Forlatt for kjærlighetens skyld

Forlatt for kjærligheten

Mamma kom hjem fra jobb den kvelden uvanlig oppstemt, med røde roser i kinnene og et nytt, varmt smilså ekte og åpent at Emma knapt hadde sett det sånn før. Hjertet til jenta begynte å slå raskere; mamma så nesten lykkelig ut, tenkte hun, fylt av et håp hun ikke hadde kjent på lenge.

Emmelin, jeg møtte et fantastisk menneske i dag! sa mamma, og hengte frakken på knaggen, før hun bøyde seg ned og tok Emmas små hender i sine. Han heter Ole. Jobber i et solid entreprenørfirma, pålitelig og ordentlig.

Emma nikket litt forvirret, forstod ikke hvorfor dette var så avgjørende. Men mamma skinte, med øyne fulle av lys og et smil som hvilte så lett over leppene. Og det var nok. Det tente et varmt håp inne i Emma, en liten flamme.

I ukene etterpå handlet alt om Ole. Mamma fortalte om hvordan han hjalp gamle fru Hansen med bæreposer, om hvordan han organiserte innsamling for barnehjemmet i Asker, og at han visst kunne reparere alt. Emma hørte etter og smilte, men inni kjente hun en vag uro. Som om livet var på vei til å snus på hodet og kanskje ikke til det bedre…

Første møte med Ole var på en liten kafé nær leiligheten deres på Majorstua. Han var høy og veltrent, med kortklipte lyse hår og stram munn. Han smilte sjelden, og når han gjorde det, var det stivt og nådde aldri øynene. Øynene holdt seg kalde, reservert.

Dette er Emmelin, sa mamma, og strøk Emma kjærlig over håret. Den velkjente gesten roet henne litt. Hun er åtte år og går i andre klasse på Vinderen skole.

Ole nikket kort, og gjorde seg opp en vurdering av Emma som mest minnet om hvordan man ser på en møbel. Han snudde seg straks til mamma:
Ja, søt jente. Hvor gammel er hun?

Åtte, sa jeg jo, smilte mamma, uten å forstå hans likegyldighet, uten å merke den kjølige tonen.

Kvelden gikk med til at Ole pratet mest med mamma. Til Emma kom det bare korte, tørre setninger som om hun var til bry. Da Emma ville bort til akvariet ved inngangen, trakk Ole på smilebåndet og sa:
Bare vær stille.

Mamma la ikke merke til det hun var for oppslukt av kjærligheten, blendet nesten, lik sollys rett i øynene. Og Emma skjønte for første gang at denne mannen ikke var den hyggelige pappaen hun hadde drømt om. Han kom ikke til å lese for henne om kvelden, ikke holde henne tett, ikke lære henne å sykle.

Med tiden kom Ole oftere. Han hadde aldri tomme hender, alltid blomster eller sjokolademen alt var til mamma. Emma fikk aldri en gang en liten sjokoladebit. Han prøvde aldri å snakke ordentlig med henne. Når hun snakket, svarte han knapt, og hvis hun kom for nær, rykket han til side, som om hun forstyrret.

En dag sølte hun te på ermet hans, og han trakk hånden raskt til seg:
Kan du ikke være mer forsiktig? Hva er det med deg, jenta mi?

Mamma unnskyldte seg straks:
Beklager. Emma, hent en serviett, vær så snill.

Emma løp ut på kjøkkenet. Fra stua hørte hun Oles stemme, kald og skarp som vinteris:
Birgitte, hun er altfor bråkete og klumsete. Hun er overalt. Jeg begynner å bli lei!

Hun er jo bare et barn, svarte mamma med en forsiktig stemme, men Emma hørte nervøsiteten, nesten umulig å skjule. Hun trenger virkelig en farsfigur.

Hvem sier at jeg skal være faren? svarte Ole. Jeg har ikke tenkt å oppdra noen annens barn.

Mamma burde kanskje ha hørt mer på disse ordene. Men hun var forelsket, og Ole var for henne verdens beste mann. Dessverre

Et halvt år senere giftet de seg. Ole flyttet inn, og leiligheten, som tidligere duftet av mammas latter og eventyrstemmer ved sengetid, ble en kald, tom leilighet.

Ole ropte aldri. Han slo ikke i bordet. Men den tause motstanden hans lå i hvert blikk, hver eneste lille bevegelse. Hvis Emma lo høyt, hevet han et øyenbryn, og latteren hennes døde momentant. Hvis hun spurte om noe, svarte han kort og tørt, som om hun var en forstyrrende lyd.

