Hver tirsdag
Jeg hastet bortover perrongen på Oslo S, med et tomt plastnett knuget i hånden. Det fikk meg til å føle meg mislykket to bortkastede timer på kjøpesentre i jakten på gaveidé til fadderbarnet mitt, Ine, datteren til min beste venninne. Ine har sluttet å like hester og har nå blitt hekta på astronomi. Å finne et ordentlig teleskop, uten å sprenge budsjettet på noen tusen kroner, var nærmest et umulig regnestykke.
Det var allerede blitt kveld. Den tunge, fuktige Oslo-luften trengte seg inn i sinnet på vei ned i undergrunnen. Jeg slapp forbi folk som var på vei ut mens jeg selv smøg meg mot rulletrappen. Da jeg sto der, fanget ørene mine plutselig opp en stemme bakfra, skarp og emosjonell blant den monotone bakgrunnsstøyen.
«…jeg trodde aldri jeg skulle få se ham igjen, virkelig men nå henter han henne i barnehagen hver tirsdag. Han kjører sin egen bil, og de drar sammen til den gamle parken ved Tøyen med karusellene…»
Jeg ble stående, halvveis på vei ned. Jeg snudde meg litt og fikk glimt av en jente i knallrød kåpe begeistret, øynene nesten strålte og venninnen hennes som nikket forståelsesfullt.
Hver tirsdag.
Jeg visste så godt hva hun mente. For tre år siden hadde jeg også min egen tirsdag. Ikke en slitsom mandag, ikke en fredagskveld med brusende helgefølelse. Men tirsdagen det var ukens viktigste dag, dagen alt annet dreide rundt.
Hver tirsdag, presis klokken fem, stormet jeg ut fra Elvebakken videregående der jeg underviste i norsk og litteratur, før jeg løp tvers over byen. Jeg skulle til musikkskolen på Frogner, til den gamle murbygningen med knirkende tregulv og lukt av voksede parketter. Jeg hentet Markus. Syv år gammel, alvorlig for alderen, og med fiolin nesten like høy som ham selv. Ikke min egen sønn, men nevøen min. Gutten til min bror Holger, som døde i en forferdelig bilulykke tre år tidligere.
De første månedene etter begravelsen var de tirsdagene selve livlinjen vår. For Markus, som hadde lukket seg helt og nesten sluttet å snakke. For moren hans, Silje, som knapt orket å stå opp. Og for meg jeg ble ankeret, søylen, den eldste som måtte holde oss alle flytende gjennom sorgen.
Jeg husker hver eneste detalj. Hvordan Markus kom ut av klasserommet, blikket festet i gulvet. Hvordan jeg alltid tok fiolinkassen, og hvordan han bare ga slipp på den uten et ord. Hvordan vi ruslet mot T-banen, og jeg fortalte ham noe morsomt om elevene mine, eller om måken som hadde stjålet en matpakke fra skolegården.
En gang, en grå novemberdag midt i regnet, stoppet han plutselig og spurte: «Tante Ragna, likte pappa aldri regn han heller?» Hjertet mitt revnet litt, men jeg klarte å svare: «Han hatet det. Sprang alltid under nærmeste tak.» Da klemte han plutselig hånden min, voksent og bestemte. Ikke for å leies, men som om han prøvde å holde fast i noe som glapp. Ikke bare hånden, men et minne. Jeg kjente styrken i barnets sorg og savn, blandet med en moden innsikt: Pappa fantes. Han sprang faktisk under tak. Han hatet regn. Han var mer enn en tanke, han var der i lufta, på Karl Johan denne våte dagen.
I tre år var livet mitt delt i «før» og «etter». Og tirsdagene de var dagene hvor jeg virkelig levde, selv om det var tungt. Alle andre dager var bare venting. Jeg handlet eplejuice han likte, lastet filmer på mobilen i tilfelle det ble kjedelig på T-banen, og planla samtaleemner.
