Hun reserverte bord for ti personer til sin 80-årsdag. Den eneste som kom bort til henne var restaurantsjefen… for å be henne gi fra seg stolene.

Fredag kveld. Jeg hadde bestilt et bord til ti personer på min 80-årsdag. Men den eneste som kom bort til meg, var restaurantsjefen for å be meg gi fra meg noen av stolene.

Stemningen i restauranten var preget av fredagstravle nordmenn: klirrende tallerkener, latter, høy musikk, samtaler som smeltet sammen til en eneste lydvegg. Ute sto folk i kø helt ut på fortauet.

Men ved bord fire, midt i mylderet, var det stille. Stillheten kjentes tung.

Unnskyld meg sukket restaurantsjefen, mens han trommet lett med pennen på blokka si. Det er fredag og fullt. Vi har folk som venter. Hvis gjestene dine ikke har kommet ennå, må jeg dele opp bordet. Men jeg kan tilby deg en plass ved baren?

Jeg hadde på festkjolen den jeg bare tar fram til spesielle anledninger, for å føle meg litt fin. Over skuldrene hadde jeg hengt et glitrende bånd det sto: “80 og fantastisk” på.

Blikket mitt gled over de tomme stolene. Over bursdagshattene av papir, sirlig lagt ved hver plass, som om orden kunne få folk til å dukke opp. På “Gratulerer med dagen”-dekoren jeg selv hadde tatt med.

Og så bort på mobilen ved glasset. Ingenting. Ikke så mye som en melding. Ikke én telefonsamtale.

Kanskje de står fast i køen hvisket jeg lavt. Stemmen dirret. Men du har rett. Jeg trenger egentlig ikke så mye plass.

Hånden min skalv da jeg begynte å samle sammen dekorasjonene mine, som om jeg plutselig følte meg flau over å ha ventet.

Det gjorde vondt i brystet mitt å se det.

Jeg orket ikke bare sitte og se på. Jeg reiste meg fra mitt eget bord, tok med tallerkenen min og gikk bort til henne.

Å, endelig! sa jeg høyt nok til at sjefen hørte Beklager, jeg slet med å finne parkering.

Restaurantsjefen ble stående overrasket. Damen så forvirret opp på meg, med øyne blanke av tårer sånne tårer man holder tilbake så lenge man kan.

Beklager? stotret hun.

Jeg skjøv ut en stol og slo meg ned, som om det var det mest naturlige i verden. Lente meg litt nærmere henne og senket stemmen.

Jeg hørte det du sa, hvisket jeg, og jeg ville ikke at du skulle sitte alene. Jeg har faktisk også blitt satt i stikk i kveld. Har stirret dumt på maten min i femten-tjue minutter allerede.

Jeg smilte for at hun ikke skulle føle seg brydd.

Jeg liker ikke å spise alene. Kan jeg feire bursdagen din sammen med deg?

Hun nølte, tok inn mine slitne arbeidsbukser og hendene som luktet bilverksted, så på de tomme stolene igjen.

Så, sakte, brøt et lunt smil frem. Et slikt smil som gjør at man kjenner livet igjen.

Vel sa hun og rettet på båndet sitt , vi kan ikke la forrettene stå og bli kalde. Men jeg må advare deg: Jeg snakker mye.

Det passer bra, jeg er flink til å lytte, svarte jeg.

Hun het Ingrid.

Og dette ble ingen vanlig middag. Det var en feiring liten, spontan, men ekte.

Hun fortalte meg om ektemannen Arne, som hvert eneste år kjøpte gule roser til henne. Alltid gule. “De gjør hjemmet litt lysere,” pleide han å si.

Om de tre barna som hadde flyttet “sørover” med jobber, turnuslister, fly, og det evige “jeg ringer senere”, som blir hengende i lufta.

Om barndommen i bygda, hvor tiden gikk langsommere, hvor ettermiddagene luktet brød og åker, og søndagene smakte av hjemmelaget middag og lange samtaler rundt bordet.

Jeg fortalte henne om hverdagen på verkstedet, om dagene som ender med en rygg som knapt orker mer, og hvor vanskelig det er å bli kjent med folk i Oslo der alle samtaler minner om jobbintervju.

Ingrid lo. Virkelig lo, godt og varmt.

Og jeg lo sammen med henne.

Jeg merket at flere så mot oss. Men det var ikke blikk fulle av medlidenhet lenger. Snarere en stille misunnelse, som om de tenkte: “Jeg skulle ønske det var meg.”

Servitøren en ung jente med navnet Solveig, som hadde fulgt alt på avstand forsto straks. Hun gikk bort til baren, hvisket noe, og forsvant på kjøkkenet.

Ti minutter senere ble lyset dempet litt.

Hele staben kom ut. Ikke med et lite kakestykke, men med en enorm dessertbolle med iskrem, pisket krem, sjokolade, og stjerneskudd på toppen.

Og hele restauranten stemte i:
Hurra for deg som fyller ditt år

Ingrid tok hendene for ansiktet. Skuldrene ristet. Hun gråt men denne gangen gledestårer. De som ikke gjør vondt.

Da regningen kom, strakte hun seg etter veska. Jeg var raskere.

Denne tar jeg sa jeg. Takk for at du reddet denne grå fredagskvelden for meg.

Hun ville protestere, selvsagt. Men så så hun på meg og nikket, som om hun forstod at det ikke handlet om penger. Det handlet om å ikke være alene.

Ute på parkeringsplassen var det blitt kaldt. Gatelysene kastet gult lys over bilene og gjorde alt litt mildere.

Ingrid ga meg en slik trygg bestemor-klem en som retter opp hjertet ditt.

Vet du hva? sa hun, og så meg rett inn i øynene. Jeg kom inn her og følte meg usynlig. Nå går jeg ut som en dronning.

Gratulerer med dagen, Ingrid, svarte jeg.

Jeg ble stående til hun var inne i bilen og dørene var godt lukket.

Så satte jeg meg i min egen bil. Jeg startet ikke motoren med det samme. Tankene gikk til mamma. Jeg hadde ikke ringt henne på to uker. Uten grunn, bare fordi man tror det alltid er tid.

Jeg fant frem mobilen.

Hei mamma, sa jeg. Jeg ville bare høre stemmen din, bare et lite øyeblikk.

Noen ganger trenger man bare én ting et menneske i stolen på andre siden av bordet.

Ingen skal feire bursdagen sin helt alene.

Rate article
Intigue Life
Hun reserverte bord for ti personer til sin 80-årsdag. Den eneste som kom bort til henne var restaurantsjefen… for å be henne gi fra seg stolene.