Ingrid, jeg orker ikke mer, stemmen i telefonen var som en dødsdom, ikke en bønn. Jeg har ingen steder å gå. Du er jo søsteren min.
Ingrid stanset midt på sitt plettfrie kjøkken, mens hun fortsatt holdt vannkannen til fiolene. Utenfor farget aprilkvelden himmelen i et mildt rosa skjær, og på komfyren putret det gryter med grøt og duftet stekt løk. Alt var som det skulle. Fredelig, forutsigbart, rolig. Helt til denne telefonen.
Solveig, hva har skjedd? spurte Ingrid, selv om hun allerede visste svaret. Det hadde hun alltid gjort.
Torstein dro. Han dro for godt, skjønner du? Han sa jeg utmattet ham. Han trengte et annet liv. Men jeg er da et menneske, jeg og? Jeg har to uker igjen av leiekontrakten, mista jobben for en måned siden, og pengene er slutt. Ingrid, jeg kommer til deg, bare for en natt eller to, til jeg finner ut av det.
“Natte” det ordet hadde Ingrid hørt så mange ganger at hun kunne ha laget en liten ordbok over familieforhold, med det ordet på førsteplass. “Natte” ble til en uke, uka ble til en måned, måneden til et halvt år. Og hver gang begynte det med “du er jo søsteren min”.
Når kommer du? fikk Ingrid bare sagt, idet hun satt vannkannen fra seg ved siden av fiolene på vinduskarmen.
I morgen til lunsj. Jeg har allerede kjøpt billett. Brukte de siste pengene mine. Kan du møte meg?
Blikket til Ingrid falt på notatboken hvor hun med sirlig håndskrift hadde ført inn morgendagens plan: legetime klokken ni, deretter til fru Lunde med noen papirer, og etter lunsj skulle vintertøyet ryddes bort. Livet til en sekstiårig kvinne, pensjonert for tre år siden, men som fortsatt jobbet hjemmefra med regnskap for et lite firma. Hver stein i livet var stablet på plass, alt hadde en rutine, hver time sin betydning.
Jeg henter deg, sa hun, og la på.
På komfyren putret grøten fortsatt rolig, fiolene glødet svakt i det siste sollyset på vinduskarmen, og Ingrid kjente noe spenne seg inni seg. Ikke glede over å se lillesøsteren hun knapt hadde truffet på nær et år. Noe annet. En fornemmelse av at det samme kaoset hun var så utslitt av nå, skulle begynne igjen.
Neste dag sto Ingrid på perrongen på Oslo Sentralstasjon og så menneskene strømme ut av toget. Hun kjente igjen Solveig med en gang, selv om hun hadde forandret seg: Håret, en gang mørkt og blankt, var nå unaturlig lyst rødlig med tydelig ettervekst. Jeans som satt altfor stramt for en på femtifire, slitt jakke, diger sekk på ryggen og to bæreposer i hendene.
Ingrid! ropte Solveig, presset seg ut av folkemengden og kastet seg i armene hennes.
De omfavnet hverandre, og Ingrid kjente lukten av billig parfyme og brukte klær. Solveig klamret seg til henne, nærmest som om hun prøvde å forsvinne fra verden.
Å, det er så godt å se deg, mumlet hun. Du kan ikke ane hva jeg har vært igjennom. Helt forferdelig, helt forferdelig.
På vei hjem snakket Solveig ustanselig. Torstein var en drittsekk, jobben var uutholdelig, utleieren en heks, byen kald og fremmed. Ingrid lyttet, tittet ut vinduet fra trikken. Det var den samme gamle leksa, gjenkjennelig helt inn til smerten. Ti, tjue, tretti år hadde Solveig alltid fortalt det samme, bare navn, steder og menn skiftet.
Du vet, sa Solveig da de gikk opp trappen til Ingrids leilighet i fjerde etasje, jeg har tenkt så mye på hvor heldig jeg er som har deg. Ett menneske som aldri snur ryggen til. Vi er jo familie, samme blod.
Ingrid låste opp, lot søsteren gå inn. Solveig slapp sekken i gangen, posene falt ned på gulvet, jakken hang hun på kroken over Ingrids egne, pent hengende kåpe.
Her er det så fint hos deg, sa hun og så seg rundt. Rent, hyggelig, det lukter hjemme. Jeg har savnet det sånn.
