Etter fylte femti sluttet jeg å tro på alt som hadde med romantikk å gjøre: Helt til jeg ble med på en singeltur 50+ og møtte Henrik
Jeg trodde ikke lenger på store kjærlighetshistorier. Etter skilsmissen hadde jeg prøvd noen ganger famlende dater, uforpliktende flørter men ingenting rørte meg virkelig. Så ga jeg opp. Hvorfor skulle jeg fortsette? Barna har flyttet ut, barnebarn er på vei, jobben går sin gang. Kveldene tilbringes med tv-serier og noen ganger en bok. Livet er velstriglet og forutsigbart. Trygt.
Helt til jeg en dag fant en brosjyre fra et reisebyrå i postkassen: “Gruppereise for single 50+. Piemonte. Vinvandring, middager med levende lys, små grupper, ingen forventningspress.” Jeg lo. Middag med levende lys? I denne alderen? Men noe traff meg. Kanskje nettopp fordi det hele hørtes naivt romanseaktig ut, noe jeg for lengst hadde sluttet å la meg lure av. Eller kanskje fordi jeg var lei av dette trygge livet.
Jeg bestilte plass.
Den første dagen var jeg helt sikker på at jeg hadde gjort en tabbe. Det var femten personer i bussen. Tre skilte, noen enker, noen single kvinner “av fri vilje”. Alle var hyggelige og smilende, men det lå noe forsiktig over hele stemningen. Ingen ønsket å virke desperate.
Henrik satte seg ved siden av meg under middagen den andre kvelden. Grått hår, litt hes stemme, og et blikk som fortalte at han faktisk lyttet. Han skravlet ikke, ga ingen komplimenter, prøvde ikke å imponere eller vise at han lette etter eventyr. Han bare var der. Varm, rolig, tilstedeværende.
Du er vel ikke en av dem som reiser på ferie for å bli forelsket? sa han halvt på spøk.
Nei. Mer en av dem som reiser for å minne seg selv på at man fortsatt lever.
Han smilte. Og da kjente jeg at noe løsnet. Ikke latter eller rørelse bare lettelse. Fordi noen faktisk forstår.
Dagene som fulgte, snakket vi stadig mer. På terrassen med utsikt over vinrankene, på bussen, under omvisningene. Om alt mulig: bøker, irritasjonsmomenter, barnene som bor langt borte selv om de ringer hver uke. Om ensomhet, hvor tøft det er å begynne på nytt etter femti. Og om at man kanskje ikke trenger å begynne kanskje bare gi seg selv noe lite. Plass. Være sammen.
Kvelden før siste dag satt vi på en benk ved bassenget. Det var mørkt og stille, bortsett fra sirisser og lyden av vannet. Da sa Henrik:
Vet du, jeg trodde aldri jeg skulle føle meg så bra sammen med noen igjen. Men akkurat nå er jeg redd for å dra hjem. For jeg vet ikke om denne magien vil forsvinne så snart vi setter oss på flyet.
Jeg så ut i mørket. Hjertet dunket som om jeg var tenåring igjen. Og selv om jeg ville si noe fornuftig, noe voksent, så sa jeg bare:
Jeg er også redd.
Vi avtalte ingenting. Etter hjemreisen kom det ingen store erklæringer. Vi sendte meldinger. Gikk turer. Drakk kaffekopper sammen. Noen ganger var det stille men god, trygg stillhet. Og etterhvert kom et kyss. Litt nølende, kanskje litt klønete. Men ekte.
Jeg vet ikke hvor dette ender. Jeg har ikke behov for å planlegge livet på nytt. Men jeg vet at jeg kan le igjen. At jeg vil gå ut døra igjen. At noen spør hvordan dagen min har vært og virkelig lytter til svaret.
Og kanskje er det akkurat dette som er kjærlighet nå. Ikke den med sommerfugler i magen og store dramatiske ord. Men den rolige, modne, trygge. Den som varmer, uten å brenne opp. Og at det aldri er for sent.
Noen ganger tar jeg meg selv i å smile uten grunn. Jeg går hjemmefra litt tidligere for å rekke turen vår i Frognerparken. Jeg liker igjen å se meg i speilet for jeg ser en kvinne som ikke har gitt opp.
Jeg ventet meg ingenting mer fra livet. Jeg ville bare ha ro. Men så ga livet meg noe mer et menneske som ikke dømmer, ikke prøver å fikse meg, ikke vil forandre på meg. Han bare er der. Ved siden av. Med en oppmerksomhet og varme jeg har savnet.
Hvis noen i dag spør meg om det er vits i å tro på kjærligheten etter femti, svarer jeg: ikke bare er det vits det er nødvendig. For av og til elsker vi faktisk vakrest når vi er voksne, bevisste og med åpne øyne men med håp.
For kjærligheten kjenner ingen alder. Og livet har en merkelig evne til å overraske oss akkurat når vi minst venter det.




