Endelig frihet for Lyudmila – om stille morgener med kaffe, en stødig ektemann, og det uventede svik…

Så godt, tenkte jeg, og lot blikket gli ut av kjøkkenvinduet.

Jeg liker å starte dagen med kopp kaffe i ro og fred, før Stian våkner, mens det fortsatt er mørkt utenfor og byen så smått begynner å røre på seg. I slike stunder føler jeg at alt er der det skal. Jobben trygg og grei. Leiligheten lun og hjemmekjær. Ektemannen min stødig som fjellet. Hva mer kan jeg ønske?

Jeg har aldri kjent misunnelse overfor venninner som klager over sjalu menn og evige småkrangler. Stian har aldri vært typen som lager oppstyr. Han har aldri kontrollert mobilen min, aldri bedt meg forklare hvert steg. Han har bare vært der, og det har vært mer enn nok for meg.

Ragnhild, har du sett nøklene til boden? spurte Stian, litt rufsete etter natta.
De ligger på hylla ved døra. Skal du ut å hjelpe naboen igjen?
Ja, Eirik ba meg se på bilen hans. Jeg tror forgasseren krangler.

Jeg smilte for meg selv, mens jeg helte nytraktet kaffe i kruset hans. Alt var så kjent. Stian er alltid en hjelpende hånd, om det så er å bære flytteesker, male for venner, eller fikse ting for folk i blokka. Riddaren min, har jeg ofte tenkt med et mildt drag over meg. Han klarer bare ikke gå forbi en utfordring uten å gjøre noe.

Det var faktisk dette som tok hjertet mitt på vårt aller første stevnemøte, da han stanset for å hjelpe en gammel dame med tunge poser helt til oppgangen hennes. De fleste ville bare gått forbi, men ikke Stian.

Den nye naboen i første etasje, Kristin, flyttet inn i blokka for tre måneder siden. Til å begynne med la jeg ikke spesielt merke til henne. Folk kommer og går, tenkte jeg. Men Kristin var av den typen man ikke kan unngå å høre og se.

Hun lo så det rungte i trappeoppgangen. Høye hæler mot betongen, uansett tid på døgnet. Og så snakket hun med hele huset mens hun pratet i telefonen.

Tenk deg, han kom med hele handleposen til meg i dag! Uten at jeg spurte! snakket hun høylytt i mobilen.

Vi møttes tilfeldig ved postkassene en dag, og jeg smilte høflig. Kristin strålte, hun glødet slik kvinner kan gjøre når de er nyforelsket.

Har du fått deg ny kjæreste? spurte jeg, mest for å være hyggelig.
Ikke helt ny. Men han er så utrolig omsorgsfull man møter nesten aldri slike. Han fikser alt: ødelagt kran, sikringer, til og med regninger hjelper han meg med!
Du er heldig, sa jeg.
Det kan du si, lo hun. Riktignok er han gift, men det er jo bare et papir. Hovedsaken er at han er lykkelig med meg.

Jeg gikk opp trappa hjem med en ubehagelig følelse i magen. Ikke på grunn av moralen hennes, egentlig. Men noe strakte seg inni meg, uten at jeg helt visste hva.

Ukene gikk, men Kristin fortsatte å fange meg i oppgangen, som om hun gledet seg til å dele flere historier.

Han spør alltid hvordan jeg har det, om jeg trenger noe…
Han kom med medisiner til meg i natt da jeg var syk. Gikk rett til døgnåpen apotek!
Vet du, han sier at meningen med livet er å være til nytte. Å ville hjelpe det er bare han.

Der rykket jeg brått til.

«Meningen med livet er å være til nytte.»

De ordene. Stian sa akkurat det samme, ordrett, på bryllupsdagen da jeg lurte på hvorfor han alltid ofret seg og kom seint hjem fordi han bantu svigermor med hagearbeidet.

Tilfeldighet, sikkert. Mange menn har vel en hjelper-rolle? Men detaljer la seg oppå hverandre. Måten han kom hjem med mat jeg ikke hadde spurt om, måten han alltid fikset ting selv.

Jeg forsøkte jage vekk slike tanker. Det er jo galskap å mistenke mannen sin på grunn av prat fra en fremmed.

Men så merket jeg han forandret seg. Ikke brått, men over tid. Plutselig skulle han ut «et øyeblikk», men var borte i over en time. Nå tok han til og med med seg mobilen på badet. Og svarte kort og irritert når jeg spurte:

Hvor skal du?
Har noen ærend.
Hva da for noen?
Ragnhild, må du alltid grille meg?

Han virket … lykkelig. Nesten mett. Som om han fant den bekreftelsen han trengte et sted utenfor vårt hjem.

En kveld skulle han ut igjen.

Jobbting, må hjelpe en kollega med noen papirer.
Klokka ni på kvelden?
Han jobber dagtid, dette var eneste tidspunktet.

Jeg orket ikke diskutere. Jeg så ut av vinduet, men han kom aldri ut gjennom inngangen.

