Hun våknet alltid klokken seks, og hver morgen laget hun en sellerismoothie det skjer igjen, tenkte jeg, mens jeg lå mellom myke laken i leiligheten min i Oslo. Jeg er 53, hun er 35, og vi har bodd sammen i tre måneder. Alt føltes som en underlig drøm, som om jeg duppet på overflaten av en annen tid, en annen rytme.
Jeg lukket øynene og hørte blenderen dure gjennom det dunkle morgenlyset. For fjerde dag på rad. Klokken var 06.15. Ingrid, iført blå treningstights og en tettsittende topp, sto lent over blenderen, og blandet sammen noe eviggrønt. En yogamatte lå sammenrullet på det grå kjøkkengulvet. Hun fikk øye på meg i døråpningen, smilte med den lette, våkne smilet sitt:
God morgen! Vil du ha smoothie? Det er spinat, selleri, banan, litt chiafrø.
Jeg ristet på hodet, helte i meg svart kaffe og satte meg tauete ved kjøkkenbordet. Hun drakk smoothien i store slurker, tok yogamatten under armen og forsvant lydløst inn på gjesterommet. Fra den lukkede døra ség vare vibber av meditativ musikk ut til meg.
53 år. Ingrid 35. Atten år mellom oss. For tre måneder siden flyttet hun inn, etter et halvår med møter på kafeer, et uforklarlig sus av forelskelse. Nå satt jeg med en kaffekopp og følte meg plutselig en fremmed i mitt eget drømmelandskap.
Hvordan vi egentlig fant hverandre
Vi traff hverandre helt tilfeldig på Tronsmo bokhandel. Jeg bladde i krimbøker. Hun sto med pannen i en bok om mindfulness. Vi kom i prat, utvekslet numre som om vi visste at tiden var løs som drømmer. Uken etter møttes vi igjen. Etter en måned var vi et par.
Liker du krim? spurte hun første kvelden.
Ja, hva leser du? svarte jeg.
Hun jobbet som markedsfører i et IT-firma. Tjente godt, leide en liten leilighet på Sagene. Jeg jobbet på kontor, bodde alene i en treroms på Bøler. Skilt. Barna for lengst fløyet ut av redet.
De første månedene var lette som vårsnø. Vi møttes totre ganger i uka; kino på Frogner, små restauranter, rusleturer langs Akerselva. Hun var klok, morsom, nysgjerrig. Jeg satte pris på at hun ikke krevde å bli passet på, men levde sitt eget liv. Jeg trodde: endelig en voksen kvinne bare yngre.
Da halve året var gått, foreslo hun at vi kunne bo sammen. Hun hadde uansett flytteplaner.
Hvorfor leie når jeg alltid er hos deg? Skal vi prøve å bo sammen?
Jeg sa ja. Leiligheten var stor nok, hun ba ikke om husleie, ville bare spleise på strøm og internettregningen. Alt virket logisk.
Første måned tvang jeg meg selv til å tro at jeg bare ventet meg til en ny tilstedeværelse. Andre måned la jeg merke til småting som plaget meg. Tredje måned forsto jeg dette livet tåler jeg ikke.
Vi levde i ulike rytmer
Ingrid stod alltid opp ved seksdraget. Selv i helgene. Hun trente yoga eller tok en løpetur, smalt sammen smoothier, satt med laptopen og jobbet hjemme, eller dro til kontoret. Klokken ni la hun seg. Dette er mitt skjema, har vært sånn i fem år, sa hun. Kan ikke gjøre det annerledes.
Jeg står opp åtte. Drikker kaffe i sakte drag. Gjør meg klar på halvfart, er på jobben før halv ti. Hjemme rundt sju. Ser på Dagsrevyen, drikker en pils, lytter til den trygge stillheten før jeg kryper i seng nær midnatt.
Slik så vi nesten ikke hverandre. Om morgenen var hun lysende våken, jeg bare en uskarp skygge. Om kvelden gjespet hun og sa: Nå må jeg legge meg, jeg skal opp tidlig, mens jeg akkurat fikk pusten.
Jeg prøvde å tilpasse meg henne. La meg tidligere, men fikk ikke sove. Ble gående ør og sliten. Ba henne være stillere om morgenen hun såret:
Jeg kan ikke endre døgnrytmen for andre.
Vi hadde ulike ideer om hverdagslivet
Ingrid var minimalist. Halvparten av mine gamle ting forsvant da hun flyttet inn: kopper med sprekk, gamle fotballtrøyer, askebegeret, stabelen av gamle “Illustrert Vitenskap”.
Hva skal du med alt dette skrullet? spurte hun.
