Forrådte min fars minne.

Sveket farens minne

Liv Kjersti ruslet gjennom bakgårdene for hundrede gang, selv om det bare var fem minutter å gå fra blokka til bakeren men akkurat denne kvelden føltes det som en evighet. Hun orket virkelig ikke å komme hjem til leiligheten der bare en kald vannkjele og skitne gulv ventet, samt den feite katten Knut, som i det siste var blitt hennes eneste samtalepartner, om man ser bort fra TV-en. TV-en stod på fra klokka syv om morgenen til leggetid, bare for å fylle rommet med stemmer av folk som ikke var der.

Beina verket, kneet minnet henne surt på været, og himmelen dryppet, men Liv likte å stoppe på lekeplassen likevel. Svingene og benkene var våte, men hun satte seg forsiktig på kanten av benken under en rusten soppliknende baldakin, stakk hendene dypere ned i lommene på den fillete frakken (syvende sesong nå, men hvem gidder kjøpe nytt, egentlig?).

For lenge, lenge siden, mens hennes kjære Jon fremdeles levde, og huset var tettpakka med to barn eldste Marius og lillesøster Ingvild var livet et helt annet. Det var støyete, fullt, ja, nesten overfylt. Men nå var Marius etablert med familie i Bergen, og Ingvild hadde flytta til Oslo og giftet seg med en fremadstormende IT-mann. De fløy fra jobbtur til utenlandsferie, og mora fikk stort sett bare litt standardtekst i Messenger på høytidsdager, sammen med noen bilder av barnebarna som aldri kom til bestemor på sommerferie fordi de hadde språkreise, fotballskole eller var med foreldrene i Syden.

Liv sukket mens hun betraktet en lubben kråke som hoppet rundt i regnet på jakt etter mat. Hun hadde alltid trodd at ungene skulle være støttespillere, at alderdommen ville være full av barnebarntumult. I stedet ringte Marius en sjelden gang glemte det stort sett og samtalen gikk alltid slik: «Mamma, går det bra? Her er det bare jobb, unger med snørr og tårer, alt som vanlig.» Og Ingvild? Hun sendte iblant litt penger til morens konto, og mente vel det var mer enn nok.

Pensionisttilværelsen hadde dermed blitt til en endeløs «Groundhog Day»: stå opp, slå på TV-en, mate Knut, koke opp havregrøt eller egg, spise, mer nyheter så ut og rusle, inn igjen, TV, og så senga. Noen ganger tok hun seg i å prate høyt for seg selv kommenterte værmeldinga eller kjefta på TV2 fordi de var så fryktelig dumme. Knut sendte henne da et gult blikk, rullet dovent rundt og la seg til rette i stolen.

Denne kvelden ville hun spesielt ikke hjem. Det var så tomt, så klamt. Så selv da duskregnet startet for alvor, ble hun sittende der under sopp-taket, dro lua godt ned over øra og trakk jakka tettere rundt kroppen.

Liv? hørte hun plutselig til høyre for seg Liv, er det deg?

Hun skvatt og så opp. Ved siden av benken sto en høy, tynn mann med fillete, brun frakk og sixpence, håret grått rundt tinningene og vennlige, grå øyne. Hun kjente ham straks igjen det var Ragnar Johansen fra naboblokka, han med stokken, også godt kjent som bakgårdens mest habile rullator-pilot. Av og til hilste de på hverandre i heisen eller ved søppelstativet.

Ragnar? utbrøt Liv overrasket. Skal du sitte ute i regnet? Du blir forkjølet!

Og du, da? flirte han, brettet ut en dagblad-side og la på benken før han satte seg. Jeg har sett deg sitte her leeenge i dag. Ble rent bekymret oppe fra kjøkkenvinduet. Måtte bare se etter om du var blitt dårlig, rett og slett.

Nei da, ikke dårlig, Liv viftet det bort. Men det er bare… treigt å gå hjem. En sånn grønn, seig ensomhet, du vet.

Ja, jeg vet, nikket Ragnar og dro opp en smal lommelærke. Kognak, sa han forklarende. Mot tunge tanker. Vil du ha? Jeg drikker nesten aldri, men du vet sånn 35 %, det hjelper på sjela.

