Epler på snøen…
På utmarka, tett inntil den dype, eldgamle skogen, der granene vaker mot himmelen og det er skyggefullt selv midt på dagen, bodde Erling Åsmundsen. En kraftkar av en mann.
Hele sitt liv hadde han tjent som skogforvalter. Han kjente hver stubbe og hvert kratt, kunne navnene på alle ekornene og visste hvor hvert elgspor gikk gjennom kratt og bekkefar. Hendene hans var grove og store som skuffeblad, svarte av jord, harpiks og slit, og inne i brystet? Hjertet hans var som gammelt eiketre solid, trygt, men hardt og bøyd.
Sammen med kona si, Ingrid, hadde Erling levd et stille og godt liv. De var et syn sammen, ja folkene i bygda stanset ofte opp utenfor porten en kveldsstund. Da satt Erling og klimpret lavmælt på trekkspillet, og Ingrid, med stemme mild og klar, sang med så vakkert at man fikk lyst til å bli stående og bare lytte. Huset var vakkert, med utskjæringer, vinduslemmer malt like blå som Ingrids øyne, og en hage i floks og velstelte rader. Aldri et ugressstrå på åkeren alt holdt i orden, alt på linje.
Jeg husker da de plantet eplehagen. Erling gravde hull, svarte moldhauger velvde seg, og Ingrid satte små, tynne epletrær ned, rettet røttene forsiktig ut med hendene, varsomt som når hun reder hår på et barn. Hun mumlet: “Voks nå, kjære små. Bli søte og store, til glede for ungene våre.” Og Erling tørket svetten av panna og smilte et lysende smil jeg aldri skulle se siden. Hver vår sto hagen i hvite brudeslør av blomster, og høstene duftet eple langt ut over myrer og enger sprø, saftige epler i overflod.
Men sorgen kom tidlig. Ingrid ble syk, og på tre måneder var det slutt visnet vekk, som en kvist i sola, og gikk stille bort om natta med Erling holdt godt i hånda hennes. Han bleknet av sorg, felte ikke en tåre sånt er ikke for menn i bygda men han bet tenna sammen, fikk kjeven til å dirre, og over natta var håret snøhvitt.
Tilbake ble han alene med sin senfødte datter, Live. Hun ble lyset fra vinduet for ham, hans eneste bånd til livet i denne skogsheimen. Han tålte ikke tanken på å miste henne også, som mora før henne. Så han voktet henne som egen åndedrett strengt, litt klønete og overbeskyttende. Han satte grenser, tillot ingenting, skjermet henne fra selv vårvinden.
– Du, Live, du er håpet mitt sa han med dyp røst og bred hånd over håret hennes. Du vokser til, blir gårdsjente, huset blir ditt. Jeg slipper deg ikke herfra. Her har vi alt vi trenger. Verden er ikke for jenter som deg, bare bedrageri og ulver i menneskedrakt.
Live vokste hun var vakker, med tykke, blonde fletter over skuldrene og øyne like blå som isvann i påskesola. Og stemmen! Når hun en sjelden gang løftet den i en gammel vise ute på tunet, stilnet til og med småfuglene, og slåttekarene lente seg på ljåen og lyttet med åpen munn.
Gamle koner gråt av sangen hennes og sa at hun hadde arvet morens gave, bare enda skarpere. Gudegitt, sa de. Hun drømte om å synge på scene, dra til Oslo, søke seg inn på Musikkhøgskolen. Hun leste noter, lyttet til gamle vinylplater til de sluret, og øvde bak lukkede dører.
Erling tenkte gammeldags; på bygdevis, og med den dype skepsisen man får av et liv i utkanten: «Man trengs der man ble født». Han fryktet byen, forestilte seg Oslo som et gap av stål som spiser alt levende.
– Ikke snakk, brummet han, så tallerkenene klirret i skuffen. Du gifter deg med Ola fra nabogården, blir mjølkejente og får barn, sånn som alle. Artisteventyr? Bare tull!
Men så, en regntung oktoberdag, fikk alt et brått brudd. Live, hun som alltid var lydig, satte kofferten på gulvet, tok på kåpa og gikk mot døra. Erling ble svart i blikket, trampet, ropte, forbannet.
– Går du, har du ingen far! skrek han. Og intet hjem! Du er ikke velkommen min dør over!
Hun gikk ut i regnet, så seg ikke tilbake, og i raseri hogg han øksa i trappa fliser føk som bloddråper.
– Ingen datter har jeg! gurglet han ut i tomheten. Hun er død!
Tolv år gikk. År kom og gikk. Vinter ble til vår, ungene i bygda ble voksne, fikk egne barn. Erlings hjem sto tyst som et minnesmerke over sorg. Eplehagen grodde til, trærne lot greinene tvinne, ingen beskar. Malingen skallet, trappa hang, og øksa råtnet der den sto, etterlot et rustent sår i treet.
