Huske for enhver pris

Han begynte å glemme selv de enkleste greier.

Først klarte han ikke å huske om sønnen hans likte yoghurt med jordbær eller med fersken. Så husket han ikke hvilken dag i uka han hadde svømming. Så, da han kjørte ut av parkeringsplassen, glemte han for et øyeblikk hvilken girstillingen han vanligvis brukte for å sette i gang.

Det lille rykket fra motoren fikk panikk til å boble i hodet, og han satt knapt fem minutter med rattet knapt i hånden, redd for å se i speilet.

Om kvelden fortalte han det til kona:

Det er noe galt med meg. Det er alltid en slags tåke i hodet.

Hun la hånden først på pannen, så på kinnet en fast, ti år gammel gest.

Du er bare sliten, Eirik. Du får for lite søvn og jobber altfor mye.

Han hadde lyst til å rope: «Dette er ikke bare slitenhet! Det er som å ta en viskelær og slett bort et menneske bit for bit!», men holdt tungen i munnen.

Frykten i hennes øyne var enda skumlere enn hans egen.

***

Han begynte å skrive alt i en liten notatbok.

I dag er torsdag.

Hente Mats kl.17.30.

Kjøpe brød, helst grovt, ikke det hvite fra Bø. Mats spiser ikke det hvite.

Ringe mamma på søndag, kl.12.00. Spør om blodtrykket.

Telefonen ble en forlengelse av ham. Uten den føltes han som en tom skallfigur i et velkjent rom.

***

En dag gikk han virkelig seg bort.

Ikke i skogen, ikke i en ukjent by, men i nabolaget han hadde bodd i syv år. Han fulgte den vanlige ruten fra T-banen, tenkte på noe eget, så opp og kjente ikke igjen kryssingen. Det kjente apoteket var borte, erstattet av en skinnende kaffebar som han aldri hadde sett før.

Eirik frøs, svettepøleriet rant nedover skjorten. Folk fortsatte som om ingenting var galt, uten å kaste et blikk på den forvirrede mannen.

Verdenssynet hans ble plutselig kaldt og likegyldig.

Han grep telefonen med skjelvende fingre, åpnet kartet. En blå prikk blinket på en ukjent gate. Han skrev inn hjemmeadressen og satte i gang, fulgte den mekaniske stemmen som en gutt som får gå alene til butikken for første gang.

Han kom hjem tre timer senere. Ingrid satte en kopp te foran ham i stillhet. Stillheten hennes var tyngre enn noen hysteri. Han visste ikke hvordan han skulle unngå skammen.

Jeg har bestilt en time hos nevrologen, sa hun til slutt uten å møte ham i øynene, onsdag kl.16. Jeg tar fri fra jobben, så kommer jeg med deg.

Han nikket, svelget en klump. Tankene på hvite frakker, på «tidlige tegn» og «alderrelaterte endringer» fylte ham med en dyrisk frykt.

Nå måtte han bli «pasient». En du hun snakker om i tredjeperson.

***

Onsdag morgen, da Ingrid skulle dusje, tok Eirik telefonen hennes for å sjekke været. Den hans lå og ladet.

På skjermen leste han faner som hadde stått åpne:

«Demens. Tidlige symptomer hos menn 45 år.»

«Hvordan håndtere en ektefelle med hukommelsesproblemer.»

«Støttegrupper for pårørende.»

«Vern om omsorg.»

Han kastet telefonen som om den hadde brent ham. Han satte seg på kanten av sengen, kvelende. Det var mer enn en medisinsk diagnose det var en dom over deres felles liv, fremtiden. Ingrid så ham ikke lenger som ektemann eller far, men som et problem, en omsorgsoppgave.

***

Dagen på legekontoret gikk som i en lydtett boble. Han svarte på spørsmål, gjennomgikk tester som: «Oppgi tre ord: eple, bord, mynt. Husk dem». Lyset fra lampen blinket, men inni ham raste kun én tanke omsorg.

Da de forlot kontoret, var det blitt skumring. Ingrid tok ham i hånden, fast, nesten desperat.

Sånn, stemmen hennes var kunstig munter. Legen sier det er bare stress. Du må hvile mer. Vi kjører hjem, jeg varmer opp suppen. Så får du noe å spise.

Han så på profilen hennes, på den stramme leppen, på rynken ved øyet.

Hun spilte rollen som den kjærligste kona som tror på det gode. Men han så alt frykten, trettheten, den endeløse rekken av dager han skulle bli mer og mer som et barn, mens hun ble en pleier.

Ved bilen rakte hun ham nøklene.

Du, du skal parkere.

Det var en enkel, nådeløs test. Han tok nøklene, satte seg i førersetet, slo på motoren. Og glemte. Glemte hvor blinklysene var. Hånden hang i luften, uten å finne den vanlige spaken.

Han stirret på dashbordet, på knapper han alltid hadde kjent, men som nå lå som spredte bokstaver.

Han lukket øynene, tok et dypt åndedrag.