Jeg bare tok på meg jakka, gikk rolig, trappene ned til første etasje, bort til Kristins dør.

Fingeren min hvilte på ringeknappen. Jeg tenkte ikke ut tale eller anklager. Jeg bare trykket og ventet.

Døren ble åpnet nesten momentant, som om hun ventet besøk. Kristin sto der i en silkeaktig, kort morgenkåpe med et vinglass i hånden. Smilet stivnet da hun så meg.

Bak henne, ut av gangen, så jeg Stian. I bar overkropp, med fuktig hår etter dusjen, hjemmevant i en annen kvinnes leilighet.

Blikkene våre møttes. Han stivnet, ville si noe, men ble stående målløs. Kristin vekslet blikk mellom oss, men gjorde ikke noe forsøk på å skjule det.

Jeg snudde meg og gikk rolig opp trappa. Bak meg hørte jeg desperate skritt, Stians stemme: «Ragnhild, vent jeg kan forklare!…» Men jeg lot ham ikke slippe inn da han kom etter…

Morgenen etter sto Ragnars mor, Ingrid, på døra. Ikke overraskende. Han hadde nok ringt og lagt ut sin versjon.

Kjære deg, Ragnhild, du oppfører deg som ei lita jente, sa Ingrid der hun satte seg ved kjøkkenet mitt. Menn er som unger. De må føle seg viktige. Kristin, hun … trengte vel bare hjelp. Stian kunne ikke la være å trå til.
Han kunne ikke la være å trå inn i senga hennes heller, er det det du sier?

Ingrid så ut som om jeg hadde bannet.

Du gjør det verre enn det er. Stian har et godt hjerte. Han syns synd på mennesker. Det er ikke en forbrytelse?! Kanskje det gikk litt for langt. Min mann var like… Slikt skjer. Hovedsaken er familien. Det går seg til. Du er jo oppegående, Ragnhild. Ikke kast bort alt over en bagatell.

Jeg så på henne og forsto at hun symboliserer alt jeg frykter å bli. Behagelig og utholdende, villig til å overse alt bare for å beholde illusjonen av familie.

Ingrid, takk for besøket. Men jeg trenger å være alene nå.

Hun gikk, fornærmet, med en siste kommentar om at «dagens unge folk kan ikke tilgi noe som helst».

Senere den kvelden kom Stian hjem. Så ut som en katt som har gjort noe galt, lusket rundt og ville ta hånden min.

Ragnhild, det er ikke som du tror. Hun trengte hjelp med en kran, vi snakket litt, hun var så trist og ensom…
Du var uten klær.
Jeg … sølte vann! Mens jeg fikset kranen! Kristin ga meg en t-skjorte, så plutselig sto du der…

Jeg studerte ham med forundring over hvor lett gjennomsiktig han var. Stian er elendig til å lyve. Ordene hans bar preg av panikk og usannhet.

Okei, da, kanskje … la oss si … det har skjedd noe. Men det betyr ikke noe! Jeg elsker deg. Hun var bare… et avbrekk. Dumt. Mannlig svakhet.

Han satt ved siden av meg i sofaen, prøvde å ta rundt meg.

Kan vi bare glemme det? Jeg lover, jeg gjør det aldri igjen. Jeg er lei allerede. Hun vil bare ha hjelp, maser…

Det var da jeg innså: Han angrer ikke. Han er bare redd for å miste det komfortable. Redd for å bli sittende igjen med en kvinne som faktisk trenger ham, og ikke bare tillater ham å være ridder etter behov.

Jeg søker skilsmisse, sa jeg rolig, som om jeg skulle sagt «jeg har slått av kaffetrakteren».
Hva? Ragnhild, du er gal! For én feil?

Jeg reiste meg, gikk til soverommet, fant fram baggen min, og begynte å pakke.

…To måneder senere var skilsmissen i boks. Stian flyttet inn hos Kristin, som tok imot ham med åpne armer. Men armer ble snart til oppgavelister: Fikse det ene, kjøpe det andre, hjelpe, betale, ordne.

Jeg fikk høre om det via felles kjente. Jeg nikket, uten skadefryd. Alle får det de fortjener.

Selv leide jeg en liten leilighet i den andre enden av Oslo. Hver morgen drakk jeg kaffe i stillhet, og ingen maste etter boksnøkler. Ingen forsvant «et øyeblikk» og kom tilbake med fremmed parfyme. Ingen forventet at jeg bare skulle tilpasse meg.

Jeg trodde det skulle gjøre fryktelig vondt. At tomhet, ensomhet og sorg ville skylle over meg. Men det var noe annet som kom: lettelsen. Som om jeg tok av meg en frakk jeg hadde båret i årevis, uten å ane hvor tung den var.

For første gang tilhørte jeg meg selv. Og det viste seg å være bedre enn all verdens trygghet.

Rate article
Intigue Life
Endelig frihet for Lyudmila – om stille morgener med kaffe, en stødig ektemann, og det uventede svik…