Gift med en krøpling. Dagboknotat
Takk for støtten, for hyggelige kommentarer, likes, varme ord om historiene mine og for alle donasjoner fra meg og mine fem pusekatter. Del gjerne fortellingene du liker videre i sosiale medier det setter jeg stor pris på!
Datteren min kom sent hjem fra sykehuset der hun jobber som sykepleier på akuttmottaket. Hun brukte lang tid på badet før hun kom inn på kjøkkenet i morgenkåpen.
Det er karbonader og makaroni i panna, sa jeg og så på henne for å prøve å forstå hva som plaget henne. Er du sliten, Ingrid? Hva er det med humøret?
Jeg spiser ikke, jeg er jo stygg nok som det er, og hvis jeg begynner å spise mer, da vil jo absolutt ingen legge merke til meg, svarte hun dystert og helte seg litt te.
Hvor har du det derfra? spurte jeg urolig. Du har alt på rett plass, både kloke øyne, normal nese og lepper ikke vær så streng mot deg selv, Ingrid!
Jo, for alle venninnene mine er gift for lengst, bare jeg som ikke er det! Det er bare noen rare, uinteressante gutter som liker meg. De jeg selv liker, bryr seg ikke det spøtt om meg. Hva er galt med meg, mamma? Hun så nedslått på meg og ventet på svar.
Du har bare ikke møtt din utkårede ennå, tiden er ikke inne, forsøkte jeg å berolige henne. Men Ingrid ble bare mer opprørt.
Akkurat, jeg har så små øyne, tynne lepper, og se på nesen min da! Hadde jeg bare hatt penger, ville jeg fikset det med en operasjon, men vi har jo knapt råd til å betale husleia! Derfor har jeg bestemt meg for å gifte meg med en av de som har blitt skadet i en ulykke, det er jo flere slike gutter på sykehuset. Kjærestene deres har latt dem i stikken. Hva annet har jeg å velge i? Jeg er trettitre, jeg kan ikke vente lenger!
Men Ingrid da, hva er det du sier? Faren din har jo dårlige bein også. Jeg hadde håpet at en svigersønn kunne hjelpe oss litt på hytta, det ville jo vært fint for oss alle? Hvordan skal det egentlig gå? Men ikke misforstå meg, Ingrid, ikke alle har det så lett her i landet, men hvorfor nå akkurat en ufør? Hva med naboen Torstein han er sterk og grei og har alltid sett på deg. Flink er han også, og dere ville fått friske, raske barn!
Mamma, nå må du gi deg. Torstein har jo aldri klart å holde på en eneste jobb, og så drikker han litt for mye. Hva har jeg til felles med ham? svarte Ingrid irritert.
Må du absolutt snakke så mye med han da? Jeg kan jo bare be ham spa jorda på hytta, så blir det middag etterpå, eller handle mat for oss han er da en god gutt, Ingrid! Kanskje dere kunne fått det til? prøvde jeg forsiktig.
Ingrid skjøv bare unna koppen og reiste seg: Jeg går og legger meg, mamma. Jeg trodde i det minste at du kunne se meg som et menneske, men du er som alle andre og tenker at jeg er stygg…
Ingrid, jenta mi, nei! ropte jeg etter henne, men hun vinket bare avvisende: Det er bra nå, mamma.
Hun lukket døra til rommet sitt rett foran ansiktet mitt.
Etterpå lå hun visst lenge våken. Hun tenkte på en gutt de nylig hadde fått inn, som hadde fått foten amputert til ankelen.
Foten hans ble knust under en tung betongplate i et forlatt hus som egentlig skulle rives. Ingen tok seg inn der før det var for sent, og dermed gikk det som det gikk.
Ingen besøkte gutten, han var yngre enn Ingrid, ikke fylt tretti engang.
I starten så han på Ingrid med bedende blikk, tok henne i hånda etter operasjonen, søkte blikket hennes.
Etter hvert forsto han nok selv om situasjonen, og begynte å stirre i taket taus og surmulende. Hun fikk så vondt av ham, kanskje fordi han var så ensom.
Tror du jeg noen gang kan gå igjen? spurte han henne uten å se mot henne. Ingrid svarte sikkert og fast:
Klart du kan! Du er fortsatt ung, alt leger seg.
Det sier alle, men prøv å mangle en fot sjøl det er ikke mye til liv, skjønner du! utbrøt han plutselig sint og vendte seg mot veggen.
Hvorfor gikk du inn i det huset da? svarte Ingrid skarpt. Du har jo bare deg selv å takke!
