– Hør her, hvis du ikke kaster henne ut av restauranten med én gang, skal jeg sørge for at du aldri får jobb på noe spisested i hele Norge. Den drittsekken der har ingenting her å gjøre!

Fredag. Jeg hadde hatt en virkelig tung dag. En del saker måtte avsluttes, i tillegg til et krevende møte med ledelsen. Jeg skulle vise fram noen leiligheter til potensielle leietakere, og prøvde å holde motet oppe til uka var over. Da bestemte jeg meg for at jeg fortjente å spise middag ute.

Restauranten jeg valgte, var et kjent og eksklusivt sted midt i Oslo. Folk pleide ofte å feire bursdager der, og det sto alltid flotte, nye biler parkert rett utenfor. Bare en liten forrett kostet nærmest det samme som en dyr kjole. Men hvorfor ikke unne seg litt luksus etter en slik uke? Daglig lederen kom og viste meg til et bord. Det var ikke mange gjester der den kvelden, og lav, behagelig musikk fylte rommet. En talentfull sangerinne sang en rolig sang.

«Velkommen til restauranten vår,» sa kelneren vennlig. «Dagens anbefaling er skalldyrsuppe.»
«Takk, kanskje senere. Kan jeg bare få et glass vann først?» svarte jeg. Jeg var egentlig ikke tørst, jeg forsøkte bare å hale ut tiden. Jeg visste jo at stedet var dyrt, men SÅ dyrt? Det virket som mobilnummeret hadde færre tall enn det denne suppen kostet… Jeg så at daglig lederen betraktet meg litt skeptisk for hvem ber egentlig bare om vann på et så eksklusivt sted? Betjeningen hadde nok allerede lagt merke til antrekket mitt: hvite joggesko som definitivt ikke var nye, en svart, slitt jakke med riper, og en veske som like gjerne kunne vært fra ungdomstida.

De så på meg og hvisket seg imellom, jeg kunne lett tolke blikkene: «Hun må være en eller annen slags uteligger.» Jeg tok opp menyen, og latet som om jeg leste grundig. «Reker i fløtesaus for så mye penger… De pengene hadde jeg heller brukt til å betale regninger», tenkte jeg. Og «Tiramisu til halve måneds-lønna mi? Det lager jeg heller hjemme.»
«Kunne jeg få noen bruschetta med brunost og pære?» spurte jeg til slutt kelneren.
«Jeg må høre med kjøkkensjefen, det er jo fra frokostmenyen,» svarte han.

Nå begynte ikke bare kelneren og daglig lederen å stirre, men også de andre gjestene.
«Hør her,» sa daglig lederen til kelneren, «hint henne om at dette ikke er et gatekjøkken det er en restaurant. Vær rask. Vi kan miste kunder på grunn av henne.»
«Men hun er da også en kunde, hun skal få service på lik linje med alle andre,» hvisket kelneren tilbake.
«Hvis du ikke får henne ut nå straks, skal jeg sørge for at du ikke får jobb noe annet sted. Slike tiggere er ikke velkomne her!»

En kvinne ved nabobordet hadde fått med seg samtalen. Jeg prøvde febrilsk å fikse på utseendet mitt, men jeg så nok ganske sliten og rufsete ut.
Et øyeblikk senere kom kelneren tilbake med en tallerken. En bit deilig, mør oksestek med en kirsebærsaus kostet rommet med sin aroma.
«Eh, unnskyld, dette var ikke det jeg bestilte?» protesterte jeg.
«Det går fint, det er allerede betalt av en av våre faste gjester,» svarte kelneren, og nikket mot kvinnen ved siden av.
Jeg hadde aldri smakt noe så godt før. Kjøttet smeltet nærmest på tunga. Nysgjerrig bladde jeg gjennom menyen for å se prisen og fikk nesten hakeslepp. Jeg var så flau at jeg nesten ville spørre kvinnen om bankkontoen hennes slik at jeg kunne vippse tilbake med en gang jeg fikk lønning.

«Unnskyld, jeg har ikke råd til denne luksusen. Dette er dine penger, og jeg er jo en helt fremmed for deg. Hvorfor gjorde du dette?» spurte jeg.
«Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg har heller ikke fått alt servert på et fat her i livet. Jeg vokste opp på bygda, foreldrene mine døde i en bilulykke og farmor oppdro meg. Hun lærte meg hvor viktig det er å vise godhet. Jeg har jobbet hardt med flere jobber, og nå eier jeg egen bedrift. Jeg glemmer aldri rådene hennes. Derfor ønsket jeg å hjelpe deg i dag,» svarte kvinnen og ga meg et varmt smil.

Da jeg forlot restauranten, så jeg at kvinnen kalte på daglig lederen:
«Du er herved oppsagt. Man kan ikke dømme folk etter klærne de går i. Hun var vår kunde, og du hadde ingen rett til å kaste henne ut.»
«Unnskyld, det skal ikke skje igjen.»
«Nok er nok. Fra i morgen jobber du ikke her lenger. Jeg vil ikke ha ansatte uten medmenneskelighet i restauranten min.»Forfjamset og takknemlig gikk jeg ut i den svale kvelden. I hånden hadde jeg en liten pakke kvinnen hadde insistert på å bestille med en dessert, «bare fordi du fortjener noe søtt». Da jeg passerte vinduene til restauranten, så jeg hvordan den gamle daglig lederen forlot lokalet med senket hode, mens kvinnen ga kelneren et anerkjennende nikk. Kanskje kvelden hadde vært tung, men nå bar jeg på noe annet enn bare utmattelse.

Midt mellom lyden av trikkene, byens summing og den svake duften av kirsebærsaus på fingrene, visste jeg at alt kunne snu på et øyeblikk. Små gjerninger av vennlighet de kunne være skjulte skatter på de mest uventede steder. Fra nå av bestemte jeg meg for å se bak fasaden både på restauranter og i livet for øvrig for hvem vet hvor mange historier, eller nye begynnelser, som skjuler seg under et slitt plagg eller et trett smil.

Og før jeg gikk hjem i kveldsregnet, la jeg merke til at jeg smilte. For første gang på lenge følte jeg meg ikke alene; jeg visste at selv i de dyreste restaurantene, eller på de gråeste dagene, kunne medmenneskelighet fortsatt skinne sterkest.

Rate article
Intigue Life
– Hør her, hvis du ikke kaster henne ut av restauranten med én gang, skal jeg sørge for at du aldri får jobb på noe spisested i hele Norge. Den drittsekken der har ingenting her å gjøre!