Leiligheten til Ingrid var koselig, pleid med omsorg gjennom førti år, siden hun fikk den gjennom jobben på regnskapskontoret på fabrikken. Lyse tapeter med diskret mønster, tremøbler hun hadde lakket selv, mengder av grønne planter, heklede brikker på bordene, bilder i rammer. Alt på sin plass, akkurat slik som årene alene hadde lært henne det.
Kom, gjør deg hjemme, sa Ingrid. Jeg setter over litt te.
Har du noe mat? spurte Solveig mens hun allerede knipset av seg skoene og lot dem bli midt på gulvet. Har ikke spist siden i morges, sparte penger.
Ingrid laget ostesmørbrød, tok frem eplekaken hun bakte i går, laget sterk te. Solveig spiste med appetitt, samtidig som hun fortsatte å klage over sine uhell. Torstein, som hun hadde vært sammen med i to år, var gjerrig og hard. Jobben hadde hun mistet fordi sjefen var sjalu, påstod hun; husleien var så høy at hun så vidt fikk det til å gå rundt.
Kan du tro, fjorten tusen kroner for et kott! indignerte Solveig seg. I denne skitne byen! Jeg ba ikke om et slott, bare et sted å bo. Og den gamle heksa krevde husleia på minuttet, én dags forsinkelse og det ble bråk.
Ingrid drakk litt te og sa ikke stort. Hun visste Solveig aldri kom til å fortelle hele sannheten: At hun ofte forsov seg, at de siste pengene røk på sminke og kafébesøk, at Torstein forlot henne fordi han var utslitt av å stadig låne henne penger.
Ingrid, kan jeg få bli hos deg litt? Bare en måned? Til jeg finner noe nytt? Jeg lover så snart jeg får jobb, flytter jeg ut. Du vet jeg er energisk, flink til å snakke med folk. Lover!
“Lover” et annet gjengangerord.
Bli så lenge du må, svarte Ingrid. Men jeg har regler. Jeg har bodd alene lenge, og trenger ro spesielt om morgenen. Jeg står tidlig opp.
Selvfølgelig! Jeg skal knapt lage lyd. Jeg er bare her til jeg lander på beina. Vi er familie, ikke sant? Familie hjelper hverandre.
Samme kveld reidde Ingrid opp til Solveig i stua. Rent sengetøy, nytt håndkle, vannmugge. Solveig tok alt som en selvfølge, takket knapt, kastet rundt seg med klær fra sekken.
Ingrid, har du litt ansiktskrem? Min er tom, og huden min tørker helt ut.
Ingrid hentet den dyrebare kremen, den hun unnet seg selv én gang i blant. Solveig smurte seg generøst både i ansiktet, på halsen og hendene.
Kjempegod, nikket hun, har ikke brukt noe sånt på lenge.
Natten kom, men Ingrid fikk ikke sove. Hun lå i senga og lyttet til Solveig som ordnet seg ute i stua, bøyde teppe og gikk frem og tilbake. Den vante stillheten var brutt. Dette var bare begynnelsen.
Ingrid sto opp seks, som hun pleier. Vasket seg, tok lett morgengymnastikk i soverommet for ikke å vekke Solveig, lagde havregrøt med eple, satte seg ved PC-en for å gjøre ferdig arbeidspapirene til et regnskap med frist før lunsj.
Klokka ni hørtes snorking fra stuen, deretter hoste og subbende skritt. Solveig kom inn på kjøkkenet i utslitt t-skjorte og truse, med håret til alle kanter.
Har du kaffe?
I skapet, svarte Ingrid uten å se bort.
Solveig slamret med kopper og lette etter skje, satte på vannkokeren og åpnet kjøleskap.
Har du noe søtt? Må ha noe søtt om morgenen.
Kjeks på øverste hylle.
Hun fant pakken og åt halve på ett øyeblikk der hun satt på kjøkkenet og bladde på mobilen.
Jobber du? spurte hun etter en halvtime.
Ja, jeg må bli ferdig.
Og hvor lenge tror du det tar?
To timer til, kanskje.
Ok da, jeg går og slenger meg litt. Er helt utslitt.
Så gikk hun og la seg til å se på TV i stua. Ingrid kunne høre et eller annet talkshow hvor folk kranglet. Det ble stadig vanskeligere å konsentrere seg om tallene.