Så, i november ifjor, slo kulda til barfrost og -25 allerede før snøen kom. Jeg kom forbi en kveld fra en sykebesøk og så ingen røyk fra Erlings pipe. Dårlig tegn, i kulda.
Hjertet sank. Jeg åpnet porten gamle Bamse, bikkja, ville ikke ut av hundehuset, bare viftet matt med halen. Inne i huset var det iskaldt, vannet frøset i bøtta, alt luktet av pleie og avmakt.
Erling lå i senga, skalv i fillene og hakket tenner under skinnfellen.
Erling! Hva er det du gjør? ropte jeg.
Han gløttet med røde, matte øyne, kjente meg ikke igjen.
Ingrid, visket han, og så, forferdelig skjør: Live, hvor er du? Syng for meg, Live… Syng «Solbønnen»…
Han er borte vekk, skjønte jeg. Lungebetennelse. Mannen brant opp innenfra.
Den natta gikk jeg ikke hjem. Jeg ble der, fyrte i ovnen til veggene knirket, ga ham sprøyter, tørket svette og hørte ham rope på datteren i vill surr. Live, kom tilbake… Ikke gå ut! Jeg slipper deg ikke… Tilgi, jeg elsket deg…
Jeg satt og stakk, strikket en sokk, og gråt i stillhet over hvor mye kjærlighet det fantes i denne staute mannen, og hvor vondt den hadde festet seg som et bur.
Mot morgenkvisten snudde det. Svetten rant, feberen forsvant. Han åpnet øynene, klarere nå, men tomme og såre.
Valborg, sa han hest. Jeg venta på henne. Hver dag. Hver morgen så jeg ut, hver kveld lyttet jeg etter lyden av porten.
Jeg vet svarte jeg. Live har skrevet. Postdama, Siri, sa det.
Skrevet? Han skvatt nesten opp. Hvor er brevene? Jeg spikret igjen postkassa! Trodde hun hadde glemt! Tenkte hun hadde strøket meg ut!
Siri har dem. Hun greide ikke brenne dem, hun tok vare på dem.
Så snart det lysnet, løp jeg til postkontoret. Siri, fremdeles i slåbroken, ga meg en kartong med brev. Jeg brakte dem til Erling.
Måtte du bare sett ham lese dem. De store, hare fingrene, hele mannen skalv, tårer trillet og løste opp blekket. Han kysset bilder av barnebarna, strøk fingeren over små ansiktsfotos.
Barnebarn, Valborg… To…
Vi fant en telefonlapp i ett brev, men den var delvis revet. De siste fire sifrene manglet. Adressen var Oslo. Jeg sukket: Tar lang tid å skrive, svaret kan ta like lenge. Du vil slite deg ut…
Jeg reiser! han forsøkte å reise seg, men svaiet. Finner henne om jeg må krabbe!
Bli liggende, sa jeg, trakk dyna over ham. Det er raskere måter i våre dager.
Jeg gikk til nabogutten, Martin, som lodder data for hele bygda i helgene han hadde PC i stua.
Jeg forklarte: Se på nettet, Martin, let på Facebook eller lignende. Finner du, så send melding.
Han justerte brillene, dro seteren med reinsdyr motiv rett, og tastet. Live Sæther… gift? Med Olsen? Ja…
Vi fant henne! Profilbilde, status: “Savner bygda.” Martin sendte melding: «Live, dette er Martin fra Åsen. Faren din er veldig syk. Kontakt oss. Viktig.»
Vi ventet. Time etter time. Nettet var elendig, modemet trakk med et nødskrik, vinduet ulte.
Erling satt ved siden av, hvit som laken, dukket ned i et glass tran og kardia-drypper.
Hun svarer ikke… Hun tilgir ikke Og jeg forbannet henne jo den gang…
Så, plutselig, «pling»! E-post!
Svarer! jublet Martin. Telefon til mannen hennes er med, sier hun.
Vi ringer. Summingen er seig, lang.
En mannsstemme, utålmodig. Ja, hallo?
Erling mister stemmen, hiver etter luft. Jeg dulter ham til.
Det… Erling… L-Lives far…
Lang stillhet. Dyp, tung. Så: Faren, ja? Husket plutselig? Det har gått ti år.
Live, la meg snakke! kvinnestemme, anspent.
Hallo? Lives stemme, reservert.
Live… gurgler Erling Jenta mi…
Ny stillhet. Så, stille gråt i røret.
Hvorfor ringer du nå? Hun prøver å holde stemmen stødig. Hva er det?
Jeg holder på å dø, jente mi. Jeg var en dårlig far. Ville bare høre stemmen din igjen. Jeg beklager. Jeg elsket deg, på min klossete måte.
Hun gråt, lavt, ikke hulkende.
Jeg vet ikke, pappa… Skrev så mange brev. Jeg vet ikke om jeg klarer tilgi…
Jeg ber ikke om det, visket han. Bare vit… jeg gjorde så godt jeg kunne.
Vi kommer, sa hun plutselig, sterkt og kjølig. Kan ikke la deg dø alene. Vi kommer.
