Fordi av en så liten ting vil jeg til og med ikke be om fri fra jobben, sa mamma da jeg inviterte henne til bryllupet mitt.

Jeg vil ikke engang be om fri fra jobben for sån småting, sa moren da jeg spurte om hun ville komme på bryllupet mitt. Jeg holdt telefonen i hånden og kunne nesten ikke tro det; det måtte være en drøm. Men det var ingen kortvarig opphisselse moren var virkelig såret.

For meg lå årsaken i en bagatell. Hun hadde alltid forestilt seg et stort bryllup. Minimum hundre gjester, en festhall i Oslo, levende musikk, fotograf, videograf, toastmaster og tre ulike kjoler. Alle slektninger, alle venner, og alle naboene hennes skulle være der.

Jeg ønsket bare én ting: å ha de jeg elsker nær meg. Så Anders, min forlovede, og jeg bestemte oss for et lite selskap i en intim krets av de nærmeste.

Moren gjentok stadig at hun hadde drømt hele livet om å se mitt bryllup, å se meg danse den første valsen under applaus, at gudfarskaren ga meg gullsmykker, at tante Gry fortalte om hvordan jeg var i barnehagen.

Men da jeg så gjestelisten, kjente jeg nesten ingen navn.

Hvem er herr Steinar? spurte jeg.

Å, det er min fetter! protesterte moren. Han bar deg på armene da du var liten.

Jeg var bare seks måneder, mamma. Jeg husker ham ikke.

Så? Han husker deg!

Hun begynte å nevne fjerne kusiner, “venner som har sett meg vokse” egentlig var det bare hennes egen vennekrets.

Jeg tenkte: Hvorfor skal jeg ha et bryllup hvor jeg møter halvparten av gjestene for første gang?

Anders og jeg ville ha et enkelt feiring. Uten oppblåste taler og andres blikk.

Tjue personer. De nærmeste. Det var nok.

Vi hadde ikke penger til en festhall vi betalte ned på leiligheten og sparte til første egenkapital til boliglånet.

Jeg foreslo et koselig hjemmeformat et lite lokale med friske blomster, hjemmelaget kake, musikk fra høyttaleren og ekte følelser.

Anders støttet:

Det viktigste er at vi er sammen. Resten spiller ingen rolle.

Men hans foreldre rynket på nesen fordi også de ville vise seg fram:

Hvordan kan dere klare dere uten stort bryllup? Hva vil naboene si?

Anders svarte kort:

Hvis dere tar på dere alle kostnadene, så kan dere ha 200 gjester.

Foreldrene stilnet, og Anders fortsatte:

Den som betaler bestemmer. Betaler dere for et stort bryllup, får dere et stort bryllup. Nei? Så gjør vi som vi vil.

Hans mor ble fornærmet, men trakk seg raskt tilbake.

Min egen mor ga seg aldri. Hun ville ha en forklaring.

Da jeg sa at vi ville ha et lite bryllup, lo hun først nervøst:

Hva tenker dere på? Folk vil le! Et bryllup for tjue personer? Er det vanlig?

Jeg prøvde å forklare at det handlet om vår komfort, men hun hørte ikke lenger.

Hun eksploderte:

Jeg har oppdratt deg, og nå vil du at jeg skal betale for dine “beskjedne ønsker”?

Mamma, jeg ber ikke om penger! prøvde jeg å holde roen. Jeg ber bare om forståelse.

Hun var stille et øyeblikk, så sa hun lavt, men bestemt:

Hvis du gjør dette til en liten skryt, tar jeg ikke fri fra jobben.

Og la på røret.

Jeg gråt i flere dager, ikke fordi bryllupet ble lite, men fordi min eneste mor satte sitt “hvordan det skal være” over mitt “hvordan jeg vil”.

Jeg var hennes eneste barn, og jeg hadde håpet hun skulle være der når jeg sa “ja”.

Men hun holdt fast.

Tante Gry ringte:

Ikke bekymre deg. Hun trekker seg bare tilbake for stoltheten. Hun ville vise at hun har en datter som gifter seg. Du har ødelagt hennes “parade”.

Jeg satt tause. Jeg hadde blitt voksen og måtte ta egne beslutninger, ikke for morens skyld. Det var ikke respektløst, men voksenlivet.

Anders og jeg beholdt planen.

Bryllupet ble satt til en lørdag i en liten kafé utenfor Bergen. Blomster, lys, en enkel bue ved innsjøen.

Jeg valgte en lett kjole ikke overdådig, uten slør, men myk som solstråler.

En venninne hjalp med håret, men moren kom aldri og ringte aldri.

På bryllupsdagen håpet jeg fortsatt at hun ville dukke opp i siste øyeblikk. Jeg la ut bilder på sosiale medier, men hun så dem ikke.

