– Hva? Vi har vært gift i ti år! Hvilken elskerinne? Jeg er fornøyd med deg!

**Dagbok 12. april 2024**

Kjære dagbok,

Jeg sitter her med en kopp sterk kaffe, og tankene mine spretter rundt den merkelige dagen som har gått. Det er nesten utrolig at vi nå har vært gift i ti år, og likevel kaster jeg meg stadig inn i spørsmål som om de var nye. Jeg har alltid trodd at jeg kjenner Einar altfor godt, men i dag merket jeg en kald klump i magenen følelse av at noe ikke stemmer.

Det hele begynte med en liten diskusjon. Jeg spurte ham rett på sak: «Er det noen annen?» Men han lo bare og svarte med sin velkjente, høyrøstede tone:
«Hva er du i skjul, Solveig? Vi har vært sammen i ti år! Hvem er denne kone du snakker om? Jeg har nok med deg!»

Han så helt ærlig ut, men likevel føltes noe urovekkende. Jeg er ikke typen som sitter og venter på skjebnen; jeg vil ha svar. Så jeg begynte å lete etter spor på telefonen hans, selv om han aldri har noen passord på den. Det var bare gamle meldinger fra gamle klassekamerater, ingenting som kunne vekke mistanke. Jeg tenkte: «Hva er poenget med en tom samtale?»

Det er rart hvordan tvil kan vokse selv når alt ser ut til å være i orden. Når Einar kom hjem sent fra jobben, merket jeg en slags uro i megen følelse av at han holder noe tilbake. Vennen min, Lise, har alltid sagt:
«Det er bare fantasiene dine! Einar elsker deg, han vil aldri se bort fra deg!»
Men jeg kunne ikke lytte til den stemmen. Jeg klarte meg ikke med tanken på at han kunne dele livet sitt med en annen.

En dag bestemte jeg meg for å følge ham til kontoret. Jeg tenkte at kanskje han bruker jobben som et påskudd for noe annet. Så snart han så meg, så han irritert ut, som om jeg hadde brutt en uskrevet regel. Jeg beklaget senere, og han tilga meg raskt, men likevel følte jeg at noe hadde blitt sagt.

Alt ser ut til å gå som før: huset på Storgata er fullt, barna våre, Jonas (10) og Emil (7), vokser opp i en trygg hverdag. Jeg har imidlertid begynt å søke det som helst er utenfor rutinendet som kan gi meg et lite pusterom. Som de sier: «Den som leter, finner alltid», men akkurat nå har jeg ikke funnet noe som kan hjelpe.

Jeg har begynt å tenke på fremtiden, som så mange kvinner på tretti- og førtiårene gjør. Jeg vil ikke bli stående igjen uten en partner og to barn. På utsiden ser jeg rolig ut, men inni slår hjertet mitt som en vill hest.

Ingenting har endret seg på Einar. Ingen ny parfyme, ingen nye klær, ingen endring i livsstilen hans. Likevel er jeg overbevist om at noe er galt. Hvis ikke et uhell hadde ført meg til en sannhet, ville jeg kanskje aldri ha oppdaget det.

Da vår yngste sønn begynte i første klasse, bestemte jeg meg for å ta førerkortet. Jeg meldte meg på kjøreskolen om kvelden etter jobb, og etter tre måneder bestod jeg oppkjøringen. Einar var så stolt at han kjøpte en liten bruktbil til megen liten Audi A1, perfekt for meg som er kort og slank. Han hevdet at han bare ville ha en bil til meg, men jeg tror han egentlig ønsket å ha en unnskyldning for å holde meg borte fra hans Aude.

Denne helgen våknet jeg tidlig for å bake en aubergine- og kyllingpai, en rett familien elsker. Jeg stod i den kalde vinteren, men hadde allerede lært å kjøre i snøen. Jeg lånte bilen for å handle, men den startet ikke. Jeg gikk tilbake til leiligheten mens barna sov, og listet meg i gangen uten å vekke noen.

Jeg hadde ingen lyst til å gå i den bitende kulden, så jeg tenkte: hvorfor ikke bruke bilen uten tillatelse? Jeg tok nøklene, satte meg i bilen og varmet den opp. Mens jeg tørket vinduene, fant jeg en liten lomme i hans håndtaken telefon jeg aldri har sett før. Den lå på gulvet, og jeg plukket den opp uten å tenke på hvem den tilhørte.

Det første jeg så var en melding fra en «Kari»:
«Min kjære, jeg savner deg sånn! Kom raskere, jeg venter på deg!»

Jeg ble helt målløs. Det var ingen passord, så jeg åpnet samtalen. Det var en lang teksttråd som varte lenger enn et helt liv. Kari var tydeligvis en kvinne på rundt førti år, og Einar sendte henne meldinger hver kveld etter jobb. Han kom hjem rundt kl. 23, men forlot huset kort tid etter for å møte Kari i en liten leilighet i nærheten av Oslo. Han skrev til henne som om hun var hans eneste, en stemme jeg aldri har hørt fra ham.

