Dagbok, kapittel 1: Måneden som var «som før»
Jeg, Viktor, har gått denne måneden gjennom og gjennom i hodet, og fortsatt skjønner jeg ikke om hun faktisk tenkte å la meg gå, eller om hun allerede visste at det var hun som kom til å forlate alt selv.
Det hele startet med hennes rolige:
Greit, hvis du elsker en annen, så gå. Bare gi meg én gave først
Jeg ventet alt mulig: tårer, utbrudd, spørsmål om «hvem er hun?» eller nattlige forhør. Men Ragnhild så meg rett i øynene og sa bare:
Gi meg tretti dager. Lev hjemme som om ingenting har skjedd. Som om du fortsatt er mannen min. Jeg skal ikke spørre deg om noe. Jeg skal ikke holde deg tilbake. Men disse tretti dagene er mine. Kan du klare det?
Jeg ble egentlig glad dette var jo en voksen kvinne, dette var et normalt, verdig brudd, uten drama. Det var til og med smigrende at hun ikke klamret seg til meg.
Ja, det kan jeg, svarte jeg lett. Selvfølgelig.
Så begynte de tretti dagene.
Hun spurte virkelig ikke om noe. Hun sjekket ikke mobilen min, gravde ikke etter navn og lagde aldri «la oss snakke»-situasjoner. Tvert imot hun var akkurat slik jeg en gang forelsket meg i henne: rolig, varm, med hennes «jeg har laget karbonader, de er fortsatt varme», med hånden på skulderen når jeg kom hjem.
Jeg tok med blomster plutselig. Samvittigheten gnagde, eller kanskje «den andre» (Ingrid hun hadde levd lenge i hodet mitt) maste: «Hva er det, prøver du å knuse henne?» og derfor skjulte jeg skyldfølelsen bak bukettene.
Ragnhild tok imot blomstene og så på meg som om hun ville huske. Ikke meg men stemningen i hjemmet. Hvordan det luktet kanel. Hvordan jeg tok av meg skoene i entreen. Hvordan vaskemaskinen hennes surret. Hvordan lyset falt på skjorta mi når jeg kom ut av soverommet.
Jeg merket etter hvert noe merkelig: jeg hadde egentlig ikke lyst til å dra. I «det andre livet» var det spenning, søthet, følelsen av «jeg er fortsatt ønsket». Her var det … trygt. Altfor trygt til å ikke bli verdsatt. Men jeg var jo klar «jeg elsker en annen». Så jeg burde være konsekvent.
Jeg visste ikke at Ragnhild hver kveld, etter dusjen, satt ved laptop-en og skrev. Ikke på sosiale medier, ikke jobb. Hun skrev ned hva hun tok, hva hun lot være, og hvem hun hadde varslet.
Kapittel 2: Morgenen da hun ikke forlot huset i raseri, men forlot seg selv
Jeg våknet til stillheten.
Det var ikke den vanlige stillheten, når hun var på kjøkkenet, kaffemaskinen suser, radioen mumler i bakgrunnen. Det var en tom stillhet. Som i en leilighet ingen har bodd i ennå.
Ragnhild? jeg strekte hånden mot hennes side av senga.
Tomt. Dyna var strøken, som på hotell. Ingen pysjamas.
Jeg gikk på kjøkkenet. Bordet var vasket. Ingenting på ovnen. Hennes morgenkåpe var borte fra stolen. I gangen ingen sko. Kroken der vesken hennes alltid hang tom.
Jeg ble ikke redd med en gang tenkte: «Hun dro tidlig til moren.» Men på bordet lå det et ark, brettet dobbelt. Hennes håndskrift så ryddig og pen.
Øverst én setning, som fikk ryggen min til å fryse:
«Viktor, jeg gav meg selv gaven.»
Jeg satte meg ned. Åpnet arket.
Det jeg fortsatte å lese fikk det virkelig til å gå kaldt nedover ryggen.
Kapittel 3: Notatet som ikke var bare et notat
Dette var ikke bare «jeg drar, vær lykkelig». Det var et slags dossier. Kaldt, men skrevet med omsorg. Med hennes ragnhildske tålmodighet. Hun skrev som om hun ville holde meg i hånden og forklare:
«Du sa: Jeg elsker en annen.
Jeg svarte: Greit, gå.
Men, Viktor, du skjønte aldri at det var ikke du som forlot meg, det var jeg som ga deg friheten.
Du ba om frihet jeg ga deg det. Men jeg trengte tretti dager for å rydde opp, og ta vare på den andre.
Så les nøye. Ikke riv, ikke brenn. Du vil trenge dette.»
Så fulgte punkt for punkt.