Jeg syntes jeg så noe røre seg, mumlet han motvillig. Siden snudde han seg hver gang hun kom inn.
Ingrid studerte ham lyse, kjølige øyne, nesten som is. Og ansiktet hans; pent og mildt, synd at noe slikt måtte skje ham.
Synes du synd på meg? spurte han plutselig en dag, Jeg ser jo du gjør det. Klart du gjør: slike som meg kan ingen annet enn å synes synd på. Hvem kan like en med én fot?
Sånne som meg får heller ikke kjærlighet, selv om jeg har både armer og bein. Jeg er vel heller ikke den noen kan synes synd på, men det er heller ikke noen som liker meg, kanskje hadde jeg vært heldigere uten føtter, da ville folk i det minste syntes synd på meg, svarte Ingrid spisst, og hun kjente tårene presse på.
Men Marius smilte plutselig for første gang til henne:
Så dum du er! Du, ikke pen? Er du blitt sprø? Jeg har sett på deg i det skjulte og bare vært misunnelig på han som får deg, skjønner du det?
Ingrid stirret på ham lenge, og merkelig nok trodde hun virkelig på ham. Så kom det hun hadde hatt på tunga lenge:
Men hvis jeg hadde valgt deg da, vil du gifte deg med meg? Nå er du stille, da lyver du, da skjønner jeg det!
Ingrid reiste seg og gikk mot døra, fornærmet og på gråten.
Marius løftet seg opp på albuene, ville kanskje reise seg om han bare kunne, men måtte bli sittende, og ropte etter henne:
Gift deg med meg, Ingrid! Jeg lover, snart ser ingen at jeg mangler noe. Jeg skal kjempe meg tilbake, ikke gå fra meg, Ingrid…
Hun stanset ute i gangen, på gråten men også for første gang følte hun at det var ham. Det spilte ingen rolle at hun ikke syntes hun så fin ut, eller at han manglet en fot. De hadde funnet hverandre akkurat som mamma pleide å si at tiden ville komme…
Marius kastet seg ut i rehabiliteringen med alt han hadde. Nå hadde han et mål å gifte seg med ei fantastisk jente, og han MÅTTE opp på beina, for dem begge.
Han ville at Ingrid aldri mer skulle tenke dårlige tanker om seg selv eller føle seg ensom. Hun var alt for ham, han ville bare leve med henne, alltid ved hennes side.
Har du blitt forelsket, jenta mi? spurte jeg, da jeg så hvordan hun strålte. Se på deg, og du som sa du var stygg!
Ingrid nektet ikke hun fløy rundt som om hun hadde fått vinger. Nå var eneste ønsket hennes at Marius snart lærte seg å gå ordentlig og fikk det til med protesen.
De begynte å gå tur sammen, først i sykehusgården, så på vinterhvite fortau pyntet med julelys i Oslo…
Her har de revet huset nå, det var her jeg ble liggende, sa Marius en dag og pekte.
Hvorfor gikk du inn der? Hva var det du så? Du har aldri fortalt det, minnet Ingrid ham på.
Du kommer til å le, men jeg så en hjemløs valp, tynn og svart med hvite flekker. Jeg var redd den kom til å fryse i hjel, tenkte jeg skulle ta den med hjem. Ville ikke være alene, skjønner du, forklarte han.
Og se der, den hunden der står jo og ser på oss! Men den tør visst ikke helt komme bort.
Det må jo være den samme, utbrøt Marius glad. Og bikkja ble faktisk med dem hele veien hjem bare på avstand.
Kan du fatte hvor heldig Ingrid er? For en kjekk mann hun har funnet seg, yngre enn henne, leilighet har han også og ingen svigermor! lo venninnene hennes på bryllupet.
Jeg sto med tårer i øynene da Marius kalte meg «mamma» for første gang.
Han er et barnehjemsbarn, har ingen slekt, men er en god og varm gutt. Det viktigste er jo at de elsker hverandre la dem få være lykkelige.
Og åkeren på hytta vår får stå ubrukt det er ikke så farlig, selv om Marius tar i et tak med alt, og får det alltid til!
Så nå bor Ingrid og Marius sammen med hunden Balder, som har blitt med dem videre. Men veldig snart er de fire, for Ingrid og Marius venter ei lita jente…
Aldri gi opp håpet for da kan du gå glipp av lykken uten å vite det.
Livet er så vakkert nettopp fordi det er uforutsigbart.




