En hund kom til døren min i en uke. Så skjønte jeg hvorfor
Et kraftig bank banket meg ut av søvnen presis klokken sju om morgenen.
Jeg kastet på meg morgenkåpen og gikk for å åpne. På dørmatten satt en hund. Gyldenbrun pels, med varme kobbertoner og lyse flekker på brystet. Ikke en valp lenger rundt snuten var pelsen begynt å gråne. Hun løftet blikket mot meg fra undersiden, tålmodig ventende.
Hvem tilhører du da? spurte jeg.
Selvfølgelig var det ingen svar. Bare halen slo lydløst i gulvet dunk-dunk. Ingen halsbånd, ingen brikke. Hun bare satt der. Kikket.
Jeg satte meg ned på huk og rakte hånden frem. Hunden snuste forsiktig, slikket deretter fingrene mine. Våt snute, varm tunge. Og det blikket observant, som om hun ventet på noe.
Har du gått deg vill?
Stillhet. Bare tung pust tydelig at hun hadde løpt langt.
Jeg reiste meg og gikk til kjøkkenet. I kjøleskapet fant jeg en kjøttkake fra dagen før. La den i en gammel salatbolle med sprekk og gikk tilbake til døren.
Hunden spiste ivrig, men høflig. Hun forsynte seg ikke glupsk, knurret ikke. Da hun hadde spist opp, slikket hun seg om munnen, tok et blikk på meg og forsvant. Jeg hørte klørne tromme nedover trappa.
Jeg lukket døren. For en underlig hund.
Neste morgen bankingen igjen.
Jeg åpnet. Der satt hun igjen, på samme matte. Rødgyllen pels, den samme grånende snuten, blikket like rolig.
Er det deg igjen?
Halen svarte: dunk-dunk.
Jeg ga henne mat. I dag kyllingfilet, restene fra i går. Samme bolle. Hun spiste, så på meg og gikk.
På tredje, fjerde dagen kom hun igjen.
Jeg begynte å legge ut mat til henne med vilje. Kjøpte hundemat på nærbutikken. Kassadamen spurte en dag:
Har du fått deg hund?
Nei, svarte jeg. Den tilhører ikke meg. Den bare kommer innom.
Hun så rart på meg, men sa ikke mer.
På femte dagen ventet jeg allerede på lyden av klør våknet før klokken, satt over kaffen, fant frem matskålen. Ikke salatbollen lenger jeg hadde kjøpt en ordentlig, keramisk en, med små fisker malt på kanten. Hunden spiste. Jeg drakk te. Vi var tause sammen.
Så forsvant hun, og jeg dro på jobb.
Tre år har jeg bodd i denne leiligheten. En ettroms i en sliten bygård, men min egen. Jeg jobber som servitør på kaféen «Bjørkely». Lange skift, på kvelden verker beina. Kommer hjem til stillhet. TV, middag, søvn og så om igjen.
Jeg er snart førti. Verken mann eller barn. Har hatt forhold det gikk aldri helt. Jeg klager ikke, har vendt meg til det. Men noen kvelder sitter jeg på kjøkkenet og tenker: kanskje det bare blir sånn, livet. I stillhet.
Men så morgenlyden. Snuta som stikker opp på matten utenfor. Jeg tok meg i å vente på henne.
På den sjuende dagen klarte jeg ikke la være lenger.
Hunden hadde spist og ble sittende ved døra. Vanligvis gikk hun straks. Nå satt hun bare. Kikket.
Du må jo være noen sin? spurte jeg. Noen må savne deg.
Ingen svar.
Jeg satte meg ved siden av henne og klappet henne forsiktig på hodet. Myk, litt bustete pels på sidene. Rundt halsen så jeg en stripe kortere pels, et merke etter halsbånd.
Så du har brukt halsbånd Mistet det?
Hun dyttet snuten mot kneet mitt. Varm og fuktig. Og plutselig forstod jeg: Hun hadde ikke gått seg vill. Hun kom med vilje hit. Hun kjente veien, kjente oppgangen, kjente etasjen. Hun hadde vært her før, mange ganger.
