Rykk litt sammen, vi skal bo her i ti år
Svigermor ble stille et øyeblikk før hun sa:
Åh, Ingrid, Ragna er en bestemt dame … Når hun først får noe for seg. Du må forstå henne litt også: hun vil jo gi Martine utdannelse, en sjanse…
På min regning? Jeg stanset foran speilet. En blek kvinne med ustelt hår stirret tilbake på meg.
Sissel, stopp dem. Be dem stige av toget på nærmeste stasjon og dra hjem igjen. Jeg møter dem ikke på Oslo S, og de får ikke låne leiligheten.
Hvordan skal jeg stoppe dem da? Pep svigermor med sammenklemt stemme. De sitter allerede på toget. Ragna tok opp lån for studiene, og så har de ikke en krone til bolig.
Hun satsa virkelig på din hjelp. Ingrid, vær så snill, kast ut leieboerne, det skal da ikke så mye til? Det er jo tross alt … blodsbånd …
Blodsbånd? Jeg har vel møtt Martine, niesen deres, to ganger i livet! Jeg skal sparke mennesker ut på gata, frata foreldrene mine støtten de får, og datteren min hobbyene sine, bare fordi det passet seg for søstra di?
Mobilen peip i lommen min. Uten å ta av jakken fant jeg frem telefonen. En melding tikket inn fra Ragna, svigermors søster.
«Hei, Ingrid! Vi sitter på toget. Billettene er kl 19:40, og i morgen tidlig er vi på Oslo S. Kan du hente oss, meg og Martine? Send adressen til den ettromsleiligheten din, vi fikk den ikke skrevet ned sist. Hvor henter vi nøklene?»
Jeg stoppet opp og leste meldingen tre ganger. Hvilken ettromsleilighet? Hvilken Martine?
Mamma, hvorfor stopper du der? Karoline stakk hodet frem fra gangen. Jeg er sulten.
Kommer straks, vennen, svarte jeg og strøk henne automatisk over håret, men blikket mitt var fortsatt festet i skjermen.
Jeg ringte straks opp Ragna. Hun tok telefonen med én gang. Jeg hørte togets dunkende lyd i bakgrunnen og latter.
Hei, Ingrid! Ragna lød overstrømmende glad. Fikk du beskjed? Ville bare overraske deg så du slapp å styre med mat, vi kjøper det vi trenger selv!
Ragna, vent litt! Jeg skjønner ingenting! Hvor er dere på vei?
Hvor ellers? Oslo selvfølgelig! Martine kom inn på høyskolen, det sa jeg deg i vår. Fikk ikke studieplass på lån, men får ta det privat.
Vi har pakket og reiser for å bo oss inn i din leilighet.
I min hva for noe? Jeg lente meg mot veggen. Du mener den leiligheten jeg har leid ut i seks år? Ragna, har dere gått fra vettet?
Nå må du slutte! Ragnas stemme ble straks skarp. Da du arvet den gamle ettromsen for seks år siden, satt vi rundt bordet, husker du? Jeg sa: «Nå får Martine et sted å bo når hun skal studere i Oslo!» Du sa ingenting. Da tok vi det som et ja og har planlagt etter det.
Jeg sa ingenting fordi jeg trodde det var en dum spøk! ropte jeg tilbake. Jeg har ingen planer om å slippe noen inn der.
Det bor en familie med barn der nå. Vi har kontrakt, de betaler alltid presis. Halvparten av pengene sender jeg til mamma og pappa til medisiner. Resten går til Karolines dans og svømming.
Hva tenkte dere egentlig, da dere bestilte billetter?
Vi tenkte at vi var i familie! svarte Ragna sint. Eller har dere Oslo-folk mistet all samvittighet?
Vil du forlate niesen din på stasjonen? Har du ringt mannen din? Vet han at du kaster ut slekta hans?
Stian er på tjenestereise i Finnmark et sted. Han har knapt dekning. Det er min leilighet, Ragna. Min. Skjønner du?
Den ble kjøpt av bestemora mi og gitt til meg. Stian har ingenting med den å gjøre.
