«Engel» med bagasje
Eirik satt på kjøkkenet hos mora si, med hendene varmet rundt en rykende kopp te. Øynene hans glødet av et slags nytt pågangsmot, og smilet danset som en sommerfugl over ansiktet hans. Han klarte rett og slett ikke å tie om HENNE om den jenta som så nylig hadde snudd hele livet hans opp ned og ristet det kraftig.
Hun er jo reneste engelen! utbrøt han med glød, mens han stirret på moren. I stemmen hans var det en slags stum beundring. Så snill, så vakker, så varm… Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor hun har valgt MEG. Jeg er da bare en helt vanlig fyr, ingen nasjonalhelt akkurat.
Kari, som satt rett ovenfor ham, log et kjent, mykt smil. Hun hadde sett det at Eirik hadde blitt annerledes i den siste tiden. Mer levende, egentlig lykkelig. Akkurat som om det hadde tatt fyr i sjelen hans. Nå var hun überbevist: sønnen var hodestups forelsket.
Jøss, gutten min, jeg tror du har forelsket deg! lo hun hjertelig og lente seg bakover i stolen. Når får vi hilse på henne, da?
Eirik nølte et øyeblikk, sendte blikket mot bordet. I magen kjente han på både nerver og uro. Han drømte om det skulle gå perfekt, at mora skulle se hvor fantastisk denne jenta var.
Forhåpentligvis snart, sa han, og så opp igjen. Hun er litt skeptisk til å hilse på foreldre så tidlig, sier hun. Vil liksom undersøke følelsene først.
Kari nikket, hun forsto forsiktigheten til jenta. Slike saker måtte jo få vokse naturlig, ikke presses frem med stive blikk og kaker som ikke falt i smak.
Jaja, håper du får henne til å si ja snart, svarte hun og rufset til den tilsynelatende så velstelte manken hans.
Eirik vippet hodet unna, latet som han var oppriktig såret.
Mamma, må du? Jeg er da ikke et barn!
Kari bare lo, og øynene strålte av morsvare.
Kom nå og ta med henne på lørdag, sa hun, og lot den lille krangelen fly ut vinduet. Jeg baker kake. Har fri fra manicurekundene mine for en gangs skyld. Tenkte jeg skulle ha litt lørdagsro.
Eirik tenkte seg om et sekund. Det var jo tross alt en gyllen sjanse den sjansen moren hans hadde ventet på siden han fikk bart.
Ok, jeg skal prøve å overtale henne. Lørdag burde gå fint.
Kari jobbet hjemmefra som negldesigner. Hun hadde forvandlet et lite hjørne av stua til et (minst) like profesjonelt studio som de dyre salongene i byen. Hundrevis av kvinner hadde passert gjennom stolen hennes og delt alt fra små baksnakkinger til livskrise, krangel med svigermor og spørsmål om man egentlig kunne bli lykkelig på bygda i Indre Østfold.
Noen kunder listet nesten inn døra som mus og turte så vidt å mumle sine ønsker til design. Andre kom inn som en storm, og snakket uavbrutt om livet og Kari klarte å lytte og lande samtalen elegant uansett. Det var til og med noen eksemplarer som så på utstyret hennes som om hun hadde tatt det med fra søppelkassen, og kom med såpass nedlatende kommentarer at du skulle tro de var medlemmer av kongefamilien i hemmelighet.
Men én kunde husket hun spesielt hun het Ingrid. Ved første blikk, helt ordinær. Vennlig, pent kledd, ingen hysteriske ringer av bling, og hun valgte alltid lyse pasteller til neglene. Hun kranglet heller ikke på prisen. Kari hadde fått sansen for henne; trodde hun var den der forutsigbare, snille jentetypen alle drømmer om å treffe på hyttetur.
Så, en dag ble det snakk. Mens Kari pusset og pyntet på neglene, begynte Ingrid, veldig rolig, nesten som om hun pratet med seg selv.
Jeg har tre unger, sa Ingrid avslappet og undersøkte neglene sine.
Kari holdt på å skvette neglefilen i fanget.
Åja? Hvor er de da?
En bor med faren sin. En i barnevernet. Den minste bor med meg inntil videre, men flytter nok snart også.
Stillheten i rommet kunne kilt selv den mest hardhuda bergenser. Ingrid fortsatte like nonchalant, som om de diskuterte hvilken melk som var best i kaffen:
Barn er fine å ha, for da blir det lettere å ordne seg. Man må bare velge riktig mann.
Så la hun ut sinlivsfilosofi. Aldri vært opptatt av å gifte seg. Hun lette etter menn med god økonomi og helst allerede gifte. Ble kjæreste, ventet til det begynte å brenne under føttene, og såvoilà!barn. Etterpå: forhandlinger. Forresten, ifølge henne ga gifte menn mye mer penger «så lenge du ikke gidder å lage trøbbel».
