Vet du, dette var sånn skikkelig sur høst. Regnet trommet på vinduet dag ut og dag inn, så monotont at det føles som bakgrunnsmusikk til hele denne historien jeg vil fortelle deg. Den handler om naboene mine, eller egentlig mest om naboen min Grete. Hun hadde passert femti, jobbet som kassadame på en døgnåpen butikk, og tok oftest nattevaktene når byen sov. Mannen hennes, Harald, var ingeniør på en fabrikk, en ganske grei kar, men typisk en som hadde blitt vandt til at livet gikk i faste, litt gitte spor. Alt var vel egentlig greit, til det plutselig raknet for moren hans, Ingrid.
Gamle Ingrid, hun var vel nærmere åtti-fem, bodde alene ute på bygda. Så fikk hun slag. Et av de lettere, men nok til at alle skjønte at hun aldri kunne klare seg aleine mer. Uten stort å tenke seg om, bestemte Harald seg for at moren skulle flytte inn hos dem. Søsteren hans, Karin, som også bodde i byen, pustet lettet ut: «Takk, Harald! Jeg har jo så liten leilighet, og mannen min ville aldri gått med på det.»
Så, med det, flytta Ingrid inn i leiligheten deres, og fra det øyeblikket sluttet Gretes gamle liv å eksistere.
Absolutt alt havnet på hennes skuldre. Etter nattevakt, når hun egentlig burde ha sovet, var det hun som måtte hjelpe svigermor med å spise, vaske og bytte bleier, trekke henne ut i rullestol et kvarter i frisk, sur høstluft. Når Harald kom hjem fra jobb, stakk han bare hodet inn: «Hvordan er det med mamma?» før han forsvant inn i stua til TV-en.
Jeg så henne om morgenen, på vei hjem fra butikken. Blek, med tunge poser under øynene, sliten og med korte, trege steg. Én gang hjalp jeg henne å bære opp noen blytunge poser med mat og pakker med bleier.
Takk, Anders, mumlet hun. Helt tomt i stemmen.
Grete, du må jo få hjelp selv. Du må tenke litt på deg selv også, sa jeg forsiktig.
Hun lo, tørt og nesten lydløst.
Hvem skulle vel gjøre det da, Anders? Alle har sitt. Harald er sliten når han kommer fra jobben. Karin ja, hun kommer kun på besøk ved julemiddager eller 17. mai, og slenger bare fra seg noen kommentarer og råd.
Grete forsøkte faktisk å snakke fornuftig med Harald.
Harald, jeg orker ikke mer. Jeg stuper snart. Vi må få inn en hjemmehjelp noen timer om dagen. Eller kanskje vi skal sjekke et godt sykehjem? Et sted hvor de kan ta seg ordentlig av henne.
Responsen kom momentant. Harald så på henne som om hun hadde foreslått å sette moren hans ut på trappa.
Er du sprø, Grete? Skulle du sette min egen mor på et hjem?! Bare tanken! Jeg vil ikke høre på det. Hun er jo mamma!
Det handlet ikke bare om omtanke det handlet mest om frykt for sladder, og ikke minst for hva søstra Karin ville mene.
Og selvfølgelig, da Karin fikk nyss om samtalen, stod hun plutselig på døra samme kveld. Ikke for å hjelpe, men for å kjefte.
Grete, hvordan kan du tenke tanken en gang? Sette svigermor på institusjon! Hele slekta vår kommer til å gå imot deg! Du bare tenker på deg selv.
Grete sa ikke et ord. Hun satt bare der og stirret ned i bordet. Hva skal man si til en som bare dukker opp annenhver uke, kysser moren på kinnet og sier: «Å, stakkars mamma», før hun haster videre?
Sånn var livet for Grete. Netter på butikkjobben, og så hele dagene med monotont, utmattende omsorgsarbeid. Harald merket ikke hvordan hun ble mer og mer utslitt. For ham var det nok at mora var vasket og mett. Han levde i troa på at dette bare var slik: Dette er kvinners lodd, sånn har det alltid vært.
Så kom det brått til bristepunktet. Grete, som var alene hjemme og forsøkte å flytte Ingrid fra senga til stolen, kjente plutselig et brennende rykk i ryggen. Hun falt liksom bare sakte ned på gulvet og ble liggende der, uten å klare å reise seg. Ingrid bare stirret på henne, helt forvirret.
