For to år siden bestemte jeg meg for å selge barndomshjemmet mitt. For meg var det bare et gammelt hus i utkanten av bygda, med sprukket tak og en overgrodd hage.

For to år siden bestemte jeg meg for å selge barndomshjemmet mitt. For meg var det bare et gammelt hus ytterst i bygda, med takstein som hadde sprukket og en hage overgrodd av ugress. Jeg så bare utgifter og plikter. Jeg bodde i Bergen, hadde en liten leilighet og to barn som vokste fortere enn lønna mi. Pengene strakk aldri til. Lånet presset meg, og tanken på at jeg eide en bolig jeg aldri brukte, gjorde meg stadig mer frustrert.

Huset sto igjen etter at foreldrene mine gikk bort, én etter én, i løpet av et år. Da tenkte jeg ikke på salg. Da var det for vondt. Senere ble sorgen til tretthet, og trettheten ble til utregninger. Jeg begynte å se på alt i tall og kroner.

En dag dro jeg ut til bygda, bestemt på å møte en eiendomsmegler. Jeg låste opp porten, og ble møtt av en stillhet som slo mot meg. Vinstokken var vissen, benken råtnet. Alt føltes forlatt akkurat slik jeg følte meg inni meg.

Da jeg kom inn, møtte lukten av støv og minner meg med én gang. På kjøkkenet her bakte moren min boller til påske. I stua satt far og så på Dagsrevyen, og raste over politikken. Som liten løp jeg rundt på tunet og tenkte at verden stoppet ved gjerdet.

Jeg satte meg på den gamle sofaen, og kjente hvor mye jeg hadde forandret meg. Hele livet hadde jeg sverget på at jeg ikke skulle bli en sånn fyr som bare tenkte penger. Nå var jeg nettopp dét. Jeg hadde begynt å måle verdien av alt til og med minnene.

Samme kveld var det bygdedag. Musikk strømmet fra grendehuset. Jeg bestemte meg for å gå, bare for å slippe å sitte alene i det mørke huset. Jeg møtte folk jeg ikke hadde sett på mange år. De fleste kjente meg igjen med en gang. De snakket varmt om foreldrene mine; om hvor gode de hadde vært, hvor mye de hadde hjulpet til, hvilken arv de hadde etterlatt seg.

De ordene traff meg hardere enn all verdens kritikk. Jeg forsto at mens jeg klaget over bylivet, hadde de levd beskjedent, men med verdighet. De hadde aldri hatt mye, men alltid delt av det lille de hadde. Og dette huset det var ikke bare mur og takstein. Det var beviset på alt de hadde strevd for.

Neste dag gikk jeg opp på taket. Ikke fordi jeg visste hva jeg gjorde, men fordi jeg for første gang på måneder ville gjøre noe meningsfullt. Jeg begynte å rydde hagen, kaste søppel, og fikse det jeg klarte. Jeg holdt på til det ble mørkt, og kjente at noe falt på plass inni meg.

Barna mine kom en uke senere. I starten klaget de over manglende internett og at det var kjedelig. Så løp de uvørent rundt på tunet, syklet i grusveien og lekte med nabobarna. Om kvelden satt vi ute og så på stjernene. Aldri hadde vi sett nattehimmelen slik i byen.

Da skjønte jeg at jeg holdt på å selge mer enn et hus. Jeg var i ferd med å kutte røttene til barna mine. Jeg var klar til å rive vekk båndet til stedet alt kommer fra bare for å lette på lånet og kjøpe meg litt midlertidig ro.

Jeg solgte ikke huset. Det var ikke lett. Jeg måtte ta ekstravakter, gi opp noen bekvemmeligheter. Men hver sommer tilbringer vi en måned der nå. Hagen er blitt stelt med. Vinstokken gir skygge igjen. Det er latter i huset.

Jeg har forstått at den største feilen noen ganger er å gi slipp på det som ikke gir umiddelbar gevinst. Livet er ikke bare regninger og renter. Det finnes ting du ikke kan sette kroneverdi på minner, røtter og følelsen av å høre til.

Noen ganger er man så opptatt med å klare seg at man glemmer hvorfor man lever. Jeg holdt på å glemme det. Heldigvis snudde jeg i tide.

Rate article
Intigue Life
For to år siden bestemte jeg meg for å selge barndomshjemmet mitt. For meg var det bare et gammelt hus i utkanten av bygda, med sprukket tak og en overgrodd hage.