Da, du må høre på dette det er en sånn historie jeg ikke klarer å la være å dele. Da Ingrid fylte sytten år, fortalte moren hennes plutselig at hun ventet barn igjen! Ingrid ble helt paff av beskjeden. Jeg er jo den som skal få barn nå! Du har jo barnebarn å ta vare på allerede! Hvis jeg ville ha småsøsken, kunne jeg ønsket meg det for flere år siden! Nå kommer jeg til å bli ydmyket foran alle vennene mine! Din gamle tullebukk! Ropte Ingrid til moren sin, så sint at øynene hennes fyltes av tårer. Og denne såra følelsen holdt seg gjennom hele mammans svangerskap Ingrid gråt stadig vekk og klarte ikke å la det gå. Selv faren hennes ble sliten av det hele og prøvde å roe ting ned, men Ingrid bare pakket sakene og stakk fra hjemmet.
Hun ruslet rundt i Oslos gater, helt forvirret og full av mørke tanker om hvor unyttig hun følte seg. Ingrid forestilte seg at når babyen kom, ville alle glemme henne. Men faren hennes fikk til slutt med seg både moren og den lille babyen hjem igjen. Og da moren krysset døra med den nyfødte i armene sine, bare veltet det over Ingrid. Tårene rant nedover kinnene hennes da hun fikk se den bitte lille søsteren sin i det øyeblikket forstod hun plutselig hvor mye kjærlighet hun faktisk hadde til dette miraklet.
Nå er Ingrid trettisyv, gift og bor i en treromsleilighet på Frogner sammen med mannen sin og sønnen deres på seksten år som snart skal bli storebror. Hjertet hennes hamrer ekstra raskt mens hun venter på at sønnen skal komme fra skolen, for hun skal fortelle ham at hun er gravid. Frykten for at han skal reagere sånn som hun selv gjorde, gnager henne. Men det viser seg at hun egentlig ikke hadde noe å bekymre seg for.
Jeg får en lillebror eller lillesøster? Å, så kult! Jeg skal hjelpe deg, mamma! utbryter sønnen hennes glad og kaster seg rundt halsen på henne. Ingrid bryter ut i gråt, denne gangen av lettelse, stolthet over hvor klok og fin sønnen hennes er, og et snev av anger for alt det vonde hun ga moren sin. Hun står på kjøkkenet og stirrer ut av vinduet på regnet over Oslo, mens hun stille hvisker for seg selv: Mamma, tilgi meg… Mamma, tilgi meg… Plutselig ser hun et forvirret uttrykk i ansiktet til gutten sin. Hun blir litt urolig og spør: Hva er det, vennen?
Men han bare smiler og sier: Det er ingenting, mamma. Nå spiser vi middag, og etterpå drar vi til besteforeldre og tante for å dele den gode nyheten!Mens de dekker bordet sammen, kjenner Ingrid en varme bre seg i brysteten følelse hun ikke klarer å beskrive med ord. Hun ser på sønnen sin, smiler gjennom tårene og skjønner at fremtiden kan romme både frykt og håp, men aller mest kjærlighet. Hun tørker kinnene sine, setter kakao på komfyren og tenker at kanskje, bare kanskje, er det å gi slipp på gamle sår og åpne seg for nye begynnelser det modigste hun noen gang har gjort.
Snart står de under regnjakker i trappeoppgangen, klare til å løpe ut i det våte Osloværet, med latteren hans klingende i ørene. Kanskje vil de en dag fortelle sitt eget barn hvordan kjærlighet noen ganger ligner regndråpene mot Oslos brosteinden bare kommer, om og om igjen, uten at du alltid forstår hvorfor, men alltid når du trenger det mest.
Og Ingrid, som engang var den sårede datteren, går nå med lette steg mot familien sin, viss på at hjem handler om å høre til enten man er stor eller liten, barn eller voksen, søster eller mor. Og med et smil som varer helt til neste morgen, vet hun: Dette er begynnelsen på noe vakkert.