For Ingrid var unger bare en praktisk måte å sikre seg leilighet sentralt i Oslo, en dyr elbil og småbedrift på Majorstuen. Hun skrøt til Kari at hun kunne spise lunsj på kafeer og bruke mer penger der enn Kari tjente på en uke. Kari følte et brått behov for en ekstra sterk kopp kaffe.
Men det er jo barna dine, sa Kari lavmælt, nesten desperat.
Ingrid bare trakk på skuldrene.
Jeg har ikke tid til å oppdra unger. Barnehjem og fosterfamilier er fulle av gode kvinner som vil ha barn. Jeg har aldri hatt morsinstinktet, skjønner du. Tanken på å bytte bleier og ikke få sove… nei takk.
Hun sa det akkurat som om hun snakket om fargevalg på neglelakk. Kari tvang seg til å fortsette jobben, fant verken erstatningsord eller oppskrift på hvordan man konfronterer et menneske fullstendig blottet for dårlig samvittighet.
Syns du virkelig du har valgt rett? spurte Kari til slutt.
Ingrid smalt like rolig tilbake.
Riktig er det som gir meg komfort og økonomi. Resten betyr ikke så mye.
Karis hjerte føltes som en kald gammel fiskebolle. Hvordan kunne det finnes så kjølige kalkulasjoner bak et mykt smil? Hun klarte ikke å la være, det måtte ut ikke så hun ventet noen stor anger i Ingrid.
Hvordan kom du på alt dette?
Ingrid åpnet seg litt. Hun hadde forelsket seg som nittenåring. Guttungen hadde kone, og ved fire måneder graviditet var det for sent å snu. Så han kjøpte leilighet til henne, tok sønnen og forsvant. Da skjønte hun: Ah! Sånn kan jeg ordne meg trygt og godt.
Nå tjener jeg egne penger, trenger ikke hjelp fra noen. Kanskje jeg en dag treffer den rette, gifter meg ordentlig og lever lykkelig i alle mine dager med to søte små men akkurat nå trenger jeg ingen.
Hun smilte bredt, men i øynene blinket et øyeblikks noe et slags gjensyn med unge Ingrid, før hun trakk ned rullegardinen av kjølig selvtillit.
Kari så på Ingrid, fingrene danset over neglelakken. Hun hadde lyst til å si mye, til å skjelle ut og kaste noen sandwicher etter henne. Men hun bet det i seg.
Er du ikke redd hun får vite om din fortid? At hun møter noen, eller jeg sier noe?
Ingrid lo bare kaldt, bladde opp noen sedler og la igjen omtrent tilsvarende prisen til en god kveldsmeny på Aker Brygge.
Jeg har gjort jobben min. Ingen vet noen ting. Du kommer neppe til å sladre. Jeg finner meg bare en annen negledame det finnes jo nok av dem. Takk for meg, og farvel!
Døra smalt mykt igjen. Kari sto i stillheten, ikke rasende, bare tom.
Og helt ærlig, Ingrid kom aldri tilbake. Kari tenkte på henne iblant, men lot være å gruble. Folk må ta ansvar for sine egne valg, og velferdsstaten løser ikke alt ikke kjærlighet heller.
***********
Kari hadde lenge tenkt på hvordan hun skulle ordne første møte med framtidig svigerdatter. Byleiligheten frista ikke: for trangt, for hverdagslig, altfor mye smårot. Men på hytta! Det var en annen sak. Frisk luft, bålpanne, grønne enger, humlesus og blomster. Der kunne det bli grilling under åpen himmel og kringle i solveggen. Akkurat avslappet nok for et første møte.
På den store dagen ordnet Kari med blomster på bordet, så på klokka annen hvert øyeblikk og ruslet rundt og tenkte på sitt. For henne var dette ikke bare en vanlig kaffe det var det endelige beviset på at sønnen var blitt voksen, på ordentlig.
Eirik føyk ut og inn med iherdig iver. Fikset på porten så ingen skulle få flis, dro stoler rundt så det så ut som IKEA-katalog, spurte «Har jeg glemt noe?», «Er alt ok?» og Kari bare smilte. Innen seg var hun nok omtrent like nervøs.
Så, da klokken tikket perfekt, tok Eirik på seg den «fine skjorta», stelte håret og sa:
Nå henter jeg Ingrid. Vi er straks tilbake.
Kari pustet ekstra dypt, rettet på duken og sjekket om jordbærene var strategisk plassert. I dag skulle det skje: Eirik skulle fri. Hun visste det han hadde avslørt det kvelden før, med det bredeste gliset hun noen gang hadde sett hos ham.
