Håpet forsvant ikke plutselig. Ett helt år hadde gått uten et eneste livstegn fra ham… Vi lette etter ham overalt. Vi hengte opp plakater, ringte til alle omplasseringshjem, og ringte utallige telefoner. Vi sluttet å si «når han kommer tilbake» Men så, en helt vanlig dag, skjedde det…

Du, jeg må bare fortelle deg noe helt spesielt som skjedde med meg! Håpet forsvant liksom ikke på en gang, det var mer som at det ble litt mindre for hver dag… Det hadde gått et helt år uten et eneste spor etter ham. Vi lette overalt. Hang opp plakater, ringte alle dyreherberger vi visste om, ikke en dag gikk uten at vi tok noen telefoner for å høre om noen hadde sett ham. Til slutt sluttet vi å si “når han kommer tilbake” og begynte å hviske stille “hvis han kommer tilbake”.

Men så, helt plutselig, en helt vanlig dag, skjedde det utroligste.

Det hadde gått et år uten at jeg hadde hørt et eneste pip om katten min. Vi lette i hver krok, hengte lapper opp over hele nabolaget, ringte og ringte alle mulige steder som kunne ha tatt vare på ham. Etter hvert lærte vi oss å leve med det tomrommet han hadde lagt igjen hjemme. Det var et savn ingen ord egentlig kan beskrive.

Håpet slapp ikke taket sånn plutselig. Det var mer som en svak glød som langsomt sluknet, dag etter dag. Etter hvert bytta vi ut “når” med “hvis” “hvis han kommer tilbake”.

Og så, midt i hverdagen, akkurat som om ingenting var spesielt så skjedde det.

Vi var ute og syklet, uten å forvente noe som helst, og så plutselig så jeg en katt foran oss. Det var noe med måten han gikk på, noe kjent som gjorde at hjertet mitt fikk et ekstra slag. Uten å tenke meg om, ropte jeg navnet hans: “Mikkel!”

Han stoppet opp.

Snu seg gjorde han også.

Lyden han svarte med var hes, dyp og full av gjenkjennelse. Og idet han ropte tilbake, ble jeg helt overveldet.

Han satte av gårde mot oss. Jeg kastet sykkelen på bakken, gikk ned på kne og i samme sekund hoppet han rett inn i armene mine. Han klorte seg fast i jakka mi, akkurat som om han var redd for å bli borte igjen. Han gjemte snuten sin ved brystet mitt, malte og skalv på en gang.

Det året vi var fra hverandre det hadde ikke forandret noe som helst. Ikke for ham i hvert fall.

Noen bånd kan ikke tid eller avstand ødelegge. De bare finnes der, venter stille. Og når kjærligheten finner veien tilbake hjem, vet den akkurat hvor den skal.

Hvis du også tror på at ekte kjærlighet aldri forsvinner, skriv gjerne litt om det til meg.

Del den gjerne videre til vennene dine kanskje gir det håp til noen flere.

Rate article
Intigue Life
Håpet forsvant ikke plutselig. Ett helt år hadde gått uten et eneste livstegn fra ham… Vi lette etter ham overalt. Vi hengte opp plakater, ringte til alle omplasseringshjem, og ringte utallige telefoner. Vi sluttet å si «når han kommer tilbake» Men så, en helt vanlig dag, skjedde det…