En kveld, mens Emma lå i sengen og lot som hun sov, hørte hun Ole og mamma i stua. Hans stemme var oppgitt, irritert:
Birgitte, jeg orker ikke mer. Hver gang jeg ser henne, kjenner jeg bare irritasjon! Hun ligner din eksmann, ikke deg!

Men hun er jo bare et barn! sa mamma, stemmen dirret av sorg, desperasjon.

Jeg vet. Men jeg klarer ikke å føle noe annet enn irritasjon. Det ødelegger oss. Så enten flytter hun til moren din, eller så flytter jeg ut. Jeg kan ikke bo sammen med henne.

Emma turte ikke puste, redsel for å bli oppdaget.

OK, hvisket mamma. Jeg snakker med mor. Emma kan bo der litt…

Supert, Oles stemme myknet straks, likegyldig fornøyd. Så kan vi være alene. Hvis jeg vil ha barn, får du gi meg en sønn, ikke sant?

Emma lukket øynene for å holde tårene tilbake, men de rant likevel. Hvordan kunne mamma velge bort henne så lett? For henne var denne mannen viktigere enn sin egen datter.

Neste dag unngikk mamma blikket hennes. Vennen min, bestemor savner deg veldig. Hva om du bor hos henne litt? Bare noen uker, vi sees hver dag.

Emma nikket og svelget gråten. Hun forstod alt. I brystet hennes var det tomt og kaldt.

Tre dager senere pakket hun og flyttet til bestemor. Bestemor åpnet døren med varme og eplekake, men ingenting kunne varme Emmas sjel. Hun følte seg forlattgitt bort som en gammel dukke. Og mamma kom færre og færre ganger. Som Emma betød mindre og mindre.

Bare om kvelden, da bestemor strøk henne over håret, hvisket hun lavt:
Det blir bra, kjære. Alt ordner seg til slutt.

Men Emma visste innerst inne: livet ville aldri bli det samme. En dyp sprekk satt igjen i henne, og hun visste ikke om den noen gang ville gro.

*****

I begynnelsen kom mamma nesten hver kveld etter jobb. Hun holdt rundt Emma, kom med småsjokolader, prøvde å tulle. Men smilet var stivt, blikket ofte langt borte. Hun minte mest om en nydelig dokkemen kald og tom.

Hvordan har du det hos bestemor? Er hun snill med deg?

Kjempe. Hun baker verdens beste eplekake, svarte Emma, smilende så mye hun klarte.

Bra, sa mamma, men så tomt ut i luften. Jeg savner deg, men det er best sånn. Du må holde ut litt til.

Tiden gikk, og mammas besøk ble sjeldnere. Først hver kveld, så annenhver, så bare i helgene. En lørdag ringte hun bare:
Emma, Ole og jeg skal på Nationaltheatret i kveld. Men jeg kommer i morgen og har med iskrem!

Emma prøvde å svare lystig:
Så koselig, mamma. Ha det gøy.

Hun la på og satte seg i vinduet. Ute regnet det mot bladene, og inni henne vokste det som en tung stein. For første gang forstod hun virkeligmamma hadde valgt Ole. Slik føltes det.

Bestemor så Emmas tristhet og gjorde sitt beste for å muntre henne opp. Hun tok henne med til Frognerparken, lot henne kjøpe varm sjokolade, men savnet ble ikke borte.

På skolen trakk Emma seg mer og mer inn i seg selv. Før var hun alltid med i lekene, nå sto hun mest og så på, redd for å begynne å gråte hvis noen spurte hvorfor hun bodde hos bestemor.

En dag på vei hjem fra skolen kolliderte hun med mamma på gata.
Emma! Jeg skulle overraske dere, smilte mamma, litt spent.

De gikk sammen, mamma snakket om Ole og livet, men Emma bare sugde inn stemmen hennes, holdt hånden hennes litt ekstra hardt. Til slutt spurte hun:
Mamma, hvorfor kommer du så sjelden?

Da satte mamma seg ned på huk, så Emma i øynene, og Emma så sorgen og dårlig samvittighet.

Vet du, Emmelin, jeg prøver å være både mamma og kjæreste. Jeg føler det som om jeg rives i to. Hver gang jeg går fra deg, river jeg løs en bit av hjertet mitt.

Men du kunne latt være å sende meg vekk, sa Emma lavt.

Mamma så bort, og en tåre rant:
Jeg trodde alt skulle løse seg sånn. Det skulle jeg aldri ha trodd

De omfavnet hverandre, og mamma lovet å komme oftere. En stund gjorde hun detde gikk turer, bakte boller, Emma begynte å tro at alt kunne bli som før. Men så, en kveld, kom hun igjen med det skyldige blikket.
Ole mener jeg bruker for mye tid på deg. Han vil at jeg skal være mer tilstede i vår familie. Hva om du bare er hos oss i helger, og bor hos bestemor i ukene?