Så det er sånn du er! Hører du, Martine? Brorens kone vil ikke vite av oss! Det får vi se på. Dårlig dekning, vi snakkes i morgen på plattformen.
Røret klikker. Jeg sto der paff.
Karoline, maten står i kjøleskapet, ta og varm deg en bit, ropte jeg skjelvende. Så ringte jeg svigermor.
Hun svarte endelig.
Ja, Ingrid, hva er det?
Sissel, visste du at søstra di og Martine var på vei til Oslo for å «overta» min leilighet?
Nei altså… Ragna snakket om noe sånt… Jeg trodde dere hadde avtalt det, kom det lavmælt.
Avtalt hva da? Jeg gikk fram og tilbake i leiligheten. Jeg har leid den ut i seks år.
Halvparten av de pengene sender jeg til foreldrene mine. Du vet hvor trangt de har det. Resten er Karolines aktiviteter.
Hvorfor ba du dem ikke finne en annen løsning?
Ikke skrik på meg, svigermor fikk en såret tone. Det får dere rydde opp i selv. Og ikke mas på Stian nå, han har viktige møter.
Jeg slengte telefonen fra meg. Mannen min har alltid gått utenom slike familiekonflikter, særlig når det var svigermor eller tante involvert da bøyer han seg lett.
Ingrid, de er fra landet, de ser livet annerledes, pleier han å si. Ikke bry deg, det lønner seg ikke å krangle.
Jeg prøvde ringe Stian. «Utenfor dekning». Selvfølgelig. Når han virkelig trengs, er han alltid «utenfor dekning».
***
Så ble det et ordentlig oppgjør. Ragna ringte klokka fem om morgenen, insisterte på at jeg kom og hentet dem.
Vi er slitne og sultne! Det er kaldt her, vi fryser! Sover du enda? Kom deg opp! På stasjonen om ett kvarter hørte du?
Halvveis i søvne skjønte jeg knapt hvem jeg snakket med, men svarte bistert:
La meg være! Jeg kommer ikke, og dere får ikke bo i min leilighet. Takk og farvel.
Etter tiende oppringning havnet både Ragna og Martines nummer på svartelista.
Hele dagen plaget Sissel meg med meldinger. Ba meg skåne slekta, truet med å bli fornærmet og fortelle alt til Stian…
Så brått sto Stian i stua, rett fra Finnmark uten forvarsel.
Ingrid, hva har skjedd egentlig? spurte han så fort han kom inn døra. Mamma gråter og sier du har kastet Ragna på gata.
Jeg la armene om ham og forklarte:
De kom uanmeldt og krevde at jeg skulle kaste ut leieboerne og la Martine bo gratis i minst fem år.
Stian, hvem gjør slikt? Kan man ikke kjenne skam? Og, som jeg vet, bor de allerede godt hos mora di.
Hvorfor kom du hjem?
Mamma maste, sukket Stian. Og Ragna har ringt ned mobilen min…
Ingrid, kan vi ikke hjelpe dem litt, i alle fall til de finner studenthybel?
Jeg ristet på hodet:
Stian, de har ikke søkt studenthybel. Ragna var bombesikker på at de allerede hadde leilighet min!
Du skjønner ikke hvor frekt det er? De bare tror de kan overta og bo her.
Mamma sa du lovte det for seks år siden…
Jeg svarte ikke på noe vrøvl. Det var tross alt etter begravelsen!
Ragna er rasende, hun sier vi ikke eksisterer for henne mer. Forresten, de bor ikke hos mamma, det er for langt til skolen.
Jeg vippset ti tusen kroner, de har leid et eller annet …
Så flott! slo jeg i bordet. Det er dagens beste nyhet. Vi kan krangle om pengene en annen dag. Gi dem det de vil, bare de lar oss være i fred!
Stian satte seg tungt.
De fikk et rom i en kollektiv. Ragna klager på kakerlakker og bråkete naboer …
Så får hun ordne seg. Vil man inn til hovedstaden, får man jammen takle det ikke forvente gull og grønne skoger hos slekt de nesten aldri har kontakt med! Som aldri en gang har husket bursdag!
