Kjære dagbok,
I går morgenen ga Anders meg en flaske vann. Jeg tok den med skjelvende hender og steg ut av bilen. Han satte seg på førersetet, startet motoren og rev avgårde, mens jeg ble stående alene ved skogkanten.
Jeg vasket ansiktet, greide det rotete håret, justerte klærne og gikk sakte og usikkert mot Oslo sentrum. Jeg kom fra en liten bygdeby for å bli veterinær. Jeg hadde blitt tatt opp på Høgskolen i Oslo og var nå i siste semester. Mine gode karakterer viste at jeg tok studiet på alvor jeg ville både flykte fra fattigdommen hjemme og være nær dyrene jeg elsket.
Den kvelden ble jeg invitert av medstudenter til en fest hos en rik student. Jeg nølte, men tenkte at litt avkobling kunne være greit. Festen var full av folk, høy musikk og dans noe jeg egentlig ikke liker. Derfor tilbrakte jeg mesteparten av kvelden på terrassen med et glass juice og utsikt over Akersjøen.
Anders foreslo en kjøretur i den kjølige kvelden for å slippe den bråkete mengden. Jeg gikk med på det, men innså raskt at det var en feil. Han kjørte meg utenfor byen og presset meg bak på setet
Minnefragmentene fra den turen flommet tilbake som lysskygn, og hver muskel verket av smerte. Jeg husker ikke hvordan jeg kom tilbake til studenthytta. Jeg lå på sengen, gråt i puten i flere timer før jeg falt inn i en dyp, men urolig søvn.
Jeg gikk glipp av flere dager med forelesninger. Jeg tenkte på å gå til politiet, men ingen hadde tvunget meg inn i bilen; jeg hadde selv, som en naiv ung kvinne, fulgt med en fremmed på nattens vei. Jeg kunne ikke stole på moren min, som hele tiden var fanget i rus og søken etter penger til neste flaske. Så jeg sto alene med smerte og ydmykelse.
Et par måneder senere var jeg nesten helt frisk. Jeg gikk på skolen, snakket med romkameratene og prøvde å glemme den natten. Det gikk nesten.
En morgen våknet jeg med en kvalmebølge og løp til badet. Jeg tenkte at det bare var en dårlig hurtigmåltid, men det skjedde igjen, og igjen. Jeg var bare sytten år, men skjønte raskt at noe var galt. Etter noen timer med en test i hånden, stod jeg der blekt som en vegg: Jeg var gravid.
Jeg vil ikke ha dette barnet. Ikke fra ham. Hver eneste sekund vil minne meg om den natten. Jeg hater ham tenkte jeg, mens jeg prøvde å forstå om det var frykt eller avsky.
Det eneste jeg ønsket, var å bli kvitt ham, så jeg dro til legevakten samme dag.
Du må vite at dette ikke er så lett, sa legen, men jeg forstår at du er under 18, så vi kan ikke gå videre uten samtykke fra foreldre eller politi.
Greit, jeg kommer med moren i morgen, sa jeg.
Jeg forlot rommet med visshet om at moren, selv om hun blir edru, aldri vil følge meg. Jeg hadde bare sju måneder til myndighetsalder og seks måneder til termin, så jeg måtte akseptere at barnet ville bli i meg.
Jeg venter, tenkte jeg. Jeg vil bare bli kvitt dette. Jeg vil føde og så er jeg fri.
Måneder gikk, jeg fullførte studiene og gledet meg over at magen nesten var usynlig, selv om jeg var i femte måned. Jeg fikk en liten leilighet i en forstad og begynte som veterinærassistent. Arbeidet ble mer og mer krevende.
En dag, på vei til jobb, fikk jeg kraftige smerter i magen og korsryggen.
Det kan ikke være så tidlig, tenkte jeg, men barnet var i ferd med å komme.
Alt gikk så raskt at jeg knapt rakk å reagere. På noen timer holdt jeg en liten gutt i armene. Han sutret litt, men sovnet så snart han følte at lydene bare irriterte moren.
