HJEMLØS
Ingrid hadde ingen steder å gå. Absolutt ingen «Et par netter på Oslo S kanskje,» tenkte hun bittert. «Men hva så?» Plutselig lyste tanken opp: «Hytta! Hvordan kunne jeg glemme den?» Selv om begrepet «hytte» kanskje var noe optimistisk; det var mer en falleferdig koie. Men det var fremdeles bedre enn å søke ly på stasjonen, resonnerte Ingrid.
Hun satt på toget, lent mot det kalde vinduet med øynene lukket. Tunge minner presset seg på fra den siste tiden. For to år siden mistet hun begge foreldrene, og ble stående alene uten noen form for støtte. Hun hadde ikke lenger råd til å studere, måtte slutte på universitetet og ta seg jobb på torget for å overleve.
Etter alt det vonde hun hadde opplevd, kom lykken plutselig. Ingrid møtte kjærligheten: Anders en snill og anstendig mann. Etter bare to måneder giftet de seg, en enkel, liten feiring, men fylt med håp.
Det skulle vel bare bli bedre herfra Men livet hadde andre planer. Anders foreslo å selge leiligheten hennes i sentrum av Oslo for å starte sin egen bedrift. Han la alt fram på en så overbevisende måte at Ingrid ikke nølte et sekund hun trodde virkelig at dette var det riktige for dem, at alle økonomiske bekymringer snart ville høre fortiden til. «Når vi bare har fått fart på butikkene, kan vi tenke på barn,» drømte hun naivt.
Bedriften gikk rett vest. Krangler om penger kastet ut vinduet førte til at forholdet forvitret. Til slutt tok Anders med seg en annen kvinne hjem og ba Ingrid forlate leiligheten.
Ingrid vurderte å gå til politiet, men hun forsto raskt at hun ikke hadde noen sak. Det var hun selv som hadde solgt leiligheten og gitt pengene til ham
***
På den øde stasjonen steg hun av og ruslet ensom langs perrongen. Våren hadde så vidt begynt og ingen andre hadde åpnet hyttene enda. På tre år hadde tomten grodd igjen og stedet var langt fra innbydende. «Jeg skal nok få det i orden,» tenkte hun hult. Samtidig visste hun at ingenting kom til å bli som før.
Hun fant nøkkelen under trappen uten problem, men døra hadde seget og lot seg ikke åpne. Ingrid slet og dyttet, men det var nytteløst. Til slutt satte hun seg på trappen og brast i gråt.
Da hørte hun lyder og så røyksky over nabotomta. Hun løp bort i håp om å finne noen kjente.
Tante Ragnhild? Er du der? ropte hun.
Men midt på tunet sto det en eldre, skjeggete mann, ukjent og fremmed. Han satt ved et lite bål, varmet noe vann i en møkkete kopp.
Hvem er du? Hvor er tante Ragnhild? spurte Ingrid og rygget.
Du behøver ikke være redd for meg. Vær så snill, ikke ring politiet. Jeg gjør ingenting galt, jeg går ikke inn i huset, bare bor her på tomta svarte han lavt med en vennlig, men trøtt stemme.
Den gamle bar preg av utdannelse; stemmen var dannet og rolig.
Er du hjemløs? spurte hun, kanskje litt for rett frem.
Ja, det stemmer, sa han lavmælt, og bøyde blikket. Bor du her i nærheten? Jeg plager ingen, du kan være helt trygg.
Hva heter du?
Erik.
Hva med etternavn? spurte hun forsiktig.
Etternavn? Jo Kristoffersen.
Ingrid betraktet Erik Kristoffersen; klærne var slitte men rene, håret var gredd, skjegget velstelt. Hun sukket tungt.
Jeg vet ikke hvem jeg skal be om hjelp sa hun fortvilt.
Hva har skjedd? spurte Erik med oppriktig omsorg.
Døra har satt seg. Jeg får den ikke opp.
Kanskje jeg kan se på det, hvis det er greit for deg? tilbød han, vennlig.
Jeg ville være veldig takknemlig! sa hun, med et snev av håp.
Mens Erik jobbet med døra, satt Ingrid på benken og lurte på hvordan hun noen gang kunne dømme ham. Hvem var hun, egentlig, til å forakte noen? Hun var like hjemløs som ham kanskje enda mer.
Ingrid, prøv døra nå! sa Erik med et varmt smil. Forresten, skal du sove her i natt?
Ja, så klart. Hvor ellers? svarte hun oppgitt.
Har du varme i huset?
