Et ekko i natten På rehabiliteringsavdelingen ble Aleksandra Ingebretsen innlagt to uker før jul. Tidligere gikk det ikke – det var ingen ledige plasser. Helse er en alvorlig sak, så da Aleksandra Ingebretsen fikk henvisning, ble hun oppriktig glad: det medisinske senteret hun skulle til, hadde fått mye ros i hele byen. Likevel lurte det en uro inni henne – snart var det nyttår, tradisjoner, ribbe og alt som hører med… Fra barndommen av hadde Aleksandra elsket denne høytiden. Elske å pynte juletre, dekorere hjemmet. Elske førjulsstria. Men nå … Alt dette måtte hun gi slipp på. Aleksandra overbeviste seg selv fra første dag: Det er ikke farlig, det er ikke årets siste feiring – til jul er jeg sikkert hjemme! Og det virket som om hun klarte å overtale seg selv. *** Hun fikk eget rom, hyggelig tomannsrom med TV, hvor det allerede bodde en kvinne – halvparten så gammel. Mange gode behandlinger, treningsopplegg og fysioterapi ble satt opp. Aleksandra Ingebretsen gledet seg, ga alt hun hadde og gikk ikke glipp av noe. Til og med på treningssenteret meldte hun seg – hun fikk så god kontakt med fysioterapeuten. Legene skrøt av henne, sa fremgangen var strålende. Aleksandra Ingebretsen smilte og nikket, men likevel … var hjertet tungt. For første gang i sitt liv gjorde hun ingenting for å forberede nyttårsaften. Ingen julegaver, ingen tanker om salat med ertestuing (russisk Olivier), ikke noe valg av hva hun skulle ha på seg. Nyttårsfeiringen foregikk et sted der ute, langt borte, som om den ikke fantes. «Helsen først», gjentok hun for seg selv, «jeg får feire sammen med roomien.» 30. desember ble naboen skrevet ut. Da døren smalt igjen bak henne, var Aleksandra Ingebretsen plutselig alene. Helt alene. I totalt stillhet. *** 31. desember ringte barna – ønsket god bedring og nyttår, og lovte å stikke innom etter høytidene. Selvsagt – opptatte med sine familier, sine planer. I løpet av dagen kom noen sms-nyttårshilsener fra kollegaer … Så kom natten. *** Aleksandra Ingebretsen hørte at etter kongens tale samlet de andre seg ute i korridoren. De ropte energisk: «Godt nytt år! Masse lykke i det nye året!» Aleksandra satt helt stille. Det var som om en usynlig mur skilte henne fra all feiring. Hun følte seg unødvendig … *** Aleksandra tok opp mobilen. Trangen til å høre en stemme var umulig å motstå. Men … hvem skulle hun ringe? Så mange kontakter … «Mari» – klassevenninnen, ikke sett på mange år, bare liker hverandres bilder på Facebook. Lettvint. Men helt tomt. «Anders» – eksmannen. Ingen grunn til å ringe ham. Hun scrollet raskt forbi. «Pål» – sønnen. Selvsagt ville han ta telefonen, prate … kanskje til og med kjøre med en gang hvis hun trengte det. Men hun ville ikke virke svak. Han var vant til å se moren sterk … Ingen på kontaktlista føltes riktig. Aleksandra Ingebretsen fant ingen å ringe, ikke engang for å si «Godt nytt år». Hun syntes det føltes feil. Hva mer skulle da de på andre enden mene? – Hvem kan jeg ringe? Bare en eller annen … – hvisket hun i steril stillhet. Og begynte å gråte. Hun hadde alt: leilighet, jobb, livserfaring, mange bekjentskap. Og samtidig – ingenting … og ingen. *** Da denne sannheten slo henne, ville hun rømme. Hun tok på kåpen og gikk ut. Kald vinterluft stakk i lungene. Like ved rehabiliteringssenteret lå en liten, snødekt park. Hun gikk dit uten mål og mening – hun måtte bare et sted. På en benk satt en mann omtrent på hennes egen alder, kanskje litt eldre. Han så ikke på julelysene i byen, øynene stirret ut i mørket. Aleksandra Ingebretsens hjerte snørte seg. Hun fikk lyst til å si noe. Lavt sa hun: – Hei. Mannen løftet blikket. Smilte – ekte, med små smilerynker i øyekroken. – Hei. Godt nytt år. Hun smilte tilbake uten å tenke. Ordene traff akkurat der de skulle. – Hvorfor sitter du her ute? – Hjemme er det ingen å snakke med, svarte han rolig. – Kona døde for tre år siden. Datteren min bor i Tyskland, hun ringte i dag, ønsket godt nyttår og sa at hun hadde det travelt. Så jeg bare sitter her. Er du fra sykehuset? Aleksandra nikket. – Ja. Jeg er under opptrening etter sykdom. Og vet du … i dag har jeg forstått at jeg ikke har noen å ringe til på nyttårsnatten. Telefonen er stappfull av kontakter, men ingen å si noe til. Det overrasket ham ikke. – Ja … Ensomheten kommer snikende. Plutselig skjønner du: hvis noe skjer deg, får ingen vite det. Ingen hører deg. Ingen kommer. – Han så rett på henne. – Da, hvis du ikke skal forsvinne helt, må du tørre. Slik du gjorde nå … Du tok initiativet. Da er du sterk. – Jeg kjenner meg ikke sterk … – Det spiller ingen rolle, sa han mykt. – Ingen er født sterke. Man blir det, når man møter livet – selv om livet vender ryggen. Og … om du ikke kommer i morgen, så vil jeg vente likevel. For nå vet jeg at du finnes. Ordene hans var så oppriktige at Aleksandra plutselig skjønte: Hun hadde lett etter noen som kunne redde henne fra ensomhet – uten å forstå at hun kunne være redningen for noen andre … *** Da hun gikk opp på rommet igjen, hadde hun et lite papir i lomma – der hadde den nye vennen skrevet nummeret sitt med ustø penn. Tomme følelser forsvant ikke, men det begynte å gløde noe varmt. Et ekko av en fremmed stemme: – Jeg venter på deg … For første gang på lenge tenkte ikke Aleksandra Ingebretsen på det hun hadde mistet, men på morgendagen. Ikke «livet på nytt», bare – morgendagen. I morgen tidlig. Kanskje … jeg skulle ringe? tenkte hun mens hun sovnet, bare for å si: «God morgen, Steinar Olevik» …