Selv om jeg er veterinær, klarte jeg å hjelpe meg selv. Jeg lå i sengen med den lille innpakket i et teppe. Jeg prøvde å mate ham eller løfte ham igjen, men kroppen sviktet.
Midt på natten våknet jeg. Gutten lå stille, pustet rolig inn i et mykt pledd.
Unnskyld, sa jeg til ham, jeg kan ikke gjøre dette.
Jeg tok av meg korset som bestemor hadde gitt meg. Hun hadde sagt at det skulle beskytte meg, og jeg trodde på det.
La ham ha dette, sa jeg og legget korset på ham.
Jeg følte meg elendig, men ga ikke opp. Jeg pakket gutten inn i pleddet og gikk til nærmeste matbutikk. Der la jeg ham i handlekurven og gikk uten å snu meg.
Jeg reiste hjem, pakket noen få eiendeler og tok toget fra Oslo S mot et ukjent sted. Jeg måtte bare komme meg vekk fra alt som minnet meg om denne natten. En ny by, et nytt liv, fri fra marerittet.
Ti år senere har jeg oppnådd det jeg drømte om. Jeg er gift med Lars, har åpnet min egen veterinærklinikk i Bergen og har nesten alt jeg ønsker bortsett fra ett barn. Etter flere år med behandling kunne vi ikke få vårt eget barn.
Det er karma, tenkte jeg, som om skjebnen straffer meg for fortidens feil.
En kveld kom Lars inn på kjøkkenet med et bekymret uttrykk.
Lars, hva er galt? spurte jeg.
Jeg har en annen kvinne. Hun er gravid, svarte han.
Jeg slo meg ned på en stol, blek av sjokk.
Så du forlater meg?
Jeg går til henne. Jeg kan ikke lenger holde dette.
Jeg tenkte på hvordan skjebnen hadde tatt meg inn i en dyp avgrunn, og hvordan jeg aldri fikk lov til å bli mor på egen vilje. Jeg tenkte på gutten jeg etterlot i handlekurven, alene og forlatt.
Døren smalt igjen, og jeg sto igjen med en dyp følelse av tap.
Etter noen minutter kom en resepsjonist og minnet meg på min første time klokken ni.
Jeg gikk inn i et lyst kontor, hvor en mann med en katt i armene ventet. En gutt strøk katten forsiktig.
Vi skal ta vare på katten, sa jeg. Han var den samme katten min avdøde kone hadde reddet, men nå var den sliten og trengte hjelp.
Katten sprang plutselig rundt, klødde seg under bordet og spant. Gutten prøvde å ta den i armene, men katten krøp unna. Da falt korset fra min skjorte det samme korset jeg hadde gitt til gutten for så mange år siden.
Sånn, katten er frisk, sa mannen, mens han lo.
Jeg kunne ikke slippe tanken på at livet noen ganger er absurd. Jeg spurte mannen hvor korset kom fra, og han så forvirret på meg.
Jeg begynte å fortelle ham alt: om den brutale natten, om foreldrene som drakk, om graviditeten, om gutten i handlekurven. Jeg snakket i flere minutter, men han lyttet stille.
Han fortalte meg sin historie: han hadde vedtatt et barn fra et barnehjem, en gutt på tre år som han elsket som sin egen. En tragisk ulykke tok hans kone, og han var alene med gutten. Han innrømte at han også følte en slags skyld.
Vi satt i stillhet, og jeg så tårene strømme nedover ansiktet hans.
Jeg forstår, sa han, du kan fortsatt komme og besøke gutten vår, hvis du vil.
Jeg nikket, takknemlig for muligheten til å være en del av noe, selv om det ikke var mitt eget barn.
To år har gått. Nå ser jeg gutten, nå en tenåring, introdusere katten sin for sin yngre søster. Jeg og Lars ser på dem med en stille varme.
Dette har lært meg at selv om livet kaster oss i dype hull, kan vi finne mening i å hjelpe andre, selv når vår egen drøm er knust. Jeg har lært at skyld og anger ikke gjør fortiden bedre, men handlingene i dag kan bringe fred.
Dette er min leksjon.




