**Dagbok, 8. juni 2026**
Hva? Vi har vært gift i ti år! Hvilken elskerinne snakker du om? Jeg har deg nok!
Jeg sto i døråpningen og hørte min egen stemme gjenta de ordene som Einar kastet mot meg.
Synnøve det er mitt navn, og det er den eneste jeg kjenner som virkelig er norsk. Jeg følte at huden min vibrerte som om jeg kunne kjenne hans svik gjennom hver eneste fiber. Usikkerheten klemte meg, så jeg samlet mot til å konfrontere ham direkte.
Jeg spurte om det var sant, men han svarte bare:
Hva? Vi har vært gift i ti år! Hvilken elskerinne? Jeg har deg nok!
Det kunne ha vært en ærlig, oppriktig erklæring. Jeg så ingen feil i hans smil, ingen skjulte tegn i øynene, men likevel lå noe i magen som ikke lot meg hvile. Jeg er ikke en som overlater alt til skjebnen, så jeg bestemte meg for å finne sannheten men hvordan?
Etter å ha lest råd på nettet, begynte jeg med den enkleste saken: telefonen hans. Jeg bladde gjennom appene, men fant bare tom smalltalk med et par gamle klassekamerater. Ingen hemmelige meldinger, ingen skjulte samtaler. Det var som om han var en engel i menneskekropp.
Av og til følte jeg at jeg overreagerte, men hver gang Einar kom hjem sent fra jobb, krøp en uro inn i meg. Vennen min, Line, pleide å si:
Det er bare mistanker, Synnøve! Einar elsker deg, han vil aldri se seg om! Du ødelegger bare alt med dine tanker!
Jeg lyttet ikke til Line. Min sjel fortalte meg noe annet, og jeg kunne ikke forestille meg at han delte sengen sin med en annen.
En dag bestemte jeg meg for å følge ham til kontoret. Jeg gikk inn i hannes kontor og spurte om han egentlig jobbet med kvinner der. Han ble rød i ansiktet og så ut som om jeg hadde gjort ham til latter for hele avdelingen. Jeg ba om unnskyldning, men han tilga meg raskt.
Alt virket tilsynelatende som før: huset vårt i Oslo var fullt, barna våre Emil og Lukas vokste opp i trygghet. Livet var rolig, men jeg kunne ikke la være å lete etter den femte poenget. Som de sier: den som leter, finner men jeg hadde fortsatt ikke funnet noe.
Jeg var som mange kvinner i trettiårene: på overflaten rolig, men inni stormet det. Ingen spor på Einar. Ingen ny parfyme, ingen endring i påkledning eller livsstil. Likevel følte jeg at noe var galt.
Hvis ikke dette tilfeldigvis hadde skjedd, hadde jeg kanskje aldri oppdaget sannheten. Ville det vært en oppdiktet eller ekte historie? Det får tiden vise.
Da vår yngste, Lukas, begynte på første klassetrinn, fikk jeg lyst til å lære meg å kjøre. Jeg meldte meg på kjøreskolen i Drammen, gikk på kurs om kvelden etter jobb. Etter tre måneder bestod jeg teoriprøven og tok førerkortet. Einar var så stolt at han kjøpte en liten brukt Audi A1 til meg for 85000kr. Jeg er liten og slank, så den passet meg perfekt i både størrelse og parkering.
Einar innrømmet aldri at han kjøpte bilen for å gi meg en unnskyldning når han ikke ville la meg prøve hans egen bil. Du er ikke klar for den enda, sa han, med et smil som skjulte mer enn han viste.
En søndag morgenen våknet jeg tidlig, bestemte meg for å bake en pai med aubergine og kylling favoritten i familien. Jeg oppdaget etter hvert at jeg ikke hadde mel. Utenfor hadde kulden boret i beina, men jeg hadde allerede lært å kjøre i vinteren. Jeg måtte til butikken.
Jeg gikk til Audien, men den ville ikke starte. Jeg gikk tilbake inn i huset, så barna fortsatt sov, og snek meg stille gjennom rommene uten å våkne noen. Gå til fots i den bitende kulden var fristende, men jeg tenkte: Hvorfor ikke bare ta bilen uten hans tillatelse? Det er bare et par kilometer.
Jeg tok nøklene, satte meg i bilen, og mens motoren varmet opp, ryddet jeg vinduene. Jeg gravde i hans bagasjerom, fordi jeg visste at han pleide å ha servietter der. Plutselig traff jeg noe med hånden, og et lite hvitt objekt trillet på gulvet.
Det var en telefon men ikke hans. Den var ny, med et slitt deksel. Første tanke var at han kanskje hadde glemt den på et hemmelig sted, men jeg trykket på knappen for å slå den på.
Meldingen som dukket opp, var fra en kvinne ved navn Oksana:
Kjære, jeg har savnet deg så mye! Kom hit så snart du kan! Jeg venter på deg!
Jeg ble målløs. Ingen passord, så jeg leste videre. Den lange samtalen strakte seg nesten over en livstid.