Liv hadde mest lyst til å si nei, men slo fra seg. Hva hadde hun egentlig å tape? Hun tok imot, nippet forsiktig. Den varme væsken brant nedover halsen, og kroppen kviknet for første gang den kvelden.

Takk, sa hun og rakte lommelærka tilbake. Du er ute alene du også, da? Hadde ikke du kone før?

Hadde, svarte Ragnar lavt, tok en liten slurk, men hun døde for to år siden. Gutta er i Oslo, én på Sagene, en på Lamberseter. Jobber, stresser, familie du vet. Kommer sjelden. Søndagspappa. Og så… lever man sitt liv, sånn i mellomrommene. Hva med deg?

Barna langt unna, svarte Liv kort. Ringer nesten aldri. Mannen døde for mange år siden.

Jaja, sukket Ragnar. To par sko med hull på samme sted. To ensomheter.

De satt bare der, lyttet til regnet. Stillheten var ikke tung snarere tvert imot, det var som om de allerede hadde snakket om alt viktig for lenge siden.

Vet du, Liv, sa Ragnar etter hvert, og ble nesten litt rød. Jeg har sett på deg ganske lenge. Alltid så ordentlig og ryddig. Gikk og lurte på om jeg skulle bli bedre kjent, men tok aldri mot til meg. Så nå, nå måtte jeg bare, du sitter jo her i regnet som en statue. Tok det som et tegn, jeg.

Har du fulgt med på meg, altså? Liv himlet med øynene.

Hva annet skulle jeg finne på? smilte Ragnar. Ser deg fra vinduet, veit nesten når du går. Og hvis jeg ikke ser deg, blir jeg urolig.

Jaja, Liv kunne ikke annet enn å kjenne en underlig varme spre seg. Det visste jeg ikke.

Hva med å gå tur sammen? foreslo Ragnar plutselig. To er alltid bedre enn én. Dessuten med denne stokken kan jeg i hvert fall skremme bort både duer og kråker.

Ja, kanskje skulle du beskytte meg fra kråkene, lo Liv for første gang på mange uker.

Akkurat! Fra all slags faenskap, smilte Ragnar tilbake. Avtale?

Avtale, nikket hun.

Og slik forandret dagene seg. Hver kveld, så lenge regnet ikke pøset ned, møttes de og gikk tur i lille parken bak blokka. Ragnar viste seg å være tidligere maskiningeniør fra verksindustrien og etter pensjonering var han blitt lokalhobbyhistoriker og leverandør av leseinnlegg i bydelsavisen. Liv, som hadde vært regnskapsfører, forsto ikke stort av historie, men hun var god til å lytte og enda bedre til å stille vettuge spørsmål. Ragnar på sin side lyttet til alt hun fortalte om barna, om den gamle hytta bygget sammen med Jon, og hvordan hytta ble solgt for knapper og glansbilder, fordi ingen i neste generasjon gadd bry seg.

De fant godlynt tone og både kaker og røverhistorier ble utvekslet på parkbenken. Plutselig fant Liv at hun gledet seg til kvelder i stedet for å grue seg for ensomheten. Leiligheten ble lunere fordi hun nå hadde noe å diske opp kaker og smørbrød til, og for første gang på evigheter malte hun til og med gulvet. Selv kattens Knut ble mjukere i blikket og kremtet stadig rundt Ragnar i håp om fisk eller leverpostei.

En kveld ble det så sent at Ragnar, nærmest av seg selv, ble igjen til overnatting.

Du får ta sovesofaen i stua, sa Liv, ikke noe problem.

Er du sikker? Han gløttet spent.

Ja, ser du ikke hvor romslig jeg har fått det?

Og så fortsatte det slik. Først én natt i uka, senere to, og til slutt sto Ragnar med tøfler, tannbørste og til slutt en trillebag full av klær i gangen hennes. Mornene var plutselig fulle av latter ved frokostbordet. TV-en fikk nesten bare stå i fred utenom dagsrevyen. Knut surmulte i begynnelsen, men ga etter for den nye hverdagen og flyttet seg til fotenden på sofaen.

Skal vi lage kålruletter til helga? spurte Liv en kveld mens de drakk te. Jeg har kjøpt hodekål.

Jeg tar med kjøttdeig, smilte Ragnar, så fikser du risen.

Og slik ble det matstell og kokkelering og lyserosa lykke i miniformat. Liv tenkte: «Kan det virkelig være mulig å få en slik gave så seint i livet?»

