Gaven fra Bamse
Bamse, den store labradoren, ulte gjennom natten og lot ikke Sigrun få noen søvn. Da jeg om morgenen kikket inn i den lille hundehuset, stivnet jeg av skrekk.
Utkanten av natten hadde vært vill som en storm som kastet all sin raseri over jordens overflate. Regnet pisket ned som om det ville vaske bort all urett og glemsel. Lynsplittene rev himmelen i stykker og lyste opp mørket, mens tordenen buldret så kraftig at bakken så ut til å riste under hvert brak.
Trærne bøyde seg som levende skapninger, greiner slo mot gjerdet, og vannet strømmet inn i husene og forvandlet gatene til små innsjøer. Det virket som om hele verden hadde blitt kastet inn i kaos, og ingen visste hva morgenen ville bringe.
Da de første solstrålene kjempet seg gjennom gardinene, var stormen borte. Ingen spor av den voldsomme natten, ingen hint om gårsdagens oppbrudd. Himmelen glitret i klar blått som om den nettopp hadde blitt vasket, og luften var frisk og fylt av duften av våt jord og nyutsprungne blader.
Sigrun trakk seg etter en urolig søvn, gikk ut på verandaen og inhalerte den kalde morgenluften med fulle lunger. Det føltes som om naturen hadde blitt født på ny, og alt rundt henne pulserte med fornyet kraft.
Men et minne steg opp i tankene hennes: i nattens voldsomhet hadde Bamse, den trofaste vennen, plutselig begynt å klage i en sørgmodig tone, som om den forsto faren som truet. Sigrun hadde da ikke gitt det noen betydning kanskje bare tordenens brøl hadde skremt den. Men nå, mens hun så utover gården, krøp uro inn i henne.
Bamse pleide alltid å møte henne ved døren, logre med halen, hoppe og kose seg. Denne morgenen lå den stille i hundehuset og hastet ikke med å komme ut. Hjertet til Sigrun sank. «Kan den ha blitt skadet av lynet? Det var så kraftig at det kunne ha gjort vondt,» tenkte hun. Hun gikk nærmere og ropte lavt:
Bamse, gutt, er du ok?
Fra den mørke åpningen i huset dukket sakte et hovete hode med triste, årvåkne øyne. Bamse løp ikke frem, så ikke hoppet som vanlig. Den lå med ørrene trukket inn og så på Sigrun med en merkelig sorg som om den voktet noe dypt inne i seg.
Hva er galt med deg, kjære venn? hvisket Sigrun, og en kulde gled langs ryggraden.
Hun gikk inn, hentet en kniv og skar av noen saftige pølsestykker Bamses favoritt. «Kanskje den er sulten?» tenkte hun. Men selv lukten av kjøttet fikk ikke Bamse til å bevege seg. Den lå bare der, som om styrken hadde forlatt den, eller kanskje en gammel, morslig instinkt hadde tatt over og holdt den fra å forlate hullet i hundehuset.
Sigrun rynket pannen. Dette var ikke normalt. Selv i den mest rasende stormen pleide Bamse alltid å løpe mot henne for beskyttelse. Nå trakk den seg tilbake og beskyttet sitt eget område. Tankene snurret: «Er den syk? Har den blitt bitt av en slange? Eller er det en sykdom som har tatt tak i den?»
Uten å nøle tok hun telefonen og ringte den kjente veterinæren Leif Hansen, som hun hadde kjent i mange år. Han lovte å komme så raskt som mulig.
Om tjue minutter rullet en gammel, men velholdt bil inn i oppkjørselen. En høy, gråhåret mann med briller og en sort ryggsekk steg ut. Leif Hansen var mer enn bare en veterinær han var en helbreder som kunne «føle» dyr på en måte som fikk ham til å forstå deres stille rop.
Så, hva har vi her? spurte han mens han så seg rundt.