Da rapporten var klar til lunsj, følte Ingrid seg tappet for krefter. Hun gikk på kjøkkenet for å lage mat. Solveig lå fortsatt på sofaen og scrollet på telefonen.
Vil du spise?
Kommer om et minutt.
Ingrid laget salat, varmet suppe, satte på bordet. Solveig kom, spiste.
Godt. Du har alltid vært flink til å lage mat. Jeg jeg kan ikke. Torstein sa jeg har ti tommeltotter.
Etterpå tilbød Solveig seg å vaske opp, men gjorde det så slurvete at Ingrid måtte ta det om igjen. Panner sa hun var for orket ikke å ta. Gaflene havnet hulter til bulter i skuffen.
Ingrid, skal vi gå på kafé eller kino i kveld? Jeg trenger å tenke på noe annet.
Jeg har ikke råd, sa Ingrid forsiktig. Jeg er pensjonist og har bare denne ekstrajobben.
Å, Ingrid! Vi er søstre! Det er vel ikke for mye å be om én gang? Jeg betaler tilbake når jeg får jobb.
“Også det” enda et fast uttrykk som aldri ble oppfylt.
Solveig, kanskje det beste er at du begynner å lete etter jobb, sa Ingrid. Jo fortere du finner noe, jo fortere kommer du på beina.
Jeg prøver jo! Men det er umulig, lønna er elendig eller forholdene forferdelige. Jeg trenger noe bedre.
Den kvelden gikk Ingrid tidlig til sengs under påskudd av å være sliten. Solveig ble sittende og glane på TV. Ingrid lå i mørket og forsto at et søskenforhold er umulig å fange i ett ord. De elsket hverandre, visste hun. Men kjærligheten var ulik. For Ingrid handlet den om respekt og hjelpsomhet, uten å utslette seg selv. For Solveig var kjærlighet en slags redningsbøye som alltid måtte gripes etter.
Uken gikk uten at Solveig gjorde stort for å finne arbeid. Hun sov lenge, skrev om seg selv i Facebook-grupper, gikk rundt i Ingrids slåbrok, brukte sminken hennes, hennes håndklær, hun tok også klær fra skapet. Hvis Ingrid våget å påpeke det, ble Solveig såret.
Du er min søster! Hvor smålig kan man være? Du har jo alt! Hva gjør det om du deler?
Ingrid svarte ikke. Hun hadde aldri lært å være direkte, hadde fått inn med morsmelken at familie er over alt. Å si nei var forbundet med svik.
Likevel vokste ubehaget i henne. Hun begynte å irritere seg på hver minste lyd; Solveigs krav om penger, hennes slurv, søl på kjøkkenet, telefonprat på høyt volum, klissete håndklær over sengen.
Ingrid, har du noen hundrelapper til nye strømpebukser? Mine er utslitt.
Jeg har ikke mye til overs. Det går mer til mat enn vanlig.
Vær så snill, Ingrid. Bare noen hundrelapper. Betaler straks jeg har jobb. Lover.
Hun ga henne 300 kroner. Så 500 til månedskort. Så 1000 til mobilreparasjon. Pengene forsvant, og Solveig lette fortsatt ikke etter jobb.
Vet du, sa Solveig under ettermiddagsteen, husker du vi var små? Du var alltid så ansvarlig, jeg var livsglad. Mamma sa stadig: “Ingrid er til å stole på, og Solveig vår er familiens solstråle.” Husker du?
Jeg husker, svarte Ingrid.
Vi holdt alltid sammen. Du forsvarte meg når guttene i gata ertet, du hjalp meg med leksene. Du har alltid vært bautaen min. Det er du enda. Den eneste som ikke har sviktet.
Ingrid visste det var en form for kontroll. Familiefølelsen, skyldfølelsen, behovet for å redde. Alt pakket inn i barndomsminner.
Solveig, jeg vil hjelpe deg, sa Ingrid. Men jeg må se at du prøver, at du virkelig prøver å ordne deg.
Jeg prøver da! Du ser det bare ikke! Jeg har det fryktelig, jeg har stress og depresjon, jeg må få litt tid. Du presser meg, jeg er jo ikke en maskin.
Ingrid svarte ikke. Ingenting ble sagt mer.
