran ham. Og ikke slå av mobilen mer, jeg ringte tre ganger.
Jeg hadde ikke slått den av, bare ikke hørt den. Hockeykamp.
Hockey, gjentok hun som om det var noe usømmelig.
Erik spiste. Så ned i bordet.
Han merket at han stadig oftere satte i gang med å forklare seg. Hvorfor for sen. Hvorfor den skjorta. Hvorfor ikke svart. Hvorfor ikke spist. Hvorfor spist feil.
Han kom på hvordan han før alltid hadde sagt til Ingrid: «Mamma vet best.» Den gangen var det med stolthet. Nå et ganske pinlig minne.
I mars vurderte han å leie et rom. Sjekket annonser, fant noe rimelig, nært jobben. Sa fra til mora.
Hun begynte å gråte. Ikke med drama, bare stille: «Så jeg gjør det ikke bra nok. Jeg skjønner. Erik.»
Han leide aldri noe.
Om natta drømte han av og til om Ingrid. Ikke i noen pen filmscene bare at hun styrer på kjøkkenet, at de kjører et eller annet sted. Helt dagligdagse bilder. Han våknet, stirret i taket på morens leilighet, tenkte ikke på noe annet enn at det føltes tomt.
Han tenkte: Hva gjør hun nå? Går det bra?
Så tenkte han strengt: Jada, hun har sikkert funnet seg noen ny.
Det irriterte ham, men han sa seg selv at det ikke spilte noen rolle.
***
Februar var overraskende fin. Snet var hvit ordentlig, og da Ingrid gikk til bussen, blenda sola henne. Hun knep øynene sammen og bestemte seg for endelig å kjøpe solbriller hadde tenkt på det lenge.
Hun kjøpte rosa, tynn ramme. Prøvde dem i speilet på kiosken og lo. Litt teit, men litt deilig.
På jobb gikk det sin gang. Nye oppgaver var krevende, men det gikk. Hun jobbet ofte overtid, gikk gjennom rapporter og diskuterte tall med sjefen, Torbjørn solid, fåmælt, men alltid fornøyd med orden. Det merket man.
Kollegaene var greie. Unge hjelpen Emma respekterte henne tydelig, kom ofte med kaffe uten å spørre. Ingrid takket, og Emma ble smårød.
I mars dro Ragnhild henne med på bursdag til en kollega. Ingrid var motvillig: ukjente folk, masse prat, slitsomt. Ragnhild: «Ingrid, nå må du ut, du får det gøy».
Verten, Marit, var romslig, lettliva, og hadde to katter pluss digert tre i stua. Det var tolv gjester. Ingrid holdt seg til Ragnhild i starten, men havnet til slutt i lang prat om bøker med nabokaren, en mattelærer.
Aleksander satt tvers ovenfor. Hun la ikke merke til ham med det samme. Han var typen som fløt litt under radaren lav, litt grå i håret, enkel genser. Han pratet lite, lyttet. Smilte iblant.
Mot slutten av kvelden stod de plutselig sammen ved vinduet med te. Han spurte om noe, hun svarte. Slik startet samtalen av seg selv. Han var ingeniør, jobbet med rehabilitering av bygg, hadde vært enkemann i fire år. Han fortalte det enkelt, uten drama.
Har du kjent Marit lenge? spurte Ingrid.
Gjennom eksmannen. Han dro, men vi har beholdt vennskapet. Han drakk av koppen. Og du via Ragnhild?
Ja, vi har kjent hverandre siden studietiden.
Gode venner skal man ta vare på, sa han.
Ja, svarte Ingrid.
De byttet nummer. Uten store forventninger. Han skrev etter tre dager, spurte om kaffe. Hun sa ja.
De møttes på en liten kafé. Pratet i to timer. Hun fortalte om bruddet, han lyttet, kom ikke med råd, dømte ikke. Så fortalte han om sitt. De gikk ut, sto litt. Det var kaldt, men fint. Han spurte om han kunne ringe igjen. Hun sa han kunne.
Snart gikk de tur langs elva. Senere kino. Så, en dag i april, inviterte han henne på middag.
***
Aleksander bodde i en leilighet i fjerde etasje i en gammel murbygning. Ingrid hadde med ei flaske vin og var forberedt på god gammeldags rot og sokker på gulvet. Hun var nervøs, som folk alltid er når de venter å bli vurdert.
Hun ringte på.
Døra åpnet seg. Fra leiligheten kom det eplelukt. Søt, varm og hint av kanel?
Kom inn, smilte Aleksander. Jeg var tidlig ute, satt nettopp inn eplekake. Håper det går greit?
Helt perfekt, sa Ingrid.
Leiligheten var enkel, litt rotete men hjemmekoselig: bøker og verktøy om hverandre, ei avis på kjøkkenbordet. Ingen stive kulisser, bare et vanlig hjem.
De lagde salat sammen. Hun skar tomat, han ost. Av og til pratet de, av og til holdt de munn. Stillheten var ikke anstrengt.