Sigrun fortalte kort om Bamses merkelige oppførsel. Leif gikk til hundehuset, satte seg på huk og ropte mykt:
Bamse, lille venn, kom ut. Overgi deg til Leif.
Bamse bare brummet lavt og presset seg mot veggen. Aldri før hadde den brummet mot noen den kjente. Det var ikke bare merkelig, det var skremmende.
Noe er galt, mumlet Leif. Hun pleide å løpe til meg som til en far. Hva har skjedd med henne?
Jeg er redd hun er syk, svarte Sigrun med skjelvende stemme.
Kanskje en flått? Eller har den blitt bitt? tenkte Leif. Vi må undersøke henne.
Sigrun gikk forsiktig til hundehuset, trakk Bamse i leddbåndet. Den motsatte seg ikke, men den hastet ikke med å komme ut. Da det ble klart at den ikke ville gå, krøp den sakte ut med tydelig misnøye, men fortsatte å se seg tilbake.
Det er noe som rører på seg! ropte Leif plutselig og så inn.
Sigrun løp og stanset foran ham. I den dype kroken av hundehuset, sammenkrøpet i en liten ball på et gammelt teppe, lå en liten gutt. Han sov med en skitten dukke presset mot brystet.
Ansiktet hans var blekt, øynene røde av tårer, og klærne var gjennomvåte og revne. Han hadde ingen sko på føttene. Han så ut som om han hadde blitt forlatt, glemt mellom drøm og mareritt.
Hva er dette? hvisket Leif, uvant til synet.
Det er ikke hva, men hvem! pustet Sigrun. Det er et barn! Jeg kan ikke løfte ham alene hjelp meg!
Leif trakk på seg brillene og kikket forsiktig inn. Bamse brummet igjen, men Sigrun smilte den beroligende:
Alt er i orden, Bamse. Vi gjør ingen skade. Du er en helt, du reddet ham.
Hun førte hunden ut på verandaen mens Leif forsiktig løftet gutten i armene. Han våknet, gned øynene, så seg forvirret rundt og begynte å gråte stille.
Sigrun holdt ham tett. Han var lett som en fjer, som om han i lang tid ikke hadde blitt matet ordentlig. På ham var en skitten t-skjorte med utslitte kanter, bukser med flekker og ben som var dekket av skrubbsår.
Hvem er du, lille venn? spurte hun mykt.
Gutten svarte ikke, men så på henne med store, redde øyne, som om han ventet på en reprimande.
Jeg ringer politiet, sa Sigrun og gikk mot huset. Et barn blir ikke forlatt sånn. De leter sikkert etter ham.
Leif stoppet henne:
Vent. Jeg kjenner denne gutten. Det er Marius. Han er sønn av Kari Kari, den tidligere skolejenta som en gang var livlig, men som endte opp i en dyp grøft av rus og kriminalitet.
Sigrun kjente igjen navnet. Kari hadde falt inn i et liv med sterke drikker, låner penger, ble dømt for småtyveri og til slutt for en innbrudd på postbudet. I fengsel fikk hun en sønn, Marius, som ble plassert i barnehjem.
Men de slapp henne fri? spurte Sigrun.
Ja, nylig. Hun hentet ham fra instituttet, men ikke for å elske ham. Kanskje for å vise at hun også er mamma.
I realiteten er hun aldri edru, hun forlater ham ofte alene. Folk som henne bør fratas foreldreretten. Marius er nesten fem år, kan knapt snakke, vet ikke hva «hjem», «familie» eller «kjærlighet» betyr.
Sigrun kjente en blanding av bitterhet og raseri. Hun husket selv hvordan hun hadde drømt om barn, hvordan hun to ganger hadde mistet et lite liv.
Leif kunne ikke forklare årsaken. Hver gang var det som et slag i ansiktet. Nå stod hun med et levende, skjelvende barn i armene, forlatt som en kastegods.
