Gaven
Så, gutten min, fortell meg, hvordan har du hatt det? Hvordan har dagen din vært?
Far, Henrik, kom hjem fra jobb, løftet fem år gamle Emil opp og satte ham ved siden av seg i sofaen, mens han børstet til det myke, lyse håret hans. Mens mor Lise laget middag, snakket faren med sin kjære og eneste sønn. Det var varmt og koselig i leiligheten, og midt i stua, mellom den lavmælte TV-en og bokhyllen, blinket en fargerik, liten julegran mystisk med alle slags lys. Det var akkurat ett døgn igjen til nyttårsaften.
Alt er bra med meg! erklærte arvingen. Men vennen min, Jørgen, har det ikke så bra.
Hva er det med Jørgen da? spurte Henrik. Er det han fra naboblokken?
Ja, det er han, nikket Emil.
Han fikk ikke gave på juletilstelningen i barnehagen i dag, innskjøt Lise, som tittet ut fra kjøkkenet i et vell av duften av ovnsstekt kylling. Stakkars gutt Kom igjen, gutter, vask hendene, og kom til bordet maten er klar!
Hvordan kunne det skje at han ikke fikk? sa Henrik overrasket, mens han reiste seg. Alle fikk, bortsett fra Jørgen? Det må være noe som er galt her.
Ja, alle fikk, men ikke Jørgen, bekreftet Emil, og klatret ned fra sofaen etter faren. Nissejenta og julenissen delte ut til alle, men ikke til ham. Og han ventet sånn.
Hva slags nissejente og julenisse er det som sårer et barn slik? sa Henrik oppbrakt, mens han satte seg ved bordet.
Det er kanskje ikke dem, trakk Lise på skuldrene. Kanskje moren til Jørgen glemte å betale for gaven, eller kanskje hadde hun ikke råd. Det skjer. Emil, har du vasket hendene?
Ja da, han var med meg på badet, sa Henrik, mens han forsiktig delte kyllingen opp og la bitene på tallerkener. Greit, sier du at hun ikke betalte. Men hvordan kunne styreren i barnehagen hva heter hun igjen? Åse? Hvordan kunne Åse la Jørgen bli ydmyket sånn, da nissejenta og julenissen ikke hadde gave til ham foran alle, liksom?
Åse var jo nissejenta, sa Emil.
Nettopp! Henrik var fortsatt opprørt. De må da kunne få til én ekstra gave til den stakkars gutten! Foreldrene kunne jo ha gjort opp for seg senere. Er det mulig å være så kald?
Uten at, så kunne de ikke, sukket Lise. Jeg hadde håndtert det annerledes.
Men foreldrene hans, da? Hvordan kunne de la sitt eget barn stå uten gave? Henrik ga seg ikke. Skjønner det ikke… Forresten, du, Emil!
Henrik så på Emil, som nøt en kyllingklubbe.
Delte du gaven din med vennen din?
Sønnen ga faren et bebreidende blikk.
Ja, pappa, jeg ville, og også Martin, Ingrid, Ole, og flere til. Men Jørgen ville ikke ta imot fra noen.
Se på ham, da for en stolthet! utbrøt Henrik. Sier du at han ikke gråt engang?
Jeg vet ikke Jeg så ikke, svarte Emil ærlig.
For en gutt! Henrik beundret ham igjen. Han fortjener ikke slikt.
Ja, jeg synes synd på Jørgen, sa Lise medfølgende. Tenk å være så lei seg.
Jeg mener vi skal ordne opp! sa Henrik plutselig bestemt, med et merke av ivrig rødme i kinnene og en glød i øynene.
Hvordan? spurte Lise, mens hun tørket munnen. Emil så også spent på faren.
Hør her! svarte Henrik hemmelighetsfullt. Vet noen av dere hvilket leilighetsnummer Jørgen bor i? Emil, vet du?
Nei, ristet Emil på hodet. Jeg har aldri vært hos ham, vi leker bare ute og i barnehagen.
Jeg kan kanskje finne ut, sa Lise tenksomt. Min venninne Mari kjenner nesten alle i blokken. Jeg kan ringe og høre. Men hvorfor det?
Kan du ikke bare ringe nå med én gang? ba Henrik bestemt.
Ok, sa Lise, men da må dere rydde av bordet og vaske opp!
De bor i nummer trettifem. Familien heter Pettersen, sa Lise etter noen minutter, mors navn er Marianne. Ingen far. Vel, han var der, men reiste. Uklart om han gikk frivillig eller fikk beskjed sikkert en grunn. Mor og sønn bor alene.
Hvor får du alle de detaljene fra? humret Henrik.
Min venninne heter Mari hun vet alt om alle her! smilte Lise. Hun sitter i styret i sameiet, vet du, all informasjon havner hos dem.
Klart det, sa Henrik. Emil, har du spist opp hele gaven din?
Ikke alt enda, sukket gutten. Mamma sier for mye godteri er ikke bra.
Hun har rett, sa Henrik omtenksomt. Så gaveposen din er hel og fin?
Ja, svarte Emil. Jeg åpnet den forsiktig.
Flott, sa faren og strøk ham over håret. Kan du legge godteriet over i en annen pose, så jeg kan få den fine gaveposen din?
Hvorfor det? spurte Emil skeptisk. Men han gikk inn på rommet sitt og kom ut med den fargerike posen, lett redusert. Han tømte innholdet ut på bordet, og godterier og kjeks i blanke innpakninger rullet over bordet.