Jeg fant et ark og skrev:
«Hvem eier denne hunden? Hun kommer til meg hver morgen, nå en uke. Rødbrun, ca. 7 år. Hvis du er eieren ring.»
Jeg la ved nummeret mitt.
Brettet lappen, teipet den inn. Fant et gammelt belte i skapet og festet det forsiktig rundt halsen hennes.
Ta den hjem til eieren, sa jeg. Eller til noen som vet hvem du er.
Hun så på meg. Halen: dunk-dunk. Så forsvant hun ned trappen.
Hele arbeidsdagen ventet jeg på en telefon. Sjekket mobilen hver halvtime. Ingenting.
Kvelden kom, jeg dro hjem ingen meldinger, ingen tapte anrop.
Kanskje hun virkelig var hjemløs? Kanskje eieren ikke var her lenger?
Men hvorfra visste hun da veien hit?
Neste kveld banket det på døren.
Jeg åpnet.
Der sto en mann.
Han var litt over førti. Bredskuldret, men mager skjorta satt rart på, som om den ikke var hans. Han holdt i et rødt bånd. Den fargen kjente jeg igjen med en gang.
God kveld, sa han med lav stemme, litt hes. Jeg kommer angående lappen i dag. Hunden er min.
Det røde båndet var slitt ved håndtaket. Jeg husker at jeg har sett det før, når den eldre naboen luftet hunden fast, morgen og kveld. En stille, eldre mann fra leiligheten tvers over gangen.
Bjørn Simonssen.
Rettelse, sa mannen. Det var min onkels hund. Han bodde her. I naborommet.
Det vet jeg, svarte jeg. Bjørn Simonssen.
Han nikket.
Han døde for fire måneder siden.
Jeg husker. Høst, en lapp i oppgangen: «Simonssen Bjørn, født 1953, er gått bort…» Da bare gikk jeg forbi, tok det inn en nabo. Vi snakket knapt, bare hilste. «God morgen.» «God morgen.» Så ble det stille. Leiligheten tvers over var tom.
Jeg er nevø, sa mannen. Erlend. Ikke nær familie, det er bare meg igjen. Jeg arvet leiligheten, og… henne.
Han nikket ned mot båndet.
Den rødbrune.
Heter hun det? spurte jeg.
Det kalte onkel henne. Papirene har et langt navn. Men for ham var hun bare Rødbrun.
Jeg tok et skritt til siden.
Kom inn.
Han nølte, men kom inn. Så seg rundt i gangen min trang, et smalt gangparti inn til stue og kjøkken til venstre.
Jeg forstår ikke, sa jeg. Hun kommer til meg. Hver dag. En hel uke nå.
Erlend pustet tungt, strøk seg over ansiktet. Trøttheten var tydelig.
Jeg vet det. Jeg har sett det. Hver morgen springer hun av gårde. Jeg trodde hun ruslet litt rundt. Men hun kommer hit.
Hit? Til meg?
Denne oppgangen. Denne etasjen. Han så rett på meg. Hun leter etter ham.
Først skjønte jeg ikke. Så gikk det som et elektrisk støt gjennom meg.
Altså…
Onkels leilighet er rett overfor din. Samme etasje, samme oppgang. Hun husker veien. Hver morgen kommer hun hit, setter seg og venter. Så går hun. Om igjen, og om igjen.
Jeg frøs inni meg. Hunden kom ikke egentlig til meg. Hun ventet på ham. Bjørn Simonssen den stille gamle mannen som ruslet rundt i bakgården hver morgen, hilste. «God morgen.» «God morgen.» Nå var det bare stille, men hun ventet fortsatt.
Hvorfor til meg da? spurte jeg. Hans leilighet er jo rett over gangen.
Nå bor jeg der, svarte Erlend. Det lukter annerledes, annen stemme. Hun aksepterer det ikke. Men her… kanskje det lukter som før, eller hun husker hvordan onkel gikk forbi din dør. Jeg vet ikke.
Han var taus. Sto med det røde båndet i min trange gang, usikker på hva han skulle si videre.
