Forestill deg dette. Min søster Kaja en ekte moteguru, tynn som en bambusstilk, alltid med den siste trenden. Og jeg jeg er bare en vanlig kvinne. Litt rundere her og der, noen rynker som har meldt seg inn. Sånn er livet, hva kan man gjøre?
Hver eneste gang vi møtes, blir det for meg en liten tortur. Kaja gjør det nok ikke med onde hensikter, men med «de beste intensjonene». Hun kommer bort til meg, gir meg sitt röntgenblikk og begynner med:
Svein, er ikke den kjolen deg litt for bestemorisk?
Svein, du burde få en ny frisyre, den gir deg fem år ekstra.
Å, for en leppestift! Den fargen har ingen brukt på ti år!
Alt dette med et søtt, medfølende smil. Som om hun virkelig ønsker meg alt godt. Men etter hver sånn «kompliment», føler jeg meg ned på gulvet, og jeg vil ikke se meg i speilet på en hel uke.
Uheldig? Ja, det er det. Jeg er jo ikke akkurat en magasinforside, men så har jeg også en egen søster som stadig treffer meg der det gjør vondt mest.
I begynnelsen tok jeg det med ro, lo det bort, skiftet tema. Men den siste dråpen ble mors jubileum.
Jeg hadde brukt uker på å forberede meg til den kvelden! Kjøpte en ny, fin kjole, fikk håret stylet, sminket meg. Jeg følte meg som en dronning, helt ærlig!
Vi samlet alle i en restaurant i Oslo, kanskje på Aker Brygge. Gjestene, slektningene, alle kledd i penne antrekk og i godt humør. Så kom Kaja bort til meg, så meg fra topp til tå og ropte så høyt at alle kunne høre:
Svein, hva er dette for kjole på deg? Det er både latterlig og synd som tante Helga fra bygda. Hadde du spurt meg om råd, hadde jeg funnet noe passelig.
I det øyeblikket følte jeg at jorden under føttene forsvant. Hun gjorde det foran alle! Hun bare spyttet i sjelen min. Så, hva skulle man forvente av feststemning etter sånn?
Da gikk alt i meg på høygir. Nok var det på tide å slutte å bite seg selv i fingrene! Jeg tenkte: nå er det min tur. Jeg hadde jo nemlig forberedt meg til dette jubileet så grundig
Jeg valgte å unngå et dramatisk sammenbrudd. Hvorfor skulle jeg? Jeg tok et dypt åndedrag, smilte med mitt mest sjarmerende smil og avbrøt henne midt i setningen.
Kaja! ropte jeg med livsglede. Tusen takk! Jeg setter virkelig pris på din omsorg. Du er vår egen ekspert på å peke ut andres feil!
Kaja lyste opp som en lyspære. Hun trodde tydeligvis at jeg roste henne. Naiviteten hennes er virkelig søt.
Siden du er så kunnskapsrik om alt, fortsatte jeg mens jeg løftet opp stolen og tok frem en eske jeg hadde forberedt på forhånd, har jeg en gave til deg!
Alle gjestene så nysgjerrig vår vei. Jeg ga henne den vakre esken, knyttet med et rødt bånd. Hun begynte ivrig å åpne den, sikkert i tankene at det var parfyme eller sminke.
Inni lå et pent innrammet sertifikat, trykt på dyrt papir. På: En individuell konsultasjon med en kjent psykolog tema: «Hvordan styrke selvfølelsen uten å tråkke på andre». Jeg leste høyt, så alle kunne høre både i spisesalen, på kjøkkenet og selv busschaufføren som kjørte forbi restauranten! Også den fikk med seg et knippe.
Her, søster! la jeg til da hun løftet blikket på meg med overrasket uttrykk. Jeg tenkte dette kunne komme til nytte. Det vil hjelpe deg å bli virkelig trygg på deg selv, i stedet for å hevde deg på min bekostning! Som man sier, rett i blinken!
Ansiktet hennes var verdt å se! Først fullstendig forvirring, så en erkjennelse, og til slutt fylte en rødglødende farge kinnene hennes på en måte som er vanskelig å beskrive.
Stille senket seg i salen, før en av onklene brølte av latter. Så fulgte resten. Alle hennes giftige kommentarer, de små stikkslørene, kom ut på overflaten! Hun hadde prøvd å sette meg ned, men endte opp med å sette seg selv i latterlig posisjon.
Finalen kom med ett blikk. Kaja mumlet noe, grep vesken sin og stormet ut av rommet
Svar på ditt åpenbare spørsmål: Ja, vi har gjort opp. Vi er jo søstre.
Siden da har Kaja aldri igjen berørt mitt utseende med et ord. Når vi treffes, snakker vi bare om været. Og vet du hva? Det er faktisk ganske hyggelig.
Det var historien. Takk for at du lyttet til slutten! Hvis du likte den, klikk på likerknappen, det gjør meg glad! Skriv gjerne i kommentarfeltet om du har opplevd noe lignende, og del med en venn det er jo helt fantastisk!