Etter en måned hadde Solveig verken funnet eller lett etter jobb. Hun bodde i Ingrids leilighet som om det var en feriekoloni, sto sent opp, gjorde ingenting i huset og krevde stadig mer av Ingrid. Ingrid fikk dårligere søvn, hodepine, hendene skalv når hun satte seg til regnskapsjobben.
Til slutt ringte hun venninnen fru Lunde.
Lise, jeg klarer ikke mer. Solveig har bodd her i en måned, skjerper seg ikke. Hun leter ikke etter jobb, hun bruker mine penger. Jeg vet det er søsteren min, at jeg skal hjelpe. Men hvordan sier man nei til familie, når det har lært deg at det er svik å si nei?
Ingrid, kjære deg, kom det forsiktig fra fru Lunde, å hjelpe og å bli utnyttet er ikke det samme. Det er ikke din oppgave å forsørge en voksen som ikke vil endre seg. Det er ikke kjærlighet, det er medavhengighet.
Hun sier jo at jeg er den eneste hun har. Og at om ikke jeg hjelper, mister hun alt.
Manipulasjon. Hun er voksen, Ingrid. Det er ikke din feil. Slike mennesker må møte virkeligheten, ikke skjermes bort.
Etter samtalen ble Ingrid sittende. Det hugget til i brystet. Hun mintes alle gangene Solveig hadde kommet “for å sove over”: etter skilsmissen, etter jobbtap, krangelen med en utleier. Hver gang med penger, hjelp, omsorg og så tilbake til gamle spor.
Den kvelden satt Ingrid på kjøkkenet, drakk te. I stua lå Solveig på sofaen, TV-brølet overdøvet alt. Ingrid så seg rundt og husket hvordan hun hadde bygd dette livet stein for stein etter at hun sto igjen alene. To jobber for nye gardiner, blomster på bordet, møbler hun sparte til. Hvordan hun lærte å klare seg selv.
Og nå raste det sammen igjen ikke ved egen kraft, men ved en annen som mente det var en selvsagt rett å trenge inn i hennes liv, ta tiden, pengene, stillheten.
Ingrid reiste seg, gikk inn i stua. Solveig så ikke opp.
Solveig, vi må snakke.
Vent litt, sier Solveig bare, nå er det spennende.
Ingrid slår av TV-en med fjernkontrollen.
Hva gjør du?! Jeg ser jo på det.
Dette må sies nå.
Det var en tone i Ingrids stemme Solveig ikke kjente igjen. Hun satte seg, la fra seg kjeksen.
Hva nå? Hva vil du si?
Ingrid satte seg i stolen mot henne. Hendene skalv, hjertet dunket. Hun hadde aldri vært god på konflikt.
Solveig, du har bodd her en måned nå. Du lovte det var midlertidig, at du snart skulle flytte ut.
Jeg leter etter jobb, men det er ikke lett.
Nei, du gjør ikke det. Du sitter hjemme, ser på TV, surfer på mobilen. Du søker ikke. Du bruker pengene mine. Du tar ting uten å spørre. Du forstyrrer rutinen min. Jeg er sliten, Solveig. Jeg er veldig sliten.
Så jeg blir kastet ut, da? Skal søstra di stå på gata?
Jeg kaster deg ikke ut, men jeg kan ikke fortsette slik. Du må faktisk begynne å lete seriøst etter jobb, respektere at dette er mitt hjem, og forstå at jeg også har grenser.
Det handler bare om deg, skjønner jeg? Du bryr deg ikke om hvordan jeg har det?
Jo, men kjærlighet betyr ikke at jeg skal ødelegge hele livet mitt for din skyld.
Ødelegge livet? Hva slags liv da?! Du bor alene, teller kroner, har ingen.
Ingrid svarte ikke, men kjente at presset forsvant litt.
Du har rett, dette er mitt liv, slik jeg har valgt det. Jeg har rett til å beskytte det.
Og jeg har ikke rett til hjelp? Jeg har det helt forferdelig, Ingrid. Jeg er deprimert, klarer ingenting. Jeg trenger støtte.
Og jeg har støttet deg med mat, husrom, penger i en måned. Men ekte støtte er også ærlighet. Jeg orker ikke slik lenger.
Så jeg skal ut? Søsteren din, som alltid har vært der.
Du har ikke alltid vært der. Du dukket kun opp når alt raste. Når alt var bra, hørte jeg aldri noe.