1. «Om leiligheten»
«Leiligheten du bor i den er min. Jeg arvet den fra bestemor, og vi registrerte den på meg da vi giftet oss. Du husker det ikke, fordi du var forelsket, og trodde på for alltid.
Du har foreslått to ganger på de siste årene å selge og kjøpe større. Jeg sa nei nå skjønner du hvorfor.
I går meldte jeg fra til Kartverket om sperre for endringer uten min signatur. Så du og den andre kan ikke gjøre noe med denne leiligheten.»
2. «Om bilen»
«Du kan ta bilen. Den er din. Jeg har gitt den til deg, ja fordi jeg ikke vil at du skal tro jeg prøver å etterlate deg tomhendt. Jeg hevner ikke. Jeg setter bare punktum.»
3. «Om den andre»
Her kjente jeg på ordentlig at huden kriblet.
«Tror du jeg ikke vet hvem hun er? Jeg vet det. Hun heter Ingrid. Hun er 29. Hun jobber på et reisebyrå og elsker det gode liv.
Du møtte henne ikke tilfeldig, som du tror. Hun fant deg, veldig behendig, i den baren der dere var med gutta.
Men det er ikke hele sannheten.
Ti dager siden møtte jeg henne. Ja, Viktor. Jeg. Med henne. Hun vet utmerket at du har kone.
Vi satte oss på kafé. Jeg sa: Siden du elsker mannen min la oss bli kjent.
Først spilte hun uskyldig, men da hun skjønte jeg visste om deres tur til Bergen, hotellet på Frogner og armbåndet du ga henne, slappet hun av.
Vet du hva hun sa?
Ragnhild, du er en flott kvinne. Men Viktor er voksen. Han gjør sine valg.
Og så:
Jeg har ikke tenkt å være hans kone og vaske sokkene hans. Det holder at han betaler for leiligheten og turene mine. Vil du ha ham tilbake, så greit, bare la ham fortsette å betale.
Jeg skrudde på lydopptakeren.»
I konvolutten lå det en liten minnepinne.
Jeg pustet ut. Jeg kunne ikke tro det. Ingrid? Min Ingrid? Hun jeg var klar for å «gå fint fra» og «ikke såre Ragnhild»? For å bare si det slik?!
Jeg bladde videre.
4. «Hvorfor jeg ba om en måned»
«Jeg er ikke gal. Jeg ville ikke pine deg om nettene. Jeg ville ikke ha skrikene. Jeg måtte:
finne Ingrid og høre henne uten drama;
føre tilbake penger du begynte å sende henne fra vår felles konto (ja, Viktor, felles konto den er for oss begge, ikke for deg og din elskerinne);
varsle banken at du ville prøve å ta ut sparepengene;
ordne skilsmissedokumenter så du ikke skulle bli skadet;
og å huske deg som normal. Ikke han som snek seg rundt hjemme med skyld og blomster for å kjøpe seg fri, men han som spøkte, spiste mine ostekaker, og kysset meg på halsen om morgenen.
Det var min gave til meg selv. Jeg ville ha en siste normal måned i ekteskapet. Og så kunne lukke døren.»
Jeg ble livredd. For jeg hadde trodd at det var jeg som styrte alt. At jeg, snill og ryddig, «skulle gå pent», hun til og med takke for ærligheten. Men det viste seg hun hadde for lengst sett gjennom alt.
5. «Hva som skjer videre»
«Når du har lest dette, er jeg allerede på vei til mamma i Trondheim. Der leverer jeg skilsmissepapirene.
Du trenger ikke komme alt er ordnet via advokaten min.
Du får bilen og dine personlige ting.
Lånet for kjøkkenet er ditt, jeg har overført det til deg (du sa jo alltid det er hulen min, så betal).
Felles sparepenger er fryst til vi har skrevet avtalen.
Ja, og forresten. Ingrid slutter snart i reisebyrået, og gifter seg. Ikke med deg. Hun har allerede forlovede.
Hun sa det selv. Du har opptaket på minnepinnen.
Så du, Viktor, elsker ikke en annen, men din illusjon, som du så pent ble lurt inn i.»
Siste avsnitt var ikke like kaldt.
«Du er ikke dårlig. Du bare… trodde at ingen kunne la være å elske deg. Det er en mannelidelse.
Jeg har virkelig elsket deg. Lenge.
Men elsker jeg en mann som vil selge livet vårt for en helg med en pen kjole? nei.
Så nå går du.
Og, vær så snill, neste gang du sier til en kvinne jeg elsker en annen sjekk først om den andre elsker deg.
Farvel.