Da Harald kom hjem, ble han helt satt ut. Han ante ikke hvordan han skulle bytte bleier, koke havregrøt, eller gi medisiner. Hele verdenen hans raste sammen, og han kjente på sin egen maktesløshet.
På legevakten var beskjeden klar: Grete hadde fått en skikkelig strekk i ryggen. Hun måtte holde senga minst to uker, ikke bære eller slite med noen ting.
Men jeg har en syk svigermor hjemme, svarte Grete stille.
Om du ikke tar den hvilen nå, får du bare verre skader. Da er det operasjon og muligens varig uførhet det neste, svarte legen alvorlig.
Hjemme rådet kaos. Harald, helt nervevrak, prøvde å ta vare på moren det var rotete, det var stress, han fikk det rett og slett ikke til. Han ringte søsteren.
Karin, nå er det krise! Grete ligger strykeflat! Du må ta inn mamma litt hos deg.
Det ble stille i telefonen. Så kom det sårt:
Harald, du vet jeg ikke kan. Leiligheten er for liten, mannen min går ikke med på det, og jeg kan heller ikke ta hånd om noen som er sengeliggende
Da la han på og satte seg nede i gangen. For første gang så han situasjonen ikke som et «problem», men som en konkret katastrofe en syk kone og en hjelpeløs mor i samme stue.
Grete lå på rommet og hørte lydene. Hun kjente smerten i ryggen, men mer enn noe følte hun hvordan hun for første gang så ting klart. Hun hørte Haralds paniske tripping rundt, morens mumling, hele virvaret. Og da Harald kom inn med en kopp buljong, tynn og utslitt etter bare to dager, så hun på ham med et blikk uten verken sinne eller bebreidelse bare ro.
Harald, sa hun lavt, men tydelig. Jeg kommer ikke til å passe din mor mer. Ikke i morgen, ikke om to uker. Aldri igjen.
Han åpnet munnen, men hun stoppet ham med hånden.
Hør nå. Vi har to valg. Enten tar vi dette sammen, leter etter og betaler for et profesjonelt opplegg enten hjemmehjelp på heltid eller et kvalitetspleiehjem. Vi undersøker, drar på befaring, bestemmer sammen.
Og andre? spurte han, helt hest.
Ellers flytter jeg ut. Jeg søker skilsmisse. Du blir igjen her med moren og «omsorgsfulle» Karin. Valget er ditt.
Så lente hun seg tilbake og lukket øynene. Nok var sagt.
Harald tuslet ut på kjøkkenet og satt fremoverbøyd der i mørket lenge. Han tenkte gjennom de siste månedene: Gretes utslitte ansikt, det stumme håpløse blikket hennes, sin egen redsel, Karins stakkarslige bortforklaringer. Han gikk fram og tilbake i det som var blitt et eneste rotete kaos, og skjønte til slutt at han måtte velge. Ikke mellom mor og kone, men mellom fasaden og faktisk å redde alle sammen.
Neste morgen kom han inn til Grete og sa rolig: Vi skal finne et pleiehjem, et ordentlig et. Og så hyrer vi inn hjemmehjelp så lenge. Jeg tar fri fra jobben og fikser alt det praktiske.
Grete nikket. Mer var ikke nødvendig.
Nå bor Ingrid på et privat omsorgshjem utenfor byen. Hun har eget rom, faste pleiere og leger. Harald og Grete besøker henne nesten hver søndag. De tar med hjemmelagde boller, prater og ser at hun har det bra. Og viktigst av alt de ser hverandre igjen som ektefolk, ikke som fanger i sitt eget hjem.
Her om dagen traff jeg Grete utenfor blokka.
Hvordan går det nå, Grete? Bedre?
Hun smilte, sånn lett og varm som jeg ikke hadde sett på mange år.
Ja, Anders. Det går faktisk litt bedre. Vet du, jeg har skjønt én viktig ting. Noen ganger er det mest barmhjertige å ikke ofre seg helt ut. Men å finne en løsning som alle kan leve med. Og være tøff nok til å holde på den.
Det er akkurat det. Å ta vare på seg selv er ikke egoisme det er det viktigste som skal til for at alt annet godt kan vokse.