Tiden fløy. Eirik kom tilbake med bilen, og sammen med ham kom i flagrende hvitt og med solbriller på størrelse med gamle femtilappene Ingrid. Lys, slank, blond, på grensen til eventyrlig. Eirik så så vanvittig lykkelig ut ved siden av henne.
Da de kom nærmere, kjente Kari en uggen følelse av déjà vu. Solbrillene dekket det meste, men det var noe kjent ved måten Ingrid smilte på, måten hun bar seg på og det slo henne; «Er hun ikke?».
Mamma, dette er Ingrid!
Kari smilte og rakk ut hånda. Midt i det hele stoppet Ingrid. Hun tok sakte av seg solbrillene og møtte Karis blikk.
Det gikk et sekund så sa Ingrid kaldt, med målrettet klarhet:
Eirik, vi må slå opp.
Eirik mistet all farge. Han fomlet etter hånda hennes, men hun trakk den til seg.
Hvorfor? Vi vi skulle jo?
Ingen grunn, avbrøt Ingrid, stemme blottet for følelser. Det er over. Takk for meg.
Uten et ord gikk hun bort, smatt inn i en ventende taxi og var borte før noen rakk å si «Napoleonshatt».
Eirik satt igjen på trappa. Han så ut som en trøtt konfirmant etter kirkekaffe og undervisning. Kari kom og la hånda på skulderen hans. Det var ingenting å gjøre nå. Ikke annet enn å vente på at den første sorgen skulle slippe taket.
Og oppi alt gikk Karis egne ord igjen gjennom hodet: «Alt som er skjult, kommer for en dag, uansett hvor flink du prøver å koste det under teppet.»
Om dette var tilfeldig? At Ingrid blant tusenvis av menn hadde valgt nettopp sønnen hennes? Eller var det skikkelig dårlig karma, som plutselig slo knute på lykken hans?
Kari så etter den bortkjørende bilen, og hjertet kjentes som den gang vinteren aldri slapp taket utenfor vinduet. Nå hadde sønnen hennes bare én kur tid. Masse, masse tid. Alt annet måtte vente.
**********
Kveldens ro var ikke lenger særlig trøstende. Et sted langt borte bjeffet en hund, og Eirik rykket til. Solen kastet lange skygger over hagegangen, men Eirik la ikke merke til det.
Kari satte seg inntil ham på trappa. Hun sa ikke noe, bare var der som da han slo kneet for første gang og trodde verden aldri mer ville bli god igjen.
Tiden gikk. Eirik satt i sin egen tankeboble, før han endelig hvisket:
Mamma hvorfor? Sier du det til meg hvorfor alt sånn? Jeg gjorde alt jeg kunne!
Kari pustet ut og bestemte seg: Nå får det briste eller bære.
Gutten min jeg må fortelle deg noe. Jeg har møtt henne før.
Eirik snudde seg, ekte forvirret.
Hvor da?
Hun kom til meg for å få ordnet neglene sine. Og begynte å fortelle. Om barna sine… og om hvorfor hun hadde dem, hvem som hadde dem, ja, alt. Hun ville ikke ha barn bare sikre seg fordeler. Hun brukte menn for penger, leilighet, trygghet. Unger var en måte å oppnå det på.
Eirik stivnet, men han lyttet. Knokene hvitnet da han knyttet nevene.
Da jeg så henne i dag, skjønte jeg det straks. Hun gjenkjente meg, og visste at jeg visste. Det var derfor hun stakk.
Det ble stille. «Jeg skulle fridd» hvisket han. «Hun hun virket jo så varm.»
Kari tok hånden hans, holdt den fast.
Jeg vet, det gjør vondt, Eirik. Men bedre nå enn seinere.
Han satt der, bøyd over knærne, og hun la armen rundt ham slik hun alltid hadde gjort. Hun hvisket:
Gråt hvis du vil. Det går over, sakte.
Han gråt ikke, men satt tett inntil henne, som den eldgamle gutten han fortsatt var inni seg.
Hvorfor er folk sånn, mamma? Hvorfor leker de med andre?
Ikke alle, svarte hun. Men noen mangler det vi kaller et hjerte til å elske. De vil bare ha fordelene.
Eirik tørket øynene, og det skinte nytt mot i blikket lyset av enda litt mer livsvisdom.
Så hun bare løy, hele veien?
Ja, men det handler ikke om deg. Noen folk klarer ikke være åpne. Du var bare uheldig.
Solskiven forsvant bak grantoppene, og hagen lå i skumring. Kari reiste seg og trakk sønnen med seg inn.
Kom, vi går inn og tar en kopp te. Bare prat ut, og i morgen begynner du på nytt. Men i dag i dag kan du være lei deg.
Eirik nikket. Han visste ikke helt hvordan veien videre så ut men han visste at mamma satt der med nystekte vafler og verdens varmeste fang. Og bare det var faktisk mer enn nok.