Emma ville ikke vise hvor vondt dette var.
Ja, mye enklere, sa hun. Men inni henne var det ikke enklerelivet hennes var nå delt i ukedager og helg, ikke bare før og etter.

På helgene måtte hun være snill pike, smile forsiktig til Ole, aldri bråke, aldri være i veien. Han godkjente henne aldri, men spurte høflig om skolen. Mamma slet med å gjøre alle til lags, men Emma så hvordan hun ble mer og mer sliten bak smilet.

Måneder gikk. Emma vokste, lærte å skjule følelsene, smilte høflig og hjalp bestemor i huset. Men inne i henne lå en sorg over den dagen mamma sa: Du får bo litt hos bestemor.

Bare hos bestemor fant hun trøst.
Det er ikke din skyld, vennen, du er det kjæreste jeg har.

De ordene varmet, men kunne ikke lege hele såret fra moren som valgte bort datteren sin.

*****

Årene gikk. Emma ble ti, elleve, tolv. Livet mellom bestemor i ukedagene og mamma i helgene ble normalen. Emma sluttet å håpe, sluttet å tro at mamma en dag skulle si: Kom hjem igjen, nå skal vi bo sammen. Mirakler skjer ikke for alle.

På skolen holdt hun seg for seg selv. Hun hadde bekjentskaper, men ingen nære. Hun var redd for å bli forlatt igjen.

Derimot kom hun nærmere bestemor. Sammen bakte de kaker, sydde, pleiet blomster. Hjemmet deres luktet alltid kanel og vanilje, og pelargoniene stod frodige i vinduskarmen.

Hvorfor har du aldri skapt deg opp, bestemor, selv når jeg gjør feil? spurte Emma.
Bestemor smilte og dyttet en hårtust bak øret hennes, med kjærlighet bare noen som elsker betingelsesløst kan vise.
Hva hjelper det å kjefte? Du er jo min flinke jente.

Emma kjente tårene presse på, men hos bestemor ble alt lett.

En lørdagsmorgen kom mamma tidlig.
Stå opp, du! Vi skal i parken, Ole har kjøpt billetter til Tusenfryd!

Emma trodde knapt det hun hørte.
Seriøst?

Seriøst, lo mamma. Han vil være med familien.

I parken prøvde Ole faktisk å være til stede: han kjøpte sukkerspinn, tok bilder, lo til og med. Emma begynte å trokanskje ting kan bli bedre?

Men om kvelden, hjemme, overhørte Emma Ole hviske til mamma:
Jeg gjorde mitt, Birgitte. Men det går ikke, jeg klarer ikke være stefar hver dag. Kan hun ikke bare komme på høytider?

Mamma sukket.
Som du vil, Ole.

Emma hørte det. Da forstod hun at hun aldri kom til å bli akseptert av Ole. Og at mamma alltid ville velge ham.

Neste dag kom mamma alene til bestemor.
Emma Ole syns det er lettere hvis vi sees sjeldnere. Det er for familiens beste.

For hvem, egentlig? spurte Emma, følelseskald.

For oss alle. Han trenger ro.

Og jeg? spurte Emma lavt.

Du er stor nå, svarte mamma, og strøk henne på hånden. Du skjønner det nok.

Emma nikket. Inni henne var det tomt. Hun visste hun ikke lenger var del av familien. Det var som om noen hadde strøket henne ut av livets bok.

Fra da av ble møtene sjeldne. Høytider, noen ganger i helgene, om Ole var i godt humør. Emma lærte å ikke forvente, ikke håpe. Med bestemor fant hun meningen med hverdagen, jobbet i hagen, smilte med nabolagsvenner. Hun skjønte: familien er større enn bare mor. Det finnes andre som ser deg.

Som trettenåring sa Emma til bestemor:
Jeg tror jeg har tilgitt mamma. Jeg gidder ikke plages mer. Hun lever sitt, jeg mitt. Det er lettere sånn.

Bestemor omfavnet henne:
Du er klok, Emmelin. Ikke bær hat. Mammaen din er en svak kvinne, redd for å være alene. La henne være. Gud får dømme henne.

*****

Da Emma var femten, visste hun hva hun ville. Hun var flink på skolen, elsket norsk og tegning. Læreren, fru Sæther, sa en dag:
Du skriver flott, Emmelin. Du burde bli journalist eller forfatter.

Den skryten varmet mer enn alt annet.

Emma begynte å skrive dagbokikke bare hendelser, men små historier, observasjoner. Det var som om ordene hun aldri fikk sagt, smiddes over papiret.

Bestemor fant en dag dagboken.
Skal jeg passe på denne for deg? sa hun mykt. En dag blir du en kjent forfatter, dette er starten.