Under seremonien prøvde jeg å holde tårene tilbake. Da alle hilste og klemte, da svigermoren gråt av glede, da min far (som har vært separert fra moren lenge) sa:

Du er vakker, kjære, jeg er stolt av deg.

Jeg brast.

Jeg visste at moren kanskje satt et sted, kanskje hun ikke engang tenkte på at hennes eneste barn ble gift, eller kanskje hun gråt fordi jeg ikke fulgte hennes plan.

Etter bryllupet sendte jeg noen bilder til henne med en kort melding: Mamma, jeg ønsket at du skulle være der. Takk for at du lærte meg å være sterk. Jeg elsker deg, selv om du ikke kom.

Ingen svar.

En måned gikk. Så en til. Hun ringte aldri, og jeg fikk aldri tak i henne.

Vi flyttet, levde rolig, planla fremtiden. Men en tomhet ble igjen ikke sinne, men skuffelse.

Jeg forsto en dag: Moren ga opp ikke bryllupet, men meg, hvis jeg ikke fulgte hennes regler.

En kveld fikk jeg en samtale med tante Gry:

Hun så bildene. Jeg viste dem til henne. Hun sa at jeg var vakker, men hun kunne ikke være stolt fordi “det er ikke et bryllup, men en middag”.

Det gjorde meg bitter. Selv etter flere uker klarte ikke moren bare å si: “Jeg har savnet deg”.

Et år gikk. Vi ventet på barn.

Jeg var usikker på om jeg skulle fortelle moren. Hun ringte aldri, spurte ikke, så jeg bestemte meg for å ikke bryte stillheten først.

Da vår lille jente ble født, ringte jeg moren.

Stemme skjelte:

Mamma vi har en jente. Din barnebarn.

Hun var stille, så svarte kaldt:

Jeg er glad. Gi hilsener til Anders.

Kommer du og ser? spurte jeg lavt.

Vet ikke. Må se med jobben.

Stillheten ble igjen.

Jeg la på og forsto at moren fortsatt var uendret.

Kirkebryllupet fulgte en måned senere, igjen lite kun de nærmeste.

Jeg satte plass til moren ved bordet, i håp om at hun skulle dukke opp uten varsel.

Plassen ble stående tom.

Den kvelden kunne jeg ikke sove. Jeg så på datteren vår som pustet rolig i barnesengen og tenkte:

«Vil jeg noen gang bli så sint på mitt eget barn at jeg ikke møter ham på hans viktigste dag?»

Svaret kom umiddelbart: Nei. Aldri.

Et halvt år senere ringte moren:

Hei, jeg så bilder av barnebarnet på nettet. Hun er stor og vakker.

Ja, ligner på Anders, svarte jeg med et smil.

Kommer du på besøk? Jeg har laget pai.

Skal jeg komme alene eller med datteren? spurte jeg.

Som du vil, svarte hun, og for første gang hørtes stemmen myk.

Vi dro hjem til henne. Hun møtte oss i et forkle med ferske paier og tok barnebarnet i armene:

Se hvor vakker hun er! lo hun. Hun er lik deg.

Vi satt ved kjøkkenbordet, bare lyden av paien som sprutet i ovnen.

Da sa moren:

Jeg var dum.

Mamma, du trenger ikke

Nei, jeg må si det. Jeg trodde et storslått bryllup var et symbol på min stolthet. Da du gjorde det på din måte, følte jeg meg krenket.

Hun tørket en tåre og fortsatte:

Jeg forstår nå at lykke ikke handler om hvor mange som sitter ved bordet, men om hvem som sitter ved siden av deg.

Isen mellom oss smeltet.

Jeg var redd du ikke ville tilgi meg, sa hun.

Mamma, jeg har tilgitt deg lenge. Jeg ville bare at du skulle si det selv.

Hun klemte meg lenge før hun slapp taket.

Du er klok, datter, hvisker hun. Måtte dere ha et liv som er deres eget, men lykkelig.

På vei hjem så jeg i bakspeilet moren stå ved porten, holde barnebarnet og vinket. For første gang på lenge så hun virkelig glad ut.

Nå, når noen spør meg om bryllupet, svarer jeg:

Det var stille, men ekte.

Det viktigste er ikke antall gjester, musikk eller bilder, men at de som elsker deg er ved din side.

Moren forsto det sent, men hun forsto.

Når jeg nå planlegger datterens bursdag, er hun den første som spør:

Skal vi lage en liten feiring hjemme, bare for familien?

Og jeg smiler, for jeg vet at hun nå har lært å glede seg stille, men oppriktig.

Rate article
Intigue Life
Fordi av en så liten ting vil jeg til og med ikke be om fri fra jobben, sa mamma da jeg inviterte henne til bryllupet mitt.