Ingrid stemmen hans brøt jeg klarer ikke

I bilens stille rom hørtes ordene hans som en dom. Han ventet på bebreidelser, på tårer, på noen oppmuntrende ord. Ingrid åpnet bare døren, gikk rundt bilen, kom bort til ham og berørte skulderen hans lett.

Flytt deg.

Han krøp over på passasjersetet. Hun satte seg bak rattet, festet beltet og trillet rolig av gårde. Hun så rett frem, og kun en gang, ved et trafikklys, strøk hun forsiktig kinnet med håndflaten.

Raskt.

***

Han så på gatene utenfor, på lysene i den fremmede, ukjente byen. Han forsto at han ikke bare hadde glemt veien hjem, men også veien til seg selv.

Ingrid, kvinnen i førersetet, ble mer og mer en vennlig, sliten fremmed som fraktet en hjelpeløs passasjer.

Det mest skremmende var hennes stillhet at hun så ut til å ha akseptert dette rutenettet.

***

En stille krig med sykdommen, med seg selv og med det som var igjen av familien, hadde begynt.

***

Ingrid innførte et nytt system. På kjøleskapet hang en stor kalender med fete merkelapper: «Blodprøver», «Nevrolog», «Fysio». På skapdørene sto lapper med innholdet. Hun kjøpte en pilleboks og fylte den hver morgen med vitaminer, nootropika og beroligende.

Hun ringte ham hver time, fulgte med på bevegelsene, treningen, medisinene og til og med tankene.

***

Sønnen deres, Mats, ti år gammel, merket spenningen før han forsto hvorfor.

Han ble uvanlig stille.

En dag, mens Eirik hjalp ham med matte, fryktet han for en enkel ligning. Tallene danset foran øynene hans, men smeltet ikke sammen. Mats så først på faren, så på Ingrid, med et skremt og spørrete blikk.

Ingrid sprang inn:

Pappa er bare sliten, la meg

Mats nikket, men trakk seg litt tilbake. I blikket hans var det en ny forsiktighet, som om faren hadde blitt et skrøpelig, uforutsigbart objekt.

***

De kranglet nesten ikke lenger. Tidligere kunne de rope over hverandre om en skitten tallerken, smelle døren, men etter en time kunne de le sammen om sin egen dumhet.

Nå sukket Ingrid bare og vasket opp i stillhet. Tålmodigheten hennes virket som en fengselsvakt feilfri og drepende.

Han fanget seg selv i å forvente et sammenbrudd.

Han ventet på at hun skulle rope: «Når får dette slutt?», eller knekke i hjel. Det ville bety at hun fortsatt var der, i samme båt, selv om den var halvt fylt med vann.

Men hun holdt stand. Og det var det skumleste for ham.

***

En kveld, da Eirik for femte gang på en time spurte om jernet var slått av, mistet Ingrid tålmodigheten.

Nei, hun ropte ikke. Hun sa rolig, mens hun så bort fra ham:

Eirik, jeg er så sliten at jeg er redd for å sovne bak rattet når jeg kjører Mats til skolen.

Det var ingen anklage i stemmen, bare en enkel, rå fakta.

Den enkelheten gjorde det enda verre for ham.

***

På et tidspunkt begynte Eirik å skrive alt som handlet om Ingrid, så han ikke skulle glemme

I den samme sorte notatboken dukket det opp ved siden av «kjøp grovt brød»:

Ingrid ler med hodet bakover når noe virkelig er morsomt.

På venstre kragebein har hun en liten føflekk som ligner en stjerne. Hun skjuler den.

Når Ingrid er veldig sliten, knytter hun nesebroen, selv i drømmene.

Hun elsker kaffe med kanel.

Ingrid elsker den gamle genseren sin.

Han samlet disse småbitene som en druknet mann samler flak av et synkende skip. Han skjønte at han snart kunne glemme både veien hjem og hvorfor dette huset var hans hjem. Glemme hvorfor han elsket henne.

Og da ville hun bli bare en pleier.

Han skrev for å bevare henne i minnet. På en paradoksal måte ga denne desperate dokumentasjonen ham en gnist av følelser igjen ikke den gamle lidenskapen, men en skarp, vond ømhet for detaljer han før aldri hadde lagt merke til.

Ingrid så notatboken. En kveld, da Eirik hadde glemt den på bordet, bladde hun i den. Hun leste om latteren, føflekkene og den krumme nesen.

Hun begynte å gråte.

For første gang på måneder ikke av tretthet eller fortvilelse, men av en gjennomtrengende, ubeskrivelig gjenkjennelse.

Han skrev ikke om sykdom. Han skrev om henne. Den virkelige, borte kvinnen som hadde blitt en rolle som pleier.

Den kvelden var hun ikke i ferd med å varme opp middagen. Hun tok hans hånd ikke som på legebesøket, men på en annen, usikker måte og sa:

Jeg har ikke lyst til å lage mat i kveld. La oss gå til den lille pizzastedet vi gikk til etter vår første date. Hvis du husker hvilken pizza du bestilte da.

