Det sies at menn setter mest pris på utseendet til kvinner. Det betyr visstnok at den ideelle kvinnen bør være høy, ha lange ben, være blond, alltid smilende og lykkelig. Men er det virkelig slik? Klart utseendet er det første man legger merke til, men det er på ingen måte det viktigste.
Jeg hadde en kompis som het Even. Vi jobbet sammen i samme firma i Oslo. En dag fikk vi en ny kollega. Hun var nesten som en norsk supermodell fra reklamene. Lange bein, blendende hvitt smil, flott figur. Uansett, Even ble veldig betatt av henne.
Etter hvert merket jeg at hun også var interessert i Even. En dag kom hun på jobb med en diger veske. Selvsagt tilbød Even seg straks å hjelpe henne hjem med den. Hun takket ja. Han trodde han hadde trukket vinnerloddet. En time senere, etter jobb, ringte han meg helt fra seg.
Da han kom inn i leiligheten hennes ble han nemlig helt sjokkert. Det lukta som om noe hadde dødd der inne. Søpla så ut til å ikke ha blitt tømt på ukevis. Alt lå slengt rundt, gammel mat lå på gulvet og til og med i sengen. Det krøp faktisk små mark bortover bordet.
Even holdt på å kaste opp. For henne derimot var dette helt vanlig. Han sa rett ut at han ikke lenger trodde på skjønnheten hennes. Jeg lærte noe viktig da: Det viktigste med en kvinne er ikke utseendet, men renslighet og evnen til å ta vare på hjemmet sitt.




