Hele livet har jeg trodd at hvis jeg bare eide min egen leilighet, ville alt falle på plass. Slik ble jeg oppdratt kvinnen burde ha trygghet, tak over hodet, noe som var hennes eget. Jeg vokste opp i leide boliger, vi flyttet ofte, og jeg hørte mamma krangle med utleiere. Jeg lovet meg selv at mitt barn aldri skulle trenge å leve sånn.
Da jeg ble gift, bestemte kona mi og jeg oss for å ta opp lån. Det var skremmende, men den gangen virket rentene til å leve med, og vi var unge og fulle av selvtillit. Vi signerte papirene med skjelvende hender, men hjertet var fullt av håp. Vi kjøpte en liten toroms i utkanten av Oslo. Ingen heis, men det var vårt.
Første månedene føltes som en eneste stor fest. Vi malte veggene selv, skrudde sammen møbler til langt på natt, og sov på madrass rett på gulvet. Jeg følte meg virkelig lykkelig. Så kom avdragene. Den samme datoen hver måned ble et mareritt. Jeg begynte å telle dager, regne kroner og øre, og uroet meg for om pengene ville strekke til.
Jeg jobbet to steder på dagtid på kontor, og om kvelden tok jeg oppdrag på nett. Kona mi jobbet også overtid. Vi så knapt hverandre. Barnet vårt var mest hos farmor. Jeg var sikker på at det bare var midlertidig, at vi bare måtte holde ut noen år, så ville alt bli lettere.
Men gradvis begynte presset å spise oss opp fra innsiden. Jeg ble nervøs og irritabel. Levde med konstant frykt for at vi skulle miste alt. Da kjøleskapet røk, fikk jeg panikk, som om verden gikk under. Ikke fordi det egentlig var et stort problem, men fordi jeg følte at vi ikke hadde rom for én eneste feil.
Det vondeste øyeblikket kom da barnet vårt en dag fortalte farmor at jeg alltid var sliten. Jeg hørte det tilfeldig, mens de pratet sammen. Hun sa at mamma alltid har det travelt og aldri smiler. Disse ordene gjorde mer med meg enn noen bankutskrift.
Jeg satte meg alene ved kjøkkenbordet, i leiligheten jeg hadde kjempet så hardt for. Så på veggene, møblene, den nye sofaen. Og jeg spurte meg selv hvorfor jeg gjorde alt dette. For trygghet. For ro. Men det var ikke trygghet eller ro i hjemmet vårt. Bare frykt.
Det var da jeg for første gang innrømmet for meg selv at jeg kanskje tok feil. Kanskje hadde jeg gjort boligen til et mål i seg selv, og familien til et middel for å nå dit. Kona mi og jeg snakket lenge sammen. Vi var begge utslitte. Vi skjønte at vi hadde blitt som romkamerater som kun jobbet for banken.
Avgjørelsen var ikke enkel. Vi solgte leiligheten. Betalte ut lånet. Vi hadde mindre penger igjen enn vi hadde håpet, men vi var gjeldfrie. Begynte å leie igjen. Da jeg signerte leiekontrakten, føltes det som jeg hadde tapt. Som om jeg innrømmet at jeg hadde feilet.
Det tok tid før skammen slapp taket. Folk i Norge spør deg rett ut om du eier bolig, som om det avgjør din verdi. Jeg trodde også det. Nå skjønner jeg at det er en illusjon.
Nå har vi færre ting, men mer tid. Kveldene våre er rolige. Vi går turer sammen. Lager mat sammen. Barnet mitt ser meg smile igjen. Og jeg har skjønt noe viktig hjem er ikke skjøtet på en leilighet. Hjem er den stemningen du skaper der inne.
Jeg sier ikke at det er galt å eie eget hjem. Jeg sier bare at det ikke er verdt å miste seg selv for det. Ingenting materiell bør koste mer enn helsen, forholdet og freden din.
Lenge jaktet jeg på trygghet for enhver pris. Til slutt forsto jeg at den største tryggheten er å være sammen og slippe å leve i konstant frykt. Alt annet er bare vegger.