Hun lagde aldri middag. Spiste salat, ferdig havregrøt, eller bestilte mat levert. Jeg elsket mat som tante Sigrid lagde: fårikål, kjøttkaker, brun saus, potet. Lagde mat selv. Hun rynket på nesa:
Hvordan orker du så mye fett?
Hun hadde alltid på podkast: på kjøkkenet, på badet, i bilen. Om egenutvikling, investeringer, psykologi.
Det er nyttig, du burde høre, sa hun. Jeg ville ha stillhet når jeg kom fra jobb.
Ingrid inviterte venner IT-folk i starten av 30-årene, markedsførere. De snakket om krypto, oppstartsbedrifter, reiser til Bali. Jeg satt stiv og nikket, men kjente tiden vri seg forbi meg som et tog. De så på meg som en forvillet onkel som hadde bommet på selskapet.
Intimitet ble et problem
Ingrid hadde ofte lyst til å være nær. Jeg misunte ikke det, men jeg er ikke tretti lenger. Jeg trenger stemning, tid. Hun kunne komme bort midt på dagen:
Kom, bli med?
Jeg var ikke alltid klar. Hun ble såret:
Du har ikke lyst på meg?
Jeg prøvde å forklare: jeg er sliten, ikke i humør.
Du blir eldre og tør ikke si det høyt, svarte hun.
Det stakk. Noe sant var det jeg klarte ikke holde tritt. Hun var gnist, alltid i fart. Jeg søkte ro.
Vi snakket. Hun foreslo lege, vitaminer, mer trening. Jeg ble sint ikke for råd, men fordi jeg følte meg ufullstendig ved siden av henne.
En dag kjente jeg: Jeg spiller en rolle
En kveld satt hun og snakket om et kampanjeprosjekt, nye algoritmer, reklameklikk. Jeg nikket, stilte spørsmål, men tankene fløt bort: det betydde ingenting.
Alt dette om metrikker, podkaster jeg lot som om det var interessant, men jeg later som fordi jeg tror jeg må.
Jeg forstod: jeg lever ikke, jeg later bare som jeg er hennes jevnaldrende. Alt jeg vil er å sitte i fred, drikke øl og se fotball på TV.
Jeg sa det ikke med en gang. Holdt ut noen uker til, i håp om at det skulle gå over. Det gjorde det ikke. Alt ble bare tyngre.
Da vi gjorde det slutt
Jeg sa det rett ut. Satte meg foran henne, skrudde av Dagsrevyen:
Ingrid, jeg tror ikke dette går. Ikke fordi noen er dårlige personer, men vi lever i to forskjellige verdener. Du vil ha fart, eventyr. Jeg søker ro, trygghet. Jeg kan ikke gi deg det du trenger, og du kan ikke gi meg det jeg lengter etter.
Hun sa ingenting. Etter en stund svarte hun:
Jeg visste det egentlig. Håpet bare du ville forandre deg.
Det var den ærligste samtalen vi hadde hatt. Hun gråt ikke, det ble ikke bråk. Neste morgen pakket hun stille sakene sine og dro. Uken etter fikk jeg en melding:
Takk for at du var ærlig. Håper du finner noen som passer for deg.
Jeg skrev det samme tilbake.
Hva jeg lærte om aldersforskjell
Nå har det gått et halvt år. Jeg har leiligheten alene igjen. Jeg står opp når jeg vil, lager den maten jeg liker, ser det jeg vil se. Jeg har det bra. Ikke ensomt, bare godt.
Jeg har lært noen ting.
For det første: Atten års aldersforskjell handler ikke om tall, men om livsrytme. Hun var i karriereraketten, skulle rekke alt, prøve alt. Jeg var på platået nyter stabilitet.
For det andre: Man kan ikke endre grunnleggende behov for noen andres skyld. Jeg prøvde å følge hennes tempo det lyktes ikke. Hun prøvde å roe seg det gikk heller ikke. Begge latet som, og det sved.
For det tredje: Å være sammen med en yngre kvinne er en test for egoet. Man sammenligner seg med yngre menn, kjenner på alder, prøver å bevise at man “fortsatt kan”. Det tærer.
For det fjerde: Kjærlighet er ikke nok. Jeg elsket, hun også. Men man må dele rytme, verdier og komfort. Vi gjorde ikke det.
Nå leter jeg ikke. Jeg trives alene. Kanskje møter jeg en kvinne på min egen alder, som liker å våkne sent og lage grovbrød med brunost. Kanskje ikke. Jeg haster ikke.
Er det mulig med likeverdige forhold mellom menn på 50+ og kvinner på 30+, eller blir livsrytmen alltid en vegg? Kan man gi en yngre kvinne det hun vil ha energi, nærhet, aktivitet eller er det en drøm i seg selv? Er det verdt å prøve slike forhold etter 40 eller trenger vi bare noen å drømme med, i samme tempo?