Erling la på. Ikke jubel, bare sliten lettelse og redsel.
Hun kommer, sier han hest. Men tilgiver hun? Gud vet.
Hvor skal de bo? roper han plutselig. Rot og støv! Skamfullt er det! Overfor svigersønn og barnebarn!
Ta det rolig, kommanderer jeg. Vi fikser dette.
Hele nabolaget hjalp vi vasket og ryddet huset. Erling virret rundt, uten å kjenne seg igjen: Hun vil ikke kjenne seg igjen…
Så, endelig, dagen da bilen trillet inn på tunet. Live og familien, nystelte, litt fremmede. To barnebarn, mann.
Erling sto på trappa og vred luen mellom fingrene.
Live nølte ved porten, så lenge på huset, på trappa der øksa engang hadde hengt. Jeg så på henne kampen i blikket, sårheten, medlidenheten.
Erling tok mot til seg, gikk nærmere.
Hei, Live, sa han lavt.
Hei, pappa, svarte hun.
Hun omfavnet ham, forsiktig, som en fremmed. Han sto stiv, tørte så å holde henne tett og ristet lydløst. Hun sto med armene slapt, tårer gled nedover kinnene. Sorg heller enn glede over all tid de mistet.
De gikk inn. Stemningen stram som en spent streng. Barna klynget seg til faren, mannen så hardt på Erling.
De satte seg rundt bordet liten prat. Til slutt reiste Erling seg skjelvende, med ett glass.
Takk for at dere kom, sa han, så i gulvet. Jeg hadde nesten mistet trua… Livet mitt var tomt uten dere.
Live sin mann, Jørgen, så på ham og på Live. Vurderte. Så løftet han glasset:
Greit, Erling, sa han. Fortid får ligge. Vi kom for Lives skyld. Hun har hjertet på rett sted. La oss skåle for å sees igjen.
Den yngste barnebarnet, Ida, spurte plutselig høyt:
Bestefar, hvor er den øksa du hogde i trappa? Mamma fortalte…
Live kremtet, ba henne tie.
Men Erling så på barnebarnet, smilte sårt.
Øksa er råtten, jenta mi, akkurat som sinnet mitt. Bare smulene igjen. I morgen kan jeg vise dere skogen den lever.
Isen smeltet sakte. Tre dager bodde de der, lærte hverandre å kjenne på nytt. Erling listet seg rundt, ønsket ikke si et for mye.
På kvelden tredje dagen kom Live innom helsestua mi. Røde, slitne øyne.
Tante Valborg, sa hun, har du noe mot uro? Jeg får det ikke ut av kroppen.
Jeg kokte te.
Er du sint ennå? spurte jeg.
Hun nikket. Klarer ikke slippe det. Han er gammel, svak, rører meg nesten til tårer. Men da jeg husker ham i døra, ropende «Du er død for meg!», knyter det seg. Jeg ville si ham alt om nettene på studenthybelen, om alle brevene som aldri fikk svar…
Og gjorde du det? spurte jeg.
Nei, svarte hun svakt. Da jeg så hvor bøyd og redd han var… Han har straffet seg selv verre enn jeg kunne. Tolv år i fangehullet han bygde selv. Hvorfor plage ham mer?
Det er klokt, Live sa jeg. Å tilgi, det er ikke å glemme, det er å forstå. Han gjorde det ikke av ondskap, men av frykt. Han elsket deg på sin sprø måte.
Live satt stille, drakk te.
I dag varmet han tøflene til Ida på ovnen. Akkurat slik han gjorde for meg. Da slapp det litt taket. Ikke helt, men det hjelper. Vi skal leve, tante Valborg. For barna. Kanskje gror det igjen med tida.
De dro etter en uke, med løfte om å komme tilbake til sommeren. Og de holdt ord.
Sommeren etter var Erling en annen. Ikke en ensom, gammel mann, men herre i eget hus. Han ryddet opp i hagen. Og så skjedde miraklet: Epletrærne, de som virket døde, sto med blomster igjen. Hvite skyer over plenen.
En kveld gikk jeg forbi de satt på trappa igjen: Erling og Live, skulder ved skulder, tause, i kveldssol. Ida lekte i hagen, flettet krans.
Erling vinket, ansiktet mildt og rolig. Live smilte, og i smilet var det sorg, men ikke bitterhet.
Valborg, kom inn til eple-te! Live har kokt, blankt som rav!
Jeg kom inn. Vi drakk te på verandaen. Det luktet epler, sommer og ro.
De sier at en knust kopp kan limes. Sprekken blir, ja, men tekoppen blir desto kjærere du tar ekstra vare på den.
Livet er kort, lik en vinterdag. Før man blunker, er det mørkt. Vi tenker: «Jeg rekker det, jeg tilgir siden, jeg ringer senere, kommer til jul.» Men «senere» kan gli forbi. Huset kan bli kaldt, telefonen stille, og postkassen aldri mer fylles.




