Svigermoren min døde for noen år siden, og etter at vi la henne i jorda, lovet jeg meg selv én ting: enten snakker man godt om de døde, eller så lar man være.
Jeg sverget også på én ting til samme hvem som blir svigerdatter og kommer hjem til oss, skal jeg aldri bli slik hun var.
Men livet leker ikke alltid etter våre regler.
Min eneste sønn, Andreas, fylte 25 i år og kom hjem med kjæresten sin i begynnelsen av sommeren.
Trofast mitt løfte om å blande meg minst mulig, tok jeg imot jenta med et åpent sinn og et halvt lukket blikk.
Jeg sa til meg selv at jeg ikke skulle se ned på henne, ikke skulle lete etter feil, og ikke komme med gode råd i tide og utide alt dette gjorde min avdøde svigermor, og det endte med at vi ikke kunne utstå hverandre.
Jeg ønsker ikke å støte bort verken Andreas eller kjæresten. Helt ærlig, jeg synes det er hyggelig å lage kaffe til dem begge, jeg kjenner hvem som liker hva til frokost, og jeg unner dem litt ekstra kos på lørdager og søndager i ukedagene strekker ikke tiden til for slikt.
Så jeg sørger for å trekke meg litt tilbake drar med mannen min til et vann for å fiske, besøker ei venninne eller er hos mamma for å lage syltetøy og legge ned agurker så får de huset for seg selv iblant.
Men så skjedde det noe småkomisk, som samtidig gjorde inntrykk på meg, og jeg følte for å dele det. En kveld viste kjæresten frem en ny bluse som hun hadde kjøpt på vei hjem fra jobb.
Den kostet ikke mye, og hun fikk den enda billigere fordi en knapp manglet.
Hun tok den på, snudde seg foran speilet og ja, den kledde henne virkelig. Neste dag, det var fredag, skulle vi sammen på besøk, og jeg spurte om hun ville ha på sin nye bluse… Hun gikk ikke i den, fordi hun ikke klarte å sy i knappen.
Jeg ble faktisk overrasket at en jente på 22 år verken hadde nål, tråd eller knapp.
Så tenkte jeg, kjære deg, hvordan skal dette gå videre? Hvordan vil hun klare å ta vare på et hjem og en familie, hvordan skal hun ta store avgjørelser?
Nå vet jeg ikke helt hva jeg bør gjøre: Skal jeg bare sy i knappen for henne, vise henne hvordan det gjøres, eller la henne bestemme selv om hun vil bruke blusen, eller la den ligge i skapet uten knapper.
Men én ting er jeg sikker på jeg vil ikke bli en vrien svigermor. Jeg har sett hvordan det kan bli, og det er ikke slik jeg vil være.
I blant lærer livet oss at ikke alle ferdigheter kommer naturlig med alderen, og noen ganger er det beste å vise litt tålmodighet og tilby en hånd heller enn å dømme. Slik bygger man et bedre og varmere hjem sammen.