Ekko i natten

På rehabiliteringsavdelingen ble Anna Olsdatter innlagt to uker før julen ringte inn. Først nå fikk hun plass; det hadde ikke vært ledig før.

Helse er ingen spøk, så da hun fikk henvisningen, ble Anna Olsdatter oppriktig glad: helsesenteret hun ble sendt til, var kjent over hele byen for sin gode omtale.

Likevel, inne i henne krøp det en liten uro: snart er det jul, tradisjoner, lutefisk, ribbe, pepperkaker, alt det der…

Anna hadde elsket julen siden hun var liten. Hun hadde alltid gledet seg til å pynte tre, henge opp lys, legge reinsdyr på dørmatten. Den boblende julegleden, de rutinerte forberedelsene alt dette, måtte hun gi slipp på nå.

Helt fra første dag overtalte Anna Olsdatter seg selv til å tenke at det ikke var så farlig, at det jo ikke var den siste julen i hennes liv, at hun sikkert ville være hjemme igjen til nyttårsaften.

Og kanskje hadde hun klart å overbevise seg selv.

***

Hun ble plassert på dobbeltrom med en hyggelig stemning og fjernsyn, der en kvinne halvparten så gammel allerede bodde. Hun fikk utskrevet mange fornuftige behandlinger og daglig opptrening.

Anna Olsdatter var takknemlig og gjorde sitt beste. Ingenting ble hoppet over. Selv treningssalen meldte hun seg på, for fysioterapeuten hadde et så varmt smil.

Legene sa hun var flink, at fremgangen var påtagelig.

Anna smilte tappert og nikket ivrig, men inni var det fortsatt trist.

For første gang i sitt liv gjorde hun ingen forberedelser til julen. Ingen presanger ble kjøpt, ingen sylteflesk ble tenkt på, ingen røde telys til nyttårsbordet.

Julen foregikk et annet sted, langt unna, nesten som den aldri var der.

