TRÅKKET OVER LIVET MITT, TATT AV EN VANDRER
Sønnen min, hvis du ikke slutter å omgås denne frekke kvinnen, så har du ikke lenger en mor! Denne Nina er jo minst femten år eldre enn deg! sa mamma til meg for sikkert hundrede gang, stemmen vred og såret.
Mamma, jeg klarer det ikke. Selv om jeg gjerne ville mumlet jeg unnskyldende hver eneste gang.
Alt var enklere før Nina kom inn i livet mitt. Da hadde jeg min elskede, lille Ingjerd, bare fjorten år. Ren, forsiktig, yndig. Jeg var atten da jeg møtte henne på skolefesten og var solgt med det samme. Hjertet ville nesten gråte hver gang hun smilte.
Gjennom en venninne fikk jeg lurt meg til å invitere Ingjerd ut på en date. Tror du hun dukket opp? Nei, selvfølgelig ikke! Jeg sirklet rundt henne som en jeger, skaffet nummeret hennes, ringte i vei, tryglet og ba. Etter mye om og men ga hun etter, men først måtte jeg komme hjem til henne og spørre moren om lov.
Der sto jeg, rød og svett, foran døren. Moren viste seg å være en vennlig dame med lune øyne. Hun stakk meg i armen og lo litt: Her har du ansvaret, gutten min. To timer!
Vi gikk tur i parken snakket og lo. Alt var uskyldig, som i et eventyr. Plutselig sier Ingjerd:
Eirik, jeg har en kjæreste. Tror jeg elsker ham. Men han er den verste skjørtejeger du kan tenke deg. Jeg orker ikke mer. Jeg har tross alt stolthet! Kanskje vi to skal prøve på noe i stedet? Tror du det?
Jeg løftet øyenbrynene overrasket og betraktet Ingjerd på nytt. Det var noe i henne uskyldig, men med noe hemmelig under. Jeg ble enda mer fascinert.
Timene forsvant. Jeg fulgte Ingjerd hjem og overleverte henne til moren.
Jeg kunne etter hvert ikke leve uten henne. Mamma elsket henne også hun kalte Ingjerd mitt lille solstreif. Hun kom ofte på besøk, og mamma lærte henne alle slags norske små knep. Av og til glemte de meg og drakk kaffe mens de lo.
Da Ingjerd ble atten, snakket vi om bryllup. Ingen tvil fra noen. Foreldrene våre var like enige dette var rett. Vi satte datoen til høsten.
Sommeren kom, og Ingjerd dro til bestemor på gården i Gudbrandsdalen. Jeg hjalp mamma på hytta hele sommeren.
En kveld i hagen, mens jeg vannet grønnsakene, hørte jeg noen rope:
Skal du være så snill å gi meg litt vann, unge mann?
Jeg snudde meg der sto en kvinne på rundt 35. Bustete, skitten, men med et glimt i øyet. Jeg hadde aldri sett henne før. Men jeg kunne vel ikke nekte henne vann? Jeg hentet en kopp vann fra brønnen og rakte henne.
Hun drakk med stor glede. Tusen takk! Jeg trodde jeg skulle tørste i hjel. Her, jeg har med hjemmelaget solbærlikør. Ta en slurk, skjems ikke!
Hun presset flaska i hånden min. Jeg visste jo ikke bedre og takket.
Senere den kvelden, alene i hytta, prøvde jeg likøren. Mamma var i byen og hadde aldri latt meg røre flasken om hun var hjemme.
Dagen etter stod kvinnen plutselig i hagen igjen. Nina het hun. Hun bodde i en husklynge ikke langt unna. Jeg inviterte henne inn. Hun hadde med mer av den søte likøren. Vi spiste brødskiver og salat til. Flaska gikk fort tom. Hva som skjedde etterpå nei, jeg skammer meg fortsatt.
Nina hadde en underlig makt. Jeg var som en okse med ring i nesa, dratt inn i tåka hennes. Jeg skjønte ikke engang hva som hendte.
Da jeg våknet, var hun borte. Istedenfor sto mamma over meg og ristet i meg:
Eirik, hva skjedde her? Hvem har du drukket med? Senga ser ut som en flokk elger har tråkket over den!
Jeg klarte knapt å åpne øynene. Skogen bruste inni hodet, hendene skalv. Jeg kunne ikke gjøre rede for noe. Til kvelden kom minnene tilbake, og jeg skammet meg for Ingjerd.
Men etter bare noen dager kom Nina tilbake. Jeg ble faktisk glad for å se henne, merkelig nok. Mamma kom ut og stilte seg med hendene i siden:
Hva er det du vil, kvinne?
Jeg trakk mamma til side.
Hun er bare tørst. Slapp av, mamma. Hun er sikkert bare sliten.