Emma looppriktig, for første gang på lenge.
Tror du virkelig det?

Jeg vet det. Du ser med hjertet, og det får man ikke kjøpt på Rema.

Da Emma ble atten, kom hun inn på journalistikk ved Universitetet i Oslo. Dette var hennes valgingen annens. Mamma ble glad, satt på kjøkkenet med henne og bestemor, men Ole holdt seg hjemme.

Plutselig spurte Emma, endelig høyt:
Mamma, om du kunne gjort det på nytt Ville du sendt meg til bestemor igjen?

Mamma så lenge ned i tekoppen.
Nei, sa hun forsiktig. Jeg var dum og usikker, og redd for å miste Ole. Jeg skjønner nå at du skulle kommet først, alltid.

Emma nikket. Dette kunne ikke gjøre om fortidenmen det lindret. Tyngden på brystet lettet.

Etter studiet fikk Emma jobb som journalist i Aftenposten. Hun skrev om Oslo, vanlige menneskers historier. En gang fikk hun dekke en aksjon for barnehjemsbarn. Hun så barnas blikk, så likt hennes eget fra barndommen, og nå kunne hun fortelle historien deres, gi litt trøst gjennom ordene.

På veien hjem skjønte hunalle smerter hadde formet henne. Hun kunne nå skrive, forstå og gi kjærlighet.

*****

Flere år gikk. Emma ble gift med Eiriken stille, stødig mann med varmt smil, som fant tonen med bestemor med det samme. Han bar esker for henne, bøv seg og skrudde på gamle stoler, og Emma kjente den varme følelsen av å høre til.

Deres datter, Oda, kom til verden, og Emma bestemte: Oda skulle aldri tvile på at hun var elsket. Hver kveld fortalte Emma eventyr, holdt henne tett, kysset henne god natt: Du er det fineste jeg har.

Da Oda var fem, var de på besøk hos bestemor. Oda så på gamle bilder.
Bestemor, er det deg? spurte hun, og pekte.

Ja, vennen. Det er meg og bestefar da vi var unge.

Oda så på Emma:
Mamma, var du liten en gang?

Emma satte seg ned, trakk datteren inntil seg:
Ja, jeg bodde også her hos bestemor.

Elsket hun deg?

Mer enn alt, hvisket Emma og holdt henne hardt. Like mye som jeg elsker deg.

Oda nikket, tenkte seg om og sa alvorlig:
Da er jeg verdens heldigste. Jeg har deg, bestemor og pappa.

Emma kjente tårene presse påmen nå av lykke. Hun kysset datteren:
Ja, Oda, du er heldig.

Bestemor kom inn sammen med Birgitte:
Hva pønsker dere på? lo hun, øynene dypere enn før.

Vi snakker om lykke, svarte Oda. Bestemor elsker deg, du elsker meg, alle elsker alle!

Mamma så på Emma, og i blikket hennes var det endelig noe ekte, en kjærlighet som ikke krevde noen ting. Stolthet, ikke for prestasjon, men for den hun var.

Ja, sa mamma stille. Vi gir aldri slipp på hverandre.

Emma tok hånden hennes og visste: Denne gangen var det sant.

Senere, da Oda sov og bestemor laget kveldste, satt Emma og mamma igjen alene.
Jeg mistet nesten deg, fordi jeg var så redd for å miste ham, hvisket mamma. Kan du tilgi meg?

Emma svarte, rolig, uten bitterhet, for første gang:
Jeg skjønner det nå. Vi må bygge ekte bånd, herfra.

*****

Årene gikk. Oda vokste, lærte, falt og reiste seg, alltid trygg. Bestemor bakte eplekaker, mamma fortalte historier, Eirik smilte og tullet, og Emma skrevartikler, noveller, så bok, fylt med hele sin egen historie.

En kveld ropte Oda:
Mamma! Bestemor sier det er din bok, med ditt bilde!

Emma lo, rev om datteren og sa:
Ja, den handler om hvor viktig det er å tro på seg selv og aldri være redd for å elske.

Kan jeg skrive bok en dag? spurte Oda.

Selvfølgelig, vennen. Skriv sannheten, og vit alltid at du er elsket.

Oda nikket alvorlig, som hun hadde fått verdens viktigste løfte. Emma sto i vinduet, så på Oslo-natten under stjernehimmelen og kjente en stille takknemlighet strømme gjennom segfor bestemor, for mamma, Eirik, Oda, for hvert vanskelig, men nødvendig skritt som ledet henne hit:

Til et liv som endelig var hennes. Ekte, helt, uerstattelig.

Rate article
Intigue Life
Forlatt for kjærlighetens skyld