«Helser er viktigst», sa hun til seg selv igjen og igjen, «jeg kan jo feire sammen med romvenninnen min.»

30. desember ble romvenninnen skrevet ut. Da døren lukket seg bak henne, ble Anna Olsdatter sittende igjen. Alene. I fullstendig taushet.

***

31. desember om morgenen ringte barna de gratulerte og spurte hvordan hun hadde det, og lovet å komme innom etter nyttår.

Sånn er det de har sine familier, sine planer. Noen kolleger sendte meldinger

Og så kom natten.

***

Anna Olsdatter hørte hvordan, etter kongens tale, flere «medpasienter» trådte ut i korridoren.

De ropte: «Godt nytt år! Godt nytt år, alle sammen!»

Anna satt urørlig.

Det var som en usynlig vegg mellom henne og latteren utenfor.

Og hun følte seg helt overflødig.

***

Anna tok mobilen i hånda: hun lengtet plutselig etter å høre en stemme!

Men hvem skulle hun ringe?

Så mange navn på lista

«Sigrid» en klassevenninne hun ikke hadde sett på tyve år, selv om de iblant likte hverandres bilder på Facebook.

Praktisk. Men tomt.

«Eivind» eksmannen. Henne hadde hun virkelig ingen grunn til å ringe.

Hun bladde videre.

«Marius» sønnen. Han ville selvsagt ta telefonen, snakke med henne, kanskje til og med komme løpende hvis det trengtes.

Men hun ville ikke vise ham seg svak sønnen var vant til å se moren sterk.

Og resten av kontaktene Her fant hun heller ingen. Ingen hun kunne ringe, akkurat nå, for noe så enkelt som å si godt nytt år. Det virket påtrengende. Så syntes hun i alle fall. Hvem bryr seg med slikt, på selveste nyttårsnatten?

Hvem skal jeg ringe? Bare noen… hvisket hun ut i den sterile romstillheten.

Og tårene kom

Hun innså: Hun hadde alt hus, jobb, erfaring, mengder av bekjente.

Og samtidig ingenting. Og ingen.

***

Da det sank ordentlig inn, bestemte Anna Olsdatter seg for å flykte.

Tok kåpen over skuldrene og gikk ut. Den kalde luften bet i lungene.

Utenfor rehabiliteringssenteret lå en liten, snødekt park. Hun gikk dit, uten å tenke over hvorfor. Hun måtte bare gå et sted.

På en benk satt en mann omtrent på hennes alder, kanskje litt eldre.

Han så ikke på byens lys, han stirret bare ut i intet.

Anna kjente plutselig hjertet klemme seg sammen. Hun fikk lyst til å si noe, bare et ord, til dette mennesket.

Hun sa forsiktig:

God kveld.

Mannen så opp. Smilte ekte, med små smilerynker ved øynene.

God kveld til deg også. Godt nytt år.

Hun smilte tilbake, nesten ufrivillig. Så enkel og aktuell frase. Noe rørte seg inni henne.

Hva gjør du her ute?

Ingen å snakke med hjemme, svarte han rolig. Kona døde for tre år siden. Datteren er i Danmark, hun ringte i dag og sa hun hadde mye å gjøre. Så jeg sitter her. Og du, fra sykehuset?

Anna nikket:

Ja, jeg er på opptrening etter sykdom. Og … i kveld har det gått opp for meg at jeg ikke har en eneste jeg kan ringe til ved midnatt. Hundre navn i mobilen, men ingen som trenger en hilsen fra meg.

Han ble ikke overrasket.

Ja… Ensomheten rusler stille innpå. En dag forstår du at hvis det skjer deg noe ingen får vite det, ingen hører det. Ingen kommer, så så han veldig nøye på henne. Da må man tørre å bryte stillheten selv. Som du… Du gjorde det. Da er du sterk.

Jeg føler meg ikke sterk

Det er ikke viktig, sa han mildt. Ingen er sterke fra begynnelsen. Man blir sterk når man går livet i møte, også de dagene det snur ryggen til. Og vet du, hvis du ikke kommer hit i morgen … så vil jeg likevel vente. For nå vet jeg at du finnes.