Ingrid tok seg i å vente på det vanlige «bedre med agurk», eller «burde brukt en annen dressing», eller blikket hun kjente så altfor godt etter femten år.
Men det kom ikke. De satte seg, han skjenket vin, så på bordet, så på henne.
Takk for at du ville komme, sa han.
Tre ord. Bare sånn. Uten tillegg.
Ingrid fikk blikket ned i tallerkenen, og kjente noe slippe inni seg. Som om hun hadde stått og holdt noe oppe lenge, og endelig fikk legge det ned.
Ute var aprilkveld. Gatelysene tentes, i vinduet vaiet en kvist hvor de første grønne bladene var på vei. Kaka i ovnen durte, eplelukta fylte kjøkkenet.
De pratet lenge. Hun fortalte om barndommen, drømmen om å bli lærer, men endte med regnskap. Han om prosjektet om å restaurere gamle bygårder. Ingrid tenkte det måtte være en bra jobb å bygge opp igjen noe ødelagt.
Da hun skulle gå, fulgte han henne til trappa, sa:
Jeg er glad vi møttes.
På vei hjem tenkte hun knapt på ham, eller ikke bare på ham. Hun tenkte på kaka, og at det faktisk gikk an å gå til et menneske og ikke vente på kjeft. Bare komme, spise, og gå hjem lettere.
***
Sommeren gikk stille og fint.
Hun og Aleksander møttes ofte, men tok det rolig. Han pushet aldri, hun stresset ikke. De tok søndagsturen til torget hun kjøpte urter og rømme, han fisk. De lagde mat sammen, det var hyggelig et helt annet prosjekt enn å lage med noen som bare retter på deg.
En julihelg overnattet hun hos ham. Bare fordi bussen ikke gikk mer. På morgenen lagde han kaffe og brakte den, ikke med hardt press, bare sånn.
Skal du jobbe i dag? spurte han.
Fra tolv.
Skal vi handle sammen og se etter kirsebær?
Ingrid tok koppen i begge hender. Ute var det sommerblått. Friskt. Noen svale skrek i det fjerne. Hun fikk lyst til å gråte, men ikke av sorg bare av at hun plutselig oppdaget at hun hadde det bra.
Veldig gjerne, sa hun.
Høsten foreslo Aleksander at hun skulle flytte inn. Ikke med blomster og ring, bare en kveld over oppvasken:
Ingrid, hva tenker du om å bo her? Det er god plass. Og jeg hadde satt pris på deg rundt meg.
Jeg må tenke litt.
Selvfølgelig. Tenk i vei.
Hun tenkte i to uker. Sa ja.
I november flyttet hun inn. Leide ut sin, solgte ikke. Tok med bøker, geranium, lampeskjerm, lin-gardiner. Aleksander flyttet på reolen i arbeidsrommet for bøkene hennes. De sorterte sammen, romaner og tekniske bøker i skjønn blanding.
Desember giftet de seg. Stillferdig, bare med Ragnhild og Aleksanders kompis som vitner. Så middag alle fire på restaurant koselig, godt, mye latter og et par glade tårer.
I januar fikk Ingrid to røde streker på test.
Hun sto på badet og stirret lenge på testpinnen. Satt på badekaret, ør.
Hun var treogførti. Hadde alltid tenkt at barn ikke var hennes vei. Erik ville ikke, eller kanskje hun ikke ville. I alle fall hadde det ikke blitt slik. Legen hadde aldri sagt hun ikke kunne, hun hadde bare sluttet å tro på det.
Så, plutselig.
Aleksander satt og tegnet på arbeidsrommet. Hun gikk ut og ble stående i døråpningen. Han så på henne, så at hun var rar i ansiktet.
Hva er det? spurte han lavt.
Hun rakte ham testen. Han så, stirret noen sekunder, så reiste seg og la armene rundt henne. Sa ingenting, bare holdt.
Til slutt sa han:
Dette er kjempebra, Ingrid. Virkelig.
Hun skjulte tårene mot skulderen hans. Denne gangen gråt hun skikkelig. Han ble ikke redd, han la bare armen om henne og mumlet: «Alt går fint, Ingrid. Alt er fint.»
***
April kom tilbake til byen. Nok en kafé, nok en tur langs elva, men denne gang gikk Ingrid forsiktig, med babymagen, Aleksander støttet henne forsiktig.
Hun var seks måneder på vei. Alle på jobben visste det. Torbjørn gratulerte: «Flott, Ingrid. Plassen din er trygg, bare slapp av.» Emma så på henne som om hun hadde blitt et slags forbilde.
Leiligheten deres var full av nye ting. Babyseng på vent, nattlampe i form av en måne, hauger med bitte små klær i en skuff. Ingrid åpnet gjerne skuffen, strøk over plaggene. Det kjentes virkelig og trygt.
Om morgenen drakk hun te ved vinduet, så utover gårdsplassen hvor gresset begynte å spire. Det luktet våt jord og litt eple fra naboens hagetrær. Det var godt og rolig.
