«Bare etter bryllupet!» sa hun til forlovede.
Jeg kom fra treningssenteret og så at jeg hadde syv ubesvarte samtaler fra mamma forteller Sigrid. Så leste jeg en SMS: «Ring meg tilbake!». Selv om klokken allerede var nesten elleve, bestemte jeg meg for å ringe. Mamma er litt urolig og klarer ikke å sove på natten over småting. Hun ba meg komme, og med tårer i øynene fortalte hun at noe hadde skjedd, at det kanskje måtte bli avlyst.
Sigrid har en søster, Inger, på tjuetre år. Hun er en ambisiøs designer som allerede har oppnådd suksess. For omtrent ett år siden ble hun ferdig med studiene og fikk raskt jobb. Hun studerte design og jobbet deltid, og da hun ble uteksaminerte, ble hun med en gang ansatt i firmaet hvor hun hadde hatt praksis. Ingers privatliv hadde også vært et forbilde helt til nå.
I litt over ett år har hun gått sammen med Eirik. Han er tre år eldre. Han bor alene, jobber og sparer til å kjøpe sitt eget hus. Han virker veloppdratt og høflig.
Inger og Eirik har satt tidspunktet for vielsen hos kommunen. Det er kun noen uker igjen til bryllupet.
Noen skrev til Inger på sosiale medier! sier Sigrid. «Vi kjenner hverandre ikke, men jeg kjenner deg og tror du bør vite dette før dere gifter dere». Inger svarte at hun hadde sett profilen, kvinnen var i førtiårene, så hva kan hun ha av viktig informasjon?
Den ukjente kvinnen begynte å spamme henne med meldinger fra flere kontoer. Til slutt avtalte de å møtes på en kafé nær Ingers arbeidsplass.
Inger satt ved et bord og ventet, da en gravid kvinne plutselig gikk inn i kafeen. Først trodde hun det ikke var henne, men ble overrasket da kvinnen kom mot henne.
Er du Inger? Jeg heter Elise, jeg har gått sammen med Eirik i over ett år, og om fire måneder får vi en sønn.
Selvfølgelig trodde ikke søsteren på historien. Det hørtes ut som tull, eller? Det kunne ikke være sant. Hun og Eirik hadde vært sammen i over ett år og skulle snart gifte seg! Elise ville ikke krangle eller bevise noe, så hun gikk. På vei ut sa hun at hun hadde telefonnummeret sitt, og at Inger kunne ringe hvis hun hadde spørsmål. Så la hun til at hun kunne snakke med forlovede.
Hva sa Eirik til henne?
Jo, så begynte alt. Inger bestemte seg for at hun og Eirik bare skulle ha intimitet etter bryllupet. De gikk sammen, kysset og klemte, men det var alt. Inger hadde ingen erfaring.
Eirik var imidlertid en ung mann med litt erfaring. Han var tålmodig, men klarte ikke å binde seg, så han ønsket et forhold uten forpliktelser for å tilfredsstille sine behov. Han hadde møtt Elise et sted, men advarte henne med en gang at det ikke kunne bli noe alvorlig, og at han ikke hadde planer om å være sammen med henne. I starten passet alt.
Elise hadde nylig blitt skilt. Hun har ett barn, får gode barnebidrag og har arbeid. Den ordningen passet henne fordi hun så aldersforskjellen mellom dem.
Eirik sa at når barnet ble født, ville han ta en farskapstest, og hvis barnet var hans, ville han hjelpe. Han la skylden på Inger, fordi han er en frisk ung mann, og hun med sine gammeldagse holdninger hadde forårsaket dette.
Nå presser Eirik Inger til å bli igjen, fordi han elsker henne, mens Elise kun var en fysisk kontakt for ham. Hvis Inger hadde vært klokere, hadde hun ikke hatt Elise i livet.
Eirik sa at om barnet var hans, ville han bidra, men han har ikke tenkt å ha kontakt. Elise bestemte seg for å føde barnet, og han tilbød å betale 20000 kroner til en fertilitetsbehandling. Hun avslo. Nå er det hennes problem.
Hva tror dere, er Eirik skyld i dette, eller ikke? Kanskje hans maskulinitet tok over, for en ung mann uten sexliv har det virkelig vært tungt! Eller bør Inger løpe fra en slik forlovede, når mangel på intimitet ikke er noen unnskyldning for utroskap?