Ordene var så oppriktige at Anna plutselig forsto: Hun hadde alltid ventet på noen som kunne redde henne fra ensomheten… Og visste ikke at hun også kunne bli noens redning.

***

Da hun gikk opp trappene til rommet igjen, hadde hun en liten papirlapp i lommen, der hennes nye bekjentskap, med ørsmå skjelvende bokstaver, hadde skrevet nummeret sitt.

Tomheten var der enda. Men nå vokste det frem en varme. Et ekko av en annen stemme:

Jeg venter…

For første gang på lenge tenkte ikke Anna over det hun hadde tapt, men over morgendagen. Ikke i store ord bare… morgen. Tidlig.

«Kanskje jeg skulle ringe? tenkte hun, døsig bare si: God morgen, Steinar…»Hun la seg på sengen med mobilen ved siden av seg. Stillheten i rommet var ikke lenger så truende. Ute, under et teppe av snø, visste hun at noen forventet noe av henne, ikke noe storslått, bare et livstegn. Et lite ekko av fellesskap, ulikt alt annet hun før hadde hatt.

Klokken slo tolv et sted i huset, en ensom rakett suste langt borte, og hun trakk dynen tettere omkring seg. Hun smilte for seg selv, skrudde på mobilen og tastet lydløst ikke et nødnummer, ikke sønnen, men et helt nytt navn.

Hun skrev:

«Godt nytt år, Steinar. Jeg håper du fikk sett stjernene.»

Så la hun mobilen tilbake. Hjertet slo litt raskere. Ikke av redsel, men forventning for det første svaret, for det første ekte vennskapet på lenge.

Det kom et øyeblikk med helt ny ro.

Bak gardinene samlet byen seg til et nytt kapittel. I den lille snødekte parken lå to spor etter benker, nesten umerkelige i lyset fra månen. Og Anna sovnet med vissheten om at hun ikke lenger var alene og at lyset fra én stemme i natten kunne være mer enn nok til å begynne på nytt.