Men noen ganger, oftest om kvelden, når Aleksander hadde sovnet og hun lå og lyttet til sparkene inne i magen, tenkte hun på fortiden. Ikke med smerte mer som man tenker på et gammelt bilde: Sånn var livet da, slike var de folkene. Hun savnet noe. Hva, visste hun ikke. Kanskje de femten årene som forsvant og kanskje kunne vært noe annet. Eller bare den unge versjonen av seg selv, hun som kokte suppe og la den hvite duken.
Hun visste ikke hvordan det gikk med Erik. Ragnhild hadde sett ham på butikken, han hadde sett eldre ut. Ingrid nikket, svarte ingenting. Hun ønsket ham ikke noe vondt. Men han tilhørte nå en helt annen fortelling.
***
Erik satt ved kjøkkenet hos mora.
April ute men inne virket det bestandig som vinter: Tykk gardin stengte ute vårlyset, samme gamle ting på hyllene, den samme blandingen av Vademecum og suppe.
Turid sto ved ovnen og rørte suppe og preiket. Hun gjorde alltid det.
Du ser sliten ut igjen, Erik. Jeg har sagt du trenger sjekk. Ikke hos de amatørdoktorene deres, men hos spesialisten på Helsesenter syv. Jeg setter deg opp.
Mamma, det går fint, jeg kjenner kroppen min.
Du kan ikke stole på sånt, sa hun bombesikkert. Menn skjønner aldri noe før det er for sent. Faren din også, sa «jeg er frisk» og så ser du hvordan det gikk.
Erik så ned i bordet.
På bordet rutete duk, blå og hvit. Praktisk. Mamma har rett, den tåler søl.
Hun satte suppa foran ham.
Spis før det blir kaldt. Bokhvetesuppe med storfestrimler. Den liker du.
Gjerne, sa Erik.
Han tok en skje. Suppa var god. Mora kunne lage suppe.
Erik, sa hun, satt seg med tekoppen. Har du tenkt på Ludmilla?
Erik kikket opp.
Nei.
Bør du. Anstendig dame, enke, eier sin egen leilighet. Hun har spurt etter deg.
Mamma.
Hva, mamma? Du er førti-fem. Kan ikke sitte alene. Det er ikke naturlig.
Jeg har dame, sa han plutselig. Ble overrasket av egne ord.
Mora ble stille.
Hvor, da?
Ingensteds. Han så ned. Jeg mener bare jeg trenger ikke bli matchet.
Hvordan skal du ordne deg, da, hvis du sitter her og stirrer i veggen? Turid ristet på hodet. Jeg ser det, gutten min. Du tenker bare på den Ingrid. Men hun kasta deg ut. Kvinner som hun, vet du hva de sier …
Mamma, sa han, og tonen fikk henne til å tie.
De var stille. Klokka tikket. Fuglen utenfor kvitret vårlystent.
Spis nå, ellers blir det kaldt, sa hun til slutt. Hvem skal ellers passe på deg?
Erik så ned på skåla.
Suppe var god. Det skulle hun ha.
Han spiste. Og tenkte på den oktoberkvelden, irritert og sliten, der han kritiserte duken, suppa, alt. Sa at mamma visste best.
Han skjønte ikke da at det ikke handlet om duken. Han ante nå hva det handlet om. Altfor seint, sånn det alltid er for folk som ikke er vant til å tenke fort nok.
Han satt i et bur. Det ordet kom plutselig. Han stoppet nesten å spise. Bur. Hele livet hadde han flyttet buret sitt videre først hos mamma, så i ekteskapet, så tilbake. Ingrid hadde ikke bygget det hun ga bare etter. Det var hans.
Godt? spurte moren.
Veldig godt, mamma, svarte han.
Ja, se der. Uten meg hadde du ikke overlevd.
Han sa ingenting.
Utenfor sang fuglen høyere. Våren presset seg inn, tynne lysstriper snek seg rundt gardinen.
Erik krøket seg over suppa og spiste opp.
***
Ingrid stod denne aprilkvelden på balkongen i leiligheten hun og Aleksander nå kalte sin, og så på solnedgangen. Magen var stor, stillingen ukomfortabel, men hun trengte luft. Nede luktet det jord og noe nytt, noe navnløst, som bare kommer om våren.
Inne snakket Aleksander i telefonen om noe jobbgreier. På kjøkkenbordet sto to kopper hennes og hans, og oransjelampa lyste vennlig, den hun hadde tatt med fra sitt gamle hjem.
Hun la handa over magen. En liten fot sparket dovent.
Hei, sa Ingrid stille, ut i lufta.
Det var litt skummelt. Men enda mer godt. Et ærlig, usminka lykke, uten garantier bare dette: En aprilsolnedgang, lukten av ny jord, varme fra stua og et lite menneske som ventet på å møte verden.
Ingrid sto ute en stund til.
Så gikk hun inn.