Jeg snudde og gikk til soverommet mens Stian fulgte etter.
Ingrid, det føles jo ikke bra. Vi overlater dem til seg selv, og om det skjer noe? Om naboene er uhyggelige? Om noen gjør dem noe?
Synes du ikke synd på tante?
Jeg snudde meg stramt mot ham:
Stian, jeg har et barn, jeg har foreldre jeg må ta vare på. Og jeg har en leilighet min bestemor ga meg for alt slit hun hadde i livet.
Jeg gir ikke bort den eiendommen fordi noen, langt vekk, plutselig mener de har mer rett på den enn meg.
Hvorfor skal jeg synes synd på dem?
Mannen min sa ingenting, og jeg fortsatte:
Skal du spise? Kom, så varmer jeg middag. La oss slutte å snakke om dette. Hvis du vil hjelpe dem, gjør det fra din lønn.
Leiligheten vil være utleid. Jeg kaster ingen ut.
Du har rett. Jeg ville heller ikke likt om foreldrene dine plutselig sto på hytta hos mine foreldre og sa: «Rykk litt sammen, vi skal bo her i ti år.»
Etter middag, da Stian gikk i dusjen, sjekket jeg mobilen. Svigermors melding ventet ulest:
«Ingrid, du kan ikke være sånn. Ragna har blitt syk av nerver. Kjør ut litt mat til dem, nok for noen uker.
Husk å ta med kjøtt, grønnsaker, frukt og sjokolade. Kaffe og te, hygieneartikler, gjerne solsikkeolje.
Ta også med litt fisk. Ikke hermetikk Ragna spiser ikke det. Adresse: …»
Jeg blokkerte også svigermor. Hun får være på svartelista noen dager.
***
Nattten gikk fredelig slekta ringte ikke.
Så, klokka sju neste morgen, dundret det på døra. Jeg måtte åpne, siden Stian fortsatt sov.
Ragna sto der, anklagende i blikket:
Du sover vel godt, du, i varme dyner, på rent laken?
Kanskje du lurer på hvordan jeg og Martine hadde det i natt?
Helt forferdelig! Kakerlakker i taket, rommet iskaldt og skittent. På ene siden dundret noen «Per Spellmann» hele natta, og på andre kranglet de så busta føyk.
Har du ingen skam i kroppen? Vil du virkelig at nærmeste slekt skal bo slik?
Men, vet du hva, jeg gidder ikke krangle! Vi kommer bare til deg, jeg og Martine. Dere har jo tre rom, én kan vi vel overta bare litt stor, vi er tross alt to!
Vi trenger knapt fire måneder, kanskje et halvt år, før vi drar tilbake, når Martine har funnet seg til rette.
Jeg måpte.
Bare glem det. La oss ikke ødelegge det som er igjen av forholdet vårt. Skal jeg virkelig tilkalle politiet? Det er ikke vanskelig.
Vil du virkelig ha de problemene?
Ragna ble rød av sinne jeg ble forfjamset.
Du … Du … Lars-Oslo-folk, ingen grenser! Måtte datteren din skrubbe doer resten av livet!
Vent bare, jeg skal huske dette. Verden er liten, og ting går rundt og rundt!
Du får se hvem som får bruk for hvem en dag! Dette skal jeg aldri tilgi!
Jeg lukket døra rolig. Ragna skjelte ut i trappeoppgangen et par minutter før hun gikk.
***
Krangelen med Ragna ødela forholdet til svigermor Sissel ignorerer meg fullstendig.
Stian besøker mora si og hjelper henne fortsatt, han tar også Karoline med av og til, men Sissel kommer aldri til oss her igjen.
Jeg kjenner faktisk en lettelse. En bekymring mindre i livet.
Og som jeg skrev i dagboka: I møte med urimelige krav selv fra slekt må man verne om seg selv. Hvis ikke du står opp for deg selv, hvem skal da gjøre det?




