Husker jeg? Kan aldri glemme!
Ragnhild, det er noe jeg må snakke med deg om Huskker du min utenomekteskapelige datter, Ingrid? mannen min, Henrik, snakker i gåter, og det gjør meg urolig.
Husker jeg? Kan jo ikke glemme! Hva skjer nå? Jeg setter meg ned på kjøkkenstolen, forberedt på dårlige nyheter.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal si det … Ingrid trygler oss om å ta imot datteren hennes, altså barnebarnet mitt Henrik ser brydd ut, fikler med hendene.
Hvorfor det, Henrik? Ingrids mann da? Er han ikke til stede? Nå begynner interessen og nysgjerrigheten min å våkne.
Ingrid har dessverre fått en dødelig diagnose. Hun har aldri hatt en mann. Moren hennes giftet seg med en utlending og bor nå i USA. Ingrid og moren har hatt et forferdelig oppgjør og snakker ikke sammen lenger. Hun har ingen andre familie. Derfor spør hun oss, Henrik ser bort, tør ikke møte blikket mitt.
Og? Hva tenker du gjøre? Jeg har allerede tatt min avgjørelse.
Jeg rådfører meg med deg, Ragnhild. Sier du ja, gjør vi det. Endelig ser Henrik meg i øynene.
Elegant. Først gjør du bommerter i ungdommen, og så må jeg, Ragnhild, ta ansvar for et annet barns oppdragelse! Det er så typisk. Jeg blir opprørt over hvor viljeløs mannen min er.
Ragnhild, vi er da familie, vi må ta avgjørelser sammen, Henrik prøver seg.
Ja, se på han, plutselig har han fått teamwork i blodet! Men da du lå med den jenta, rådførte du deg ikke! Jeg er jo tross alt kona di! Tårene presser på, og jeg stormer ut på stua.
Det hele minner meg om ungdomsskolen, da jeg gikk i klasse med Lars. Men så kom det en ny gutt i klassen, Stein, og jeg glemte alt og alle. Slo opp med Lars etter et par uker. Stein la merke til meg, fulgte meg hjem, kysset meg heftig på kinnet, plukket markblomster til meg. En uke senere lå vi sammen, og jeg sa ikke et ord. Forelskelsen tok helt over, jeg falt pladask for Henrik Stein ble til Henrik på folkemunne. Vi gikk ut skolen, og Stein måtte til førstegangstjeneste et annet sted.
Vi brevvekslet i et år, og så kom Stein hjem på perm. Jeg var ør av lykke, ville bare imponere og tekkes han. Han lovpriste meg, og jeg tok alt for god fisk:
Ragnhild, når jeg er tilbake neste år, gifter vi oss! Men for meg er du allerede kona mi.
De ordene gjorde meg varm av kjærlighet Sånn har det alltid vært: Henrik sender meg et blikk, og jeg smelter som is i vårsola, som sjokolade i hånden.
Han reiste. Jeg ventet, følte meg forlovet og lykkelig. Et halvt år etter kom et brev: Stein hadde funnet sin store kjærlighet på en militærfest og ville aldri tilbake.
Og jeg? Var gravid med hans barn. Så mye for bryllup. Som bestemor alltid sa:
Ikke stol på grønt korn, bedre med fullt kornkammer.
Tiden gikk, og jeg fødte Even. Lars, min gamle kjæreste, var den eneste som støttet meg. Ja, vi var sammen da, men det var av nød. Jeg hadde ikke håpet å se Henrik igjen, men plutselig sto han foran døra.
Lars åpnet. Henrik sto i gangen.
Kan jeg komme inn? Han så overrasket ut.
Kom inn da, hvis du absolutt må, svarte Lars motvillig.
Even, som merket uroen, begynte å gråte og klamret seg til Lars.
Lars, kan du trille en tur med Even? Jeg var rådvill.
Lars gikk ut sammen med Even.
Mannen din? Henrik stirret sjalu på meg.
Hva angår det deg? Hvorfor banket du på her? Jeg var irritert, skjønte ingenting.
Jeg savnet deg, Ragnhild. Ser du har det fint nå. Familie. Du ventet visst ikke på meg. Jeg går. Beklager at jeg forstyrret idyllen, Han snudde seg for å gå.
Vent, Stein. Hva vil du? Pine meg? Lars hjelper meg med å takle ensomheten. For øvrig er han den som oppdrar din to år gamle sønn, forsøkte jeg å stoppe ham. Kjærligheten var ikke død.
Jeg vil tilbake til deg, Ragnhild. Tar du meg imot? Henrik så på meg, det lyste håp i øynene.
Kom, vi spiser middag snart, hjertet hamret, og jeg følte den gamle lykken strømme på. Han var tilbake ikke glemt! Hvorfor gjøre motstand?
Lars ble avvist på nytt. Even trengte sin biologiske far, ikke en stefar. Siden giftet Lars seg med en snill dame med to barn fra før.