Lise, som hadde betraktet dette rolig, sa så:
Så, mine kjære gutter, dere vil altså glede Jørgen med en gave? Når og hvem leverer den?
Best å gjøre det i kveld! sa Henrik. Hva sier du, Emil?
Ja! La oss gjøre det i dag! sa han ivrig. Skal jeg pakke ned noen av mine godterier til ham?
Hvis du vil dele, så er det flott, sa Henrik smilende.
Skal vi gå sammen til ham? spurte Emil, mens han la tilbake noen av sine søtsaker i posen.
Du tilbød jo allerede, og han sa nei. Kanskje han er for stolt. Vi gjør det litt annerledes…
Henrik gikk inn på rommet og kom ut igjen som julenissen! Helt ekte, med hvite støvler, rød frakk med hvit pels og fine mønstre, lue, stor hvit skjegg, stokk i hånden og gavesekk brodert med gule stjerner sekken var riktignok tom.
Emil så litt forvirret på ham, og sa så:
Pappa, var det du som var julenissen i fjor? Og året før?
Ja, det var jeg, bekjente Henrik. Beklager at jeg ikke har sagt det før. Men du hadde jo skjønt det til slutt uansett. Jeg fikk være julenisse på jobben en gang, og folk likte det så godt så nå har jeg vært det tredje året på rad. Likte du fjorårets nisse?
Veldig! sa Emil begeistret. Og så har vi vår egen nisse!
Han løp bort til faren og holdt ham rundt beina.
Lise la til litt mer godteri oppi posen, knyttet en fargerik sløyfe rundt halsen på den, og Henrik la den i sekken.
Skal jeg gå og besøke Jørgen med gaven? sa Henrik og justerte skjegget sitt.
Jaaa! ropte både mor og sønn i kor.
Kan jeg være med, pappa? bad Emil.
Som nissejenta? smilte faren.
Nei, som påskehare! lo Emil, og løp for å skifte. Mor og far så på hverandre og lo. Emil kom ut i helhvitt harekostyme, med lange ører på hodet, liten dusk bak, og kartongmaske med snute og værhår.
Ja, du får ta på deg jakke, selv om du er hare, vinteren er kald! sa faren og ga seg.
Henrik og Emil gikk ut sammen. Lise måtte holde tilbake latteren da hun så den høye julenissen med stokk og den lille haren med gavesekk slepende etter seg.
Ti minutter senere kom Henrik hjem igjen, rød i ansiktet og tydelig forlegen.
Hvor er Emil? spurte Lise engstelig.
Slapp av, han er hos Jørgen, de leker. Jeg henter ham om en halvtime, sa Henrik og tørket svetten i skjegget.
Han satte seg ned fortsatt som julenissen og sukket:
For et opplegg!
Og han fortalte Lise hva som skjedde hos Jørgen. Det viste seg at de den kvelden var de sjette som kom med gave til den ulykkelige Jørgen! Og sannsynligvis ikke de siste. Rett før dem hadde styreren i barnehagen, Åse, selv vært der dog ikke som nissejenta.
Hun unnskyldte seg og snakket lenge med Jørgen og moren, og var veldig lei seg for det som skjedde med gaven, sa Henrik mens han tok av seg frakken og skjegget. Noen hadde filmet juletilstelningen og lagt ut på kommunens nettside, og bare noen timer senere var det tusenvis av visninger og mange kommentarer!
Virkelig? sa Lise overrasket. Det må jeg sjekke.
Men viktigst av alt moren til Jørgen hadde bare betalt for gaven noen dager for sent…
Hun er delvis selv skyld i det, sa Lise saklig. Men hun bor jo alene og penger vokser ikke på trær. Barnehagen burde ha ordnet en nødløsning.
Ja, og styreren bare strøk Jørgen fra listen over barn som skulle få gave, Henrik var fortsatt opprørt. Et uskyldig barn ble såret.
Å, hadde jeg vært sjefen til Åse! sukket Lise. Sånn kan ikke barnehagestyrere holde på…
Kanskje hun får sparken, sa Henrik. Eller hun innser feilen sin. Etter min mening skal de som jobber med barn ikke gjøre sånn, egentlig.
Så ble det stille, Henrik satt og gnikket seg på haken, før han så opp på Lise.
Og, du, pappaen til Jørgen kom også! Med gave og bøyd hode, nesten gråtende
Nei, er det sant? sa Lise glad.
Akkurat da ringte det på døren. Lise åpnet og Emil kom inn igjen.
Hvorfor gikk du hjem alene? Henrik ble overrasket. Jeg skulle jo hente deg…
Jeg er da ikke liten! protesterte Emil. Dessuten, jeg kjedet meg der.
Hvorfor det? spurte pappa.
Jørgens mamma og pappa kranglet først, så gråt de. Jeg og Jørgen kom på kjøkkenet, da klemte de, og da Jørgen kom, klemte alle hverandre og gråt mer. Ganske rare folk! Ingen merket at jeg gikk…
Henrik og Lise så på hverandre og lo lettet.
Vel, mine kjære, nå tar vi oss en kopp te, sa Lise. Og så, for de som ikke sovner, venter vi på nyttår! Snart er det, og la oss håpe det blir lykkelig for alle!
Ja, det håper jeg! samtykket Emil raus.