Plutselig så jeg Einar komme ned fra oppgangen. Jeg hadde lagt igjen et kort som forklarte at jeg skulle på butikken, men han kom rett etter meg. Det virket som om han hadde planlagt å sende enda en melding til Kari.

Jeg husker nå at han ofte lånte bilen sin om kvelden for å “glemme noe”. Jeg hadde aldri mistanke. Nå stod jeg der med bilen i baksetet, og han ropte:
«Hvem ga deg lov? Vi har ikke avtalt dette!»

Jeg ble rasende. Jeg trykket på gassen, satte bilen i revers og rev den inn i porten bak huset. Lyden av metall mot metall var nesten befriende. Jeg hoppet ut, så på den forvirrede mannen og ropte:
«Gå til din egen! Jeg vil ikke se deg mer!»

Jeg kastet nøklene fra Audien i en stor bunke og gikk inn. Barna våknet, men forsto ikke hva som hadde skjedd. Jeg låste døren bak meg og nektet ham å komme inn.
«Gå vekk! Glem veien til dette huset!» ropte jeg gjennom hele leiligheten.

Einar, iført kun tøfler og en hjemmekjole, gikk mot den leiligheten der Kari bodde. Da han banket på døren, åpnet hun den og ropte:
«Kjære, er du snart hjemme? Jeg har ventet på deg!»

Det viste seg at Kari også hadde andre menn; hun var ikke alene. Hun så på ham med skyldige øyne, lukket døren og lot ham gå tomhendt tilbake til sin egen mor, Marit, som bodde to hus langs gaten.

Marit så på ham med et skeptisk blikk, men tok ham inn, ga ham varme, mat og et øre. Hun sa til ham:
«Ikke bekymre deg, sønn. Ingen vet at din Solveig kan være sånn. Du vil finne kjærligheten igjen, du er bare 35, og livet har fortsatt mye å tilby.»

Einar endte opp med å bo hos moren igjen, tenker på å starte på nytt. Han var faktisk glad for å være “fri”, men innså snart at den nye starten ikke ville bli enkelspesielt når jeg hadde sendt inn en søknad om barnebidrag. Livet har en måte å minne oss på at vi alltid er avhengige av hverandre, selv når vi prøver å bryte fri.

Jeg sitte her nå, skriver i dagboken min, og lurer på hva jeg skal gjøre videre. Skal jeg holde på den lille Audien, eller skal jeg selge den? Skal jeg fortsette å kjempe for familien, eller gi slipp på alt? Jeg vet ikke. Kanskje svaret ligger i en ny kjøretur, eller i en ny oppskrift på pai.

Uansett, jeg vil holde deg oppdatert, kjære dagbok. Livet er fullt av overraskelser, og jeg har lært at selv i de kaldeste vinterdager kan man finne varme i et øyeblikk av klarhet.

Solveig (NOK1500 på kontoen min etter all drama)Jeg har bestemt meg: Audien blir til et symbol på alt som har gått i stykker, og jeg vil selge den i stedet for å la den minne meg om svik. I morgen møter jeg en gammel venninne, Marie, som driver en liten kafé ved Akerselva. Hun har alltid sagt at hver ende er en ny begynnelse, og hun inviterer meg til å bruke hennes kjøkken som testlab for mine paieksperimenter. Det er mer enn bare en oppskrift; det er en sjanse til å finne ro i det som er ekte og håndgripelig.

Jeg har også skrevet en søknad om å bli veileder for familier som har opplevd brudd. Jeg vil bruke min egen historie, den rå og ærlige smerten, til å hjelpe andre med å finne styrken i seg selv. Når jeg ser på de to guttene, Jonas og Emil, som leker i hagen, kjenner jeg en bølge av ansvar som er både tung og vakker. De trenger en mor som vet at livet kan være uforutsigbart, men også fullt av muligheter.

Kvelden i dag, etter at barna har sovnet, satte jeg meg ved kjøkkenbordet med en ny pose mel, noen friske urter og et lite stykke sjokolade. Jeg begynte å lage en ny pai, denne gangen med eple og kanel, fordi duften av epler alltid har minnet meg om barndommens somre på morfarens gård. Mens ovnen varmet, lot jeg tankene vandre til fremtiden: en liten leilighet ved elvebredden, en ny jobb som rådgiver, og kanskje hvem vet en ny kjærlighet som kommer fra en plass jeg aldri hadde forestilt meg.

Jeg lukker dagboken med et lettelsens sukk. Jeg har mistet en del, men jeg har også funnet en indre styrke som aldri før har vært så klar. Livet har endret kurs, men jeg vet nå at jeg kan styre min egen retning. Jeg ser fremover, med håp i hjertet og en ny oppskrift som venter på å bli smakt.

Takk for at du holder meg selskap, kjære dagbok. I morgen starter jeg på et nytt kapittel med eller uten en bil.

Solveig.

Rate article
Intigue Life
– Hva? Vi har vært gift i ti år! Hvilken elskerinne? Jeg er fornøyd med deg!