Hun begravet mannen sin, sto sterk alene, bygde opp gården… og så åpnet nabokona munnen.

Du, jeg må fortelle deg noe som skjedde her i bygda; jeg kjenner det enda sitre i kroppen. Hør nå:

Hun hadde mistet mannen sin, sto igjen alene, bygde opp gården med egne hender og så kom nabokjerringa med løse rykter.

Vi prater jo sammen mye her på meldinger, over e-post, du vet. Men i dag sto jeg der, rett foran hele grenda, og spurte rett ut: «Si meg nå, Ingrid Johansdatter, hvorfor snakker du sånn om meg? Hva har jeg gjort deg? Hvorfor gjør du dette mot meg?»

Svaret jeg fikk, ja, det forandret faktisk alt.

***

Jordlukta den morgenen var sånn skarp og urolig, du vet, nesten sånn som rett før uvær eller før noe stort skal skje.

Jeg hadde stått opp lenge før sola kyrne venter ikke, det vet du like godt som meg. Hva jeg hadde på hjertet, om det så var bly eller glede, det gir dem jo blaffen i. Melka skal ut til sin tid, sånn er det. Kom for sent, så får du høre det på mjølkekollene hele dagen.

Det lå fortsatt dogg som sølvperler på graset. Jeg tenkte for meg selv: jorden får ny mulighet hver dag, vasker seg, starter på nytt mens vi mennesker, vi sleper med oss det gamle. Alle dagene som var, alle feila, alt det uoppgjorte.

Nå er det fire år siden jeg ble alene i Undersvik, om du ikke regner med dyrene, da.

Mannen min, Torleif, døde brått, falt om i slåtten med hjertestans, nede på jordet. De fant ham først utpå kvelden, sola var på vei ned og ansiktet hans var fredelig sånn utmattet ro etter dagens slit. Kanskje var det nådig, at han slapp å lide.

Etterpå sto jeg der med gården: tjue kyr, kalver, og alt ansvaret. Folk sa til meg: «Sigrid, selg nå alt og flytt inn til byen til dattera di, hvor lenge skal du gå her og slite?» Men jeg kunne ikke.

Ikke bare fordi jeg er sta, men fordi Torleif sitter i hver planke, hver spiker. Hus og jord alt er oss to. Det går ikke å la det fare. Så jeg ble.

Jeg står opp fire, legger meg ti. Ryggen verker, hendene er iskalde hele våren, men jeg lever. Gleder meg over hver ny kalv, hver bøtte med melk, hver soloppgang over elva vår.

Når det gjelder Ingrid Johansdatter, naboen min, hadde jeg helst sluppet å bruke tid på henne.

Hun bor tre hus lenger bort, i et gammelt, skjevt hus fra før krigen. Hun har vært enke i en årrekke og har bare sønnen Petter. Han er vel forlengst voksen, har passert tredve, men her heter han alltid «Petter til Ingrid».

Han er en god kar, arbeidsom og snill, men har hatt sin dose motgang. Han fikk seg kone, men etter et par år dro hun til Oslo sa det var ikke til å holde ut på bygda. Han prøvde ikke stoppe henne.

Men Ingrid, hun lever for sladder. Hun river opp og plukker fra hverandre hver eneste sjel her, og da føler hun seg viktig. Før lot jeg henne bare holde på, men den siste måneden merket jeg at noe var annerledes.

Det begynte i det små. Jeg går på Spar-butikken for å kjøpe brød. Hun som står bak disken, Bodil, ser mer underlig og nesten medlidenhet på meg som om jeg hadde fått dødsdommen eller noe.

Hva er det, Bodil? spør jeg. Du stirrer så rart.

Hun mumler bare, ser ned: Nei, det er ingenting, Sigrid.

Samme dag kommer helsesøster Gunnlaug bort til meg, klemmer hånden min og sier: Du må holde ut, Sigrid, vi støtter deg! Jeg skjønner ingenting. Hva er det som har skjedd?

Ja, hva var det egentlig? Ingrid hadde altså satt ut rykter om at jeg vannet ut melka, hadde i salt, og kanskje kritt til og med for å spe opp fettprosenten! At osten min som jeg leverer til butikken i nabobygda at den bare var gammel og hadde fått ny etikett.

Jeg trodde det bare var kvinnfolkprat som kom og gikk. Men dette var ikke småtteri det mangeårige arbeidet mitt, æren min! Alt kunne falle på grunn av et eneste vondt rykte.

En uke gikk, jeg fikk knapt sove. Hva hadde jeg gjort henne? Vi hadde aldri kranglet. Hun var på Torleifs begravelse, tørket tårer til og med.

Så ble jeg fly forbanna. Skikkelig! Reis deg opp, kvinne la henne ikke dra deg med ned! Jeg hadde ikke holdt ut alt dette for å tåle sånt.