Tørst? Det er da Nina-dronningen fra nabogrenda! Enhver hund i området vet hvem hun er! Hun forfører menn, farlig som fanden. Hun skal ikke inn her, hører du? raste mamma.
Men det var for sent. Nina hadde brygget sitt heksebrygg, og jeg ble værende hos henne, mot all fornuft. Jeg elsket henne ikke, hun var ikke min, men jeg hang etter henne som en skygge. Ingjerd glemte jeg totalt.
En dag nevnte jeg Ingjerd, og Nina lo kaldt:
Første kjærlighet er ikke ekte forlovelse, Eirik.
Det ble aldri noe bryllup. Mamma ba Ingjerd hjem til seg, forklarte alt:
Jenta mi, tilgi Eirik, han vet ikke hva han driver med. En dag våkner han, men da er det for sent. Lag deg et godt liv, vent ikke på ham, sa mamma og tok Ingjerd i hendene.
Ingjerd giftet seg og fikk sitt. Mamma min, som ville få vekk Nina, gikk til sesjonskontoret og sørget for at jeg ble sendt i Forsvaret. Jeg hadde hatt utsettelse fram til da. Og slik endte jeg opp i Afghanistan. Jeg skal ikke si noe mer om det jeg kom tilbake uten tre fingre på høyre hånd. Et lett, norsk, krigsminne.
Jeg var endret. Ble uredd og likegyldig. Nina ventet på meg. Vi hadde allerede fått en sønn før jeg dro jeg ville plante et frø før jeg forsvant, i tilfelle jeg ikke overlevde. På fronten drømte jeg om fem barn.
Mamma hatet fortsatt Nina. Hun holdt seg til Ingjerd strikket små sokker til datteren hennes, full av tro på at det egentlig var barnebarnet hennes. Jeg skulle virkelig ønske det var sant. Ingjerd besøkte mamma iblant, spurte om meg.
Å herlighet, Ingjerd, Eirik er fremdeles med denne omstreiferen. Jeg skjønner ikke hva han ser i henne, sukket mamma gang på gang.
Det fortalte Ingjerd meg mange år senere, da vi møttes igjen.
Etter en tid flyttet jeg og Nina og våre tre barn nordover. Der oppe kom det to til. Drømmen gikk i oppfyllelse: fem barn! Men så ble den fem år gamle datteren syk. Hun døde av lungebetennelse. Nordens kulde tar sitt. Vi flyttet hjem igjen, til bjørkenes land. Sorgen ble lettere under kjente trær.
Tankene mine gikk stadig oftere til Ingjerd. Savnet var som en evig flod. Jeg oppdaget at mamma hadde telefonnummeret hennes hun ga meg til og med adressen, men advarte: Ikke forstyrr Ingjerds familie. Ikke gi deg i kast med fortiden, sønn.
Jeg ringte. Vi møttes straks. Ingjerd var bare blitt vakrere. Hun inviterte meg hjem. Jeg ble presentert som en barndomsvenn. Ektemannen hennes virket trygg, gikk på nattskift og lot meg og Ingjerd sitte alene.
På bordet sto en halvtom flaske champagne og noen epler. Datteren var hos bestemor.
Så, Eirik, fortell hvordan det føles å være du, smilte Ingjerd, og øyne mine kunne knapt møte hennes.
Tilgi meg, Ingjerd. Alt er snudd. Nå har jeg fire barn.
Og det er heller ikke noe å endre på, Eirik. Vi har møttes, mimret om ungdommen. Mer skal det ikke være. Vær snill mot moren din hun har lidd for deg i alle år, lovte hun.
Jeg betraktet Ingjerd, klarte ikke å løsrive blikket. Hun så ut som tiden hadde glemt henne. Samme skjønnhet, det samme smilet. Jeg tok hånden hennes, kysset den.
Ingjerd, jeg elsker deg, som før. Men vi gled forbi hverandre. Livet skriver ikke om kjærligheten vår. Jeg ber om tilgivelse, hvisket jeg.
Du må gå nå, Eirik. Det er sent, sa hun og slo et punktum.
Men jeg klarte ikke dra. Følelsene skylte inn i meg sjelen danset, lidenskapen slo gnister.
Om morgenen snek jeg meg ut, mens Ingjerd sov. Vi fortsatte å møtes i det skjulte, i tre år. Så flyttet Ingjerd og mannen til en nabokommune, og kontakten opphørte.
Etter hvert skilte jeg meg med Nina da barna hadde vokst opp. Mamma hadde rett. En vandrer er en vandrer hun trampet over livet mitt, brakk hjertet mitt.
Vann koker aldri til noe annet enn vann.
Av alle barna mine, var det bare én som egentlig var min. Den første sønnen.