Jeg kaster deg ikke ut, sa hun igjen. Men det er nye regler: To uker til, da skal du ha funnet en jobb. Hvilken som helst jobb: butikk, renholder, kafé. Da skal du flytte til et eget sted. Jeg låner deg penger til husleie, men så er det slutt. Videre må du klare deg selv.
To uker? Er du gal? Hvordan skal jeg klare å finne jobb på to uker?
Hvis du vil, så klarer du det. Folk får til slikt. Men ikke på min regning.
Stemningen mellom dem var anspent. Solveig var ofte såret, sint, prøvde å bruke gamle grep, men Ingrid sto på sitt. Nå eller aldri.
På ellevte dagen kom Solveig hjem fra en prøvedag som butikkmedarbeider. Lav lønn, ubeleilig arbeidstid, men hun hadde fått jobben.
Der, fornøyd? sa hun.
Jeg er glad på dine vegne, svarte Ingrid oppriktig.
Jeg hater den jobben, svarte hun, fylte et glass vann, men det får gå.
Trettende dagen hjalp Ingrid henne å finne et rom til leie hos en pensjonert dame på Tveita. Ikke så langt unna, billig og rent. Hun ga Solveig penger til en måneds husleie og litt mat.
Dette er siste gangen, sa hun. Nå klarer du resten selv.
Solveig nikket stille. De pakket tingene hennes i sekken, to plastposer, og Ingrid kjente på en blanding av lettelse og sorg. Endelig kunne livet gå tilbake til sin ro.
Da går jeg vel, sa Solveig og vendte seg mot døren.
Solveig.
Hun snudde seg. Ansiktet magrere, øynene røde.
Ring meg når du har kommet i orden, sa Ingrid mykt. Jeg vil vite hvordan det går.
Hvorfor? Nå er du da kvitt meg.
Du er søsteren min, svarte Ingrid enkelt. Jeg elsker deg. Men på en annen måte enn før.
Ok, sa hun stille. Jeg ringer.
Hun forsvant ut døra. Ingrid satt lenge ved kjøkkenbordet; stillheten i leiligheten kjentes uvant og kjærkommen.
Hun gikk gjennom stua. Sofaen redd opp, putene på linje, ingen kleshauger. Hun åpnet vinduet, slapp inn duften fra den norske våren. Det luktet nytt.
Hun visste at hun burde gjort dette for mange år siden. Hun hadde ikke fornektet hjelpen, bare pekt veien videre. En vei mot ansvar, mot å stå på egne ben. Det gjorde vondt, men det var nødvendig.
For som fru Lunde hadde sagt: Voksne barn kureres ikke med omsorg. De kureres av å møte virkeligheten. Nå måtte Solveig entre den uten storebror eller storesøster som sikkerhetsnett.
Vil det virke? Ingrid vet ikke. Kanskje faller Solveig tilbake. Kanskje blir hun fornærmet for godt, kanskje forandrer hun seg. Kanskje ikke.
En uke senere ringte Solveig. Stemmen var sliten, men rolig.
Ingrid, det er meg. Jeg ville bare si at det går greit. Jeg jobber, bor her, utleieren er trivelig.
Så bra, svarte Ingrid.
Jeg er sliten, sa Solveig. Ikke vant til dette. Men jeg klarer meg.
Det ble stille.
Ingrid, jeg har tenkt mye. På det du sa, om at jeg alltid la byrden på andre. Og du har rett. Det er vondt å innse. Jeg har vært sint, jeg trodde du var slem. Men du ga meg en sjanse til å vokse opp. Det er på tide.
Et stille smil bredte seg hos storesøsteren. Ingrid tørket en tåre.
Takk for at du sa det. Jeg var redd du aldri ville tilgi meg.
Kanskje hadde jeg det ikke, om jeg var en annen. Men jeg skjønner, selv om det er vondt.
Om du får det veldig vanskelig, begynte Ingrid.
Nei, jeg må lære meg å klare ting selv. Jeg er femtifire år. Nok er nok.
De lovte å ringes igjen, la på. Ingrid ble sittende ved bordet og titte ut. Hun visste ikke hvordan fremtiden ville se ut mellom dem. Men kanskje bare kanskje var dette begynnelsen på noe sunnere. På ordentlig.