Jeg får det ikke til, innrømte han til slutt. Hun sørger. Spiser nesten ikke, vil ikke leke. Bare ligger i gangen hele dagen. Og jeg… han trakk på skuldrene. Jeg er fremmed for henne.
Vi gikk inn på kjøkkenet. Jeg satte på vann, fant fram kopper. Erlend sank sammen på en krakk, skuldrene så tunge.
Jeg flyttet inn for to måneder siden, sa han. Imens skjøtet gikk i orden ble hun tatt hånd om av naboen under. Da jeg kom, hentet jeg henne.
Du kommer ikke herfra?
Fra Hamar. Jobber som ingeniør på fabrikken. Skiftarbeid. Han tidde litt. Onkel så jeg bare for ti år siden. Da tanten døde. Etter det var han alene. Med Rødbrun.
Jeg helte opp te, spurte om sukker. Han nikket, jeg forstod riktig.
Var han syk?
Hjertet. Erlend tok en slurk. Orket ikke mer. Døde stille. Ble funnet etter tre dager. Rødbrun var hele tiden ved siden av ham. Spiste ikke, drakk ikke. Bare lå der.
Jeg så for meg: tom leilighet, stillhet. Og hunden trofast, rødbrun. Som bare ventet på at han skulle våkne. Men han våknet aldri.
Jeg syns synd på henne, sa jeg. Vet bare ikke hva jeg kan gjøre.
Erlend satte fra seg koppen.
Du hjelper allerede. Hun kommer jo til deg her har hun det lettere. Kanskje… han stoppet. Kanskje du kan slippe henne inn iblant? Bare litt?
Jeg så på ham. En mann over førti, alene, med en hund som ikke vil ha ham nær. Og jeg nesten førti, alene, i en tom leilighet.
Det kan jeg hun får gjerne komme.
Neste morgen trommet hun på igjen jeg kjente igjen lyden. Jeg åpnet. Hun satt på matten, halen slo mykt.
Hei, sa jeg. Kom inn.
Hun kom inn. For første gang gikk hun ikke bare til dørstokken hun gikk inn i gangen, snuste rundt, tittet i stua, og endte på kjøkkenet ved mine ben.
Jeg satte frem matskålen. Hun spiste rolig. Etterpå kom hun bort, la snuten mot kneet mitt varmt, tillitsfullt.
Savner du ham?
Hun var stille. Bare de dype, kloke, vemodige øynene svarte.
Jeg strøk henne over hodet.
Jeg savner også, sa jeg lavt. På min måte.
Rødbrun la hodet på kneet mitt. Tungt og varmt. Vi satt tause ett minutt, kanskje to. Så reiste hun seg og gikk.
Kvelden etter ringte Erlend.
Hun kom tilbake, sa han. Rolig. Ingen piping. Hun spiste også.
Bra, svarte jeg. Hun kan komme om morgenen, jeg står tidlig opp uansett.
Tusen takk… han tidde litt. Kan jeg kanskje komme innom jeg også, en gang? Med henne.
Jeg tenkte meg om. En fremmed mann, men han spurte så forsiktig, redd for å bli avvist.
Det kan du, sa jeg.
Lørdag morgen kom han. Hunden i bånd, en pose i hånden.
Jeg tok med noe.
I posen lå en gammel keramisk matskål kantet var avkappet, lyst mønster såvidt synlig.
Onkels, sa Erlend. Rødbrun spiste alltid derfra.
Jeg tok skålen tung, ru. En annens liv.
Jeg la i mat. Rødbrun snuste plutselig gikk halen som en propell. Hun spiste fort, glad, som hun ikke hadde gjort hele uken. Så så hun på meg.
Hun kjente den igjen, sa Erlend, stemmen skalv.
Alt gikk videre, sakte. Tur, te, samtale. Rødbrun livnet gradvis til. Det gjorde vi også.
Av og til er det å åpne en dør alt som skal til for å få livet i gang igjen.
Noen ganger holder det at noen stiller seg utenfor og banker forsiktig med halen: dunk-dunk.