Flere år gikk. Henrik klarte aldri å elske Even som sin egen. Han behandlet ham som en fremmed var overbevist om at Even var Lars sitt barn.
Det preget forholdet deres. Stein (Henrik) hadde alltid vært glad i damer, lett for å la seg rive med og like lett å forlate. Han var utro både med mine venninner og deres venninner igjen. Jeg sørget, gråt, men elsket ham fortsatt og holdt familien sammen.
Det var nok lettere for meg enn for ham. Den som elsker, lever lykkelig uvitende. Jeg slapp å juge, late som, komme med historier for å dekke sporet mitt. Jeg bare elsket. Han var alt. Noen ganger ville jeg bryte tvert, men om natten rev jeg meg selv i håret for slike tanker. Hvor skulle jeg gå? Hvem skulle trenge meg? Og ville Henrik klart seg uten meg? Jeg var jo både elskerinne, kone og mor for ham.
Henrik mistet moren da han var fjorten hun døde stille i søvne. Hele livet har han lett etter den tapte nærhet hos andre kvinner. Jeg tilga alt, syntes synd på han. En gang hadde vi en skikkelig krangel, jeg kastet han ut hjemmefra. Han flyttet inn hos slektninger.
En måned senere, da jeg knapt husket hva vi egentlig krangla om, var ikke Henrik kommet hjem. Jeg bestemte meg for å gå til familien hans. Tanten hans så forskrekket ut:
Ragnhild, hvorfor vil du ha Henrik tilbake? Han sa dere var skilt. Nå har han ny kjæreste.
Med tanten fikk jeg vite nye kjærestens adresse. Jeg dro dit og ringte på.
God dag! Er det mulig å snakke med Stein? Jeg prøvde å være høflig.
Jenta bak døra flirte, og smelte døra igjen foran ansiktet mitt. Jeg ruslet skamfull vekk.
Henrik kom tilbake etter et år. Og den andre jenta fikk datteren Ingrid. Jeg bebreider fortsatt meg selv for å ha kastet han ut den gangen. Hadde jeg ikke gjort det, ville hun aldri hatt sjansen. Jeg ble enda mer omtenksom og kjærlighetsfull overfor Henrik.
Vi har aldri snakket om datteren hans, Ingrid. Det føltes som om hele familien ville smuldre opp om vi begynte. Best å la det ligge.
Sånn gikk årene. Henrik ble roligere med alderen, ikke så kjapp i vendingene lenger. Gamle flammer forsvant. Nå bruker han mest tid i godstolen foran TVn. Sønnen vår giftet seg tidlig, ga oss tre barnebarn. Og så dette
Etter mange år dukker altså utenomekteskapelige Ingrid opp og ber oss ta imot datteren hennes.
Vi må tenke oss om. Hvordan skal vi forklare Even hvorfor det plutselig kommer en fremmed jente inn i familien? Han vet jo ingenting om farens ungdomseventyr.
Selvsagt tar vi imot fem år gamle Alina og får ordnet formell omsorg. Ingrid dør, veien hennes i livet tar slutt i en alder av tretti. Slik er det hver grav gror igjen, vi må gå videre.
Henrik tar på seg å snakke med Even på tomannshånd. Sønnen vår lytter til farens bekjennelser og konkluderer:
Foreldre, det som har skjedd, får ligge. Jeg er ikke deres dommer. Men jenta tar vi imot. Hun er familie.
Vi puster lettet ut. Gutten vår har hjerte på rett plass.
Nå er Alina blitt seksten. Hun forguder bestefar Henrik, tuller og prater med ham, kaller meg for mormor og sier at hun nesten er som en kopi av meg da jeg var ung. Og jeg nikker bare, uten å protestere Hun minner meg om noe jeg nesten hadde glemt: Hvordan det føles å være ung og tro at alt er mulig. Av og til møter jeg blikket hennes over middagsbordet, og jeg ser motet, nysgjerrigheten, uskyldigheten som en gang var min egen. Jeg ser Stein, Henrik, Lars og til slutt bare meg selv. Fortidens feilsteg har vokst sammen med oss og blitt til røtter, sterke nok til å bære en hel familie, selv når vinden har vært som hardest.
Kvelden før Alina skal reise på folkeskole, kysser hun meg god natt og sier:
Takk for at du alltid lar meg være meg.
Da hun har gått på rommet sitt, titter Henrik på meg med det blikket jeg aldri har kunnet motstå.
Du skjønner, Ragnhild, vi ble en ordentlig familie, til slutt. Bare litt på kryss og tvers.
Jeg sier ingenting. Jeg hører bare vinden ruske i syrinen utenfor, kjenner varmen fra Henrik ved min side, kjenner barnebarnet mitt snorke svakt bak en tynn vegg. Livet ble ikke helt som jeg så for meg, men det er vårt. Hver dag vi har igjen sammen, er en gave jeg aldri tar for gitt.
Og med det er alt, på et eller annet forunderlig vis, akkurat som det skal være.




