Gutt, la nå være å ta på vinduet med de møkkete hendene dine, du har vel uansett ikke råd til et sånt smykke!
Hun sa det høyt.
Så høyt at det nesten virket som om all lufta i butikken stoppet opp.
Lyset fra taket kastet et kaldt skjær over glasset, over gullet, over diamantene over alt som glitret.
Men mest av alt så man ham.
En ung mann, knapt tjue år, med slitt hettegenser, en t-skjorte dekket av støv og hender sprukket av arbeid. Hender som ikke hadde fått leke mye for livet ga ham aldri den tiden.
Blikket hans hvilte på smykket som om det var mer enn bare et smykke.
Han så på det med kjærlighet, med forventning, med håp.
Som om en hel verden lå skjult inne i det smykket.
Selgeren, en dame godt over femti med perfekt satt hår og et smil som aldri nådde øynene, sto med armene i kors. Hun så på ham som om han var en flekk på det blanke gulvet.
Gutt, du skal ikke ta på vinduet med så møkkete hender du har jo ikke råd til noe slikt uansett!
Han trakk hånden tilbake øyeblikkelig.
Ikke fordi han skammet seg over hendene, men fordi han følte seg liten.
Ikke liten som menneske.
Liten under foraktens trykk.
Og likevel gikk han ikke.
Han svelget, så ned et øyeblikk, og så opp igjen på smykket.
For han var ikke der bare for å se.
Han var der for å kjøpe.
For søsteren sin.
Søsteren hans som ikke bare var en søster.
Hun var alt han hadde hatt.
De to fikk aldri en barndom med foreldre som holdt rundt dem.
De hadde ikke en mamma som tørket tårer eller en pappa som lovet at alt skulle ordne seg.
De hadde en tung dør av metall.
En lang korridor.
Og lukten av billig såpe blandet med gråt.
De ble satt igjen på barnehjemmet, forlatt som bagasje ingen kom for å hente.
Han var liten, så liten.
Forsto ikke hvorfor de aldri kom.
Men søsteren forsto.
Og hver kveld, når lysene ble slått av og de andre barna sovnet med røde øyne, holdt hun rundt ham og hvisket:
Ikke gråt jeg er her. Jeg lover jeg aldri går.
Hun knyttet skolissene hans.
Hun delte brødskalken sin med ham når han var sulten.
Hun forsvarte ham når de andre ertet.
Hun holdt hånda hans gjennom febernetter.
Hun kalte ham mamma på spøk, så sannheten ikke skulle gjøre vondt.
Når han våknet av mareritt, løftet hun ham opp og strøk ham over håret, som en ekte mor ville gjort.
I deres verden var søsteren hans hjem.
Årene gikk.
En dag fikk søsteren hans en ny familie.
Hun ble adoptert.
Han forsto ikke den gangen at lykke også kan skjære.
For henne var det en sjanse.
For ham et farvel.
Han gråt seg i søvn med ansiktet i puta, så ingen skulle høre ham.
Og da hun forlot porten om morgenen, holdt hun ham hardt og sa:
Glem aldri hvem du er.
Og at jeg elsker deg selv om livet kaster oss i hver sin retning.
Han nikket bare. Ordet satt fast som en klump i halsen.
De holdt kontakten gjennom brev.
Gjennom sjeldne telefonsamtaler.
Gjennom hastige Jeg savner deg.
Gjennom lovnaden om at en dag skulle alt bli bra.
Og det ble det.
En dag gikk også han ut porten på barnehjemmet.
Med en sekk med klær, et slitent hjerte og én målsetning:
Aldri mer være hjelpeløs.
Han jobbet.
Ikke arbeidet. Han slet.
Stillas, lager, bilvask hva som helst.
Det var ikke hvor tungt det var som betydde noe. Bare han slapp å oppleve sulten fra barndommen igjen.
Noen dager verket ryggen så ille at han knapt kom seg ut av sengen.
Noen kvelder sovnet han i arbeidstøyet, med sprukne hender og et tomt sinn.
Han klaget aldri.
For hver dag hvisket han til seg selv:
For henne.
For to uker siden ringte søsteren ham, gråtende.
Ikke av sorg.
Av glede.
Vi har satt datoen jeg skal gifte meg.
Og jeg er redd, skjønner du? Redd for å være alene som før.
Brystet hans snørte seg.
Du er ikke alene. Du har meg.
Jeg kommer. Det lover jeg.
Det var da tanken på smykket kom.
Han ville ikke ha noe dyrt for å vise seg frem.
Han ville ha noe vakkert som henne.
Et symbol.
En bit av lyset for alle årene da hun var hans lys.
Han sparte krone for krone.
Droppet varm mat.
Gikk til fots istedenfor å ta bussen.
Tok ekstravakter.
Slet seg nesten ut.
Og den morgenen gikk han inn i butikken.
Med slitte klær, ja.
Med skitne hender, ja.
Men med et rent hjerte.
Og pengene sine ærlig tjent.
Da butikkdamen sa det hun gjorde, kjente han rødmen spre seg i kinnene.
Ikke over fattigdommen.
Men over at verden fikk ham til å føle seg uren bare fordi han ikke glitret.
Han så på smykket og sa lavt:
Jeg vil ikke ta på det jeg vil kjøpe det.
Damen hevet et øyenbryn, som om hun hørte en dårlig vits.
Jasså og jeg er Dronningen av England.
Han smilte ikke.
Han var ikke der for hennes skyld.
Han tok frem en sammenkrøllet pose fra lommen.
I den lå pengene.
Bretta sedler. Mynter.
Penger som satt langt inne å spare.
Han la dem forsiktig på disken, én for én, som om hver krone var et lite stykke av livet hans.
Butikkdamen stirret og for første gang ble hun stille.
Da hun så at summen var nøyaktig, skar ansiktet hennes blekt.
Han var rolig.
Pakker du det pent inn, vær så snill det er til søsteren min. Det er bryllup.
Hun kremtet.
Å til søster
Men han så på henne og sa noe hun aldri kom til å glemme:
Frue hendene mine bærer preg av arbeid.
Ikke av skam.
Det er takket være dem at søsteren min kan smile på bryllupsdagen.
Så la han til, lavt men skarpt:
Og husk én ting
det er ikke fattigdom som gjør et menneske uren.
Det er forakt.
Han tok esken, takket høflig og gikk.
Noen dager senere åpnet søsteren hans esken i bryllupet og begynte å gråte.
Ikke for smykket.
Men fordi hun forsto.
Hun forsto at den lille gutten hun hadde holdt rundt i barnehjemsnatta var blitt stor.
Ikke bare til mann.
Men til menneske.
Hun klemte ham foran alle og hvisket:
Du er det vakreste jeg har fått av livet ikke smykket.
Med tårer i øynene sa han enkelt:
Du holdt meg oppe da.
Nå er det min tur å holde deg.
Og for første gang på mange, mange år
følte begge at de ikke lenger var de etterlatte barna.
Men to mennesker som hadde overlevd.
Sammen.
– Gutt, ikke ta på utstillingsvinduet med de skitne hendene der, du har nok ikke råd til et slikt sm…