Så, etter hvert begynte Silje å våkne til liv igjen. Fikk jobb. Fikk etter hvert kjæreste. Og bestemte seg for at de skulle starte på nytt, helt nordpå i Tromsø, langt unna minnene. Jeg hjalp dem å pakke. Pakket fiolinen til Markus i et mykt trekk, kysset ham på pannen på perrongen. «Ring, skriv, jeg er alltid her», fikk jeg sagt, med stemmen full av gråt.
Han ringte meg hver tirsdag, akkurat klokken seks. Og i noen minutter føltes det fortsatt som om jeg var tante Ragna, den han måtte rekke å fortelle om alt: skole, fiolin, nye venner. Stemmen hans i telefonen var en tynn tråd mellom oss, tvers over hele landet.
Etter hvert ble det sjeldnere. Annenhver uke. Så «Unnskyld, tante, hadde prøve i går», kom det på meldinger. Jeg svarte alltid: «Slapp av, kjære deg. Hvordan gikk prøven?» Mine tirsdager ble først markert av venting. Så av meldinger som noen ganger kom men ofte ikke. Jeg ble ikke såret. Jeg skrev bare selv i stedet.
Nå er det for det meste bare bursdager og jul. Stemmen hans har blitt dypere. Han forteller ikke lenger om småting, bare et kort «Alt fint, tante» eller «Skolen går greit». Og stefaren hans, Sverre, viser seg å være rolig og god ingen ny far, bare en trygghet. Det var det som betydde noe.
Nylig fikk Markus en lillesøster, Malin. På bildet jeg så på Facebook, holdt han det vesle bylten med klønete, men rørt ømhet. Livet, vondt og rikt på samme tid, trillet videre la nye lag over gamle sår. Det ble hverdag og skole og fremtidsdrømmer. For meg var det nå bare en trang liten plass igjen som tanten fra en tid som var forbi.
Nå her, i mørket og støyen på undergrunnen, slo ordene «hver tirsdag» mot meg som et stille ekko. Som en hilsen fra den Ragna som bar alt dette i hjertet sitt ansvar og kjærlighet om hverandre, både som et sår og som en gave. Den Ragna visste hvem hun var: et anker, et lys, og en nødvendig brikke i hverdagen til et lite menneske. Jeg var viktig for noen.
Jenta i rød kåpe bak meg hadde sin egen sorg, sine egne kompromiss mellom fortid og nåtid. Men rytmen, forutsigbarheten, «hver tirsdag», det var et universelt språk. Et språk som hvisker: «Jeg er her. Du kan stole på meg. Du betyr noe for meg, akkurat nå.» Det er et språk jeg tidligere kunne flytende, men som jeg nesten har glemt.
Toget kom. Jeg rettet meg opp og så på speilbildet mitt i vinduet.
Da jeg gikk av på St. Hanshaugen, visste jeg allerede hva jeg ville gjøre. Jeg skulle bestille to like teleskoper rimelige, men solide. Ett til Ine. Og ett til Markus, sendt helt nordover. Når han fikk det, skulle jeg skrive: «Markus, dette er så vi kan se på den samme himmelen, selv om vi er i hver vår by. Hva om vi, neste tirsdag klokken seks, prøver å finne Storebjørn sammen hvis det er klart? Skal vi stille klokka og se hvem som finner den først? Klem, tante Ragna.»
Jeg tok rulletrappen opp til den kjølige kveldsluften. Oslo lå stille og blå rundt meg. Neste tirsdag var ikke tom. Den var avtalt. Ikke av plikt, men som en varm avtale mellom to som deler minner, takknemlighet og et uutslettelig slektsbånd.
Jeg kjente det i meg: Livet rullet videre. Og i kalenderen min var det fortsatt dager jeg kunne fylle, ikke bare leve. Dager for stille undre foran samme stjernehimmel på tvers av avstander. Til minne som ikke lenger verker, men varmer. Til kjærlighet som fant et nytt språk forsiktigere, roligere, men sterkere enn noen gang.