La ham bli hos meg for en stund, sa hun bestemt. Jeg vil gi ham mat, varme og omsorg, og så levere ham til Kari. La henne se hva hun har gjort med sin egen sønn.
Hun hentet varmt vann, et mykt håndkle og barnesåpe. Hun vasket Marius med ømhet, som om han var hennes eget barn. Deretter kledde hun ham i en gammel t-skjorte, pakket ham inn i et pledd og satte ham ved bordet. Gutten spiste i stillhet, raskt, som om han fryktet at maten skulle bli tatt bort.
I det øyeblikket kom Anders, hennes ektemann, inn. En høy, sterk mann med milde øyne.
Kjære, trenger du noe? Jeg har kjøpt brød han stoppet opp. Og hvem er dette?
Det er Marius, Karis sønn. Jeg fant ham i Bamses hus.
Anders så på gutten, så så på Sigrun. Han visste hvordan hun hadde lengtet etter et barn, hvordan enhver fremmed baby brøt noe i henne.
Jeg forstår, sa han rolig. Hva trenger vi?
Kjøp ham sko og nye klær. Alt nytt.
Anders spurte ikke mer. Han gikk, kom tilbake etter en time med poser. Ikke bare klær, men også en rød lekebil med skinnende hjul. Marius lo for første gang på lenge.
Senere, da gutten sov, mumlet han:
Jeg vil ikke hjem til mamma
Sov nå, lille venn, hvisket Sigrun. Ingen vil ta deg bort.
Anders omfavnet henne.
Han vil ikke gå til henne, og jeg forstår ham.
Jeg skal besøke Kari og finne ut hva som foregår, sa Sigrun.
Karis hus lå i en forfallen del av byen, med knuste vinduer, lukten av humle, røyk og desperasjon. Inne var mørkt, skittent og tomt. Da Sigrun gikk inn, sprutet røyken i halsen hennes.
Hvem er der? kom en hes stemme. Er det lille Lina?
Kari, det er jeg Sigrun. Vi var i samme klasse.
Å jeg kjenner deg ikke. Hvorfor er du her?
Din sønn er hos meg. Jeg fant ham i hundehuset. Han var uten sko, sulten og redd.
Så hva? La ham gå. Hvor har han sovnet?
Du er mor! Hvordan kan du si så?
Hvem er du til å dømme meg? ropte Kari. Gi meg tilbake sønnen min! Hvis du ikke gjør det, får du en pisk!
Han kommer ikke tilbake til deg, svarte Sigrun, så rett i øynene. Jeg ringer politiet. Et barn skal ikke vokse opp i et slikt helvete.
Kari ble stille.
Vent ikke politi Jeg har bare ham, mitt blod
Så gjør huset ditt i orden, lev som et menneske. Så kan vi snakke.
En uke gikk uten at noen kom. Sigrun kom tilbake og så en trist scene: Kari lå i sengen uten livstegn, overveldet av et alkoholisk slag. Andres og Sigrun begravde henne. Etter den tragiske hendelsen bestemte de seg for å adoptere Marius som sin egen sønn.
Etter måneder med undersøkelser, intervjuer og tester ga barnevernet grønt lys. Marius ble deres barn.
To år senere blomstrer våren igjen. I hagen leker Marius, nå blitt en ung gutt, og han har vokst seg sterk. Han ler og leker med Bamses valper den samme hunden som reddet ham den stormfulle natten.
Pass deg, gutten! ropte Sigrun.
Ingenting, barnas latter gjør faren glad! lo Anders mens han justerte vinterlue på deres lille datter Ingrid, som ble født for ett år siden.
Ingrid smilte fornøyd og pludret på sitt barnespråk mens hun så på broren sin. På dette øyeblikket var lykken komplett. De var en familie. En ekte familie, ikke bare av blod, men av hjertets vilje.
Dette er en utrolig historie om menneskelighet, barmhjertighet og kjærlighet.