Det eneste som la en demper på idyllen, var tankene på barna. Liv klarte aldri å bestemme seg for å fortelle dem om Ragnar. Marius og Ingvild hadde elsket faren sin Jon var helten, limet, idealet. Liv var livredd for å såre dem, for de bar fortsatt farens minne høyt, særlig Marius, som ofte siterte: «Pappa ville gjort det sånn», «Pappa hadde likt det sånn».

Ragnar, som merket uroa hennes, maste aldri.

Det er dine barn, Liv, sa han. Du bestemmer når det passer. Jeg venter.

Men tiden gikk, og plutselig skulle hun ha sekstitreårsdag, og Marius sendte melding: «Mamma, vi kommer hele gjengen fra Bergen og Oslo for å feire jubileet ditt. Ønsker du deg noe? Vi blir over helga.» Først ble Liv glad, men så slo panikken til. Hva skulle hun gjøre nå?

Ragnar, barna kommer hit i helga. Alle sammen. Med barn og alt.

Så flott, sa Ragnar, helt upåvirket og tygde på fiskekaken. Da får jeg endelig møte dem.

Jeg vet ikke… De kan bli sinte. Far var jo alt for dem. Kan du ikke… kanskje dra hjem til deg i noen dager? Så får jeg snakke litt med dem først.

Han ble stille, la fra seg gaffelen.

Liv, mener du dette? Skal jeg skjules for ungene dine? Vi har bodd sammen et halvt år, og jeg bryr meg virkelig om deg. Skal jeg pakkes bort?

Ikke sånn, tryglet hun. Bare la meg snakke med dem, bare de første dagene. De mener farens minne er… viktigere enn alt. Jeg må forberede dem.

Han sukket tungt.

Greit. Gjør det som føles riktig for deg. Bare husk: jeg elsker deg, men jeg ønsker ikke å være hemmeligheten din.

Dagen etter dro Ragnar tilbake til sin leilighet. Liv satt alene igjen, og selv om radiatorene glødet, føltes stua isende kald. Knut lette lenge etter Ragnar, mjauet og ga seg ikke før han fikk kveldsrester og trøst.

Barna ankom lørdag morgen: Marius med kone Signe og sine to gutter, ti og tolv år; Ingvild og mannen Espen, med dattera Lene på seks, kom med tog fra Oslo S. Leiligheten ble fylt av latter, fresende stekepanner, barnebarn som hylte og veltet bøtter på badet. Liv fløy rundt og serverte skiver, men en bitteliten klump ble søkkende i magen hver gang hun så bort på skapet der tøflene til Ragnar ventet.

Da barna var mette og barnebarna sov, ba hun dem inn på kjøkkenet. Hjertet dunket, men nå måtte det skje.

Jeg trenger å snakke alvorlig med dere, sa hun og satte seg.

Hva skjer? Marius ble med ett årvåken. Er du syk?

Nei, ikke syk, sukket Liv. Men det er noe jeg må fortelle. Jeg har møtt en. Ragnar Johansen. Vi har bodd sammen i et halvt år nå.

Stille som på biblioteket. Marius stivnet med kaffekoppen under nesa. Ingvild, slank og fjern med lakk på neglene, stirret forskrekket på moren.

Hva mener du bor sammen? I leiligheten HER? spyttet hun ut.

Han er en god mann, enkemann, ingeniør, forsøkte Liv.

Det er fullstendig respektløst mot pappa, utbrøt Marius. SKAM deg! I denne leiligheten vi vokste opp i? Pappa ville snudd seg i graven!

Hold opp nå, skjøt Ingvild inn. Vi FORSTÅR at det er ensomt, men dette? Du kunne da i det minste spurt oss?

Skal jeg virkelig måtte spørre dere om lov? stemningen rodde seg raskt mot svart hull. Jeg er et voksent menneske, jeg har rett på mitt privatliv!

Privatliv, ja. I din alder, mamma? Marius slo koppen hardt mot bordet. Du skal tenke på barnebarna, ikke karer! Når de kommer hit og plutselig ser deg med en fremmed, blir det skam for oss alle.

Han dro, sa Liv stille. Fordi jeg ba ham. Slik at vi kunne ta dette først.

