For to år siden bestemte jeg meg for å selge farsgården. For meg var det bare et gammelt hus i utkanten av bygda, med et tak fullt av sprekker og en hage overgrodd av ugress. Jeg så bare utgifter og forpliktelser. Jeg bodde i Bergen, hadde en liten leilighet og to barn som vokste fortere enn lønna mi økte. Pengene strakk aldri til. Lånet presset meg, og tanken på at jeg eide en eiendom jeg ikke brukte, gjorde meg bare stresset og irritert.
Huset sto igjen etter at foreldrene mine gikk bort med kort mellomrom, ett etter ett, det samme året. Da tenkte jeg ikke på å selge. Da gjorde det for vondt. Senere endret sorgen seg til utmattelse, og utmattelsen til regnestykker. Alt begynte å få en prislapp i hodet mitt.
En dag reiste jeg utover til bygda, fast bestemt på å møte en eiendomsmegler. Jeg låste opp porten, og ble møtt av en stillhet i hagen som traff meg dypt. Druerankene var døde, benken morken. Alt virket forlatt, akkurat slik jeg følte meg innvendig.
Da jeg kom inn i huset, slo lukten av støv og minner mot meg, og jeg ble kastet tilbake i tid. Her i dette kjøkkenet bakte mor boller til påske. I denne stua satt far og så på Dagsrevyen og irritere seg over politikerne. Som barn løp jeg rundt i hagen og trodde at verden sluttet ved gjerdet.
Jeg satte meg på den gamle sofaen og kjente hvor mye jeg hadde forandret meg. Jeg hadde alltid tatt avstand fra folk som bare tenker på penger. Men det var akkurat det jeg hadde blitt. Jeg målte verdien av alt til og med minnene.
Samme kveld var det bygdedans på grendehuset. Musikken lød over plassen. Jeg gikk dit, rett og slett for å slippe å sitte alene i et mørkt hus. Jeg traff folk jeg ikke hadde sett på mange år. De fleste kjente meg straks igjen. De snakket varmt om foreldrene mine. Sa at de hadde vært gode mennesker, alltid hjelpsomme og at det fortsatt satt spor etter dem her.
De ordene traff meg hardere enn all kritikk. Jeg innså at mens jeg hadde klaget over livet i byen, hadde de levd enkelt, men verdig her. De hadde aldri hatt så mye, men delte alltid det lille de hadde. Og huset var ikke bare murstein og takstein. Det var resultatet av deres slit og kjærlighet.
Neste dag gikk jeg opp på taket. Ikke fordi jeg visste hva jeg gjorde, men fordi jeg for første gang på lenge ønsket å gjøre noe som betydde noe. Jeg startet å rydde i hagen, kastet gamle ting, fikset det jeg kunne. Jeg holdt på til solen gikk ned og kjente at noe falt på plass inni meg.
Barna mine kom ei uke senere. I starten sutret de over at det ikke var internett og at de kjedet seg. Etter hvert begynte de å løpe rundt i hagen, sykle på grusveien og leke med andre barn. Om kvelden satt vi ute og så på stjernene. Slik hadde vi aldri opplevd det i byen.
Det var da jeg forsto at jeg var i ferd med å selge ikke bare et hus, men røttene til barna mine. Jeg var i ferd med å kappe forbindelsen deres til stedet alt startet. Kun for å lette litt på gjelden og kjøpe meg litt ro som bare hadde vart en stund.
Jeg solgte ikke huset. Det ble ikke lett. Jeg måtte ta ekstrajobber, ofre noen bekvemmeligheter. Men hver sommer tilbringer vi en måned der nå. Hagen er ryddet. Druerankene gir skygge igjen. Igjen høres latter i huset.
Jeg skjønte at den største feilen er å gi slipp på noe bare fordi det ikke gir rask gevinst. Livet er ikke bare regninger og avdrag. Noen ting kan ikke måles i kroner minner, røtter, følelsen av å høre til.
Av og til er vi så opptatt med å overleve at vi glemmer hvorfor vi lever. Jeg var i ferd med å glemme. Heldigvis rakk jeg å finne tilbake før det var for sent.