Han så på henne, og i øynene hans, grått av frykt og medisiner, glødet det et lite lys. Ikke et minne, men noe annet.

Med skinke og sopp, mumlet han stille. Du bestiller den vegetariske med ananas. Du sa den var eksotisk.

Hun klemte hånden hans og nikket, uten å finne ord.

Det var ingen kur. Sykdommen forsvant ikke.

Morgen kunne han glemme hvordan man knytter sko. Mats kunne drifte bort igjen. Og hun kunne briste.

Men den kvelden på pizzastedet, ved et klissete bord, var de i kort øyeblikk ikke pasient og pleier. De var igjen Eirik og Ingrid, som hadde gått seg bort, men som i mellom stillheten mellom ordene, fant hverandre igjen.

***

Pizzastedet var livlig, neonbelyst og fremmed. Ikke den koselige kafeen fra minnene, men en glamorøs plass med blinkende skilt og høy musikk.

Eirik gnidde nervøst servietten, bladde i menyen på jakt etter kjente navn.

Pizzaen «Skinke og sopp» stod der, men med et annet navn.

Han ble usikker.

Bestill det du vil ha nå, sa Ingrid rolig.

Ingen irritasjon i stemmen, bare forståelse. En hard, erkjent forståelse.

Han nikket, pekte på den første bildet han så.

Hun bestilte den vegetariske.

Da pizzaen kom, tok Eirik en bit, tygget og stanset.

Ikke helt riktig, mumlet han. Det er ikke den smaken.

Smaker den annerledes? spurte Ingrid.

Nei. Jeg husker ikke den smaken. Han la biten tilbake på tallerken og så på den med en fortvilet tomhet som knuste hjertet hennes.

Det handlet ikke om pizzaen. Det handlet om at minnene fra den første daten den søte, varme duften av gjær og håp hadde forsvunnet. Alt som var igjen var en vag skygge og en notat i notatboken: «Vi var der. Det var fint.»

***

Eirik dyttet fra tallerkenen.

La oss bare sitte her, foreslo han.

For første gang på mange måneder hørtes det ikke ut som en pasients overgivelse, men som en likeverdig forespørsel. Bare å sitte ved siden av hverandre.

Ingrid strakte forsiktig hånden over bordet og la den på hans hånd, uten å klemme, bare berøre.

***

Etter dette endret alt seg.

Og så forble alt det samme. Kalenderen på kjøleskapet hang fortsatt. Pilleboksen ble fylt. Men nå spurte Ingrid før han ga ham morgenpillen:

Hvordan har du sovet? Går det bra med hodet?

Hun spurte som en elsket, ikke som en sykepleier.

Han, i stedet for å nikke kort, svarte:

Merkelige drømmer. Som om jeg er i et glasshus med rom overalt, men ingen dører.

Hun lyttet, nikket. I de øyeblikkene ble sykdommen ikke en skjult fiende, men en tung, felles byrde de bar sammen.

Mats, deres sønn, ble som et barometer. Han så at moren slapp å skjelve når faren glemte ting.

Når Eirik slet med å si:

Åh, det fløy rett ut av hodet. Mats, kan du minne meg?

Det var ingen kritikk, bare et rop om hjelp.

Mats lagde en tegning fra skolen: de tre, hånd i hånd, under en sol. Teksten: «Familien min. Vi er sterke.»

Eirik hengte den på kjøleskapet, rett over medisinregimet.

***

Likevel lurte sykdommen fortsatt.

Den svingte seg frem og tilbake, ga falske håp og så slo den til på de mest uventede tidspunktene.

En morgen våknet Eirik og kjente ikke igjen Ingrid. Han så på kvinnen ved siden av seg med en iskald forvirring. «Hvem er du? Hvorfor er du i sengen min?»

Panikken steg i halsen. Han sprang mot veggen.

Ingrid åpnet øynene, så hans vilt, fjernede blikk, og forsto alt.

Hjertet hennes sank, men panikk var borte. Bare en tung, sliten sorg ble igjen.

Eirik, sa hun rolig, uten å bevege seg, det er meg. Din kone.

Han var stille, pusten kort.

Har du notatet med føflekk‐stjernen? fortsatte hun med en rolig stemme du bruker når du snakker med et redd dyr. Vil du se?

Han nikket sakte. Hun rullet opp ermet, viste den lille stjernen på kragebeinet. Han så på den, så på notatboken som alltid lå på nattbordet. Tåken i panikken ble til skam og en sånn hjelpeløs sorg at hun snudde seg bort.

Beklager, stammet han. Beklager, jeg

Ikke nå, avbrøt hun, fortsatt uten å se ham i øynene. Ikke unnskyld deg. Bare sitt. Alt er bra.

Hun reiste seg, gikk for å lage kaffe. Hendene skalv. Det var ikke «bra». Det var et nytt nivå. Værre enn å glemme veien. Å glemme hennes ansikt. Å glemme kjærligheten til denTil slutt reiste han seg, så på den tomme krusen og hvisket: «Jeg husker deg, selv om alt annet svinner».

Rate article
Intigue Life
Huske for enhver pris