Din tidligere praktiske kone,
Ragnhild»
Under var det en linje som fikk ørene mine til å brenne:
«P.S. Prøver du å finne meg og starte drama opptaket fra Ingrid sender jeg til sjefen din og moren din. Ikke for å hevne men fordi du bør se deg selv fra utsiden.»
Kapittel 4: Virkelighetssjekk
Første jeg gjorde var å sette meg ved laptop-en. Plugget inn minnepinnen. Lydopptaket åpnet seg.
du skjønner, Ragnhild, hørtes Ingrids stemme, rolig, nesten glad. Hva klamrer du deg til Viktor for? Du er voksen. Han er grei. Generøs. Men du vet jo han har familie. Jeg er ikke dum jeg skal ikke gifte meg med ham. Jeg har fått det jeg trenger og det er det.
Hva om han bestemmer seg for å gå? spurte Ragnhild rolig.
Så går han, og hva? Ingrid gjespet. Om et halvt år skjønner han at jeg ikke skal lage middag for ham. Da er jeg gift. Jeg sa jo at jeg har en. Viktor er bare et praktisk bankkort.
Han tror han elsker deg.
La ham tro, lo Ingrid. Menn må leke forelskede gutter av og til. Så lenge pengene kommer. Ikke vær redd, jeg tar ikke mannen din. Jeg trenger ham ikke.
Ragnhilds stemme ble litt lavere:
Hva om jeg gir ham til deg?
Å, ta ham tilbake! Ingrid lo. Jeg er ikke interessert i ham. Jeg er interessert i mulighetene.
Jeg slo av.
Det traff meg fysisk som om noen hadde tømt iskaldt vann over hodet mitt. Det var tomt i brystet.
Jeg forlot kona… for ei kvinne som allerede planla å gifte seg med en annen.
Jeg «innrømte ærlig»… overfor en kone som i en måned hadde dekke alle mine økonomiske hull.
Jeg trodde jeg var «voksen og ryddig»… men fremstod som en naiv gutt med tjukk lommebok.
Jeg skammet meg så dypt som jeg aldri hadde før.
Kapittel 5: Hvorfor hun trengte denne «gaven»
Først på kvelden skjønte jeg hvorfor hun kalte det «gaven».
For jeg trodde jeg ga henne en gave min ærlighet.
Men hun ga seg selv gaven tid.
I løpet av de tretti dagene hadde hun:
tatt vår felles økonomi ut av min kontroll;
forsikret seg om at “den andre” ikke var en konkurrent, men bare en brukskvinne;
ordnet papirer for hjemmet og livet sitt;
og viktigst sagt farvel på sin måte.
Hun slengte ikke med døren, kastet ikke tallerkener.
Hun forlot pent. Nå er det jeg som kjenner på smerten, ikke henne.
Jeg satte meg på gulvet i entreen. I vårt entre. I hennes leilighet. Og for første gang på en måned gråt jeg. Ikke fordi «kona dro». Men fordi jeg innså:
hun var klokere hele tiden.
hun visste alt hele tiden.
og hun elsket voksen, ikke som Ingrid «så lenge pengene kommer».
Jeg plukket opp mobilen. Fant Ingrid. Ringte.
Hei, pus, svarte hun lett. Litt tidlig…
Kan vi sees? hvisket jeg.
Nei, svarte hun straks. Jeg er med Ola i dag. Sa det jo. Ikke dramatiser. Du vet jeg har min egen plan.
Ola? jeg ble tørr i halsen. Han… han er kjæresten din?
La oss kalle det det, hun trakk på skuldrene. Viktor, vi er voksne. Du hjalp takk. Jeg lovet aldri deg noe. Må løpe.
Linjen ble brutt.
Jeg stirret på skjermen.
Der var det.
Jeg hadde mistet kona for en kvinne som bare brukte meg.
Epilog
En uke senere fikk jeg et ekte brev. På papir.
«Viktor.
Ikke let etter meg.
Jeg er ikke sint.
Jeg har bare avsluttet.
Hvis du en dag vokser opp til å elske et virkelig menneske, ikke bare en illusjon da vil du få det bra.
Men neste gang, ikke si jeg elsker en annen før du vet at den andre faktisk ikke sier det Ingrid sa om deg til meg.
Ta vare på deg selv.
R.»
Jeg la brevet ved siden av hennes første notat, og innså: Den største gaven hun hadde gitt meg, var å vise meg selv. Helt. Uten pynt.
Og da reiste hårene seg for å se seg selv slik var skumlere enn å innrømme at «jeg har forelsket meg i en annen».
Personlig lærdom: Vi tror vi kan styre alt. Vi tror vi har kontroll. Men livets klokeste, mest stille handlinger de er ikke til for vårt ego. De er til for å gi andre tid til å bli seg selv. Det er det jeg tar med meg videre.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