Du har sviktet alt pappa sto for, konkluderte Marius. Enten oss, eller ham. Om du fortsetter, får du ikke se oss mer. Ikke barnebarna heller.

Enig, slo Ingvild fast.

Liv satt helt stille, tårene dryppet bare ned på duken. Hun ville forklare, si at hun elsket dem, elsket også Ragnar men det kom aldri ut. Marius og Ingvild reiste seg og gikk uten et ord.

Den natta lå Liv våken og stirret i taket. Hun tenkte på Ragnar som kom hjem med tulipaner, lo av gamle reiseradioen og koste Knut på pelsen. Hun visste jo svaret inne i seg men maktet hun å ta det valget?

Dagen etter var hun tom, men stilte selvfølgelig frokost og skiver på bordet. Signe prøvde å være hyggelig; Marius var knusktørr. Han sa til moren de dro straks.

Vi ønsker ikke å være her lenger, sa han. Vi ringer når ting har roet seg.

Med ett var huset tomt igjen og aldri hadde hun følt seg mindre.

Utpå ettermiddagen plukket hun opp mobilen, tastet Ragnars nummer og ventet. Han svarte med en sliten, raspende stemme.

Ja?

Ragnar? Du må ikke komme mer. Barna krever det.

Liv… de manipulerer deg, sa han rolig. Det der har de faktisk ikke rett til å kreve. Du lever ikke for dem, du lever FOR DEG.

Hun hulket.

Men de er barna mine, Ragnar. Jeg klarer ikke mer.

Hun la på, satt i stolen og gråt som om Jon skulle dødd igjen.

To måneder gikk. TV-en summet, Knut la seg på teppet, men alt var tomt. Barna ringte aldri, det ramlet bare en og annen pliktskyldig melding: «Alt greit hos deg?» Ingvild kastet inn et bilde av Lene i chatten, that’s it.

Så, en kveld på vei fra Rema, støter hun på fru Hoff fra fjerde i heisen byens beste ryktebørs.

Liv! Nå har jeg ikke sett Ragnar på evigheter. Er dere ikke sammen mer?

Nei, det ble slutt, svarte Liv svakt.

Han har blitt dårlig, så jeg. Syk, tynn og trist. Sønnen var der sist uke, men dro fort igjen.

Noe snørte seg i magen på Liv. Hun gikk inn, satte fra seg handleposene, stirret på mobilen og nølte men ringte til slutt.

Ragnar? Det er meg, Liv. Hvordan har du det?

Liv? Får du ringe nå da? Barna dine lar deg?

La oss ikke snakke om det, stemmen skalv. Er du syk? Hvorfor sa du ingenting?

Ville ikke mase. Har nok med mitt, du har jo dine, svarte han stille.

Jeg kommer til deg nå, sa hun bestemt.

Ti minutter senere stod Liv foran døra hans. Ragnar var blekere, mer sliten, men smilte da han så henne.

Hvorfor gjør du dette da?

Fordi du betyr noe for meg! Hun omfavnet ham, satte i gang med å koke suppe og rydde kjøkken. I morgen ringer jeg barna og sier hvordan ting ligger an. Denne gangen velger jeg meg.

Må du krangle med barna, da? mumlet Ragnar.

Ja, sa Liv bryskt. Nok er nok.

Morgenen etter ringte hun sønnen.

Marius. Jeg og Ragnar bor sammen vi elsker hverandre. Enten aksepterer dere det, ellers så får vi heller ikke kontakt lenger. Jeg har valgt.

Han svarte bare:

Du er gal, mamma. Vi ba deg la være.

Jeg velger meg, Marius. Dere er alltid velkommen, men jeg KREVER ikke deres aksept lenger.

Lettelsen, rene fjellet av skuldrene.

En uke etter tikker det inn et kompromiss fra Ingvild: «Vi liker det ikke, mamma. Men for barnebarnas skyld Kom og besøk oss gjerne. Bare ikke snakk om Ragnar, vi orker det ikke.»

Liv la mobilen vekk og så på Ragnar, som klappet Knut i sofaen. TV-en surret, men de trengte den ikke lenger.

Gleder meg til å lage kålruletter med deg i morgen, sa hun og smilte.

Gleder meg også, svarte Ragnar, og øynene hans glitret. Jeg kjøper kjøttdeig, du tar risen.

Rate article
Intigue Life
Forrådte min fars minne.