Det viste seg at Einar jobbet til klokken fem, men kom hjem først klokken sju. Jeg hadde aldri lurt på når han egentlig sluttet. Han brukte en times tid hver kveld på å møte Oksana, som så ut til å være en eldre kvinne på rundt førti år. På bildene hennes sto hun ved et fjellvann, men hun var tydeligvis en annen.
Jeg ble rasende. Akkurat da jeg skulle gå ut av bilen, så jeg Einar komme ned fra trappen. Jeg hadde skrevet en lapp til butikken om at jeg var på vei, men han så ut til å ville bruke dette øyeblikket til å sende en ny melding til Oksana.
Jeg husket hvordan Einar ofte forlot bilen om kvelden, glemte lommeboken eller andre småting, men alltid kom tilbake uten å bli oppdaget.
Einar så meg i bilen, så på meg med en blanding av sjokk og sinne:
Hvem ga deg tillatelse? Vi har ikke avtalt dette!
Jeg presset gassen, skiftet til revers og kjørte med høy hastighet inn i den bakre veggen av garasjen. Den skarpe støten ga meg en slags lettelse. Jeg hoppet ut, stirret på ham, og ropte:
Gå til din Oksana! Jeg vil se hvordan du klarer deg uten mitt hus og min bil!
Jeg kastet nøklene i en høy haug og forlot stedet. Barna våknet, så forvirrede ut. Jeg låste døren for Einar, og ropte:
Gå bort! Ikke kom tilbake!
Einar, i tøfler og pysjamas, gikk til Oksana sin leilighet i Oslo. Da han nådde døren, åpnet Oksana den og ropte:
Kjære, er du snart hjemme? Jeg har ventet på deg!
Det viste seg at Oksana også hadde to andre kjærester. Hun smilte skyldbetynget og lukket døren igjen.
Einar gikk så bortover gaten, ned til morens hus i Lørenskog. Maria, moren hans, møtte ham ved døråpningen med en varm klem. Hun forsto alt med et blikk, ga ham te, mat og lyttet til hans fortvilede historie.
Ikke bekymre deg, gutten min, sa hun. Hvem kunne ha forestilt seg at din Synnøve skulle vise seg sånn? Du har fortsatt mange år foran deg, du er 35, du vil finne ekte kjærlighet igjen!
Einar ble boende hos moren en stund, tenkte på å starte et nytt liv. Han var glad for å være fri, men innså snart at det ikke var så lett å starte på nytt, spesielt når Synnøve truet med å kreve underholdsbidrag.
Jeg skriver dette ned for å bearbeide følelsene mine. Kanskje en dag vil jeg finne min egen vei, uten skyld og løgner.
** Synnøve**Jeg bestemte meg for å ta den første turen alene, uten bil, uten unnskyldninger. På vei til den lille kafeen i Gamle Oslo låste jeg døren bak meg og lot den knirkende lyden minne meg om at noe måtte endres. Jeg satte meg ved et bord ved vinduet, bestilte en kopp svart kaffe og åpnet den gamle notatboken igjen.
Ordene som hadde samlet seg i dagene med tvil og raseri, begynte nå å danse i en roligere rytme. Jeg skrev om den kalde vintermorgen da motoren brøt sammen, om den bråstødte kollisjonen som hadde frigjort meg fra en usett lenke, men også om den varme kvelden da barna kom inn med lekser og smil, og om den stille takknemligheten jeg følte for dem.
Etter hvert som pennen beveget seg over papiret, merket jeg at hjertet mitt slo i takt med en ny melodi en melodi av egenverd og fremtidstro. Jeg innså at jeg aldri hadde mistet meg selv; jeg hadde bare skjult den bak Einars løgner og mitt eget tvil. Nå, med hver setning, brøt jeg den gamle fasaden og lot den nye meg vokse frem.
Utenfor blåste snøen lett, men inne i kafeen var det som om solen hadde tatt plass. En kvinne ved nabobordet tok en slurk av kaffen sin og smilte. Hun reiste seg, la en hånd på min skulder og sa:
Du ser sterkere ut enn du tror.
Jeg nikket, takknemlig for den enkle bekreftelsen. På vei hjem gikk jeg gjennom den samme gaten som hadde sett meg i hundrevis av grå dager, men nå var den fylt med farger. Jeg fant en liten brukt bokhandel og kjøpte en bok om selvstendighet. Jeg bestemte meg for å melde meg på et kurs i skrivekunst, for å gi stemmen min en plass som alltid hadde vært undertrykt.
Da jeg kom inn i leiligheten, ble jeg møtt av Emil og Lukas som satt på gulvet med tegninger av snømann og drømmer om eventyr. Jeg satte meg ned, tok frem blyanten og begynte å tegne sammen med dem. I det øyeblikket, med barnas latter som bakgrunnsmusikk, følte jeg at livet mitt hadde fått en ny retning.
Jeg ser nå fremover med et hjerte som har blitt styrket av stormen, men som fortsatt er åpent for solens varme. Jeg vet at veien vil ha både opp- og nedturer, men jeg har lært at den eneste lederen jeg trenger er meg selv. Så med den lille notatboken trygt låst i en skuff og en ny nøkkel i hånden, trår jeg ut i morgendagen klar til å skrive min egen historie, fri for løgner og fylt med sannhet.