Det finnes vel en ovn men jeg har aldri fyrt i en slik, innrømte Ingrid og rødmet.
Har du ved?
Nei, dessverre, sa hun stille.
Jeg kan ordne det, bli inne så lenge, sa Erik og forsvant ut av tunet.
Ingrid begynte å rydde. Det var rått og kaldt i hytta, alt var trist og fremmed. Hvordan skulle hun klare å bo her? Men etter en stund, kom Erik tilbake med ved. Mot sin egen forventning ble Ingrid oppriktig glad for å ha noen der.
Erik renset pipa og tente opp. Etter en time sildret varmen ut i de fuktige rommene.
Nå holder dette natten igjennom hvis du legger på litt ved, sa han. Slukk det før du sovner, så holder varmen til morgenen.
Og du? Skal du til naboene? spurte hun forsiktig.
Ja. Jeg slår meg til ro på nabotomta litt til. Orker ikke byen; vil ikke rive opp i alt det gamle.
Erik Kristoffersen, vent. Vi kan jo spise litt kveldsmat og ta en kopp te først, sa Ingrid resolutt.
Den gamle mannen satte seg motvillig ned ved ovnen og tok av seg jakka.
Unnskyld at jeg spør, men du virker ikke som en typisk uteligger. Hvorfor er du her ute, hvor er familien din?
Erik fortalte med stigende tristhet. Han hadde vært universitetslektor hele livet, brant for kunnskap og forskning. Plutselig var alderen der. En niese begynte å besøke ham lovte hjelp hvis han lot henne arve leiligheten. Glad over å ha familie, sa han ja.
Så overtalte hun ham til å selge leiligheten for å kjøpe en liten gård utenfor byen. Hun ordnet alt bare samlet pengene på konto selv. Da de kom til banken, ba hun ham vente ute med veska. Hun kom aldri tilbake.
Erik satt og ventet hele dagen. Neste dag dro han til adressen hennes, men en fremmed kvinne åpnet. Niesen hadde solgt leiligheten for flere år siden og reist.
Slik ble jeg hjemløs. Jeg skjønner det fortsatt ikke helt, sukker han. Tenk at alt kunne gå så galt.
Jeg kjenner meg igjen… svarte Ingrid lavt og fortalte hele sin historie.
Det er vondt, men du er ung, Ingrid. For deg kan alt fortsatt snu. Du må aldri miste håpet, prøvde Erik å trøste.
Nå, nok om triste ting. Kom, la oss spise! sa Ingrid og smilte.
Hun så på hvor sultent han forsynte seg. Det stakk i hjertet et menneske helt alene og forlatt.
«Sånn burde ingen ha det,» tenkte hun med uro.
Ingrid, jeg kan faktisk hjelpe deg med universitetet. Mange av mine gamle venner jobber der fortsatt. Kanskje du kan få stipend, sa Erik plutselig. Jeg kan ikke selv vise meg, men jeg skriver et brev til rektoren, Konstantin, en god venn. Han hjelper deg sikkert.
Å, tusen takk! Det hadde vært helt fantastisk! svarte hun takknemlig.
Takk for maten og praten. Nå må jeg gå, sa Erik, og reiste seg.
Ikke dra, du kan ikke gå ut i kulden. Det er tre rom her, velg hvilken du vil. Ærlig talt… jeg er litt redd her alene. Jeg kan ingenting om ovner du kan vel ikke forlate meg nå?
Nei, det skal jeg aldri, sa Erik alvorlig.
***
To år senere Ingrid hadde bestått alle eksamenene og gledet seg til sommerferien. Hun bodde på hybelen i byen, men hytta holdt hun i stand hjemmet hennes.
Hei! ropte hun og kastet seg om halsen på «bestefar» Erik.
Ingrid! Kjæresten min! Du skulle ha ringt, da hadde jeg hentet deg på stasjonen. Hvordan gikk det?
Nesten alt fikk jeg toppkarakter på! jublende hun. Jeg har med kake! Sett på kaffetrakteren, nå skal vi feire!
De satt sammen over vaffel og kaffe. Erik fortalte at han hadde plantet vinranker og bygget pergola.
Her skal vi sitte og nyte, smilte han.
Du bestemmer, Erik. Det er jo tross alt du som bor her mest, lo Ingrid.
Erik var et annet menneske nå ikke alene lenger, men med familie og et hjem. Ingrid hadde fått livet sitt tilbake. For henne hadde Erik blitt en farfar, et varmt menneske sendt av skjebnen for å holde henne oppe i den mørkeste tiden.