Samme uke var det møte i samfunnshuset om den nye veien til tettstedet. Hele bygda var der femti sjeler omtrent. Ingrid satt selvsikkert foran, med lepper som en sur sildekjeft.

Jeg reiste meg. Skjelven i beina, stemmen sprakk, men jeg tok sats og fortalte: De ryktene som går om meg det er bare løgn! Melka mi testes hver uke på laboratoriet. Her er papirene. Osta mi tar tre butikker inn, aldri noen klager der.

Så snudde jeg meg mot Ingrid, så alle kunne høre: Ingrid Johansdatter, hvorfor sier du dette? Hva har jeg gjort deg?

Ansiktet hennes ble helt forandret, hvit som et laken. Jeg jeg bare sa det jeg hørte mumlet hun.

Fra hvem hørte du det? spurte jeg hardt.

Det var helt stille i salen, du kunne høre ei flue summe.

Det er bare folk som snakker røk det ut av henne.

Men så, plutselig utbrøt hun: Hvorfor ser alle på meg? Er det min skyld at mannen hennes er død og hun har seg en ny kar?

Der ble jeg slått helt ut. Hvilken kar? Jeg bor alene, det vet alle!

En gammel røst bakerst det var Dagrun ropte ut: Du mener Petter, eller? Han som hjelper henne med fjøset? Er det å ha seg en kar nå til dags?

Da reiste Petter seg, svær og rød i fjeset. Mamma, hva er det du har stelt i stand nå?

Ingrid reiste seg mot ham, strakte ut armene. Petter min, jeg ville bare det beste for deg, hun vil bare snurre deg rundt!

Hold kjeft, tordnet han. Du har løyet om et ærlig menneske! Sigrid jobber dag og natt, uten mann, bærer fjøset alene hvordan kan du snakke sånt?

Han snudde seg mot meg, og blikket hans var varmt, uvant. Sigrid, jeg har vært glad i deg siden du og Torleif kom hit. Jeg var fjorten da, du var tjuefem. Jeg gifta meg med Anne fordi jeg trodde det ville gå over. Men det gjorde det aldri.

Ingrid satt seg, visnet sammen, så ut som hun ble ti år eldre på et minutt.

Så fortsatte Petter: Etter Torleif døde, måtte jeg bare hjelpe deg. Ikke av medlidenhet, men fordi jeg har det godt hos deg. Det føles riktig.

Jeg visste ikke hva jeg skulle si. Hodet helt tomt, klaffet i tinningene. Petter, jeg er elve år eldre enn deg.

Og? sa han. Det bryr jeg meg ikke om.

Det sa jeg og, flirte gamle Dagrun. Mannen min var åtte år yngre enn meg, og vi var lykkelige i over førti år. Alder er bare tall så lenge hjertet er på rett plass.

Hele forsamlinga begynte å snakke, noen lo og noen slo Petter på skuldra. Ingrid satt der og krympet, ingen gikk bort til henne engang.

Da syntes jeg nesten synd på henne. Ikke først, men etterpå. Hun hadde jo bare gjort det fordi hun var redd og ensom, redd for å miste sønnen sin sin eneste trøst.

Jeg satte meg ned ved siden av henne og sa lavt: Ikke vær redd, Ingrid. Ingen skal ta sønnen fra deg. Han er glad i deg, du er jo mora hans. Men du må slutte med ryktene. Det skader, du skjønner vel det?

Hun møtte blikket mitt, røde, fulle øyne. Unnskyld meg, Sigrid, jeg var dum.

Jeg nikket. Om jeg tilga henne med en gang? Nei, det skjer jo ikke slik. Men tiden får vise.

Vi gikk ut sammen jeg og Petter. Sola gikk ned over bygda, himmelen var rosa, stille og vakker.

Petter, mener du virkelig dette? spurte jeg.

Ja, svarte han. Jeg lyver ikke om sånt.

Jeg så på ham. Han er så til å stole på, lun som vedovnen på en vinterkveld.

Da får du bli med og melke kyrne, sa jeg. Kan du hjelpe meg?

Han smilte som en guttunge. Det kan jeg.

Så gikk vi hjemover. Jorda luktet sterk, frisk, som den alltid gjør på sensommeren. Det er noe håpefullt i alt det nye som spirer og gror noe som sier at livet går videre, uansett. Større enn sladder og mørke.

Petter tok hånden min, den var grov, varm og trygg. Jeg dro den ikke bort; klemte bare litt hardere. Kanskje dette var meningen hele tiden.

Hva tror du? Fortell meg i en melding om hva du hadde gjort! Legg gjerne igjen en tommel opp også.

Rate article
Intigue Life
Hun begravet mannen sin, sto sterk alene, bygde opp gården… og så åpnet nabokona munnen.