Rate article
Intigue Life
Et ekko i natten På rehabiliteringsavdelingen ble Aleksandra Ingebretsen innlagt to uker før jul. Tidligere gikk det ikke – det var ingen ledige plasser. Helse er en alvorlig sak, så da Aleksandra Ingebretsen fikk henvisning, ble hun oppriktig glad: det medisinske senteret hun skulle til, hadde fått mye ros i hele byen. Likevel lurte det en uro inni henne – snart var det nyttår, tradisjoner, ribbe og alt som hører med… Fra barndommen av hadde Aleksandra elsket denne høytiden. Elske å pynte juletre, dekorere hjemmet. Elske førjulsstria. Men nå … Alt dette måtte hun gi slipp på. Aleksandra overbeviste seg selv fra første dag: Det er ikke farlig, det er ikke årets siste feiring – til jul er jeg sikkert hjemme! Og det virket som om hun klarte å overtale seg selv. *** Hun fikk eget rom, hyggelig tomannsrom med TV, hvor det allerede bodde en kvinne – halvparten så gammel. Mange gode behandlinger, treningsopplegg og fysioterapi ble satt opp. Aleksandra Ingebretsen gledet seg, ga alt hun hadde og gikk ikke glipp av noe. Til og med på treningssenteret meldte hun seg – hun fikk så god kontakt med fysioterapeuten. Legene skrøt av henne, sa fremgangen var strålende. Aleksandra Ingebretsen smilte og nikket, men likevel … var hjertet tungt. For første gang i sitt liv gjorde hun ingenting for å forberede nyttårsaften. Ingen julegaver, ingen tanker om salat med ertestuing (russisk Olivier), ikke noe valg av hva hun skulle ha på seg. Nyttårsfeiringen foregikk et sted der ute, langt borte, som om den ikke fantes. «Helsen først», gjentok hun for seg selv, «jeg får feire sammen med roomien.» 30. desember ble naboen skrevet ut. Da døren smalt igjen bak henne, var Aleksandra Ingebretsen plutselig alene. Helt alene. I totalt stillhet. *** 31. desember ringte barna – ønsket god bedring og nyttår, og lovte å stikke innom etter høytidene. Selvsagt – opptatte med sine familier, sine planer. I løpet av dagen kom noen sms-nyttårshilsener fra kollegaer … Så kom natten. *** Aleksandra Ingebretsen hørte at etter kongens tale samlet de andre seg ute i korridoren. De ropte energisk: «Godt nytt år! Masse lykke i det nye året!» Aleksandra satt helt stille. Det var som om en usynlig mur skilte henne fra all feiring. Hun følte seg unødvendig … *** Aleksandra tok opp mobilen. Trangen til å høre en stemme var umulig å motstå. Men … hvem skulle hun ringe? Så mange kontakter … «Mari» – klassevenninnen, ikke sett på mange år, bare liker hverandres bilder på Facebook. Lettvint. Men helt tomt. «Anders» – eksmannen. Ingen grunn til å ringe ham. Hun scrollet raskt forbi. «Pål» – sønnen. Selvsagt ville han ta telefonen, prate … kanskje til og med kjøre med en gang hvis hun trengte det. Men hun ville ikke virke svak. Han var vant til å se moren sterk … Ingen på kontaktlista føltes riktig. Aleksandra Ingebretsen fant ingen å ringe, ikke engang for å si «Godt nytt år». Hun syntes det føltes feil. Hva mer skulle da de på andre enden mene? – Hvem kan jeg ringe? Bare en eller annen … – hvisket hun i steril stillhet. Og begynte å gråte. Hun hadde alt: leilighet, jobb, livserfaring, mange bekjentskap. Og samtidig – ingenting … og ingen. *** Da denne sannheten slo henne, ville hun rømme. Hun tok på kåpen og gikk ut. Kald vinterluft stakk i lungene. Like ved rehabiliteringssenteret lå en liten, snødekt park. Hun gikk dit uten mål og mening – hun måtte bare et sted. På en benk satt en mann omtrent på hennes egen alder, kanskje litt eldre. Han så ikke på julelysene i byen, øynene stirret ut i mørket. Aleksandra Ingebretsens hjerte snørte seg. Hun fikk lyst til å si noe. Lavt sa hun: – Hei. Mannen løftet blikket. Smilte – ekte, med små smilerynker i øyekroken. – Hei. Godt nytt år. Hun smilte tilbake uten å tenke. Ordene traff akkurat der de skulle. – Hvorfor sitter du her ute? – Hjemme er det ingen å snakke med, svarte han rolig. – Kona døde for tre år siden. Datteren min bor i Tyskland, hun ringte i dag, ønsket godt nyttår og sa at hun hadde det travelt. Så jeg bare sitter her. Er du fra sykehuset? Aleksandra nikket. – Ja. Jeg er under opptrening etter sykdom. Og vet du … i dag har jeg forstått at jeg ikke har noen å ringe til på nyttårsnatten. Telefonen er stappfull av kontakter, men ingen å si noe til. Det overrasket ham ikke. – Ja … Ensomheten kommer snikende. Plutselig skjønner du: hvis noe skjer deg, får ingen vite det. Ingen hører deg. Ingen kommer. – Han så rett på henne. – Da, hvis du ikke skal forsvinne helt, må du tørre. Slik du gjorde nå … Du tok initiativet. Da er du sterk. – Jeg kjenner meg ikke sterk … – Det spiller ingen rolle, sa han mykt. – Ingen er født sterke. Man blir det, når man møter livet – selv om livet vender ryggen. Og … om du ikke kommer i morgen, så vil jeg vente likevel. For nå vet jeg at du finnes. Ordene hans var så oppriktige at Aleksandra plutselig skjønte: Hun hadde lett etter noen som kunne redde henne fra ensomhet – uten å forstå at hun kunne være redningen for noen andre … *** Da hun gikk opp på rommet igjen, hadde hun et lite papir i lomma – der hadde den nye vennen skrevet nummeret sitt med ustø penn. Tomme følelser forsvant ikke, men det begynte å gløde noe varmt. Et ekko av en fremmed stemme: – Jeg venter på deg … For første gang på lenge tenkte ikke Aleksandra Ingebretsen på det hun hadde mistet, men på morgendagen. Ikke «livet på nytt», bare – morgendagen. I morgen tidlig. Kanskje … jeg skulle ringe? tenkte hun mens hun sovnet, bare for å si: «God morgen, Steinar Olevik» …